Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På 6/25/2017 den 22.32, AnonymBruker skrev:

I mange tilfeller har vi sett at når noe blir "belastet", så bytter man navn. Eksempler:

-Vaktmester --> vedlikeholdssjef

-Vaskehjelp --> år 

-Neger --> farvet/mørkhudet/afrikaner

-Sigøynere --> romfolk

-Mongoloid --> psykisk utviklingshemmet --> Downs syndrom

-Dverg --> kortvokst

-HSD --> Tide

-Expert --> Power

-Gamlehjem --> seniorsenter/omsorgssenter

Hvor lang tid tar det før NAV skifter navn, og hva bør det hete i stedet, og hvor lenge vil det vare?

Anonymkode: 8ae75...fba

Det skjer nok rundt 2028 og nytt navn blir laget på idedugnad av roboter:

-DFVN (Direktoratet for vanskeligstilte nordmenn)

-VAN (Vanskeligstilte afrikanske, utenlandske, norske og andre i Norge)

Anonymkode: af3f7...055

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Jeg har bare gode erfaringer med NAV.

Alle jeg har møtt på har vært støttende, hyggelige og hjelpsomme. Får svar på alt jeg lurer på, veiledning om søknader etc. 

Skrevet
På 6/25/2017 den 22.32, AnonymBruker skrev:

I mange tilfeller har vi sett at når noe blir "belastet", så bytter man navn. Eksempler:

-Vaktmester --> vedlikeholdssjef

-Vaskehjelp --> renholdsoperatør 

-Neger --> farvet/mørkhudet/afrikaner

-Sigøynere --> romfolk

-Mongoloid --> psykisk utviklingshemmet --> Downs syndrom

-Dverg --> kortvokst

-HSD --> Tide

-Expert --> Power

-Gamlehjem --> seniorsenter/omsorgssenter

Hvor lang tid tar det før NAV skifter navn, og hva bør det hete i stedet, og hvor lenge vil det vare?

De har skiftet navn en gang før. Har ikke almtid hett nav. Skifter man navn blir man bare vant til det nye navnet som igjen kommer til å få like dårlig rykte.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Het det "sosialkontor" før? Tenkte det var en slags sammenslåing av mye og mangt, Aetat blant annet, Rikstrygdeverket osv.

Det var det, men det er spesielt sosialkontordelen som er belastende og som stadig må bytte navn. Den het opprinnelig fattigkassa.

Anonymkode: ce7af...02e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Snuppi skrev:

Nei, de deler ikke bare ut penger. Les om NAV på nettet. 

Jeg skrev i hovedsak.. Dette er der jeg finner på nettet.

"NAV forvalter en tredel av statsbudsjettetgjennom ordninger som dagpenger, arbeidsavklaringspenger, sykepenger, pensjon, barnetrygd og kontantstøtte"

Altså å dele ut penger til folk som ikke jobber. Hva annet viktig gjør NAV? Bostøtte til folk med dårlig råd? Er jo bare enda et eksempel.. Prøver å få arbeidsledige ut i jobb? Ikke spesielt vellykka.. de som har vært under NAV sliter mer med å få seg jobb enn de som kun har vært arbeidsledige uten NAV-tiltak, leste jeg her om dagen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De trenger ikke å bytte navn, men folk flest trenger å forstå at det er vanskelig for en etat å glede alle når man har et spesifikt budsjett OG et lovverk å forholde seg til. Å fordele goder er ikke personlig, det handler ikke om synsing. Det handler om å følge de lover og regler som allerede er satt av politikere, og å vurdere hvem som faller inn under regelverket og hvem som ikke gjør det. Det krever faktisk også en innsats fra brukerne selv. Jeg hører NAV-brukere være stein frustrerte over ditt og datt, når det rett og slett bunner i dårlig egeninnsats i å sette seg inn i reglene og oppfylle kravene som fins for å få støtte/hjelp. Mange klager unødig syns jeg.

Når det er sagt så er det mange ting som ikke fungerer i praksis. Men at regelverket ikke omfatter ALLE situasjoner og personer i unike situasjoner, er ikke noe NAV kan gjøre. Det er bare politikerne som kan ta initiativ til å endre lovverket slik at ordlyden også innbefatter de personer som tidligere var utelatt fra regelen.

Anonymkode: c985d...304

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Snuppi skrev:

Er det ikke en fordel å ha kunnskap om en av de største reformene i Norge og hva NAV er?

Hvilke fordeler er det med det, om man ikke er en hyppig bruker selv? :)

For øvrig leste jeg her at NAV bruker 3 % av tiden sin på å forsøke å skaffe folk jobb, resterende går til diverse utbetalinger, altså stemmer det nok godt at det NAV i hovedsak gjør er å betale ut penger til folk som av ulike grunner ikke jobber :)

https://www.nrk.no/dokumentar/nav-bruker-nesten-ingen-tid-pa-a-skaffe-jobber-1.12527232

• Liker 4
Gjest Snuppi
Skrevet (endret)
3 timer siden, JackIost skrev:

For øvrig leste jeg her at NAV bruker 3 % av tiden sin på å forsøke å skaffe folk jobb, resterende går til diverse utbetalinger, altså stemmer det nok godt at det NAV i hovedsak gjør er å betale ut penger til folk som av ulike grunner ikke jobber :)

https://www.nrk.no/dokumentar/nav-bruker-nesten-ingen-tid-pa-a-skaffe-jobber-1.12527232

NAV er pensum på videregående skole... Jobben min  er blant annet å kunne veilede og vite om NAV sin funksjon. 

Endret av Snuppi
Skrevet

skifter navn ofte nok de, sier litt om etaten. 

• Liker 1
Gjest Snuppi
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev i hovedsak.. Dette er der jeg finner på nettet.

"NAV forvalter en tredel av statsbudsjettetgjennom ordninger som dagpenger, arbeidsavklaringspenger, sykepenger, pensjon, barnetrygd og kontantstøtte"

Altså å dele ut penger til folk som ikke jobber. Hva annet viktig gjør NAV? Bostøtte til folk med dårlig råd? Er jo bare enda et eksempel.. Prøver å få arbeidsledige ut i jobb? Ikke spesielt vellykka.. de som har vært under NAV sliter mer med å få seg jobb enn de som kun har vært arbeidsledige uten NAV-tiltak, leste jeg her om dagen.

Da ser du at jobben til NAV ikke bare handler om å dele ut penger! 

Skrevet
5 minutter siden, Snuppi skrev:

NAV er pensum på videregående skole... Jobben min  er blant annet å kunne veilede og vite om NAV sin funksjon. 

For de som ikke jobber med dette, og heller ikke er NAV-klient, så er det vel ikke så viktig å vite så mye :)

Pensum på VGS? Et lite delkapittel i samfunnslære, da kanskje? :)

• Liker 2
Gjest Snuppi
Skrevet
Akkurat nå, JackIost skrev:

For de som ikke jobber med dette, og heller ikke er NAV-klient, så er det vel ikke så viktig å vite så mye :)

Pensum på VGS? Et lite delkapittel i samfunnslære, da kanskje? :)

Du anser det som negativt å være opplyst om en av Norges største etater og reformer? 

NAV er større en et lite kapittel i samfunnsfag. Anser du velferdsstaten som et lite kapittel i samfunnsfag? Folketrygden er bærebjelken i velferdsstaten og så absolutt viktig å ha kunnskap om.

Skrevet (endret)

De kan bytte fra NAV til KULELAGER.

alternativer:

AKSLING, PEDAL, DREV, STYRE, SETE, RAMME, BAGASJEBRETT, SKJERM, BAKSKJERM, LYKT, DYNAMO, KJEDE, EIKE, BREMS, BREMSEKLOSS, GIR, WAIER

Av disse alternativene er DREV blant de mest dynamiske, mens SETE blir mer passivt. BREMS er kanskje det som dekker best?  KULELAGER symboliserer noe som fungerer med minimal friksjon.

Endret av I Grosny
Fjernet en setning som jeg ikke likte.
Gjest Snuppi
Skrevet (endret)
3 timer siden, JackIost skrev:

http://ndla.no/nb/node/46285?fag=36

http://ndla.no/nb/node/21433?fag=8

Endret av Snuppi
Skrevet
14 timer siden, JackIost skrev:

Det er vel ikke akkurat status å ha en masse kunnskaper om NAV, da :)

Men å uttale seg bastant om ting man ikke har greie på er status? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Snuppi skrev:

I mitt tilfelle stemmer i hvert fall ABs utsagn dessverre meget bra.

Penger får jeg uten problemer, enten det nå er foreldrepenger, sykepenger, dagpenger eller arbeidsavklaringspenger. Nå foreslås det jammenmeg uføretrygd også, jeg som trodde uføretrygd liksom skulle være så vanskelig å oppnå. 

Kurs og andre tiltak derimot, har vært vanskeligere å få. Noen saksbehandlere er direkte ufyselige og mener jeg ikke vil være i stand til å nyttggjøre meg tiltaket (altså, NAV-kurs er ikke akkurat rakettforskning). Praksisplass måtte jeg mase meg til, samt svelge noen fornærmelser på veien. 

Har jeg søkt om rene pengeytelser, har jeg som sagt fått det uten problemer. Jeg har møtt intet annet enn hjelpsomhet og smil, og pengene har kommet inn på konto når de skal.

Jeg for min del er nok enig med @I Grosny i at BREMS nok er det som dekker best, i hvert fall når det gjelder å hjelpe folk ut i arbeidslivet.

Anonymkode: f43b7...5f2

• Liker 2
Gjest Snuppi
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mitt tilfelle stemmer i hvert fall ABs utsagn dessverre meget bra.

Penger får jeg uten problemer, enten det nå er foreldrepenger, sykepenger, dagpenger eller arbeidsavklaringspenger. Nå foreslås det jammenmeg uføretrygd også, jeg som trodde uføretrygd liksom skulle være så vanskelig å oppnå. 

Kurs og andre tiltak derimot, har vært vanskeligere å få. Noen saksbehandlere er direkte ufyselige og mener jeg ikke vil være i stand til å nyttggjøre meg tiltaket (altså, NAV-kurs er ikke akkurat rakettforskning). Praksisplass måtte jeg mase meg til, samt svelge noen fornærmelser på veien. 

Har jeg søkt om rene pengeytelser, har jeg som sagt fått det uten problemer. Jeg har møtt intet annet enn hjelpsomhet og smil, og pengene har kommet inn på konto når de skal.

Jeg for min del er nok enig med @I Grosny i at BREMS nok er det som dekker best, i hvert fall når det gjelder å hjelpe folk ut i arbeidslivet.

Dette er Nav ;

http://ndla.no/nb/node/21433?fag=8

Endret av Snuppi
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Snuppi skrev:

Linken din er fullstendig irrelevant, Snuppi. Du siterer teori, jeg forteller hvordan det er i praksis.

• Liker 1
Gjest Snuppi
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Linken din er fullstendig irrelevant, Snuppi. Du siterer teori, jeg forteller hvordan det er i praksis.

nei, den er relevant da dette er Nav sine arbeidsoppgaver!  Nav deler ikke bare ut penger. Kanskje du skal sette deg inn i hvordan velferdsstaten fungerer? For elever i videregående skole er dette pensum! 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Snuppi skrev:

nei, den er relevant da dette er Nav sine arbeidsoppgaver!  Nav deler ikke bare ut penger. Kanskje du skal sette deg inn i hvordan velferdsstaten fungerer? For elever i videregående skole er dette pensum! 

Jeg har erfaring med hvordan det fungerer, og når de gjelder NAV samsvarer teori og praksis overhodet ikke.

Du siterer hvordan det burde være, jeg forteller deg hvordan det faktisk er, og jeg nekter å tro at jeg er alene om å ha den opplevelsen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...