Gå til innhold

Pus vil ikke ut

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere! 

For ca. et halvt år siden fikk jeg en søt jentepus som hadde blitt forlatt ute. Hun hadde gått ute på vinteren, trolig en stund da pelsen ikke så veldig bra ut. Tok henne med til veterinær og alt var fint. Vi bor på et kjempefint sted for katter, langt unna alt og ved havet. Masse muligheter for fangst av både fugl, mus og rotter. Problemet er bare det at hun vil jo ikke ut! Hun tåler ikke at det er litt vind, litt regn osv. Holder seg nærme huset, virker nesten som at hun er redd for å bli forlatt? Men hun får komme inn når hun vil. Hun er ute maks en time hver dag, og sover resten av dagen (hun vasker seg også mye:vetikke:). Leker litt med leker hun har inne og får masse oppmerksomhet, selv om hun hater å bli løftet og kommer aldri i fanget. Vi vet ikke hvor gammel hun er, men trolig rundt 1-4 år. Hun er også veeldig redd for koster og føtter, kanskje dette kan tyde på at noen har vært slem? Sover inne hos meg i senga, hit kom hun dag to etter hun kom i huset. Så hun har vel veldig tillit til meg men. Er det noe jeg kan gjøre for å få henne ut? Blæ, føler meg som den crazy kattemammaen haha:fnise:

Anonymkode: 264ce...497

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hælledussan...høres ut som hun kanskje har blitt utsatt for noe, og som du skriver, at hun er redd for å bli forlatt og at hun har fått veldig tillit til deg. Nå er jo katter også forskjellige individer, der noen er mer ute enn andre, noen mer/mindre aktiv etc, men med den bakgrunnsinformasjonen du her gir, vil jeg tro at hun har opplevd noe. Bare fortsett og være god mot henne du:)

Anonymkode: 48e6f...407

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Inntil videre har pusen valgt å være innekatt. La henne være det, men med full tilgang til å gå ut om hun ønsker det. Kanskje våger hun seg ut i den store skumle verden igjen en gang, kanskje ikke. Du bør uansett tilrettelegge leiligheten for et langvarig innekattehold.

Anonymkode: ad910...9dc

• Liker 8
Skrevet

Du kan jo være ute sammen med henne. Ellers kan kanskje katteluke hjelpe, så hun kan komme ut når hun vil? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inntil videre har pusen valgt å være innekatt. La henne være det, men med full tilgang til å gå ut om hun ønsker det. Kanskje våger hun seg ut i den store skumle verden igjen en gang, kanskje ikke. Du bør uansett tilrettelegge leiligheten for et langvarig innekattehold.

Anonymkode: ad910...9dc

Amen. Ts, skjerp deg- høres ut som du helst vil kjeppjage katten ut. Tilrettelegg! For å ha henne inne per idag. 

Anonymkode: e12d7...47f

• Liker 4
Skrevet

Finn fine seler og gå ut på tur med henne ^_^ Gjerne la henne ha selene på inne før dere går ut. Jeg hadde selene på i en par timer hver dag før jeg prøvde uka (eller noe sånt) etterpå å gå kort tur. Gå der du synes katten skal føle seg trygg. Helst ikke så langt unna.

AnonymBruker
Skrevet

Gi henne mer tid. Når det er sol og fint, la døren stå åpen og sett deg ute, kanskje hun vil være ute med deg

Anonymkode: 29089...676

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Amen. Ts, skjerp deg- høres ut som du helst vil kjeppjage katten ut. Tilrettelegg! For å ha henne inne per idag. 

Anonymkode: e12d7...47f

Hmm altså ser nå at det kan høres ut som jeg jager ut pus, men det gjør jeg absolutt ikke! Hun er inne så mye hun vil. Det er bare at vi bor hjemme, og mine foreldre ønsker absolutt ikke en innekatt med do inne. Det går jo greit så lenge jeg bor her..

Til dere andre, tusen takk for svar! I går lå vi ute og solte oss sammen :) Ser at hun gradvis ønsker å være mer og mer ute, så jeg prøver å gjøre henne tryggere. Skulle gjerne hatt katteluke, men det er ikke mulig dessverre. I går forsvarte hun faktisk territoriumet sitt! Helt utrolig, lille pusen mot en stoor rasekatt :fnise: Tydelig at det bare tar litt tid, de er jo så forskjellige disse dyrene. Skal følge rådene deres! 

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere! 

For ca. et halvt år siden fikk jeg en søt jentepus som hadde blitt forlatt ute. Hun hadde gått ute på vinteren, trolig en stund da pelsen ikke så veldig bra ut. Tok henne med til veterinær og alt var fint. Vi bor på et kjempefint sted for katter, langt unna alt og ved havet. Masse muligheter for fangst av både fugl, mus og rotter. Problemet er bare det at hun vil jo ikke ut! Hun tåler ikke at det er litt vind, litt regn osv. Holder seg nærme huset, virker nesten som at hun er redd for å bli forlatt? Men hun får komme inn når hun vil. Hun er ute maks en time hver dag, og sover resten av dagen (hun vasker seg også mye:vetikke:). Leker litt med leker hun har inne og får masse oppmerksomhet, selv om hun hater å bli løftet og kommer aldri i fanget. Vi vet ikke hvor gammel hun er, men trolig rundt 1-4 år. Hun er også veeldig redd for koster og føtter, kanskje dette kan tyde på at noen har vært slem? Sover inne hos meg i senga, hit kom hun dag to etter hun kom i huset. Så hun har vel veldig tillit til meg men. Er det noe jeg kan gjøre for å få henne ut? Blæ, føler meg som den crazy kattemammaen haha:fnise:

Hadde jeg vært deg ville jeg satt inn annonse i avisen. Du kan ikke bare ta en katt som dukker opp rundt huset ditt. Ikke alle katter er id-merket, og for alt du vet kan det være noen som savner katten sin, og som for alt du vet også leter etter den fortsatt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Timsy skrev:

Hadde jeg vært deg ville jeg satt inn annonse i avisen. Du kan ikke bare ta en katt som dukker opp rundt huset ditt. Ikke alle katter er id-merket, og for alt du vet kan det være noen som savner katten sin, og som for alt du vet også leter etter den fortsatt.

Hei du!

Det var ikke jeg som fant den, men en som bor utenfor byen. Hun bodde der to mnd. men de hadde hund, så hun måtte omplasseres. Vi har satt opp annonser i avisa, på Facebook osv. Den var satt av på en typisk dumpeplass.. Svært preget, og midt på vinteren. Vi har hatt den hos dyrlegen, null chip og hun var kasterert, som tyder på at hun har hatt et hjem. Så håper du skjønner at vi bare ville gi den et godt varig hjem :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La nå katten være inne om den vil, hadde du likt å bli jaget ut!?! 

Anonymkode: 26404...96c

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Jeg syntes du skal la katten selv få bestemme om den vil prøve å gå ut. Og når hun har turt å gå ut er det viktig at døra står åpen slik at hun kan komme seg inn igjen med en gang hun føler seg utrygg.

AnonymBruker
Skrevet

Ååh dere, hun blir virkelig ikke presset til å gå ut! Hun går ut når hun selv vil, det hjelper jo ikke å presse henne. Vil at hun skal få bestemme alt selv :) Lurte bare på råd angående dette, om jeg kunne gjort opplevelsen bedre. Og det har jeg fått, hun liker veldig godt å være med meg ut. Så det gjør vi nå.. Om hun bestemmer seg for å være innekatt så får hun det, jeg bare tenker at hun sover en del og at det kanskje kan være fordi hun er ung. Har hatt katt i 14 år som var stikk motsatt, bare derfor jeg lurte. :yvonne:

• Liker 2
Skrevet

Katter er komfortdyr, og noen av dem liker seg best inne. :) Det er helt vanlig at katter vasker seg mye og ofte, og at de bruker store deler av døgnet på å sløve. Hun høres helt normal ut. Katten min har aldri blitt utsatt for slemme mennesker, men hun er likevel redd for moppen, støvsugeren, tørkestativet, strykebrettet og PC-ladere. Og brå bevegelser. Internett flommer forresten over av katter som er redde for agurker. Agurker, lissom... :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Kan virker som hun er redd for å ut. Var sikkert skummelt å bli forlat og hun føler seg mest trygg inne. La henne gå ut når hun er klar. :) Men noen katter trives best inne enn ute.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så uvanlig at katter som har gått ute synes det var så ille å leve på gata at de blir nesten tilnærmet innepuser etterpå. Hun er nok redd for å oppleve det igjen. Å være ute sammen er flott, jeg har selv en katt jeg må være ute sammen med. Du har helt riktig innstilling om å la pus bestemme, håper det går seg til etterhvert. :)

Anonymkode: 3aabb...e8e

AnonymBruker
Skrevet

Dere er gode <3 Høres veldig fornuftig ut det dere sier. Det er så herlig å se framgang! Fra å ligge i et hjørne å skjelve og nå er hun hele husets diva :fnise: Så det kan jo hende hun vil mer ut senere da -eller aldri. Vi får se, men nå er jeg hvert fall veldig betrygget på at det er normal oppførsel :) 

Skrevet

Ikke fjern kattedoen inne selv om pus begynner å gå ut senere.
Kattens sterkeste "Dette er mitt revir, jeg eier denne plassen, jeg bor HER" er lukten fra kattesanda og markeringen i bæsj og tiss.

Katter uten do inne kan bli utrygge og begynne å gjøre fra seg over alt, og det høres ut som du har fått en pus som kan finne på å prøve å gjøre seg selv trygg på den måten.
Blir foreldrene dine mugne, kan du henvise dem til Jackson Galaxy, han har et drittlass med gode videoer på youtube om katteadferd og hvordan ta godt vare på katter. At katter klarer seg selv og bør gå ute og gjøre fra seg er en eldgammel og feil oppfatning.

AnonymBruker
Skrevet
På 26.6.2017 den 16.19, AnonymBruker skrev:

Dere er gode <3 Høres veldig fornuftig ut det dere sier. Det er så herlig å se framgang! Fra å ligge i et hjørne å skjelve og nå er hun hele husets diva :fnise: Så det kan jo hende hun vil mer ut senere da -eller aldri. Vi får se, men nå er jeg hvert fall veldig betrygget på at det er normal oppførsel :) 

Katten min ble påkjørt og drept for noen dager siden, så jeg råder deg til å ha katten din inne. 

Anonymkode: 4d88c...875

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...