Gå til innhold

Jus, klarhetskravet, legalitetsprinsippet og innskrenkende tolkning.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, sitter og leser kommentar på en jusoppgave.

I besvarelsen står det:

Men legalitetsprinsippet krever at inngrep i privates rettssfære har en klar og presis hjemmel.  Ordlyden er vidtfavnende og ikke særlig presis med tanke på hva som kan rammes av loven. Legalitetsprinsippet tilsier en innskrenkende tolkning av  § 7 e slik at vindkraft faller utenfor. 

En som har kommentert besvarelsen skriver dette : Det er ikke helt naturlig å slutte at § 7 må tolkes innskrenkende. Det hadde  nok vært riktigere å si at ordlyden er upresis og det kan tale for at legalitetsprinsippets klarhetskrav ikke er er innfridd. 

Det jeg lurer på er hvorfor besvarelsens versjon er "unaturlig" og kommentarens versjon er "riktigere".  Jeg forstår ikke helt forskjellen på de to tingene. 

Noen som kan hjelpe?

Anonymkode: a03ee...b06

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ved innskrenkende tolkning av en lovhjemmel, kommer lovhjemmelen til anvendelse, men på et snevrere virkeområde. Det faller ikke sammen med legalitetsprinsippets klarhetskrav. 

Legalitetsprinsippets klarhetskrav tilsier at ordlyden må være klar og presis, for å sikre rettssikkerhet og forutberegnelighet, dermed er ikke kravet innfridd dersom lovhjemmelen er uklar og upresis. Da er det ikke grunnlag for inngrep, heller ikke etter en innskrenkende tolkning.

Jeg gjetter at kandidaten har anvendt ordet "innskrenkende" her feilaktig. 

Det er i alle fall en generell forklaring, uten å ha lest oppgaven.  

Anonymkode: 099a2...c2a

AnonymBruker
Skrevet
På 2017-6-25 den 22.13, AnonymBruker skrev:

Ved innskrenkende tolkning av en lovhjemmel, kommer lovhjemmelen til anvendelse, men på et snevrere virkeområde. Det faller ikke sammen med legalitetsprinsippets klarhetskrav. 

Legalitetsprinsippets klarhetskrav tilsier at ordlyden må være klar og presis, for å sikre rettssikkerhet og forutberegnelighet, dermed er ikke kravet innfridd dersom lovhjemmelen er uklar og upresis. Da er det ikke grunnlag for inngrep, heller ikke etter en innskrenkende tolkning.

Jeg gjetter at kandidaten har anvendt ordet "innskrenkende" her feilaktig. 

Det er i alle fall en generell forklaring, uten å ha lest oppgaven.  

Anonymkode: 099a2...c2a

Tusen takk for hjelpen!

TS

Anonymkode: a03ee...b06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...