Gå til innhold

"Har du ikke kontroll på hunden"? Hva svarer man?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Huff...

Jeg kjøpte hund for to måneder siden. Jeg har ikke så mye erfaring, men har lest meg opp og tatt valget. Det meste har gått fint, men det som plager meg er at hun bjeffer/oppfører seg aggressivt når hun ser/møter andre hunder. Jeg begynte å trene kontakt med en gang jeg fikk henne. Hun er flink til dette, men ikke når det gjelder passering. Jeg opplever også at andre og andre hundeeiere ser stygt på oss, og noen kommenterer også "har du ikke kontroll"? osv. Jeg kjenner jeg blir ganske oppgitt og irritert. Hunden er av en slik størrelse at jeg klarer å håndtere henne ifht å holde henne igjen, så det er liten sannsynlighet for at hun klarer å komme seg bort til andre hunder. 

Jeg skal på sommerkurs med henne om 2 uker og håper dette vil bedre seg. Men hva skal jeg gjøre fram til da? Og hva svarer man når folk sier slike ting? Blir så fryktelig irritert for jeg har jo prøvd å trene på dette. Det er jo ikke slik at jeg synes det er ok og driter i at hun oppfører seg slik. 

Anonymkode: 81396...623

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke dette et helt legitimt spørsmål når du ikke har kontroll på hunden da?

Anonymkode: d7771...d38

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Du svarer "hun er bare en valp og vi har ikke fått trent så mye på dette enda.. hun er litt utrygg rundt nye hunder ".

Anonymkode: 03e7e...f8e

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en voksen hund som er slik. Har vært til flere atferdsspesialister og de sier det er noe galt med "mentaliteten". Det er ikke vår feil. Vi har gjort alt 100% etter boken (dette er hund nr. 4 vi har). Når folk spør meg sånne ting sier jeg bare: "nei, det ser du vel". Da holder de som regel kjeft.

Anonymkode: e08ba...0ff

• Liker 7
Skrevet

"jeg har akkurat overtatt henne, og jobber med eksponering" 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff...

Jeg kjøpte hund for to måneder siden. Jeg har ikke så mye erfaring, men har lest meg opp og tatt valget. Det meste har gått fint, men det som plager meg er at hun bjeffer/oppfører seg aggressivt når hun ser/møter andre hunder. Jeg begynte å trene kontakt med en gang jeg fikk henne. Hun er flink til dette, men ikke når det gjelder passering. Jeg opplever også at andre og andre hundeeiere ser stygt på oss, og noen kommenterer også "har du ikke kontroll"? osv. Jeg kjenner jeg blir ganske oppgitt og irritert. Hunden er av en slik størrelse at jeg klarer å håndtere henne ifht å holde henne igjen, så det er liten sannsynlighet for at hun klarer å komme seg bort til andre hunder. 

Jeg skal på sommerkurs med henne om 2 uker og håper dette vil bedre seg. Men hva skal jeg gjøre fram til da? Og hva svarer man når folk sier slike ting? Blir så fryktelig irritert for jeg har jo prøvd å trene på dette. Det er jo ikke slik at jeg synes det er ok og driter i at hun oppfører seg slik. 

Si at du kun har hatt hunden kort tid, eventuelt ordne med et bånd eller en sele det står i trening på. Da ser folk det på avstand.

Anonymkode: 50390...bf8

Gjest NotNaomi
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff...

Noen hunder er overbeskyttende. At noen reagerer negativt får vi tåle. 

Nå skal du på kurs og da kan det rette seg :-)

Du vet. Vi hunde-eiere liker veloppdragen hunder. Men så er det de som kommuniserer at hunden har et problem. Da er det jo greit. Ingen skapninger er perfekte.

Men lykke til med kurs. :-)

AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper faktisk ikke alltid å trene hunden godt og lenge, noen hunder vil rett og slett lage litt lyd i utvalgte situasjoner. Enten det er fordi den blir skremt, fordi noen hunder bjeffer på de, fordi de søker kontakt, etc. Og det er jeg enig med personen over meg - det får vi tåle! Hunder kommuniserer med hverandre på ulikt vis, og ulike hunder har ulike tilnærminger. Så lenge man FYSISK kan holde hunden tilbake og kontrollere den, har man JO kontroll på hunden. Jeg ser ikke verre enn små menn og kvinner med 60-70 kg hunder de ikke kan håndtere fysisk, og der kan man bli fysisk uvel. ALLE hunder, stille eller ei, kan gå til angrep eller fysisk komme i en slags konfrontasjon med en annen hund. Det som gjelder da er å kunne verbalt snakke til hunden slik at den hører, eller evt. fysisk klare å håndtere og skille hundene, fjerne sin egen hund fra situasjonen. Det klarer man ikke om man har en hund som er for stor for egen størrelse og styrke...

Personlig har jeg en hund som alltid er stille bortsett fra når andre hunder bjeffer mot henne. Det er ikke aggresjon eller frykt, det er bare en "sosial" greie der hunden min svarer på bjeffene fra andre hunder. Hunden er supersosial, ønsker å leke og interagere med alle, så det er mulig det er ren frustrasjon for at jeg går forbi en hund som åpenbart "snakker" til hunden min.... Uansett, hadde blitt jævla forbanna om en person så stygt på meg eller noe fordi deres hund bjeffet mot min, og min svarte. Men jeg kan forstå at noen blir nervøse om man har en hund som går til angrep på andre...

Anonymkode: 2e77a...cce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper faktisk ikke alltid å trene hunden godt og lenge, noen hunder vil rett og slett lage litt lyd i utvalgte situasjoner. Enten det er fordi den blir skremt, fordi noen hunder bjeffer på de, fordi de søker kontakt, etc. Og det er jeg enig med personen over meg - det får vi tåle! Hunder kommuniserer med hverandre på ulikt vis, og ulike hunder har ulike tilnærminger. Så lenge man FYSISK kan holde hunden tilbake og kontrollere den, har man JO kontroll på hunden. Jeg ser ikke verre enn små menn og kvinner med 60-70 kg hunder de ikke kan håndtere fysisk, og der kan man bli fysisk uvel. ALLE hunder, stille eller ei, kan gå til angrep eller fysisk komme i en slags konfrontasjon med en annen hund. Det som gjelder da er å kunne verbalt snakke til hunden slik at den hører, eller evt. fysisk klare å håndtere og skille hundene, fjerne sin egen hund fra situasjonen. Det klarer man ikke om man har en hund som er for stor for egen størrelse og styrke...

Personlig har jeg en hund som alltid er stille bortsett fra når andre hunder bjeffer mot henne. Det er ikke aggresjon eller frykt, det er bare en "sosial" greie der hunden min svarer på bjeffene fra andre hunder. Hunden er supersosial, ønsker å leke og interagere med alle, så det er mulig det er ren frustrasjon for at jeg går forbi en hund som åpenbart "snakker" til hunden min.... Uansett, hadde blitt jævla forbanna om en person så stygt på meg eller noe fordi deres hund bjeffet mot min, og min svarte. Men jeg kan forstå at noen blir nervøse om man har en hund som går til angrep på andre...

Anonymkode: 2e77a...cce

Noen hunder er jo for svære til at noen klarer å holde de. Og noen er veldig lett-trente og man har kanskje verdens beste utgangspunkt, så får hunden problemer likevel. Skal man bare drepe den fordi den lager lyd da?

Anonymkode: e08ba...0ff

AnonymBruker
Skrevet

Min hund har et frykt/aggresjonsproblem, er veldig beskyttende og har veldig mye instinkter. Slik som en annen her nevner angående "mentaliteten" at instinktene er for sterke til at det kan trenes bort. Å snakke til en hund som har et mål for øyet; å jage bort fienden ja det kan du unnskyld uttrykket, bare drite i. Hos oss er det eneste som hjelper å fysisk holde fast hunden før den går i vranglås ved synet av en annen hund eller snu og gå en annen vei. Den biter aldri men skremmer, blir nærgående og lager mye lyd. Jeg kjenner selv jeg begynner å bli lei men avliving er ikke et alternativ. 

Anonymkode: 1bfe8...0d1

Skrevet

Hunden jeg passer innimellom bjeffet på et barn en gang. Det var ikke et aggrsivt bjeff, men mer et "hei? Hva holder du på med?" bjeff. 

Hunden var i bånd, så jeg hadde full kontroll på den. Ungen kom løpende og viftet voldsomt med armene mens hun ropte "vov! vov! Jeg vil hilse på voven"

Da bjeffet han på henne, og hun ble litt redd. Jeg sa til henne at hun bare skulle ta det rolig, og da kom moren og spurte om je ikke hadde kontroll på hunden?

Jeg svarte at jeg har full kontroll på ham, og spurte om hun hadde kontroll på ungen sin? 

Av en eller annen grunn ble hun sur, men det ignorerte jeg. 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Melde dere inn i en hundeklubb i dag og få hjelp og råd av erfarne eiere der, ts? 

Anonymkode: 0fb35...86d

Skrevet

Utrolig dumt spørsmål av folk, tenker jeg skal spørre alle foreldre med barn som løper rundt og herjer også, "har du ikke kontrol på kidden din?".

Jeg har både hatt fryktagressiv hund og har nå en unghund som ikke eier impulskontroll. Begge disse er svære hunder og det kan se rart ut når unghunden setter i gang. Har jeg kontroll? Tsja? Blir det ulempe for andre? Nei. Vi holder avstand til folk og hunder og jeg ser ikke problemet.

Dessuten, de som spør om man ikke har kontroll på hunden er nok også de som hadde tipset om å legge hunden i bakken, eller si TSSS! til den. Hva nå enn det hjelper for.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man har hunden i bånd nå (båndtvang 1 april til og med 20 august) så ser jeg null problem. 

Anonymkode: 42d29...2c0

• Liker 6
Skrevet

Frykt er noe av det vanskeligste man kan jobbe med, og det tar tid. Mange forstår ikke det og tror at problematferd skal løses på et blunk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan svare "han er valp, og vi trener fremdeles på adferd". Rolig, enkelt og saklig. Skjønner ikke folk at det tar tid å trene adferden til en hund, er det de som er idioter. Så lenge du har ham i bånd, og faktisk klarer holde ham igjen, har de ikke noe å surmule over. Det er verre om du IKKE klarer holde igjen, så han faktisk er til plage/fare for andre som ferdes rundt dere. 

Anonymkode: 67c0a...619

• Liker 3
Gjest Galaxy X
Skrevet
11 timer siden, The Kitten skrev:

Hunden jeg passer innimellom bjeffet på et barn en gang. Det var ikke et aggrsivt bjeff, men mer et "hei? Hva holder du på med?" bjeff. 

Hunden var i bånd, så jeg hadde full kontroll på den. Ungen kom løpende og viftet voldsomt med armene mens hun ropte "vov! vov! Jeg vil hilse på voven"

Da bjeffet han på henne, og hun ble litt redd. Jeg sa til henne at hun bare skulle ta det rolig, og da kom moren og spurte om je ikke hadde kontroll på hunden?

Jeg svarte at jeg har full kontroll på ham, og spurte om hun hadde kontroll på ungen sin? 

Av en eller annen grunn ble hun sur, men det ignorerte jeg. 

Haha, beste!! :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Disse kommentarene er bare syting, og ikke en invitasjon til debatt, så de kan du egentlig ignorere. Eventuelt kan du si at dere driver og trener, så vennligst hold litt avstand. Veldig mange mennesker har en slags ide om at en hund fødes som et blankt ark mentalt, og kan fylles med det du vil. Disse menneskene er dumme og/eller uerfarne, og vet altså ikke hva de snakker om. Man får gjerne huden full dersom man vurderer å avlive en hund pga problemadferd, samtidig som man får kjeft med en gang man jobber med problemadferd i det offentlige rom. Så her er det egentlig umulig å gjøre alle glade, jobb på den måten som fungerer for dere, og ignorer frekke folk. 

Jeg har hatt en fryktaggressiv hund selv, men hun var så utagerende at folk ikke turte å komme nærme nok til å si noe. Men disse blikkene som vekslet mellom medlidende og hånlige gjorde treningen til en større belastning enn det behøvde å være. 

Anonymkode: a8112...f78

• Liker 3
Skrevet

Min hund synes fortsatt det er litt vanskelig/skummelt/spennede å passere andre hunder på smale veier, særlig dersom den andre reagerer (eller er stor og svart - #hunderasisme..?). Jeg pleier å være i forkant og si "hei! Vi øver på å passere pent!" slik at eieren både skjønner at de gjerne må hjelpe til å gjøre dette smooth (vær så snill å gå på innsiden av hunden din når vi passerer) og som et lite varsko i tilfelle hunden min skal komme til å bykse eller bjeffe. Vi har egentlig bare blitt møtt med hyggelige tilbakemeldinger, selv om det har vært noen blikk de gangene jeg ikke har rukket å si ifra fordi de kommer brått på eller tilsvarende. Veldig mange har fortalt om tilsvarende vansker med pene passeringer :) 

Du burde kanskje finne ut om hunden er aggresiv/redd eller mer leken/frustrert? Er det en valp? Min var nok en blanding av redd/nysgjerrig/leken (heldigvis), og jo flere hunder hun har møtt og hatt positive opplevelser med, jo bedre har det gått. 

Skrevet

Utrolig kjipt gjort av de andre å komme med den bemerkninga til deg som ny hundeeier.

Du kan alliere deg med en annen hundeeier og trene passering med. Men muligheten er der for at hunden din klarer passering med akkurat den hunden og ikke andre hunder. 

Hunder er følende vesener. Sosialt anlagte og tillitsfulle hunder vil gjerne bort og hilse på alle folk og hunder de møter og blir fort frustrerte av å holdes igjen. Da kan det komme både bjeff og knurr - det er frustrasjon og ikke aggresjon.

Du har nok en hund som "søker ut" som er nysgjerrig og antakelig lærenem. Så det er nok personlighetstrekk hos hunden din du må ta høyde for, og diskutere med instruktøren din, på sommerkurset og videre. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...