AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #1 Skrevet 25. juni 2017 Sitter her og kjenner litt på en ubestemmelig følelse. En uke har gått og det er 7 uker igjen å fylle. Er hjemme i mammapermisjon i tillegg til at jeg har to i småskolen. Ikke skal vi på noen fancy ferie. Blir dagsturer, noe annet har vi ikke råd til i år. Vil heller ikke reise så langt med en liten baby. Strandvær kan vi se langt etter foreløbig. Er bare meldt drittvær fremover. "Alle" vennene til barna er reist til syden/hytta eller andre ting. De blir vel ikke borte hele sommern, men kjenner et lite stikk i hjertet over å ikke kunne gi feriefølelse til ungene...Vet nesten ikke hvordan jeg skal få dagene til å gå. Det går liksom i det samme hver dag. Er litt låst hjemme pga babyen, og ungene kjeder seg. Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, men håper kanskje det er noen i samme båt. Gleder meg til ferien er over og hverdagen kan starte... Anonymkode: cac92...ee3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #2 Skrevet 25. juni 2017 Hvorfor er de ikke på SFO? Anonymkode: 9152c...61d 6
mortilen Skrevet 25. juni 2017 #3 Skrevet 25. juni 2017 Prøv å Google aktiviteter for barn i alderen du har. Lag masse lapper med disse aktivitetene og legg de i en krukke Så kan barna trekke en lapp hver, hver dag. -skattejakt, puslespill, eksperimenter, baking, male/tegne, lekeplasser, leke med vann ute, kinokveld hjemme, dra på besøk, invitere på besøk, lære en dans, kle seg ut, lage minidisko, lekeland, plukke blomster, plante blomster, lage blomsterkrans, lære seg å sykle/sykkeltur, piknikk, kan de overnatte i telt i Hagen/balkongen?, lydbøker, mate ender, ++++ butt babyen i et bæresjal, så har du hendene litt fri innimellom. Det er hektisk ja. Men prøv å snu tankegangen. Barna trenger DEG og ikke fancy turer. Fins det noen gårder å besøke? Eller andre ting du lett kan ta med vogna på?.. babyen må nesten bare være med. Der kommer igjen bæresjal inn, da slipper du å låse deg inne pga babyen. Lær å amme i sjal 😊 4
Gjest Magnifiq Skrevet 25. juni 2017 #4 Skrevet 25. juni 2017 Babyer kan jo som regel henge med på lasset. Hva med telttur, gårdsbesøk, lekeland, kanotur, fisketur, skogstur, parker, besøk på slottet. Man trenger ikke dra langt for å gi barna feriefølelsen. Late morninger, gode frokoster, god tid..
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #5 Skrevet 25. juni 2017 Det fins vel aktiviteter barna kan være med på uten deg? Husker da jeg var barn var det fks en uke der vi besøkte en gård hver dag. Sammen med andre barn og noen voksne. Vet ikke hvem som arrangerte det, sikkert kommunen eller en frivillig forening. Sende ungene avgårde til besteforeldre, tanter og onkler? Anonymkode: dca47...50c 3
ajarRun Skrevet 25. juni 2017 #6 Skrevet 25. juni 2017 Ja, jeg hater ferie hvis jeg ikke reiser og å reise i masse uker orker jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #7 Skrevet 25. juni 2017 For det første; er du alene med barna? Hvis det er en farsfigur i bildet her, kan han ta på seg litt av ansvaret og ta med barna på diverse utflukter? Evt. om du har noen generøse, snille besteforeldre som er lystne på å stille opp. Barn er ikke kravstore når det kommer til aktiviteter. Men foreldre kan være ganske lite kreative. Jeg sier ikke at du er lat og tiltaksløs, du har en baby og to andre barn i hus, ser for meg at du allerede er utslitt av den biten. Men det er dine barn, du kjenner jo dem, hva liker de å gjøre når de har fri da? Det er mange ting som går an å ta med baby på. Små turer rundt i nabolaget. I parken, fisketur i nærområdet, i fjæra, kanskje det fins et lekeland i nærheten... diverse. Barn leker som regel godt sammen også, så om noen av barna har sine venner hjemme for sommeren, bør du jo arrangere play dates. Anonymkode: d02a0...4bc
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #8 Skrevet 25. juni 2017 Tusen takk for svar her. Nei, de er ikke på SFO. Eldste er for gammel, og andre ville slutte nå, lot han få det siden jeg uansett er hjemme. Joda, det et klart det er mange småting man kan gjøre for å aktivisere. Masse søte forslag her, takk for det. Men alt er liksom "brukt opp" føler jeg. I andre helger og helligdager som jeg synes det er hele tiden. Vi har ikke så stort nettverk og heller ingen venner som inviterer oss på hytte eller båttur. Litt alene i verden, jeg slitet med å skaffe varige relasjoner. Er sjenert og er så redd for å bli avvist. Har prøvd noen ganger, men det renner alltid ut i sanden. Er visst ikke noen attraktiv person å være sammen med. Så savner folk å finne på ting med også. Blir jo litt lei av å tråkke opp i ungene dag ut og dag inn uten særlig voksenkontakt. Mannen min jobber på ugunstige tider og er mye fraværende. Men det er en felles beslutning vi har måttet ta pga økonomi. Her en dag sa eldste at "Mamma, hvorfor er vi ALDRI sammen med noen andre? Venner eller noe? Finner på ting og sånn? Alle andre gjør jo det?" Sukk..de har jo klassekamerater de er samme med innimellom, men det er jo uavhengig av oss liksom. Fikk så vondt inni meg. Visste ikke helt hva jeg skulle si. Vi er jo litt sammen med familie, men det er veldig sprik i alder mellom barna og vi lever ganske ulike liv. Er vel derfor jeg foretrekker hverdager. Da stikker vi oss ikke ut. Vi følger opp aktiviteter og stikker alltid på dugnad osv. Men når helgene og fridagene kommer så er det som om vi ikke hører til lenger. Anonymkode: cac92...ee3 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #9 Skrevet 25. juni 2017 Uff, jeg føler på en måte med deg. Men husk at mye av dette er dine følelser, og når ferien er som den er må dere rett og slett prøve å gjøre det beste ut av det. Lettere sagt enn gjort, I know, men det er jo ikke bare å gro seg en stor vennegjeng med hyttekos og båtturer på kort tid. Vi har heller ikke mye av sånt, og det skader ikke å minne seg på at det ikke er sikkert alle gjør sånt hele tiden, de heller. Det er som regel de ekstra lykkelige dagene som havner på Facebook og man snakker om i ettertid, så derfor får du alltid høre om den fine båtturen med Anders og Nina og barna, og ikke så mye om de fire kjedelige ukene etter det Hvor dårlig råd har dere? Hvis det var mulig, ville jeg prøvd å finne noe de store barna kan delta på. Fotballskole, danseskole, sommercamp, det du måtte ha i nærheten. Da er de aktivisert i en uke, har det gøy, og du får litt tid alene med babyen. Har dere mulighet til å reise bort bare en kort tur? Familietur til Hunderfossen eller badeland, med en overnatting eller to? Det gir også feriefølelse. Kan de store besøke noen slektninger en helg eller noen dager? Det trenger ikke være så fancy, men å dele opp ferien litt og legge inn noen små høydepunkter kan gjøre underverker. Jeg må innrømme at åtte uker alene hjemme med tre unger ikke høres ut som noe drømmescenario, og jeg lot ikke mine slippe SFO da jeg var i permisjon, det ble et par uker SFO og en uke fotballskole. Visst er det moro å være sammen med barna, men åtte uker uten noe program, med en baby (enig i at den må henge med på lasset, men det begrenser likevel en del), og i varierende norsk sommervær setter virkelig oppfinnsomheten på prøve. Anonymkode: 293a5...ab0 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #10 Skrevet 25. juni 2017 Vet ikke om det er for sent nå, men hva med fotballskule, sommeridrettskule og lignende ting? Dette er gjerne sånn man må melde seg på på våren, men det er jo en idé til neste ferie. Få de med på fritidsaktiviteter, så kanskje de også drar på turneringer i begynnelsen eller slutten av sommeren. Det finnes også andre type leirer. Ellers så vil jeg si at mine foreldre ikke var de eneste som hadde ansvar for å aktivisere meg som barn. Det å lære seg at man måtte finne på ting selv var jo en viktig ting. Hvis man hadde søsken så var det å aktivisere seg sammen med dem, og ellers så var det å oppsøke skolevenner i ferien, alle var jo ikke borte. Og om det var ingen å være sosial med så måtte man finne på noe annet selv. Foreldre kunne komme med forslag, men det ble liksom lærdom i å finne ut selv hva man ville bruke tiden på. Det var jo gjerne slik man fant sine interesser. Hvis man er avhengig av at foreldrene skal underholde og aktivisere så tror jeg at man gjør barna en bjørnetjeneste. Det er ikke kun ditt ansvar å underholde dem. Alle barn trenger å lære å være litt selvdrevne. Anonymkode: f9bfb...e4e 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #12 Skrevet 26. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar her. Nei, de er ikke på SFO. Eldste er for gammel, og andre ville slutte nå, lot han få det siden jeg uansett er hjemme. Joda, det et klart det er mange småting man kan gjøre for å aktivisere. Masse søte forslag her, takk for det. Men alt er liksom "brukt opp" føler jeg. I andre helger og helligdager som jeg synes det er hele tiden. Vi har ikke så stort nettverk og heller ingen venner som inviterer oss på hytte eller båttur. Litt alene i verden, jeg slitet med å skaffe varige relasjoner. Er sjenert og er så redd for å bli avvist. Har prøvd noen ganger, men det renner alltid ut i sanden. Er visst ikke noen attraktiv person å være sammen med. Så savner folk å finne på ting med også. Blir jo litt lei av å tråkke opp i ungene dag ut og dag inn uten særlig voksenkontakt. Mannen min jobber på ugunstige tider og er mye fraværende. Men det er en felles beslutning vi har måttet ta pga økonomi. Her en dag sa eldste at "Mamma, hvorfor er vi ALDRI sammen med noen andre? Venner eller noe? Finner på ting og sånn? Alle andre gjør jo det?" Sukk..de har jo klassekamerater de er samme med innimellom, men det er jo uavhengig av oss liksom. Fikk så vondt inni meg. Visste ikke helt hva jeg skulle si. Vi er jo litt sammen med familie, men det er veldig sprik i alder mellom barna og vi lever ganske ulike liv. Er vel derfor jeg foretrekker hverdager. Da stikker vi oss ikke ut. Vi følger opp aktiviteter og stikker alltid på dugnad osv. Men når helgene og fridagene kommer så er det som om vi ikke hører til lenger. Anonymkode: cac92...ee3 Du høres ut som et flott menneske, og jeg er sikket på at mange ville glede seg over å ha en venn som deg. Du virker reflektert og sunn, ikke tenk på deg selv som uatraktiv, snakk deg selv opp! Nå har du jo en baby, men etterhvert kan kanskje barnas turlag/turistforening være noe for dere? Der treffer en andre familier med barn, og det å ta del i aktiviteter ute i naturen er jo helsefremmende for alle:) Slik har jeg aktivisert små barn gjennom årene: ( du har sikkert hørt alt før, men vil gjerne skrive fordet, beste jeg vet er nemlig og aktivisere små barn, og har jobbet med det:) - Vi har malt hver vår tomflaske i plast, slik har vi laget bowlingkjegler og sammen med en ball og litt papp har vi laget vår egen bowlingbane og bowlet. - Jeg har laget skattekart og sammen har vi gått på skattejakt, vi har brukt båt ( gummibåt ) fisket fisket ( laget med tre og hyssing, fisk kjøpt billig i lekebutikk ) og fisket, vi har lett etter dyr i skogen ( gått ut i hagen/skogen ) og møtt på både en løve og slange på vår vei.... - Jeg har eksperimentert med vann, ( kjøpt eksperimentpakker på butikk ) eller funnet ulike måter og ekprementere på nett ) mentos og cola er ekstra gøy, også lage egen vulkan med sand og bakepulver ( google it ) - Jeg har magiske lesestunder ved hjelp av gode eventyr, lys og musikk. - Jeg har laget "morsom mat" og samtidig fått inn litt læring om dl../ stikk spagetti gjennom pølser før de kokes.. ) legg vingummidyr i gele .. ) - Jeg har gått på småkrypjakt ( ta med et hvitt plastteppe ut i skogen eller hagen ) rist på et tre, mange insekter som faller ned, samle dem og se på gjennom forstørrelsesglass ( ev kjøp en bok om småkryp ) - Jeg har latt barna få være med på å lage deig, den legger dere i pose, deles opp som små boller, festes på magen der den heves..så brenner dere bål og får nystekte boller, å lage popcorn ute er også gøy ( lager en sil med skaft ) slik kan barna selv poppe popcorn over bål ). - Kle dere ut, reis til abracadabra.. - Fingermaling til musikk - Les " barn i byen" eller der dere bor, se om det finnes alternativer for småbarnsfamilier ( pleier det hver sommer ) - Finn blomster i naturen, press dem og lag bilder - Lær om resukiluering av papir, lag deres eget av gamle aviser/ plukk boss, lær om naturen og hvordan verne den - Har du redningsvester og en strand med langrunt kan barn vasse, få med en liten håv og gå på skattejakt i fjæren Har flere forslag, men stopper her, jeg ønsker deg lykke til:) Anonymkode: 262f0...79d 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #13 Skrevet 26. juni 2017 Har de besteforeldre eller tante/onkel, gjerne med en nevø eller to i omlag samme alder, som de kan besøke en ukes tid? Ellers har ikke unger vondt av å kjede seg litt. At de er rastløse etter kun én ferieuke, tyder vel på at de har måttet kjede seg, og dermed finne på ting helt selv, altfor lite. Anonymkode: f60fe...836 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #14 Skrevet 26. juni 2017 Det høres ut som om dere trenger et nettverk, ja. Jeg er enig i at det er utrolig mye enklere å passe på barn når man her en annen familie med barn å være sammen med, å dra ut og bade med osv. Har dere ikke noen naboer i nærheten med barn i samme alder? Anonymkode: 43aed...f7c
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #15 Skrevet 26. juni 2017 Tusen takk for svar. Og mange fine forslag. Noterer meg flere bak øret. Jeg er veldig enig i at man ikke skal være nødt til å aktivisere ungene hele dagen. De har trampoline, fine uteområder i nærheten, muligheter for fotball, sykling osv. Det er vel denne dårlige samvittigheten som får meg til å deppe litt. Det er jo bare i år babyen er såpass liten at det blir begrensninger. Jeg orker ikke sydentur med så små rett og slett. Mens jeg skrev her så er det vel egentlig et nettverk det jeg savner mest. Noen å finne på ting med. Det står jo egentlig ikke på muligheter som ikke koster så mye, men det er så utrolig kjedelig å være være oss hele tiden (misforstå meg riktig da, jeg trives jo med barna mine). Merker jo at de gangene vi har vært på stranda og de treffer klassekamerater o.l så kan de jo aktivisere seg i timesvis. Er det bare oss så sitter de bare rundt meg på håndklene og maser om mat omtrent. Så det er absolutt ting å gjøre om man bare får ut fingern...men få å gjøre ting sammen med. Har ikke noen å "sende" de avgårde til heller. Mine foreldre tar gjerne et dagsbesøk eller en overnatting, men de har ikke så god helse, så de orker ikke finne på noe særlig. Blir til at de sitter på Ipade og slike ting. Men et nettverk må man nesten jobbe med resten av året, så jeg får ikke gjort så mye med det nå. Sukk... Anonymkode: cac92...ee3
Fluttershy Skrevet 26. juni 2017 #16 Skrevet 26. juni 2017 Hvis du bor i Bergensområdet, så send meg gjerne en pm, så kan vi finne på noe sammen senere i sommer. (Vi blir borte noen uker nå.) Har ei jente som skal begynne i 4. klasse.
Minlillesky Skrevet 26. juni 2017 #17 Skrevet 26. juni 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Sitter her og kjenner litt på en ubestemmelig følelse. En uke har gått og det er 7 uker igjen å fylle. Er hjemme i mammapermisjon i tillegg til at jeg har to i småskolen. Ikke skal vi på noen fancy ferie. Blir dagsturer, noe annet har vi ikke råd til i år. Vil heller ikke reise så langt med en liten baby. Strandvær kan vi se langt etter foreløbig. Er bare meldt drittvær fremover. "Alle" vennene til barna er reist til syden/hytta eller andre ting. De blir vel ikke borte hele sommern, men kjenner et lite stikk i hjertet over å ikke kunne gi feriefølelse til ungene...Vet nesten ikke hvordan jeg skal få dagene til å gå. Det går liksom i det samme hver dag. Er litt låst hjemme pga babyen, og ungene kjeder seg. Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, men håper kanskje det er noen i samme båt. Gleder meg til ferien er over og hverdagen kan starte... Anonymkode: cac92...ee3 Vet du hva? Man må ikke reise for å ha ferie. Barna kan ha storslått ferie hjemme. Da jeg vokste opp, hadde vi ferie på hjemmebane. Tok noen turer til strand for å bade her og der, men ellers var vi hjemme. Vi bodde på landet og var ute og tuslet med vår fra frokost til sent på kveld. Den beste ferien noensinne. Mamma satt opp badebasseng for oss, så vi kunne bade i hagen og. Ellers hadde ikke mamma opplegg for oss. Vi måtte bruke fantasien vår. Og sånn ferie får min datter i år. Ikke ha dårlig samvittighet for at dere ikke kan reise. Barn har godt av å kjede seg litt, la de kjede seg innimellom. Da spinner fantasien løs og plutselig har de funnet på noe å gjøre.
Lou Salome Skrevet 26. juni 2017 #18 Skrevet 26. juni 2017 Tenker at dette er veldig dårlig planlagt av dere. Mannen din må på banen, om ikke annet som samtalepartner og forslagsstiller. Han har like mye ansvar for at barna (og du) skal ha en meningsfull ferie som deg, og er like "ansvarlig" for at dere har baby i hus, at de ikke går på SFO osv. Legg en plan for kommende uke sammen med ham i kveld: I morgen skal vi grille på verandaen. På formiddagen skal dere gå på biblioteket, der leier dere en film alle ser sammen om kvelden. En dag: Check. Kan tante/onkel/bestemor komme på middag på onsdag? Onsdag formiddag skal det ryddes og ordnes, så triller vi tur i parken/skogen og barna tar med syklene og sykler. På torsdag skal det handles, dere kan dra til et kjøpesenter der det er noe de eldre barna også vil se på. På fredag er det tacokveld med far, på formiddagen skal det sykles igjen. På lørdag drar hele familien til stranda eller i skogen uansett vær. På søndag tar far med de eldste i svømmehallen, du har hjemmedag med baby. På mandag skal dere på et museum dere ikke har vært før. På tirsdag bake brød. Osv. Poenget mitt er at det skal stå én ting på programmet hver dag de nærmeste dagene. Så kan de finne på ting og aktivisere seg selv/kjede seg "rundt det", men det er lettere for deg å tenke på og for alle å forholde seg til. Det er så lett at nok en dag kommer, man har ingen ting å gjøre, og heller ingen ting å "se fram til"/organisere seg etter, annet enn helt vanlige kjedelige ting som klesvask og middag. Da vil barna fort være negative til ting du foreslår, og dagen går uten at dere kommer dere ut av huset. Vet dere dere skal ut av huset, om enn på butikken, så hjelper det. Og far må være tilstedeværende når han er det, da hviler det et ekstra ansvar på ham å bidra i familielivet. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #19 Skrevet 26. juni 2017 Uff, det høres slitsomt ut... Det er ikke så lett å gjøre de store sprellene med baby på slep, og eldre barn kjeder seg fort. Ser du har fått mange gode tips lenger oppe i tråden, så håper du klarer å fylle noen av dagene i hvert fall. Vil bare si at jeg kjenner meg litt igjen i det med manglende nettverk. Nå har vi noe familie rundt oss, og naboer/venner som vi har litt kontakt med, men ingen som vi reiser på hytteturer/ferier sammen med. Jeg kjenner det stikker litt når folk snakker om ferien de skal på sammen med et vennepar med barn på samme alder f.eks, for det er noe vi aldri har gjort. Jeg er en litt reservert person og sliter med å få nære vennskap, så da blir det litt for overfladiske vennskap til at vi kan reise på ferie i lag liksom. Tenker at barna våre hadde syntes det var gøy å reise på ferie sammen med en annen familie, men det skjer ikke. Nå er jeg litt sånn som blir stresset av å ha "fremmede" rundt meg hele tiden også, så vet ikke om ferie i lag med andre familier er noe for meg, men skulle gjerne prøvd det ut en gang. Nå er i tillegg jeg og mannen blitt separert, så det blir ikke akkurat lettere som enslig mamma... Anonymkode: eda4b...be4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #20 Skrevet 26. juni 2017 4 timer siden, Lou Salome skrev: Tenker at dette er veldig dårlig planlagt av dere. Mannen din må på banen, om ikke annet som samtalepartner og forslagsstiller. Han har like mye ansvar for at barna (og du) skal ha en meningsfull ferie som deg, og er like "ansvarlig" for at dere har baby i hus, at de ikke går på SFO osv. Legg en plan for kommende uke sammen med ham i kveld: I morgen skal vi grille på verandaen. På formiddagen skal dere gå på biblioteket, der leier dere en film alle ser sammen om kvelden. En dag: Check. Kan tante/onkel/bestemor komme på middag på onsdag? Onsdag formiddag skal det ryddes og ordnes, så triller vi tur i parken/skogen og barna tar med syklene og sykler. På torsdag skal det handles, dere kan dra til et kjøpesenter der det er noe de eldre barna også vil se på. På fredag er det tacokveld med far, på formiddagen skal det sykles igjen. På lørdag drar hele familien til stranda eller i skogen uansett vær. På søndag tar far med de eldste i svømmehallen, du har hjemmedag med baby. På mandag skal dere på et museum dere ikke har vært før. På tirsdag bake brød. Osv. Poenget mitt er at det skal stå én ting på programmet hver dag de nærmeste dagene. Så kan de finne på ting og aktivisere seg selv/kjede seg "rundt det", men det er lettere for deg å tenke på og for alle å forholde seg til. Det er så lett at nok en dag kommer, man har ingen ting å gjøre, og heller ingen ting å "se fram til"/organisere seg etter, annet enn helt vanlige kjedelige ting som klesvask og middag. Da vil barna fort være negative til ting du foreslår, og dagen går uten at dere kommer dere ut av huset. Vet dere dere skal ut av huset, om enn på butikken, så hjelper det. Og far må være tilstedeværende når han er det, da hviler det et ekstra ansvar på ham å bidra i familielivet. Tusen takk for godt svar! Og det er jo egentlig dette her jeg pleier å tenke. Trenger ikke være store ting som skjer, bare at det skjer "noe". Jo jeg burde nok fått pappa'n litt mer på banen. Han kjenner ikke på dette på samme måte som meg. Snakket med han i går og han ble oppriktig lei seg over at jeg følte det sånn. Har jo egentlig bare "lidd" i stillhet. Skal sette med ned med barna å lage en aktivitetsplan 👍 Anonymkode: cac92...ee3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå