AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #1 Skrevet 25. juni 2017 Må først si at jeg kjenner en god del sykepleier privat. Jeg har dessverre vært nødt til å møte mange som pasient, da jeg de siste årene har vært uheldig med helsa. Jeg har enorm respekt for yrket! Men. Fem av de sykepleierne jeg kjenner privat er rett og slett ekstremt enkle i topplokket. To av disse har jeg kjent hele livet og har alltid tenkt at de ikke er de skarpeste knivene. Til og med når det kommer til enkel medisin blir jeg stadig overrasket over utsagn. F.eks. mente en av dem at å ta 1 gram Paracet var å regne som overdose. Dette er mennesker i viktige jobber! Tre av dem jobber på akuttmottak og intensiven. Så det jeg begynner å lure på er om at det et veldig lett å bli sykepleier? Siden disse har klart det... Anonymkode: c052a...4da 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #2 Skrevet 25. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må først si at jeg kjenner en god del sykepleier privat. Jeg har dessverre vært nødt til å møte mange som pasient, da jeg de siste årene har vært uheldig med helsa. Jeg har enorm respekt for yrket! Men. Fem av de sykepleierne jeg kjenner privat er rett og slett ekstremt enkle i topplokket. To av disse har jeg kjent hele livet og har alltid tenkt at de ikke er de skarpeste knivene. Til og med når det kommer til enkel medisin blir jeg stadig overrasket over utsagn. F.eks. mente en av dem at å ta 1 gram Paracet var å regne som overdose. Dette er mennesker i viktige jobber! Tre av dem jobber på akuttmottak og intensiven. Så det jeg begynner å lure på er om at det et veldig lett å bli sykepleier? Siden disse har klart det... Anonymkode: c052a...4da Nei, det er ikke veldig lett å ta det. Å ta 1g Paracet er ikke å ta noe overdose. Sikker på at du ikke har hørt feil? Å være enkel betyr ikke nødvendigvis at de ikke er smarte eller kan sakene sine 😉 Jeg synes det er så synd at så mange dømmer sykepleiere. Jeg jobber selv innenfor helsetjenesten og har gjort det i flere år, har planer om å bli sykepleier selv. Har møtt på bra og dårlige sykepleiere, men sånn er det i alle yrker. Det jeg synes er synd dessverre er at nyutdannede sykepleiere ofte er bedrevitende og høy på pæra. I tillegg nekter de å ta i mot råd og tips av noen som stiller faglig under på papiret, men likevel har mere kunnskap og erfaring på visse områder 💩 Anonymkode: 2f5d6...4f1 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #3 Skrevet 25. juni 2017 For å si det sånn. De har strammet opp! kravene til sykepleiere nå og de nye kravene er at sykepleier må ha 3 i norsk og matte og totalt 35 studiepoeng. Sier seg selv at de nye kravene ikke akkurat krever sin Einstein og at de gamle er til å grine av..Egentlig fatter jeg ikke hvorfor en med 3 i matte får komme i nærheten av et medisinrom heller) Anonymkode: 4b250...b1b 6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #4 Skrevet 25. juni 2017 For meg virker denne tråden som en skjult hetsetråd av sykepleiere, som veldig mange andre tråder. Om det stemmer (noe en TS ikke vil innrømme uansett) så ser jeg ikke helt hvorfor noen her inne på KG har et så sterkt behov for å snakke ned sykepleiere, yrket og utdanningen? Om det ikke er en av de endeløse hetsetrådene: Jeg synes sykepleien var utfordrende på svært mange områder. Det er nok ikke særlig utfordrende for de som synes det er greit med E, men nå har jeg aldri vært en av de. Mange tunge eksamener og slitsomme praksiser siden man i tillegg til å jobbe 100% skulle lese til eksamen og jobbe deltid ved siden av. Dette med at de mener 1 gram paracet er overdose tror jeg også du må ha hørt feil eller misforstått noe. Hadde jeg skulle tatt en høyere utdanning som jeg anså som mindre utfordrende hadde jeg nok valgt økonomi. Jeg mener ikke at utdanningen er mindre utfordrende for de som tar den, men at jeg personlig synes slikt er enkelt (har også utdanning innen dette) i forhold til mange fag på sykepleien fordi det er i etikk for eksempel ikke noen fasit, men at man må bare kunne argumentere saklig og godt. Det handler enkelt og greit om hva man er flink til og ikke. Anonymkode: 4b54a...5a9 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #5 Skrevet 25. juni 2017 Nå har jo kravene til å bli sykepleier variert veldig i perioder utifra søker masse. Så noen år har man måtte ha høyt snitt, andre år knapt stå karakter. Men når det er sagt så er praksis det vanskeligste å komme gjennom, er du totalt uegnet så slipper du ikke igjennom. Det har i allefall vært sånn på sykehuset der hvor jeg jobbet. Anonymkode: 34dd9...5d4 1
Charlotteul Skrevet 25. juni 2017 #6 Skrevet 25. juni 2017 Har observert selv at jenter som alltid har fremstått som "enkle" ofte har endt opp som sykepleiere. Og flere sykepleiere som jeg har møtt på sykehus, i bolig etc har heller ikke vært den skarpeste kniven i skuffen utad. Jeg sier ikke dette gjelder alle, men en stor del av de jeg har møtt. En gang jeg var på legevakten kom en sykepleier og skulle undersøke meg. Hun hadde hansker på da hun kom inn i rommet. Jeg spurte om hun skulle undersøke meg med "brukte" hansker, og da svarte hun at de var sterile, så det var helt trygt. Jeg lo inni meg og ble for skamfull på hennes vegne til å tørre og si noe 5
Elena87 Skrevet 25. juni 2017 #7 Skrevet 25. juni 2017 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å si det sånn. De har strammet opp! kravene til sykepleiere nå og de nye kravene er at sykepleier må ha 3 i norsk og matte og totalt 35 studiepoeng. Sier seg selv at de nye kravene ikke akkurat krever sin Einstein og at de gamle er til å grine av..Egentlig fatter jeg ikke hvorfor en med 3 i matte får komme i nærheten av et medisinrom heller) Anonymkode: 4b250...b1b En ting du må forstå er at et påbyggings år har utrolig vanskelig matte (2P-Y), og der en prøve teller 70% av hele standpunktet. Et eksempel er meg selv på termin 1, der lå jeg på kun 5ere og 6ere på prøver, frem til den store prøva som teltes 70% (heldags) kom, da havnet jeg på 3 i standpunkt. Neste termin (2) havnet jeg på 4 i standpunkt (lå på 6 frem til heldags). Edit: I tillegg hadde jeg 0 fraværsdager og 0 timer.. Og jeg fulgte med heletiden. (Prøvde ikke å få venner det skoleåret, for hele min sats gikk på fremtiden) Altså man kan ikke være borte en eneste dag der man har matte, pga pensumen til påbygg er såpass stor at du må gå gjennom et emne for hver skole dag (som man har matte), er du borte må du ta det opp hjemme, og det er enda vanskeligere. På sluttprøven til termin 2 så skal man huske alt man gjennomgikk på termin 1, for alt kommer på siste prøve.. Da må man nesten gjennomgå pensumet hjemme, men med 5 andre fag er vel ikke det så lett? Endret 25. juni 2017 av Elena87
Summer lady Skrevet 25. juni 2017 #8 Skrevet 25. juni 2017 10 minutter siden, Charlotteul skrev: Har observert selv at jenter som alltid har fremstått som "enkle" ofte har endt opp som sykepleiere. Og flere sykepleiere som jeg har møtt på sykehus, i bolig etc har heller ikke vært den skarpeste kniven i skuffen utad. Jeg sier ikke dette gjelder alle, men en stor del av de jeg har møtt. En gang jeg var på legevakten kom en sykepleier og skulle undersøke meg. Hun hadde hansker på da hun kom inn i rommet. Jeg spurte om hun skulle undersøke meg med "brukte" hansker, og da svarte hun at de var sterile, så det var helt trygt. Jeg lo inni meg og ble for skamfull på hennes vegne til å tørre og si noe Jeg lurer på hva nøyaktig du synes var så gøy med de hanskene? Jeg tror nemlig det er du som har misforstått og da skal jeg le godt for meg selv.......av deg 🙊 1
newblack Skrevet 25. juni 2017 #9 Skrevet 25. juni 2017 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å si det sånn. De har strammet opp! kravene til sykepleiere nå og de nye kravene er at sykepleier må ha 3 i norsk og matte og totalt 35 studiepoeng. Sier seg selv at de nye kravene ikke akkurat krever sin Einstein og at de gamle er til å grine av..Egentlig fatter jeg ikke hvorfor en med 3 i matte får komme i nærheten av et medisinrom heller) Anonymkode: 4b250...b1b Det er enda ikke bestemt at man må ha 3 i norsk og matte. Dessuten så må man ha alt rett på medikamentregningen for å bestå. Synes det er så teit å si at man må være dritgod i matte for å bli ditt og datt. Jeg kjenner flere som sleit med matte på vgs og som nå er utdannet sykepleiere. Endret 25. juni 2017 av newblack 3
Gardermobanen Skrevet 25. juni 2017 #10 Skrevet 25. juni 2017 Man trenger ikke være skoleflink for å komme gjennom sykepleierstudiet, men man kan jo være både oppegående og skoleflink selv om man blir sykepleier. Er forøvrig mindre oppegående mennesker som kommer seg gjennom tyngre studier også. Ben Carson var jo en av verdens mest anerkjente kirurger og han viste seg jo å være helt blåst. 5
Charlotteul Skrevet 25. juni 2017 #11 Skrevet 25. juni 2017 2 minutter siden, Summer lady skrev: Jeg lurer på hva nøyaktig du synes var så gøy med de hanskene? Jeg tror nemlig det er du som har misforstått og da skal jeg le godt for meg selv.......av deg 🙊 Virkelig? Skjønte du ikke? Da håper jeg ikke du jobber innen helse 4
Summer lady Skrevet 25. juni 2017 #12 Skrevet 25. juni 2017 1 minutt siden, Charlotteul skrev: Virkelig? Skjønte du ikke? Da håper jeg ikke du jobber innen helse Jo jeg skjønner hva du tror du skjønte/lo av men jeg tror du er helt på bærtur. 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #13 Skrevet 25. juni 2017 14 minutter siden, Elena87 skrev: En ting du må forstå er at et påbyggings år har utrolig vanskelig matte (2P-Y), og der en prøve teller 70% av hele standpunktet. Et eksempel er meg selv på termin 1, der lå jeg på kun 5ere og 6ere på prøver, frem til den store prøva som teltes 70% (heldags) kom, da havnet jeg på 3 i standpunkt. Neste termin (2) havnet jeg på 4 i standpunkt (lå på 6 frem til heldags). Edit: I tillegg hadde jeg 0 fraværsdager og 0 timer.. Og jeg fulgte med heletiden. (Prøvde ikke å få venner det skoleåret, for hele min sats gikk på fremtiden) Altså man kan ikke være borte en eneste dag der man har matte, pga pensumen til påbygg er såpass stor at du må gå gjennom et emne for hver skole dag (som man har matte), er du borte må du ta det opp hjemme, og det er enda vanskeligere. På sluttprøven til termin 2 så skal man huske alt man gjennomgikk på termin 1, for alt kommer på siste prøve.. Da må man nesten gjennomgå pensumet hjemme, men med 5 andre fag er vel ikke det så lett? Beklager, men dette må jeg flire av. 2PY er ekstremt lett matematikk, og at du hadde så store problemer med det har mer med deg å gjøre enn faget. Heldagsprøver er vanlig i matematikk og er ikke noe som er forbeholdt påbygg. Det er en øving til eksamen og en vurdering som oppsummerer de fleste temaene. En heldagsprøve gjenspeiler i større grad hvordan du ligger i faget enn enkeltprøver. Anonymkode: d34c2...8dd 9
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #14 Skrevet 25. juni 2017 9 minutter siden, Elena87 skrev: En ting du må forstå er at et påbyggings år har utrolig vanskelig matte (2P-Y), og der en prøve teller 70% av hele standpunktet. Et eksempel er meg selv på termin 1, der lå jeg på kun 5ere og 6ere på prøver, frem til den store prøva som teltes 70% (heldags) kom, da havnet jeg på 3 i standpunkt. Neste termin (2) havnet jeg på 4 i standpunkt (lå på 6 frem til heldags). Er ikke det for yrkesfag? Da er det vel helst vanskelig fordi man ikke har hatt matte på 3år.. Anonymkode: 4b250...b1b 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #15 Skrevet 25. juni 2017 9 minutter siden, Summer lady skrev: Jeg lurer på hva nøyaktig du synes var så gøy med de hanskene? Jeg tror nemlig det er du som har misforstått og da skal jeg le godt for meg selv.......av deg 🙊 Nå studerer ikke jeg sykepleie, men vi får beskjed om at vi skal ta på oss hanskene inne i rommet slik at pasientene ikke blir suspekte slik som den du siterer. Antakeligvis var hanskene til denne sykepleieren helt rene og ubrukte. Anonymkode: d34c2...8dd 3
Charlotteul Skrevet 25. juni 2017 #16 Skrevet 25. juni 2017 1 minutt siden, Summer lady skrev: Jo jeg skjønner hva du tror du skjønte/lo av men jeg tror du er helt på bærtur. Da skal jeg forklare kortfattet: sterile hansker er ikke lenger steril når du har nævla borti håndtak (og Gud vet hvor hun hadde vært før hun kom inn den døra). Hun trodde tilsynelatende de var "selvrensende" for bakterier, for de var jo trossalt steril 6
Summer lady Skrevet 25. juni 2017 #17 Skrevet 25. juni 2017 Akkurat nå, Charlotteul skrev: Da skal jeg forklare kortfattet: sterile hansker er ikke lenger steril når du har nævla borti håndtak (og Gud vet hvor hun hadde vært før hun kom inn den døra). Hun trodde tilsynelatende de var "selvrensende" for bakterier, for de var jo trossalt steril Tviler på at hun trodde det. Man tar nemlig ikke på håndtak o.l når man har fått på seg sterile hansker, man åpner en dør med albuen, noen andre åpner døren eller lignende. Nå kan ikke jeg vite hvordan hun gjorde det, men det er ganske standard prosedyre når man tar på hanskene før man er i rommet. At uvitende pasienter ikke henger med får være deres sak. 4
Charlotteul Skrevet 25. juni 2017 #18 Skrevet 25. juni 2017 4 minutter siden, Summer lady skrev: Tviler på at hun trodde det. Man tar nemlig ikke på håndtak o.l når man har fått på seg sterile hansker, man åpner en dør med albuen, noen andre åpner døren eller lignende. Nå kan ikke jeg vite hvordan hun gjorde det, men det er ganske standard prosedyre når man tar på hanskene før man er i rommet. At uvitende pasienter ikke henger med får være deres sak. Satan du har vondt for det i dag.. jeg så at hun holdt i håndtaket da hun åpnet døren til rommet, på samme måte som hun åpnet døren til neste rom. Jeg har jobbet mine år i helsevesenet, men flaks at jeg møtte på en slik opplyst person som deg her inne 2
Summer lady Skrevet 25. juni 2017 #19 Skrevet 25. juni 2017 1 minutt siden, Charlotteul skrev: Satan du har vondt for det i dag.. jeg så at hun holdt i håndtaket da hun åpnet døren til rommet, på samme måte som hun åpnet døren til neste rom. Jeg har jobbet mine år i helsevesenet, men flaks at jeg møtte på en slik opplyst person som deg her inne Du skrev ingen steder at du så hun tok i håndtaket på døren. Men alltid passende å legge til opplysninger i ettertid. Da er man sikret å "vinne" diskusjoner. 5
Charlotteul Skrevet 25. juni 2017 #20 Skrevet 25. juni 2017 Akkurat nå, Summer lady skrev: Du skrev ingen steder at du så hun tok i håndtaket på døren. Men alltid passende å legge til opplysninger i ettertid. Da er man sikret å "vinne" diskusjoner. Nei det gjorde jeg ikke, men hadde jeg ikke sett det hadde jeg heller ikke "hengt ut" vedkommende. Nå gidder jeg faktisk ikke diskutere med deg mer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå