Lothlorien- Skrevet 25. juni 2017 #1 Skrevet 25. juni 2017 (endret) Ja, jeg er en av de som ikke tør/kan kjøpe ny bolig før jeg selger min nåværende, men får likevel vondt i magen av å tenke på hele prosessen som venter (vi skal flytte neste sommer). Dere som gjør dette: Er dere engstelige for at det ikke er noen hus "igjen" i deres prisklasse og preferanse når dere har solgt boligen, fordi når man har solgt må man jo forte seg med å kjøpe en ny. Gruer meg veldig til dette. Lurer også på om noen har erfaring med områdene som er aktuelle for oss: Vi skal selge en bolig på Romerike, og kjøpe bolig i Tønsberg eller Sandefjord. Vet at det sannsynligvis går greit å selge her, men usikker på om vi finner akkurat boligen vi vil ha på ca. samme tidspunkt, og hvor mye prisene der øker på ett år? Er det noen som har tips om hva som er smart og ikke så smart når det gjelder boligsalg og kjøp (er dessverre kun aktuelt for oss å selge først, kjøpe etterpå) ? Endret 25. juni 2017 av Lothlorien-
NewInTown Skrevet 25. juni 2017 #2 Skrevet 25. juni 2017 Jeg anser det som verre å kjøpe før salg, enn å selge før kjøp. Har du solgt boligen har du alle muligheter til å anskaffe en ny en når som helst. Sliter du med salget, og sitter med TO boliglån, kan det være tungt dersom det er nedgangstider og man sitter igjen med tap på den gamle boligen. Hadde trivdes bedre med å midlertidig leie en bolig et par måneders tid mens drømmehuset dukket opp på den nye plassen (dersom poenget er at man skal flytte fordi man flytter byer).
Lothlorien- Skrevet 25. juni 2017 Forfatter #3 Skrevet 25. juni 2017 15 minutter siden, NewInTown skrev: Jeg anser det som verre å kjøpe før salg, enn å selge før kjøp. Har du solgt boligen har du alle muligheter til å anskaffe en ny en når som helst. Sliter du med salget, og sitter med TO boliglån, kan det være tungt dersom det er nedgangstider og man sitter igjen med tap på den gamle boligen. Hadde trivdes bedre med å midlertidig leie en bolig et par måneders tid mens drømmehuset dukket opp på den nye plassen (dersom poenget er at man skal flytte fordi man flytter byer). Det med å leie er jo en god ide. Ja, er redd for det med to lån samtidig, så en av grunnene til at jeg skal selge før nytt kjøp.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #4 Skrevet 25. juni 2017 1 time siden, Lothlorien- skrev: Ja, jeg er en av de som ikke tør/kan kjøpe ny bolig før jeg selger min nåværende, men får likevel vondt i magen av å tenke på hele prosessen som venter (vi skal flytte neste sommer). Dere som gjør dette: Er dere engstelige for at det ikke er noen hus "igjen" i deres prisklasse og preferanse når dere har solgt boligen, fordi når man har solgt må man jo forte seg med å kjøpe en ny. Gruer meg veldig til dette. Lurer også på om noen har erfaring med områdene som er aktuelle for oss: Vi skal selge en bolig på Romerike, og kjøpe bolig i Tønsberg eller Sandefjord. Vet at det sannsynligvis går greit å selge her, men usikker på om vi finner akkurat boligen vi vil ha på ca. samme tidspunkt, og hvor mye prisene der øker på ett år? Er det noen som har tips om hva som er smart og ikke så smart når det gjelder boligsalg og kjøp (er dessverre kun aktuelt for oss å selge først, kjøpe etterpå) ? Vår plan er å kjøpe før vi selger, fordi vi ikke vil eller kan bo hvor som helst. Men prosessen er ikke noe jeg ser frem til. Særlig fordi boligen vi skal selge ligger i et område derboliger tidligere gikk unna som varmt hvetebrød, mens nå er det full stopp. Anonymkode: c2808...55f
SusanneLorentze Skrevet 25. juni 2017 #5 Skrevet 25. juni 2017 Vi kjøpte før vi solgte, men vi hadde 5 mnd til overtakelse på det nye huset. Så vi fikk solgt leiligheten før vi overtok. Dermed hadde vi aldri to lån. Vi kjøpte og solgte i to ulike byer, men med ganske like prisklasser. Vi prisa leiligheten litt lavere enn andre lignendes og solgte etter 2-3 mnd på markedet. Vi kunne sikkert fått 50-100k mer hadde vi ventet lengre, men da måtte vi tatt opp mellomfinansieringslån. Pluss at det var 12 timer reisevei mellom byene. Vi ønsker bare å bli ferdig med det.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #6 Skrevet 26. juni 2017 Hvor kresen er du? Og hvordan er markedet der du vil kjøpe? Er det mye fint til salgs, i deres prisklasse? Vi bor i en helt annen kant av landet, og her har det i over et år nå vært forferdelig lite til salgs av den type bolig vi ønsket oss (enebolig). Mye leiligheter, litt rekkehus, men veldig lite eneboliger. Og de få som da ble lagt ut til salgs har da gått langt over prisantydning. Vi lette i over et år før vi fant noe vi i det hele tatt hadde lyst til å by på. Da måtte vi 900 000 over prisantydning for å få det. Så om vi hadde solgt først, hadde vi måttet leie i mellomtiden. Og gått gjennom TO flytteproseser... Noe som er et helsike, jeg er så glad vi bare måtte flytte én gang. Om du har barn er det jo også litt ekstra vanskelig, mtp skole. Dumt om ungene må skifte skole etter under et år. Anonymkode: 4194b...3e2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #7 Skrevet 26. juni 2017 Jeg solgte før jeg kjøpte. Leide bare i mellomtiden Ikke noe problem . Lykke til med salget Anonymkode: 28cde...71e
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #8 Skrevet 31. mars 2021 SusanneLorentze skrev (På 25.6.2017 den 21.48): Vi kjøpte før vi solgte, men vi hadde 5 mnd til overtakelse på det nye huset. Så vi fikk solgt leiligheten før vi overtok. Dermed hadde vi aldri to lån. Vi kjøpte og solgte i to ulike byer, men med ganske like prisklasser. Vi prisa leiligheten litt lavere enn andre lignendes og solgte etter 2-3 mnd på markedet. Vi kunne sikkert fått 50-100k mer hadde vi ventet lengre, men da måtte vi tatt opp mellomfinansieringslån. Pluss at det var 12 timer reisevei mellom byene. Vi ønsker bare å bli ferdig med det. Dette her skjønte jeg ikke. Kjøper dere før dere selger, har dere jo 2 lån samtidig i en kort periode Anonymkode: a788f...3eb
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #9 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette her skjønte jeg ikke. Kjøper dere før dere selger, har dere jo 2 lån samtidig i en kort periode Anonymkode: a788f...3eb Tråden er 3 år gammel! Anonymkode: d2f8f...75b
Sylvelin Skrevet 31. mars 2021 #10 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette her skjønte jeg ikke. Kjøper dere før dere selger, har dere jo 2 lån samtidig i en kort periode Anonymkode: a788f...3eb Det kan hende de ikke leser her nå siden denne tråden er 3 år gammel.🙂
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #11 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tråden er 3 år gammel! Anonymkode: d2f8f...75b Who cares Anonymkode: a788f...3eb 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #12 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Who cares Anonymkode: a788f...3eb Ikke du iallfall som dro opp et gammelt innlegg med en svadakommentar 😉 Anonymkode: d2f8f...75b
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #13 Skrevet 31. mars 2021 Vi kommer (nok) til å selge før vi kjøper, da banken trekker fra 10% på verdivurderingen når de skal beregne egenkapitalen vår, i tilfelle boligen ikke blir solgt til takst. I og med at vi behøver så mye finansiering som mulig for å få oppgradert størrelsen på boligen vår i et presset marked så ser vi ingen annen løsning enn å selge først, da meglers verdivurdering lå lavt i forhold til tilsvarende objekter som har blitt solgt i samme område. Anonymkode: cb903...74d
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #14 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi kommer (nok) til å selge før vi kjøper, da banken trekker fra 10% på verdivurderingen når de skal beregne egenkapitalen vår, i tilfelle boligen ikke blir solgt til takst. I og med at vi behøver så mye finansiering som mulig for å få oppgradert størrelsen på boligen vår i et presset marked så ser vi ingen annen løsning enn å selge først, da meglers verdivurdering lå lavt i forhold til tilsvarende objekter som har blitt solgt i samme område. Anonymkode: cb903...74d Er det Oslo? Anonymkode: a788f...3eb
Guppy88 Skrevet 31. mars 2021 #15 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dette her skjønte jeg ikke. Kjøper dere før dere selger, har dere jo 2 lån samtidig i en kort periode Anonymkode: a788f...3eb Den du siterte skriver jo at datoer for overtakelse førte til at de ikke hadde to lån samtidig. Kjøper du bolig før du selger, kan du sørge for å unngå to lån ved å sette overtakelse så langt frem i tid at du rekker å selge først.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #16 Skrevet 31. mars 2021 Guppy88 skrev (Akkurat nå): Den du siterte skriver jo at datoer for overtakelse førte til at de ikke hadde to lån samtidig. Kjøper du bolig før du selger, kan du sørge for å unngå to lån ved å sette overtakelse så langt frem i tid at du rekker å selge først. Å sånn ja. Hvis du kjøper nå og setter overtakelse til 01.august, for eksempel, må du selge din leilighet senest når? Anonymkode: a788f...3eb
Guppy88 Skrevet 31. mars 2021 #17 Skrevet 31. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å sånn ja. Hvis du kjøper nå og setter overtakelse til 01.august, for eksempel, må du selge din leilighet senest når? Anonymkode: a788f...3eb Du kan selge når som helst, og så er det en forhandlingssak å enes om overtakelse. Tar du over din bolig 1. August, kan det jo være gunstig at overtakelse på din salgsbolig er 5. - 10. August, f.eks, hvis man ønsker å flytte og vaske ut uten å stresse ihjel. Endret 31. mars 2021 av Guppy88
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #18 Skrevet 31. mars 2021 Guppy88 skrev (2 minutter siden): Du kan selge når som helst, og så er det en forhandlingssak å enes om overtakelse. Tar du over din bolig 1. August, kan det jo være gunstig at overtakelse på din salgsbolig er 5. - 10. August, f.eks, hvis man ønsker å flytte og vaske ut uten å stresse ihjel. Når som helst mellom nå og...Må det være før 01.august da for å unngå to lån? Anonymkode: a788f...3eb
Guppy88 Skrevet 31. mars 2021 #19 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når som helst mellom nå og...Må det være før 01.august da for å unngå to lån? Anonymkode: a788f...3eb Overlapping av tid betyr i utgangspunktet to lån, ja. Men det er ikke uvanlig at du begynner å betale på et boliglån først måneden etter overtakelse. Dersom det er tilfelle i din bank, kan du ha inntil en måneds overlapp uten dobbelt lån.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #20 Skrevet 31. mars 2021 Vi kjøpte først. Noe annet hadde aldri vært aktuelt. Vi var i utgangspunktet ikke på boligjakt, men samtidig har vi alltid hatt i bakhodet at om «drømmeboligen» (teit ord, da ingen hus er perfekte) kom til salgs kunne det bli aktuelt med boligbytte. Sist det kom et hus vi virkelig kunne tenkt oss (altså som var verdt bryet med å flytte og å sette oss i mer gjeld) var i 2015. Det ble ikke noe av det den gangen, og vi ble boende der vi var. Nå i høst kom det nok en gang et hus vi kunne tenkt oss, og denne gangen hoppet vi i det. Hadde vi solgt først hadde vi mest sannsynlig fått kalde føtter, og til slutt kjøpt noe som vi egentlig bare var fornøyde med. Å vente på noe som kanskje aldri dukker opp fungerer dårlig. Nå er det riktignok annerledes om man uansett skal/må flytte, men for vår del hadde vi ingen annen grunn enn å ønske et «bedre» hus. Anonymkode: 84d70...ecb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå