AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #1 Skrevet 25. juni 2017 Jeg har alltid vært "normal", altså aldri vært tynn og aldri vært overvektig. Jeg kom i overgangsalderen for 5 år siden, og hadde ingen store problemer med det. Men så - helt plutselig - eksploderte vekten (og kroppen) for ca. 1 år siden. Alt fettet har lagt seg på magen, samt at brystene er blitt nesten dobbelt så store. Jeg vet ikke hvorfor dette skjedde så plutselig (har spist som vanlig). Jeg spiser omtrent aldri godteri, sjokolade, potetgull. Og drikker hverken brus eller lettbrus. Jeg ser at mange kvinner på min alder har samme type kropp som jeg har nå. Altså forholdsvis slank i underkroppen, men store rundt magen/bysten. Jeg har nå i 1 år prøvd å akseptere den "nye" kroppen min, men kjenner at jeg ikke fikser det. Dessuten er det helsefarlig. At alt fettet legger seg rundt magen er ikke bra. Jeg vet det er mange her på KG som har stor kunnskap om kosthold og kropp, så jeg håper på gode råd for å få et mindre "midtparti". Kan tilføye at jeg ikke trener (har aldri gjort det), og at jeg har en uhelbredelig fotskade som gjør at jeg ikke kan løpe/gå noe særlig. I tillegg bor jeg på landsbygda, langt fra svømmehaller og treningsstudio. Jeg har vurdert 5-2 dietten. Faste 2 ganger i uka. Og ellers spise som normalt. Tips? Jeg setter stor pris på gode råd! Anonymkode: 27d75...a98
Pringle Skrevet 25. juni 2017 #2 Skrevet 25. juni 2017 Hvis du skal ned i vekt, skal du bare spise mindre/bevege deg mer. Det er ikke noe hokuspokus. Ofte er det nok å gå tilbake til de rutinene man hadde før. Men hvis du har gått opp i vekt og ikke har endret verken kosthold eller aktivitetsrutiner, er det tegn på at noe ikke er som det skal. Jeg ville tatt en prat med fastlegen.
Quetzalcoatl Skrevet 25. juni 2017 #3 Skrevet 25. juni 2017 Du kan begynne å telle kalorier. Det er kanskje den mest effektive måten å gå ned i vekt Søk etter internett for kalkulatorer for å beregne ditt kaloriforbruk. Spis for 85% av ditt kaloriforbruk så bruker du lang tid på å gå ned i vekt. Ta det langsomt 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #4 Skrevet 26. juni 2017 Du skal IKKE høre på disse "antall kcal inn" og "antall kcal ut"- folkene og tro at det er hele bildet. Her spiller biokjemi inn, produksjon av insulin, sulthormoner og metthetshormoner. Det kommer an på om kroppen forbrenner kaloriene fra karbohydrater eller fra fett. For å nevne noe! Jeg anbefaler deg å sette deg inn i lavkarbokosthold. Det er etter min erfaring (og jeg har laaaang karriere som slanker...) den beste måten å endre livsstil på. Man slipper å gå sulten og bare tenke på neste måltid, tvert i mot får man en ro i kroppen mens bukfettet smelter av. Det er en vane. Og etterhvert når vanen er på plass er det rom for små, planlagte utskeielser. Dersom du ønsker en kickstart med en ren lavkarboslankekur, anbefaler jeg kostplanen til ThorFoseid. Det er en kombo av lavkarbo, periodisk faste og kalorikontroll. Folk raser ned i vekt uten å miste muskler, og uten å være så sultne - bortsett fra den første lille fasten. Meld deg inn i gruppen "spør thor" og les deg opp:) Det er forskningsbasert og helt trygt, og helt sykt effektiv (men ikke noe man gjør i lengden, etter man har nådd målvekt anvender man de prinsippene man trives med). Anonymkode: dc1bc...edc 3
bobleplast_ Skrevet 26. juni 2017 #5 Skrevet 26. juni 2017 Det er faktisk energi inn vs energi ut som avgjør om man går opp eller ned i vekt. Det er ikke mer komplisert enn det, men det er selvsagt mange faktorer som påvirker hvor 'lett' det er å holde seg innenfor en kalorigrense. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #6 Skrevet 26. juni 2017 Kjøp deg en ergometersykkel til å ha hjemme. Hva sier legen din? Anonymkode: 06b7c...aa7
ops2 Skrevet 26. juni 2017 #7 Skrevet 26. juni 2017 Du bør ta en sjekk hos legen. Stoffskiftet ditt kan ha blitt for lavt. Men da burde du følt deg slapp, trett og uopplagt i tillegg. Det er et ubehagelig fakta, at etter hvert som vi blir eldre, minker behovet for kalorier. Etter hvert minker muskelmassen, musklene forbrenner kalorier. Så rådet om lavkarbo har noe for seg. Jeg har brukt lavkarbo uten kalorirestriksjoner, men jeg er en av de uheldige som ikke spiser mindre på lavkarbo. Det ble dyrt å spise store mengder mat. Jeg måtte redusere kaloriinntaket også. Nå føler jeg at jeg spiser mindre porsjoner. altså blir ikke det et dyrere kosthold. Du burde også sjekke om du har nok av alle vitaminer og mineraler, og ikke slå deg til ro med at det er "innen normalen", men i nedre del. Fyll opp lagrene så du er i øvre del av normalen. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #8 Skrevet 26. juni 2017 TIPS: Kutt ut sukker - spesielt brus! Og sjokolade. OG spis heller vannmelon, drikk grønn te med litt lime og honning som kosedrikk. 2-3 kopper kaffe hver dag øker forbrenningen, du kan godt unne deg en bitteliten knekk 70 % sjokolade til denne. IKKE kos deg masse i helgene med masse mat. Kutt ned på middagsporsjonene, spis mer fisk. Velg fullkorn. Drikk vann som tørstedrikk. Gå minst 30 min hver dag, i tillegg til styrkeøvelser. Anonymkode: 7144e...ecf
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #9 Skrevet 26. juni 2017 https://www.vektklubb.no/artikkel/derfor-vokser-magen-med-alderen-23312585 Anonymkode: ad188...e5e
Million Skrevet 26. juni 2017 #10 Skrevet 26. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: TIPS: Kutt ut sukker - spesielt brus! Og sjokolade. OG spis heller vannmelon, drikk grønn te med litt lime og honning som kosedrikk. 2-3 kopper kaffe hver dag øker forbrenningen, du kan godt unne deg en bitteliten knekk 70 % sjokolade til denne. IKKE kos deg masse i helgene med masse mat. Kutt ned på middagsporsjonene, spis mer fisk. Velg fullkorn. Drikk vann som tørstedrikk. Gå minst 30 min hver dag, i tillegg til styrkeøvelser. Anonymkode: 7144e...ecf Har du overhodet lest hovedinnlegget? Hun skriver ettertrykkelig at hun verken spiser godteri eller drikker brus.... 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #11 Skrevet 26. juni 2017 Selv om det er en stund siden du kom i overgangsalderen, har jeg forstått det sånn at plutselig vektøkning godt kan skje noen år etterpå. Du skriver jo ikke eksakt hvor mye du har gått opp. Snakker vi +4 kilo? Det er ganske normalt. Mye skyldes østrogenmangel, mens det kan være at du også er mindre aktiv enn før. Det behøver ikke å være store endringer før du ser det på vekten over tid. Hormonendringen fører til en økt grad av fettopphopning, og til en mindre feminin fettfordeling, ettersom fettet flytter seg fra lår og hofter til magen." Du kan også ha mye veske i kroppen. Det kan f.eks samle seg lymfeveske rundt livet. Hvis du er mye tynnere rundt livet om morgenen enn om kvelden er det tegn på det. Du bør uansett bevege deg for å holde lymfesystemet og sirkulasjonen i gang, i tillegg til å brenne fler kalorier og beholde muskelmasse (dessuten er det generelt helsebringende). Er det ingenting du kan gjøre for å trene kroppen, bortsett fra løpe/gå og svømme? Kan du sykle? Mange har hatt god nytte av 5:2-dietten som kickstart, men du må jo finne en livsstil du kan leve med uten å føle at du forsaker alt for mye og stadig er sulten. + At du nok må bruke litt tid på å godta at kroppen endrer seg. Anonymkode: fa01c...fe0
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #12 Skrevet 26. juni 2017 Takk for mange nyttige svar! Jeg har vært hos fastlegen min, og han mente at det kanskje var lavt stoffskifte. Så jeg begynte på medisiner for over 3 måneder siden. Ingen endring, bortsett i fra at jeg har gått opp enda en buksestørrelse. Jeg har ingen erfaring med å slanke meg, har aldri hatt behov for det. Tipsene om lavkarbo er veldig interessante. Og jeg tror at 5:2 dietten kanskje kan være bra. Jeg ser ikke for meg et liv styrt av kaloritelling og forsakelser hver eneste våkne time. Jeg mer enn normalt glad i god mat og god drikke (men ikke godteri, brus). Men jeg ser heller ikke for meg et liv med den kroppen jeg nå har. Mange på min alder (med samme type kropp) virker som om de synes det er helt greit. Jeg føler meg uvel og tung, og har bestemt meg for å gjøre noe nå før det blir enda vanskeligere. Anonymkode: 27d75...a98
Million Skrevet 26. juni 2017 #13 Skrevet 26. juni 2017 Hvis du med "god drikke" mener alkohol som vin osv, så er det mye kcal i alkohol. Bare til info. 1
Ild Skrevet 26. juni 2017 #14 Skrevet 26. juni 2017 Hvis du har mistet muskelmasse eller fått lavere forbrenning, så må du velge mellom følgende alternativer: 1) akseptere kroppen du har, samt at du gradvis vil bli enda større 2) finne metoder som gjør at du spiser/drikker mindre enn du pleier/pleide (altså en evig diett, eller en evig endring) 3) finner en måte som er tilpasset din helsesituasjon som gjør at du kan bygge mer muskler (slik at du kan opprettholde det kaloriinntaket du har uten at du går opp i størrelse). Hvilke aktiviteter kan du gjøre for å oppnå dette? Flere har spurt deg om sykling. Styrketrening er også mulig. Her er det bare fantasien som setter grenser. Og merkelig lege du har. Slik jeg forstår det du skriver har han satt deg på medisiner uten å finne noe konkret som er galt. Lenge leve legeniddelindustrien, sier nå jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #15 Skrevet 26. juni 2017 Når man blir eldre og ofte ved overgangsalderen så går forbrenning naturlig ned. DA kan grunnen være at du har fortsatt å spise som før mens forbrenningen ikke har vært som før. Du må finne et system som passer for deg. Personlig er ikke faste 2 dager i uka noe for meg. Jeg spiser mindre enn vedlikehold ved å telle kalorier hver dag. Då går man ned i vekt. Å finne vedlikehold (antall kalorier man trenger å spise hver dag for å opprettholde samme vekt) må man prøve seg frem litt. Man kan bruke kalkulatorer, men de blir alltid et anslag. Går man ikke end i vekt spiser man ikke i underskudd i forhold til sin egen forbrenning. Vær tålmodig og prøv med litt og litt mindre til du ser noe som fungerer. Anonymkode: df68e...7a7 1
Marie90 Skrevet 26. juni 2017 #16 Skrevet 26. juni 2017 Har en mor som gikk gjennom overgangsalderen for ikke lenge siden. Hun har alltid vært normalvektig, passet på det hun spiser, men aldri talt kalorier eller trent. Hun har funnet det veldig vanskelig å innse hvor mye hun må passe på og holde igjen for å holde vekten. Hun spiser ekstremt sparsommelig og går tur hver dag, og da holder hun en vekt som er veldig slank for de fleste på hennes alder, men som hun selv fortsatt er misfornøyd med. Vektnedgang ER kalorier ut og kalorier inn, men dette handler jo om andre ting også. Østrogennivået går ned (det "kvinnelige" hormonet som tidligere sørget for gunstigere former) og muskelmassen går ned. Dette med å fokusere på styrketrening er i stor grad en nyere greie, og det er først og fremst den yngre generasjon som har fokus på dette. Moren min har trent aerobics, men det er egentlig det. Har du lite muskelmasse, så får du selvsagt enda mindre når overgangsalderen slår inn. Det er mye å "hente inn" om man for første gang skal begynne med styrketrening - men det kan være verdt det. De kvinnelige kjendisene du ser som er 47+ og i toppform har selvsagt hatt fitness og kaloritelling som del av sitt regime hele livet. Hvis Jennifer Aniston ikke levde som hun gjør, hadde hun nok også hatt eplefasong. Du må rett og slett finne en balanse som passer for deg. Kanskje er det tilrettelagt trening et par ganger i uken og noen endringer i kosthold. Kan legge til at når man har telt kalorier en stund, blir det etterhvert mindre nødvendig, rett og slett fordi man er blitt kjent med kaloriinnhold i det meste.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #17 Skrevet 26. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for mange nyttige svar! Jeg har vært hos fastlegen min, og han mente at det kanskje var lavt stoffskifte. Så jeg begynte på medisiner for over 3 måneder siden. Ingen endring, bortsett i fra at jeg har gått opp enda en buksestørrelse. Jeg har ingen erfaring med å slanke meg, har aldri hatt behov for det. Tipsene om lavkarbo er veldig interessante. Og jeg tror at 5:2 dietten kanskje kan være bra. Jeg ser ikke for meg et liv styrt av kaloritelling og forsakelser hver eneste våkne time. Jeg mer enn normalt glad i god mat og god drikke (men ikke godteri, brus). Men jeg ser heller ikke for meg et liv med den kroppen jeg nå har. Mange på min alder (med samme type kropp) virker som om de synes det er helt greit. Jeg føler meg uvel og tung, og har bestemt meg for å gjøre noe nå før det blir enda vanskeligere. Anonymkode: 27d75...a98 Hvorfor er det ingen andre som reagerer på dette, HALLO?!? Du har en fastlege som kanskje mener du har lavt stoffskifte, og setter deg på medisiner FØR han vet!?! Dette er helt utrolig...Rett og slett en AMATØR lege som kan gjør noe sånt. Hvilke undersøkelser tok du? Blodprøver? Fritt t4, t3 og han glemte vel ANTI TPO, som er kjempeviktig angående en avt autoimmun sykdom. Men du har og et ansvar ts: hvorfor begynner du bare å ta medisiner uten å vite hva som er underøkt og hvilke resultater du har når legen sier kanskje? Det er for dårlig. Stoffskifte medisiner tukler jo med forbrenningen, og når du har gått opp en buksestørrelse ETTER at du begynte på de medisinene, virker det iallefall tydelig for meg at de medisinene du går på, er feil. Dessuten : lavt stoffskifte er en kompleks sykdom, da blodprøver som er innenfor referanse normalen, trenger ikke være normal og vice versa... Hadde du andre symptomer på lavt stoffskifte bortsett ifra vektøkning? Var du mye sliten? Tørt, pistrete hår, mistet du hår? Lite overskudd generelt? Å sette deg på stoffskiftemedisiner uten å VITE SIKKERT er veldig lavmål og uprofessjonelt av legen din, men du må også sette deg inn i dette selv. Hvilke symptomer har du? Hvilke undersøkelser tok du ? Hva var resultatene på undersøkelsen osv. Ikke gi all makta i hendene på legen din. Det finnes mange dårlige leger der ute dessverre. Få deg ny legetime umiddelbart, krev svar og si hva som har skjedd etter du begynte på disse medisinene. Å medisinere noen på lavt stoffskifte ( HVIS det er det du har...)., kan også ta lang tid å finne riktig dose, men først skal du undersøke om det er det du har. Husk også at stoffskiftemedisiner kan og ta over evnen kroppen selv har til å produsere de riktige stoffene vi trenger til metabolismen vår, derfor kan det være skadelig på sikt med feil medisiner og kanskje du ikke skal ha medisiner i det hele tatt. Stoffskiftet styrer metabolismen, som jo er forbrenningen vår. Du kan også google lavt stoffskifte og kosthold, da noen typer mat er mer gunstig for de med lavts stoffskifte, og noen mat man bør være mer forsiktig med. Stoffskiftet jobber også med hormonene våre, så viktig for deg nå å finne ut av dette. Kanskje du ikke skal ta noen medisiner i det hele tatt. Hvis du spiser sunt og regelmessig, har en regelmessig døgnrytme, beveger deg regelmessig, kan det faktisk hjelpe stoffskiftet ditt naturlig. Anonymkode: 7c3aa...5ca 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #18 Skrevet 26. juni 2017 Og hvis ikke fastlegen din tar deg på alvor nå, bytter du fastlege! Anonymkode: 7c3aa...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #19 Skrevet 26. juni 2017 De hadde også vært nyttig å vite hvordan kostholdet ditt er ts. Selv om du skriver at du aldri spiser verken det eller det, kan det være andre ting i kosten din du bør forandre pluss at du burde få inn mer bevegelse. Sover du bra? Men som jeg nevnte tidligere: jeg tror denne plutselige vektøkningen skyldes medisinene du har tatt i ca 3 mnd fordi legen sa at du kanskje har for lavt stoffskifte. Sjekk dette grundig. Anonymkode: 7c3aa...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #20 Skrevet 26. juni 2017 1 time siden, Marie90 skrev: Har en mor som gikk gjennom overgangsalderen for ikke lenge siden. Hun har alltid vært normalvektig, passet på det hun spiser, men aldri talt kalorier eller trent. Hun har funnet det veldig vanskelig å innse hvor mye hun må passe på og holde igjen for å holde vekten. Hun spiser ekstremt sparsommelig og går tur hver dag, og da holder hun en vekt som er veldig slank for de fleste på hennes alder, men som hun selv fortsatt er misfornøyd med. Vektnedgang ER kalorier ut og kalorier inn, men dette handler jo om andre ting også. Østrogennivået går ned (det "kvinnelige" hormonet som tidligere sørget for gunstigere former) og muskelmassen går ned. Dette med å fokusere på styrketrening er i stor grad en nyere greie, og det er først og fremst den yngre generasjon som har fokus på dette. Moren min har trent aerobics, men det er egentlig det. Har du lite muskelmasse, så får du selvsagt enda mindre når overgangsalderen slår inn. Det er mye å "hente inn" om man for første gang skal begynne med styrketrening - men det kan være verdt det. De kvinnelige kjendisene du ser som er 47+ og i toppform har selvsagt hatt fitness og kaloritelling som del av sitt regime hele livet. Hvis Jennifer Aniston ikke levde som hun gjør, hadde hun nok også hatt eplefasong. Du må rett og slett finne en balanse som passer for deg. Kanskje er det tilrettelagt trening et par ganger i uken og noen endringer i kosthold. Kan legge til at når man har telt kalorier en stund, blir det etterhvert mindre nødvendig, rett og slett fordi man er blitt kjent med kaloriinnhold i det meste. Her er jeg uendig med deg. Det er ikke slik at alle får samme kroppsfasong fordi de passerer en viss alder. Man har fortsatt forskjellig figur, og noen blir mer "kone" , mens andre kan ha sin jentefigur hele livet, pga livsstil ( som du og var inne på ), men også pga gener. Anonymkode: 7c3aa...5ca 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå