Gå til innhold

Hjelp til søtsug og treningsprogram

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

1. Jeg er seriøst helt desperat etter råd. Det har seg altså sånn at jeg er avhengig av godteri, og da helst sjokolade.. Hver gang jeg har overspist på sistnevnte, lover jeg meg selv at dette er siste gangen og nå skal jeg endelig klare å slutte. Men så kommer neste dag, og jeg er i gang igjen. Hvordan kan jeg bli kvitt dette forferdelige suget? Det ødelegger alt med at jeg ikke klarer å slutte og spise godteri.. Føler meg ille hver gang jeg spiser det, men jeg klarer likevel ikke la være. Noen som har noen gode råd som virker effektivt? Er seriøst åpen for alt.

2. Jeg har startet å trene på treningssenter, men er litt noldus når det kommer til treningsprogram. Har et program jeg følger, men trenger litt inspirasjon. Prøver å trene 3-4 ganger i uka, der en økt er løping og resten består av styrke. Noen som vil dele sine styrkeprogram. 

Anonymkode: ed720...950

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke peil på trening, men jeg har ganske mye erfaring med søtsug og håndtering av det. Det krever en stor innsats, over lang tid. Men det betyr at innsatsen hver dag blir overkommelig. Det er mange tilnærminger som er mulige, og jeg kommer med noen antakelser, men det ser mer og mer ut som dette er sentralt:

Om du velger å kalle problemet ditt avhengighet eller ikke, er ikke så nøye, men hvordan du angriper det, er viktig.
Du kan ikke bare slutte å gjøre noe du liker uten å ha en klar plan som inkluderer hva, når, hvorfor, hvordan, og hva for noe hyggelig du skal gjøre isteden.
Det er også lurt å avgjøre om det er et reelt problem eller en fiks ide. Får du i deg nok av alt du trenger av næring hver dag? Altfor mye søtsaker kan fortrenge viktig næring. Er du overvektig eller på vei mot overvekt? 
Du må spise mat du liker. Sjokolade kan bli et substitutt for nytelsen du ikke tillater deg gjennom mat.
Du må også la være å presse i deg mat du ikke liker. Ingen matvarer er supermat eller obligatoriske.
Du må slutte å være redd for mat og godteri. Ingenting hopper inn i munnen din mot din vilje. Godteri er heller ikke giftig. Men det er ikke bra med for mye av noe.
Spisevaner er som andre vaner, de dannes, og de kan endres. Noen vaner er vondere å vende ann andre, men det lar seg gjøre.
Du må også være klar over at det ikke er noe galt med deg fordi du liker godteri. Det heter godt-eri av en grunn, og det er laget for å være fristende, og vår kultur har endret seg fra at godteri er for barn, på lørdager, til at man skal kose seg, ofte, samtidig som å spise godteri blir sett på som en karakterbrist, mangel på viljestyrke osv. Man "skal" spise sunt og holde vekta. Samtidig "skal" man være avslappet og kul og ikke nekte seg noe. Dette skaper en konflikt i oss.
Hvis man ofte har en opplevelse av å ikke handle i tråd med hva man selv mener er riktig, kan man føle at man ikke kan stole på seg selv og at man er maktesløs. 
Man kan føle seg presset til å takke ja til mat for å unngå å skuffe andre.
Når vi ikke er bevisst på indre konflikter og andres motiver, kan vi være lettere påvirkbare, og mange ønsker å selge oss noe, enten det er søtsaker eller slankebøker.
Økt stressnivå kan få mange av oss til å søke etter noe å senke stressnivået med. Spising kan midlertidig dempe stress og uro. Mat er ekstremt lett tilgjengelig. Men uroen kommer tilbake med økt styrke etter at man har spist for å dempe den.
Søtsug kan føles som "liv eller død", fordi det er det. Det er et nedarvet instinkt i oss som sier at vi skal spise når det er mat, og mye når det det er mye mat. Så det er ikke noe galt med søtsug, det er helt naturlig. Men det er malplassert, disproporsjonert, ute av synk med omgivelsene vi befinner oss i. Ironisk nok er det den økte tilgangen på lettspiste kalorier som fremkaller det sterke suget.
Når du utfordrer søtsuget, ved å ikke prøve å stille det, vil det kunne oppleves sterkere en periode. Men det er ikke farlig. Hvis du har spist for å dempe følelser som ikke er direkte relatert til mat, kan disse bli mer påtakelige. 
Hvis du føler deg trygg på at du takler det, og er velnært og avslappet, kan det å utfordre søtsuget være spennende og lærerikt.

Jeg vil altså ikke komme med noen konkrete råd men la deg tenke igjennom dette og komme opp med noen strategier selv. Det finnes masse (bøker, artikler) å lese om disse temaene om du er interessert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...