AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #1 Skrevet 26. juni 2017 Hvor detaljert må dere som jobber i prosjekter som faktureres mot kunde føre timer? Der jeg jobbet før holdt det å skrive timekode, og antall timer pr dag. Her jeg jobber nå, MÅ vi skrive klokkeslett fra/til, samt kommentar om nøyaktig hva vi har jobbet med. Og om kunden (det er bare en på det produktet jeg jobber med) synes man har brukt mye tid, må man forklare og forsvare seg. Jeg synes dette er kjempeubehagelig! Det føles som detaljstyring og overvåking. Noen ganger støter man på problemer som tar lang tid å finne ut av. Så da står det gjerne jeg har jobbet 10-12 timer med noe som kanskje for de uvitende ser ut som om ikke burde tatt mer enn en times tid. Så er det gjerne nye ting jeg ikke helt kan eller vet hvordan jeg skal løse, så jeg bruker tid på å lære meg det/finne ut hvordan først, og så må jeg plutselig forsvare meg for det. Er dette normalt, da? Er det ok? Jeg blir kjempestresset når jeg ser at oi, nå står jeg fast, nå får jeg det ikke til, nå kommer kunden til å forlange en Forklaring skriftlig og muntlig, og det å si at "dette har jeg aldri gjort før, så jeg bruker litt lang tid, ja" er ikke godt nok. Anonymkode: d3af8...0bf 2
stan Skrevet 26. juni 2017 #2 Skrevet 26. juni 2017 Ikke helt normalt med slikt detaljnivå. Var borti noe lignende, da førte jeg opp føring av timeliste som eget punkt. Det var kundene ikke så veldig interessert i å betale, så det ble snart til at avdelingsleder førte oversikt over hele teamet Produktiviteten går ned når detaljstyring tar overhånd. 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #3 Skrevet 27. juni 2017 12 timer siden, stan skrev: Ikke helt normalt med slikt detaljnivå. Var borti noe lignende, da førte jeg opp føring av timeliste som eget punkt. Det var kundene ikke så veldig interessert i å betale, så det ble snart til at avdelingsleder førte oversikt over hele teamet Produktiviteten går ned når detaljstyring tar overhånd. Ja, produktiviteten lider helt klart på mange måter av dette. En ting er at man må bruke mye tid på timeføringen. Så må man bruke tid på å forfatte mailer/bli kalt inn på teppet til leder for å forklare seg for hvorfor ting har tatt så lang tid. Men jeg merker også at jeg blir kjempenervøs av det med en gang jeg ser at oi, nå står jeg litt fast her, nå kommer det til å ta litt tid, og så blir jeg så stresset at jeg ikke klarer tenke klart, og så gjør jeg dumme feil som gjør at ting tar enda lenger tid. Anonymkode: d3af8...0bf
stan Skrevet 27. juni 2017 #4 Skrevet 27. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, produktiviteten lider helt klart på mange måter av dette. En ting er at man må bruke mye tid på timeføringen. Så må man bruke tid på å forfatte mailer/bli kalt inn på teppet til leder for å forklare seg for hvorfor ting har tatt så lang tid. Men jeg merker også at jeg blir kjempenervøs av det med en gang jeg ser at oi, nå står jeg litt fast her, nå kommer det til å ta litt tid, og så blir jeg så stresset at jeg ikke klarer tenke klart, og så gjør jeg dumme feil som gjør at ting tar enda lenger tid. Anonymkode: d3af8...0bf Da må du jo være åpen om det. Både til sjefen og kolleger. Du er neppe den eneste. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #5 Skrevet 27. juni 2017 La meg gjette…du jobber også med noe teknisk som f. eks. IT? Ja, der er det dessverre vanlig å måtte forsvare seg ovenfor blårussen som hverken har forutsetning eller kunnskap til å forstå hvorfor ting kan ta lenger tid. Og så ender man til slutt opp med å jobbe 24/7…. Anonymkode: 6f4aa...940 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #6 Skrevet 27. juni 2017 Kjenner meg igjen. Jeg har også en jobb der folk bare ser det endelige resultatet og ikke arbeidet underveis. Det blir ofte til at jeg jobber ekstra og lar vær å føre alle timene. Anonymkode: fcd60...665 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #7 Skrevet 27. juni 2017 Vi fører timer fordi vi faktuerer timer. Jeg legger inn fra 9.00-10.30 med timeart bilagsbehandling, og så legger jeg inn kommentar hvis det var noe spesielt som tok lenger tid enn man skulle tro. Så neste er 10.30-12.00 Lønnsbehandling osv hele dagen. Det er jo helt normalt når man er konsulent. Timeregistreringen vår ser ut som en kalender. Det er også veldig nyttig å ha notater hvis kunden kommer tilbake på regningen å klager på høy faktura. Da kan vi si at "pga X og Y måtte vi ta en del ekstra telefoner og avstemminger denne måneden", og så er det greit. Hadde de bare fått en regning på la oss si 20.000,- og klagd på den, så ville ikke jeg kunnet svare for meg hva som gjorde at det tok lenger tid enn vanlig hvis jeg fikk det spm 1 måned etter at jeg utførte oppgaven. Har selv ingen problemer med det. Kommentarene/notatene blir ikke sjekket dersom det ikke er klager på faktura. Og det er det sjelden. Det handler litt om å dokumentere det man har gjort også. Hva hvis kunden din kommer å klager på totalkostanden på prosjektet for 2016, og synes dere har blitt litt vel dyre. Klarer du å rettferdiggjøre prisen/tidsbruken for januar-februar 2016 nå, uten å ha gjort notater? Jeg husker hvertfall ikke hva jeg drev med for 1,5 år siden. Anonymkode: 7471e...7e6 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #8 Skrevet 27. juni 2017 På 26.6.2017 den 13.56, AnonymBruker skrev: Hvor detaljert må dere som jobber i prosjekter som faktureres mot kunde føre timer? Der jeg jobbet før holdt det å skrive timekode, og antall timer pr dag. Her jeg jobber nå, MÅ vi skrive klokkeslett fra/til, samt kommentar om nøyaktig hva vi har jobbet med. Og om kunden (det er bare en på det produktet jeg jobber med) synes man har brukt mye tid, må man forklare og forsvare seg. Jeg synes dette er kjempeubehagelig! Det føles som detaljstyring og overvåking. Noen ganger støter man på problemer som tar lang tid å finne ut av. Så da står det gjerne jeg har jobbet 10-12 timer med noe som kanskje for de uvitende ser ut som om ikke burde tatt mer enn en times tid. Så er det gjerne nye ting jeg ikke helt kan eller vet hvordan jeg skal løse, så jeg bruker tid på å lære meg det/finne ut hvordan først, og så må jeg plutselig forsvare meg for det. Er dette normalt, da? Er det ok? Jeg blir kjempestresset når jeg ser at oi, nå står jeg fast, nå får jeg det ikke til, nå kommer kunden til å forlange en Forklaring skriftlig og muntlig, og det å si at "dette har jeg aldri gjort før, så jeg bruker litt lang tid, ja" er ikke godt nok. Anonymkode: d3af8...0bf Du har fått mange gode svar, men jeg vil gjerne adressere akkurat det jeg har uthevet. Det er fullt forståelig at kunden ikke vil betale for tiden du bruker på å sette deg inn i nye ting, siden de mest sannsynlig betaler for fagkunnskap. Det uthevede er jo opplæring, som etter min mening bør føres som interntid og ikke faktureres direkte til kunden men regnes inn i faste kostnader/personalutvikling/etc. (Med mindre jobben du gjør er av en slik art at det å sette seg inn i nye problemstillinger/områder er en viktig del av det dere får betalt for, da, men det høres ikke slik ut.) Dette er noe sjefene dine burde tatt høyde for og lagt opp til selv, å direktefakturere dette til kunden er litt sleipt av dem, synes jeg. Anonymkode: 1d77f...f57 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #9 Skrevet 27. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har fått mange gode svar, men jeg vil gjerne adressere akkurat det jeg har uthevet. Det er fullt forståelig at kunden ikke vil betale for tiden du bruker på å sette deg inn i nye ting, siden de mest sannsynlig betaler for fagkunnskap. Det uthevede er jo opplæring, som etter min mening bør føres som interntid og ikke faktureres direkte til kunden men regnes inn i faste kostnader/personalutvikling/etc. (Med mindre jobben du gjør er av en slik art at det å sette seg inn i nye problemstillinger/områder er en viktig del av det dere får betalt for, da, men det høres ikke slik ut.) Dette er noe sjefene dine burde tatt høyde for og lagt opp til selv, å direktefakturere dette til kunden er litt sleipt av dem, synes jeg. Anonymkode: 1d77f...f57 Hos oss forventer de et minimum på 90% utfakturering hos dem med lengre erfaring.. Det inkluderer interne møter. Nyansatte kan bruke litt mer tid på opplæring og kan leve med 70% utfakturering. Så det er kun 3,75 timer i uka som kan føres mot internkost maks. Da er det gjerne møter 1 gang i uka, og noe sosialt. Anonymkode: cb40f...c81
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #10 Skrevet 28. juni 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har fått mange gode svar, men jeg vil gjerne adressere akkurat det jeg har uthevet. Det er fullt forståelig at kunden ikke vil betale for tiden du bruker på å sette deg inn i nye ting, siden de mest sannsynlig betaler for fagkunnskap. Det uthevede er jo opplæring, som etter min mening bør føres som interntid og ikke faktureres direkte til kunden men regnes inn i faste kostnader/personalutvikling/etc. (Med mindre jobben du gjør er av en slik art at det å sette seg inn i nye problemstillinger/områder er en viktig del av det dere får betalt for, da, men det høres ikke slik ut.) Dette er noe sjefene dine burde tatt høyde for og lagt opp til selv, å direktefakturere dette til kunden er litt sleipt av dem, synes jeg. Anonymkode: 1d77f...f57 Om vi må lære oss ting for å lage det kunden ber om, skal det faktureres på prosjektet. Om det bare er sånn at akkurat jeg kan ikke den tingen, og det burde jeg kunne, for det er normalt, så greit nok, da synes jeg også at det ikke burde fakturert på et prosjekt kunden betaler for. Men når kunden spesifikt insisterer på at et visst verktøy skal brukes, eller en viss metode skal brukes, så synes jeg det er helt ok at de da må være med og betale for at folk skal lære seg det. Jeg jobber forøvrig ikke som konsulent, så det er ikke konsulenttimer det er snakk om her. Vi selger software as a service, som det heter på nynorsk, men kundene har ofte spesifikke ting de ønsker i tillegg/de vil ha spesialvarianter, og legger seg da opp i hvordan ting skal være. Anonymkode: d3af8...0bf
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #11 Skrevet 28. juni 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi fører timer fordi vi faktuerer timer. Jeg legger inn fra 9.00-10.30 med timeart bilagsbehandling, og så legger jeg inn kommentar hvis det var noe spesielt som tok lenger tid enn man skulle tro. Så neste er 10.30-12.00 Lønnsbehandling osv hele dagen. Det er jo helt normalt når man er konsulent. Timeregistreringen vår ser ut som en kalender. Det er også veldig nyttig å ha notater hvis kunden kommer tilbake på regningen å klager på høy faktura. Da kan vi si at "pga X og Y måtte vi ta en del ekstra telefoner og avstemminger denne måneden", og så er det greit. Hadde de bare fått en regning på la oss si 20.000,- og klagd på den, så ville ikke jeg kunnet svare for meg hva som gjorde at det tok lenger tid enn vanlig hvis jeg fikk det spm 1 måned etter at jeg utførte oppgaven. Har selv ingen problemer med det. Kommentarene/notatene blir ikke sjekket dersom det ikke er klager på faktura. Og det er det sjelden. Det handler litt om å dokumentere det man har gjort også. Hva hvis kunden din kommer å klager på totalkostanden på prosjektet for 2016, og synes dere har blitt litt vel dyre. Klarer du å rettferdiggjøre prisen/tidsbruken for januar-februar 2016 nå, uten å ha gjort notater? Jeg husker hvertfall ikke hva jeg drev med for 1,5 år siden. Anonymkode: 7471e...7e6 Jeg er ikke konsulent. Anonymkode: d3af8...0bf
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #12 Skrevet 28. juni 2017 Hvis du fakturerer timer er du jo en konsulent. Du driver med en tjeneste. Anonymkode: 7471e...7e6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #13 Skrevet 28. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du fakturerer timer er du jo en konsulent. Du driver med en tjeneste. Anonymkode: 7471e...7e6 Nei. Jeg fakturerer ikke timer. Jeg får et probjektnr, hvor noen prosjekter er internt i firmaet, mens andre prosjektnr er knyttet mot kunder som kjøper tjenester av firmaet mitt. Jeg er ikke ansatt som konsulent, men som utvikler som jobber med software eid av firmaet jeg jobber for. Jeg hadde akkurat samme type jobb i forrige firmaet jeg jobbet for, og der var timeføringen overhodet ikke sånn som den er her. Der ble det estimert et timetall, og om det ble grovt oversteget måtte man forklare hvorfor. Men man måtte ikke detaljforklare hver eneste ting man gjorde. Anonymkode: d3af8...0bf
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #14 Skrevet 28. juni 2017 Er du programmerer? Isåfall helt normalt at tilsynelatende enkle ting plutselig tar to dager. Dette burde kunden forstå og det er ikke din jobb å forsvare deg. Dette burde sjefen din gjøre. Anonymkode: a9b5c...66b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #15 Skrevet 28. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er du programmerer? Isåfall helt normalt at tilsynelatende enkle ting plutselig tar to dager. Dette burde kunden forstå og det er ikke din jobb å forsvare deg. Dette burde sjefen din gjøre. Anonymkode: a9b5c...66b Ja, jeg er programmerer. Og ja, det er jo helt normalt at man er 90% ferdig 90% av tiden, og at det er klin umulig å si hvor lang tid det tar å bli ferdig med noe om man får en rar feilmelding, som kan være helt misvisende og feilen kan ligge hvorsomhelst andre steder enn der feilmeldingen sier det er noe galt... I gamlejobben måtte jeg aldri forsvare eller forklare meg om ting tok tid. Om jeg ikke var ferdig innen forventet tid, sa jeg bare til sjefen at jeg hadde problemer med sånn og sånn, og så sa han åja, og så aner jeg ikke hva han sa til kundene. Anonymkode: d3af8...0bf
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #16 Skrevet 28. juni 2017 Ja, nå leser jeg du er programmerer. Jeg er også utvikler og satt en periode hos en kunde som ikke skjønte hva programmering var for noe. Skjønte ikke at det er umulig å vite alt og at man ofte startet på en sak uten å skjønne bæret og derfor ble egenopplæring fakturert. Lykke til med å finne en utvikler som kan absolutt alt. Når kunden ble forbanna var det sjefen min som til støyten. Det er feil at du havner i skuddlinjen. Det som skjer er at du presses til å hacke og lage snarveier og masse teknisk gjeld for å bli fortere ferdig. Prat med sjefen! Anonymkode: a9b5c...66b 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #17 Skrevet 28. juni 2017 Jeg jobber også på samme måte som deg ts. I det lange løp er det en veldig god ting å logge timer med kommentar for om det kommer noen spørsmål langt frem i tid hva du gjorde i disse timene har du skrevet det ned. Slik timeføring har reddet mange av mine kollegaer fra kunder som kommer sent for å klage ved å kunne vise til nøyaktig hva timene ble brukt til. Jeg husker ikke hva jeg gjorde i detalj lenger enn bare noen få dager bakover så jeg er veldig avhengig av å føre logg. Anonymkode: e66f5...4e9
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #18 Skrevet 28. juni 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har fått mange gode svar, men jeg vil gjerne adressere akkurat det jeg har uthevet. Det er fullt forståelig at kunden ikke vil betale for tiden du bruker på å sette deg inn i nye ting, siden de mest sannsynlig betaler for fagkunnskap. Det uthevede er jo opplæring, som etter min mening bør føres som interntid og ikke faktureres direkte til kunden men regnes inn i faste kostnader/personalutvikling/etc. (Med mindre jobben du gjør er av en slik art at det å sette seg inn i nye problemstillinger/områder er en viktig del av det dere får betalt for, da, men det høres ikke slik ut.) Dette er noe sjefene dine burde tatt høyde for og lagt opp til selv, å direktefakturere dette til kunden er litt sleipt av dem, synes jeg. Anonymkode: 1d77f...f57 TS er programmerer og vi utviklere må lære nye ting hele tiden. Teknologien går sinnsykt fort fremover. Jeg må sette meg inn i noe nytt nesten hver uke. Derfor er det korrekt at egenopplæring faktureres. Kunder som ikke forstår dette trenger opplæring i hva utvikling er. Anonymkode: a9b5c...66b 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #19 Skrevet 28. juni 2017 Jeg jobber også som utvikler (iallefall delvis) og kan skrive under på at dette er et tema hos oss også. Spesielt dette med at ting kan være vanskeligere enn man trodde ved første øyekast, og at det dermed tar mange ganger mer tid enn estimert. Vi har heldigvis en sjef som beskytter oss ganske mye for det som kommer utenfra, men vet at det er mange som føler seg dumme IG har dårlig samvittighet for de timene de skriver, selv om det ikke er noen grunn til det. Og ja, selvfølgelig er det sånn at kunden må regne med å betale for egenopplæring og til dels kursing. Anonymkode: 65bb4...aba 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #20 Skrevet 28. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber også som utvikler (iallefall delvis) og kan skrive under på at dette er et tema hos oss også. Spesielt dette med at ting kan være vanskeligere enn man trodde ved første øyekast, og at det dermed tar mange ganger mer tid enn estimert. Vi har heldigvis en sjef som beskytter oss ganske mye for det som kommer utenfra, men vet at det er mange som føler seg dumme IG har dårlig samvittighet for de timene de skriver, selv om det ikke er noen grunn til det. Og ja, selvfølgelig er det sånn at kunden må regne med å betale for egenopplæring og til dels kursing. Anonymkode: 65bb4...aba Som programmerer føler man seg som verdens smarteste i ett sekund, for så å føle seg som komplett idiot i det neste viktig at alle vet at dette er normalt å føle. Koder bedre med god selvtillit og vissheten om at det er normalt å føle seg dum. Merker jeg er veldig engasjert i dette. Har jobbet som utvikler lenge og vært borti mye rart. Håper det ordner seg for deg at TS, hvis ikke ville jeg sett meg om etter en ny jobb og stilt kontrollspørsmål på intervju for å forsikre meg om at ledelsen har forståelse for utviklingsprosessen. Anonymkode: a9b5c...66b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå