Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet hva man kan kreve (hvis man kan kreve noe?) av tilrettelegging for et barn som starter i 1 klasse som ligger veldig langt foran de andre faglig? Eller må alle følge pensum og de andre om følger den vanlige undervisningen?

Anonymkode: ba6f1...0af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skoler er klar over at noen barn allerede kan lese og skrive og regne når de starter, så det skal bli tatt hensyn til dette. Det blir gitt ekstra eller andre oppgaver. Det er vel ikke før barna blir litt eldre at de kan bli tatt ut på forsterket-grupper.

Jeg ville vært forsiktig med å kreve veldig mye av "spesialundervisning". Barnet kan miste mye av det sosiale og klassetilhørigheten om det skal gjøre andre ting hele tiden. 

Anonymkode: 7a8b2...56c

• Liker 1
Skrevet

Husk at det er veldig mye utenomfaglig som læres i løpet av de første årene på skolen. Å kunne regne og lese er én ting, men det er også viktig å lære seg å håndtere det sosiale, oppførsel, vennskap osv osv. 

Med mindre ungen din er Einstein, så kommer den nok til å få nok utfordringer. Lærere legger fort merke til elever som skiller seg ut, så dette er ikke noe jeg ville ha bekymret meg for. Hvertfall ikke før om et par år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok veldig avhengig av hvilken skole man går på. Jenta vår skal begynne i 2. klasse. I vår skole har dette ikke fungert bra, og jeg er ikke fornøyd med det faglige for vår datter eller de andre elevene. Lærerne sier rett ut at de prøver å dra de svakeste opp, de flinke klarer seg jo likevel, så de trenger ikke noe ekstra. På hvert foreldremøte blir vi lovet ekstrabøker og ekstraoppgaver, for klasseforstander ser behovet. Men skolen vår er en åpen baseskole, der ulike lærere underviser ulike fag i løpet av uken, og det er ingen som gir beskjed om disse avtalene, tydeligvis. Vi har fått med oss en mattebok for et par trinn høyere opp, som vi prøver å gjøre en side av hver dag. I lesing har vi begynt med engelsk, låner lettlest-bøker på biblioteket, bare for å gi henne noen utfordringer der.

Jenta vår er med på andre aktiviteter som er lærerrike, for å kompensere for dette. Musikkskole, for eksempel. I musikkskolen får elevene undervisning på sitt nivå, og blir sett på en helt annen måte enn i skolen. Der kan man øve så mye man vil, det er ingen begrensninger som i skolen ("Det er bare lov å gjøre EN side av oppgaveboka").

Det som er det største problemet på skolen, er at hun ikke lærer seg å jobbe og konsentrere seg. Hun er ikke vant til det. Og i det siste har hun begynt å sutre og protestere høylydt når vi har leksetid, for hun "orker ikke", og er ikke vant til å sitte og konsentrere seg med arbeid på skolen, når oppgavene der er lette for henne og tar altfor kort tid.

Anonymkode: 414ea...f3d

Skrevet

Her har de hver uke flere ekstraoppgaver de kan velge å gjøre i norsk og matte, på førstetrinn. Som er vanskeligere enn hovedlekse.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Snakk med lærerne. Men det kommer nok an på hva slags skole barnet ditt går på. Min sønn går på privatskole, og det fungerer veldig bra. Der følger man barnet etter nivået til barnet, og man må ikke være på samme nivå som andre på sin egen alder.

Endret av Silje Lien
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine erfaringer er at ungen blir satt til å tegne om hun er ferdig med alle oppgavene... Kjempegøy når man har en unge som elsker matte, men som hater å tegne, og som regnet ut matteboken i løpet av første måneden og deretter måtte sitte og tegne resten av året. 

Anonymkode: 6826e...6c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva man kan kreve avhenger jo av hva som tilbys i utgangspunktet. Hvis alt fungerer utmerket for ditt barn trenger man jo ikke kreve noe. Det avhenger enormt av klassen, læreren, trinnet, skolen. I osloskolen der vi har erfaring fra, var det flere barn i min datters klasse som var "langt framme" da de begynte, og vi opplevde at nivådelingen startet veldig tidlig faglig, i norsk, matte og engelsk. Så det er ikke sikkert hun/han trenger noe egen tilrettelegging, jeg kjenner i hvertfall ikke igjen den der "følge trinnet, vente på de svake"-tankeganger i det hele tatt. Nå snart fire år etter, er det fortsatt stort sett de samme elevene som ligger langt framme, og de har eget opplegg på tvers av klasser (men på samme trinn) i flere fag. Og det har vært svært lite tegning, i hvert fall i lekser for vårt barn (som er gjennomsnittlig), selv i første klasse. På foreldremøtene har en gjenganger vært at foreldre klager over for mye lekser og for lite lek, for rask progresjon og for uttalt nivådeling. Foreldrene til "de flinke" virker veldig fornøyde. Men venner og familie vi kjenner i helt andre fylker forteller om en helt annen skolehverdag, der det er vanskelig å få hjelp, så det er nok svært forskjellig.  

Anonymkode: 7de27...1a6

AnonymBruker
Skrevet

Alle barn har krav på opplæring tilpasset sitt faglige nivå. Men siden ressursene i skolen er strengt begrenset, vil man måtte prioritere mellom elevgruppene, og det aller viktigste er at de som er faglig svake får den tilretteleggingen de trenger for ikke å ramle av. 

Anonymkode: 4c945...8ef

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som vet hva man kan kreve (hvis man kan kreve noe?) av tilrettelegging for et barn som starter i 1 klasse som ligger veldig langt foran de andre faglig? Eller må alle følge pensum og de andre om følger den vanlige undervisningen?

Anonymkode: ba6f1...0af

Det som er viktig å tenke på - er at mange foreldre føler at barna sine ligger "lang foran" andre ved skolestart, men at de faktisk har gått glipp av noe grunnleggende. Vi opplever ofte at barn som "kan skrive", ikke vet noe om skriveretning, de har sin egen måte å skrive "tegne" bokstavene på. Dette skaper problemer når de skal henge sammen bokstavene etterhvert. Det samme gjelder i lesing. Noen "leser", men kan ikke alle lydene. De gjetter seg til endel. Når disse barna kommer på skolen, ser lærere at de trenger grunnleggende opplæring, på samme nivå som barn som ikke kan lese og skrive. Lærer havner da midt mellom foreldre som mener barna er veldig flinke og elever som tydelig trenger grunnleggende ferdigheter. 

Ut fra dette tenker jeg at du ikke bør "kreve" noe, men ha en god dialog med lærer. Avvent litt og se hvordan skolen legger opp bokstavlæring. Det finnes mye ekstramateriale for barn som er tidligere ute enn andre. En lærer skal møte barn på forskjellige nivåer og gi utfordringer ut fra elevenes ståsted.

Det siste spørsmålet har jeg delvis svart på, men jeg tenker at det skal meget gode grunner til for å ikke la et barn følge vanlig pensum og undervisning. Som jeg skrev lengre opp, så kan barnet da ende opp med "huller" i forståelsen og få problemer på et høyere nivå. Et eksempel i matte er at et barn greit kan løse en bestemt type oppgaver, ut fra en "oppskrift". Problemet oppstår hvis barnet ikke får noen forståelse av hvorfor oppgaven løses slik, fordi barnet ikke er med på ordinær undervisning.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Les litt på sidene til Lykkelige barn og vurder fortløpende privatskole hvis det viser seg at nærskolen er av typen som mener at flinke elever klarer seg selv.

Anonymkode: d65ec...a22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...