Gå til innhold

Merkelig og ikke få seg jobb som det man er utdannet som

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Utdannet sosionom men har arbeidet med andre ting, har søkt en del sosionomjobb ( ikke saksbehandling ) men mer miljøterapaut/bv men får ikke jobb der, har også opplevd at de har sendt søknaden i retur (?)

For mange år siden ( nyutdannet ) spurte de om jeg skulle redde verden på jobbintervju.. 

Har hatt varierende arbeid oppover, har fin cv og referanse, likevel får jeg ikke engang et intervju, noen andre som har opplevd tilsvarnede? synes det er merkelig, andre arbeider jo med det de er utdannet til. 

Anonymkode: 7a334...06f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet barnehagelærer, og får heller ikke jobb. Blir ikke tatt inn på intervju en gang, har søkt både stillinger som ped.leder, bhg.lærer og fagarbeider, samt stillinger som går på avlastning. Begynner å gi opp. Er det lite stillinger innenfor din utdanning der du bor?

Anonymkode: 5a44e...a45

Gjest Snuppi
Skrevet

Det er dessverre slik at arbeidsmarkedet har endret seg veldig mye bare på noen få år. Å få jobb med en gang etter utdanning er ikke vanlig lenger. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utdannet barnehagelærer, og får heller ikke jobb. Blir ikke tatt inn på intervju en gang, har søkt både stillinger som ped.leder, bhg.lærer og fagarbeider, samt stillinger som går på avlastning. Begynner å gi opp. Er det lite stillinger innenfor din utdanning der du bor?

Anonymkode: 5a44e...a45

Varierende.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Snuppi skrev:

Det er dessverre slik at arbeidsmarkedet har endret seg veldig mye bare på noen få år. Å få jobb med en gang etter utdanning er ikke vanlig lenger. 

Jeg har lang arbeidserfaring med mennesker på generelt grunnlag.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lang arbeidserfaring med mennesker på generelt grunnlag.

Alle jobber med det de er utdannet som, men jeg har aldri gjort det ( jobbet med andre ting ) og får ikke engang intervjuer ( fikk ett en gang ) og de spurte om jeg skulle redde verden (?).

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle jobber med det de er utdannet som, men jeg har aldri gjort det ( jobbet med andre ting ) og får ikke engang intervjuer ( fikk ett en gang ) og de spurte om jeg skulle redde verden (?).

Da bør du seriøst sjekke statistikken din!
Fra mitt kull fikk under 15% relevant jobb i løpet av 3 år etter studiet, og vi ble lovet gode jobbmuligheter. 
Venninne gikk ett annet program, hvor under 50% fikk relevant jobb i løpet av de første 3 årene. 
Bror ventet to år før han fikk relevant. Det er heller få som går ut i relevante stillinger rett etter studier.
Det finnes ingen garanti for relevant jobb etter høyere utdanning. 
i byene er jobbmarkedet trangt for alle, og uten erfaring stiller du svakt. Du bør være villig til å flytte til grisegrendte strøk for å skaffe erfaring, være villig til midlertidige stillinger eller deltid. 

Anonymkode: bff01...7c7

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da bør du seriøst sjekke statistikken din!
Fra mitt kull fikk under 15% relevant jobb i løpet av 3 år etter studiet, og vi ble lovet gode jobbmuligheter. 
Venninne gikk ett annet program, hvor under 50% fikk relevant jobb i løpet av de første 3 årene. 
Bror ventet to år før han fikk relevant. Det er heller få som går ut i relevante stillinger rett etter studier.
Det finnes ingen garanti for relevant jobb etter høyere utdanning. 
i byene er jobbmarkedet trangt for alle, og uten erfaring stiller du svakt. Du bør være villig til å flytte til grisegrendte strøk for å skaffe erfaring, være villig til midlertidige stillinger eller deltid. 

Anonymkode: bff01...7c7

Joda, men har jobbet som leder ( med mennesker i 10 år etter utdanning ) og har flust av arbeidserfaring så håpte jo på en sjangse for å bli her jeg er !   :)  :mynona:er jo tross alt født positiv oppi alt:)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men har jobbet som leder ( med mennesker i 10 år etter utdanning ) og har flust av arbeidserfaring så håpte jo på en sjangse for å bli her jeg er !   :)  :mynona:er jo tross alt født positiv oppi alt:)

Har du arbeidet med andre ting enn det du er utdannet til, så er det jo for så vidt ikke så merkelig at man ikke får jobb. Jeg selv er utdannet innen et teknisk yrke, men ville ikke fått jobb hvis jeg ikke også hadde opparbeidet meg en viss erfaringen innen akkurat det. No offense, men hjelper ikke bare være en god leder dersom faget man studerte har forvitret fordi man ikke har praktisert det på en stund. 

Anonymkode: 1c5de...d93

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du arbeidet med andre ting enn det du er utdannet til, så er det jo for så vidt ikke så merkelig at man ikke får jobb. Jeg selv er utdannet innen et teknisk yrke, men ville ikke fått jobb hvis jeg ikke også hadde opparbeidet meg en viss erfaringen innen akkurat det. No offense, men hjelper ikke bare være en god leder dersom faget man studerte har forvitret fordi man ikke har praktisert det på en stund. 

Anonymkode: 1c5de...d93

Sant nok, men det er noenlunne det samme, har jobbet som ped leder, kunne tenke meg en jobb i bv/miljøterapaut/ avlastningsbolig, burde jo ikke vært helt urealistisk;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er saksbehandler i staten, og verken jeg eller de jeg jobber med hadde sett for oss at dette var fremtiden vår da vi studerte. Vi er lærere, filologer, biologer, historikere, og div. annet. Etter å ha søkt og søkt på relevante jobber, uten hell, havnet vi i en stilling der høyere utdanning var viktig, men nøyaktig hva du har studert er mindre viktig... 

Anonymkode: 2340c...5ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er saksbehandler i staten, og verken jeg eller de jeg jobber med hadde sett for oss at dette var fremtiden vår da vi studerte. Vi er lærere, filologer, biologer, historikere, og div. annet. Etter å ha søkt og søkt på relevante jobber, uten hell, havnet vi i en stilling der høyere utdanning var viktig, men nøyaktig hva du har studert er mindre viktig... 

Ble det "godtatt"? Jeg måtte slutte som ped leder etter mange år pga "feil utdannelse".Ikke kan jeg søke den type arbeid videre heller, selv om det er den beste jobben for meg.:hjerte:

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvordan du fikk denne stillingen?:) Hvilken erfaring trengs for å kunne jobbe slik? Jeg jobber innen helse i et hardt belastet yrke, og jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer dette kjøret. Så har litt lyst å samle erfaring for å kunne jobbe med saksbehandling som et alternativ fremfor å bli ufør.

Over til TS: Det er vel gjerne vanskelig å få jobb som sosionom. Jeg jobber på omsorgsbolig og vi har 3 stk sosionomer som går natte-stilling fordi de ikke har fått noe annet. Noe jeg nesten er litt glad for for de er jævlig flink :fnise: 

Anonymkode: 9ad3d...fc6

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvordan du fikk denne stillingen?:) Hvilken erfaring trengs for å kunne jobbe slik? Jeg jobber innen helse i et hardt belastet yrke, og jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer dette kjøret. Så har litt lyst å samle erfaring for å kunne jobbe med saksbehandling som et alternativ fremfor å bli ufør.

Over til TS: Det er vel gjerne vanskelig å få jobb som sosionom. Jeg jobber på omsorgsbolig og vi har 3 stk sosionomer som går natte-stilling fordi de ikke har fått noe annet. Noe jeg nesten er litt glad for for de er jævlig flink :fnise: 

Begynner å lure, er jo så mange som vil utdanne seg til sosionomer, men det virker som om det er vanskelig å få jobb(?) jaja, får bare stå på, takker for svar alle :)

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en saksbehandlerstilling ved universitetet. Her er det viktig at man "kjenner til" hvordan universitetet fungerer, og har en grad av ettellerannet slag. Det gjør at omtrent alle som har fått en grad kan søke. Og det er MANGE (ofte flere hundre) søkere på stillingene våre når de lyses ut. Mange søkere har lang erfaring innen offentlig saksbehandling.

Jeg var overtallig et annet sted i staten og fikk førsteprioritet da stillingen ble utlyst. Ellers hadde jeg aldri fått den, hadde aldri blitt innkalt på intervju engang. Andre kollegaer har kommet inn etter å ha opparbeidet seg mye erfaring som vikarer andre steder i studentadministrasjonen, og dermed stiller de sterkt på intervju, noen har begynt som sommerhjelper mens de var studenter, og fått vikaroppdrag etter dette. De som har jobbet her lengst (ca 10 år) kom i en periode da det var lett å få jobb, de kunne velge og vrake, og flere av dem har ikke studert noenting.

Det er lurt å peile seg inn på saksbehandling, selv om lønna er lav. Det er godt å ha en jobb du kan legge fra deg etter endt arbeidsdag, 8-4-jobbing og regelmessig liv! Selv om arbeidet er ganske kjedelig... hva med helsesekretær, kunne det vært noe? Ev. en resepsjonsjobb i et helseforetak? Jeg vet veldig lite om helseverdenen og jobbene der, dessverre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...