Gå til innhold

Diamantring, kvalitetsforskjeller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg(mannen) har nå tenkt til å fri til min samboer som jeg  har vært i et forhold med i 3,5 år. 
Dermed har jeg tatt en research på forskjellige diamantringer og har kommet fram til et par som jeg liker.
Problemet er at de finnes i like størrelser, men i forskjellig kvalitet og da lurer jeg på om hvor stor forskjell det er på dette?
Den ene ringen er 0,23 carat, og i Top Wesselton/SI - kvalitet,
Den andre ringen er 023 carat og i Top Wesselton/VS - kvalitet. 

Samboeren min kan veldig lite om diamant og gull generelt. Med den den researchen jeg har tatt så vet jeg nok mer enn henne om dette teoretisk.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har sikkert lest om dette - det er mange sider på nettet om de fire C-ene som klassifiserer diamanter.

I tillegg til selve diamanten, så er jo ringen viktig - ikke minst om hun liker gult eller hvitt gull i smykker generelt?

Det er jo det man kan se med det blotte øyet som er viktigst for de fleste av oss, så dermed blir det (i tillegg til ringen/gullet, som nevnt) størrelsen på stenen og hvordan den er slipt og fattet inn, som blir det viktigste, og ikke om det er små uklarheter i stenen.

Hvis stenen står opp i en flott innfatning - så gjør den mer ut av seg - men er vanskeligere å bruke til hverdags (kommer jo an på hva slags yrke hun har). Hvis det er ønskelig at den skal brukes hver dag, så kan en spennring (der stenen ikke stikker opp fra metallet) være et alternativ.

For meg er designet på smykket viktigere enn størrelsen på steinen. For andre, for eksempel min søster, er det omvendt. Vi fikk/arvet 40 000 kroner av vår bestefar til å kjøpe oss en fin ring, hun brukte alt på en stor diamant, min sten var mindre men satt inn i en Ole Lynggaard-ring som jeg elsker designet på..

Anonymkode: b53c5...32f

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har sikkert lest om dette - det er mange sider på nettet om de fire C-ene som klassifiserer diamanter.

I tillegg til selve diamanten, så er jo ringen viktig - ikke minst om hun liker gult eller hvitt gull i smykker generelt?

Det er jo det man kan se med det blotte øyet som er viktigst for de fleste av oss, så dermed blir det (i tillegg til ringen/gullet, som nevnt) størrelsen på stenen og hvordan den er slipt og fattet inn, som blir det viktigste, og ikke om det er små uklarheter i stenen.

Hvis stenen står opp i en flott innfatning - så gjør den mer ut av seg - men er vanskeligere å bruke til hverdags (kommer jo an på hva slags yrke hun har). Hvis det er ønskelig at den skal brukes hver dag, så kan en spennring (der stenen ikke stikker opp fra metallet) være et alternativ.

For meg er designet på smykket viktigere enn størrelsen på steinen. For andre, for eksempel min søster, er det omvendt. Vi fikk/arvet 40 000 kroner av vår bestefar til å kjøpe oss en fin ring, hun brukte alt på en stor diamant, min sten var mindre men satt inn i en Ole Lynggaard-ring som jeg elsker designet på..

Anonymkode: b53c5...32f

Takker for svar :)

Ja, jeg har allerede funnet hvilke design jeg vil ha. Og jeg fant ut at denne tok ut best i gult gull selv om jeg hovedsaklig var ute etter hvitt gull. Jeg tror denne vil kle henne godt, som vil passe hennes personlighet. Denne koster vel 7-9000,- utifra hvilken kvalitet jeg velger.

Da kommer spørsmålet tilbake til om jeg kan se forskjell på SI og VS på en 0,23 carat uten å bruk lupe :) 

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, friedrice skrev:

Hei,

jeg(mannen) har nå tenkt til å fri til min samboer som jeg  har vært i et forhold med i 3,5 år. 
Dermed har jeg tatt en research på forskjellige diamantringer og har kommet fram til et par som jeg liker.
Problemet er at de finnes i like størrelser, men i forskjellig kvalitet og da lurer jeg på om hvor stor forskjell det er på dette?
Den ene ringen er 0,23 carat, og i Top Wesselton/SI - kvalitet,
Den andre ringen er 023 carat og i Top Wesselton/VS - kvalitet. 

FL:  Completely flawless

IF:  Internally flawless; only external flaws are present, which can be removed by further polishing the stone

VVS1 - VVS2:  Only an expert can detect flaws with a 10X microscope.  By definition, if an expert can see a flaw from the top of the diamond, it is a VVS2.  Otherwise, if an expert can only detect flaws when viewing the bottom of the stone, then it is a VVS1

VS1 - VS2:  You can see flaws with a 10X microscope, but it takes a long time (more than about 10 seconds)

SI1 - SI2:  You can see flaws with a 10X microscope

VS er så klart det beste valget. 

Anonymkode: 3e523...596

Skrevet

Aha! Det der var en fin guide :)

Skrevet (endret)

Om du ønsker å se ulike kvaliteter og få ekspertråd på diamanter vil jeg råde deg å besøke denne butikken: https://www.tesori.no

Her har jeg min forlovelsesring fra. Men personlig er jeg nok også av typen som heller vil ha fint design enn en perfekt diamant, da jeg ikke ser forskjell på glass og diamant uansett. :laugh:

Endret av Sheherasade
  • Liker 2
Skrevet

Det er vel de færreste av oss som bruker mikroskop for å se på diamanter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I en så liten sten vil du ikke se innslutningene uansett om det er SI eller VS, så her vil slip ha større betydning enn kvaliteten på stenen. Her vil jeg anbefale deg å sammenligne begge ringene, ta de ut i dagslys og se om forskjellen i måten stenene reflekterer lyset er av en så betydelig forskjell at det forsvarer forskjellen i pris. 

Anonymkode: d3d55...666

AnonymBruker
Skrevet

Jobber selv med diamanter og her vil du som en utrent person ikke se forskjell verken med eller uten lupe. Velg heller SI og spar de pengene. VS er selvfølgelig en bedre kvalitet, men ''feilen'' kan være godt gjemt, feks bak en klo på ringen. Forskjellen på SI og VS spiller ikke like stor rolle før du går over på større stener. Du får også større stener med like godt kvalitet for en billigere penge andre steder og, synes det du fant var litt overpriset.

Anonymkode: 510d7...0fd

• Liker 3
  • 3 uker senere...
Skrevet
På 6.7.2017 den 0.12, AnonymBruker skrev:

Jobber selv med diamanter og her vil du som en utrent person ikke se forskjell verken med eller uten lupe. Velg heller SI og spar de pengene. VS er selvfølgelig en bedre kvalitet, men ''feilen'' kan være godt gjemt, feks bak en klo på ringen. Forskjellen på SI og VS spiller ikke like stor rolle før du går over på større stener. Du får også større stener med like godt kvalitet for en billigere penge andre steder og, synes det du fant var litt overpriset.

Anonymkode: 510d7...0fd

Takk for svar :)
Stemmer det, jeg klarte ikke se forskjell når jeg stod der og så på den i og med jeg ikke visste hva som betegnet seg som feil.

Jeg får kikket litt til, jeg må jo også finne ut hvordan jeg skal fri også :ac:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 99f3c...5d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...