Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jente 18

Når dere blir invitert med på ting dere ikke vil, hva sier dere da? 

Har slitt med sosial angst de siste årene som har gjort det vanskelig å opprettholde vennskap. Jeg tørr ikke møte vennene mine like ofte lenger, og de blir skuffet/irriterte, fordi de tror at jeg ikke vil vær med dem..

Jeg har i tillegg fått meg kjæreste og føler meg trygg i kun hans selskap, og føler ingen behov for å være sosial. Har egentlig aldri følt det, men har hengt med venner for å virke "normal".

Jeg sier som oftest ja til å bli venner ut osv, men prøver å vær der minst mulig (1-2 timer hver gang). 

Nå snart skal jeg se en film med venninde mi, men hun spurte om jeg ville lage middag med henne først.. Men jeg har egentlig ikke lyst.. Hva kan jeg si da? 

Anonymkode: 261ab...9b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes koselig ut å lage middag og se film sammen med en venninne. Av og til er det greit å utfordre seg selv, for det kan gå bedre enn du tror. 

Anonymkode: 7c2b4...ffa

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Om du har sosial angst er det veldig viktig å være sosial likevel. Hvis du blir for avhengig av kjæresten kan han fort føle seg "kvalt" og dere trenger uansett egentid hver for dere med egne venner. Dette vil jo også være viktig om det skulle bli slutt en dag.

Uansett, om du ikke ønsker å lage middag først, men kun se film ville jeg bare sagt at "åh søren, vi har allerede handlet inn mat - er det greit å bare se filmen som planlagt?" eller så ville jeg valgt den ALLER beste løsningen: Gi beskjed om at du har sosial angst og forklar situasjonen din til vennene dine. Det vil også gjøre det mye enklere for deg i samhandling med de. Snakker av erfaring :-)

Anonymkode: 22140...ee7

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør deg selv en bjørnetjeneste her, for om kjæresten din dumper deg, vil du ha det verre enn noen gang. Ikke gjør deg avhengig av noen på den måten, det gagner ikke deg, kjæresten eller forholdet deres, selv om det føles best å bare være med han nå. Tving deg selv til å treffe venner også. Angsten vil bare bli verre av at du unngår og du vil få det helt grusomt om du mister han for da har du ingen..

Anonymkode: 10269...852

• Liker 6
Skrevet

Først og fremst, ikke dropp sosiale settinger fordi du har fått deg kjæreste du føler deg trygg med. Det er det dummeste du kan gjøre. For det første vil du stå igjen alene dersom det skulle bli slutt, og for det andre bare mater du angsten din. 

Det eneste som hjelper er å faktisk utsette seg selv for det som gir deg angst. Ja, det er grusomt, men det blir verre om du unngår ting og isolerer deg hjemme sammen med kjæresten. Så fra meg får du i hvert fall ingen tips til å unngå situasjonene. Jeg har derimot mange til å håndtere dem.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville vært ærlig, altså. "Jeg har angst og det blir litt mye for meg med det OG det". Da er det lettere å få snakket om at "nå er jeg sliten,og må gå", også når du får for høy angst og så videre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det rekker jeg ikke, men neste gang gjerne! ville jeg sagt. Også får denne neste gangen bli en dag du er i litt mer modus for det. Angsten svinger jo litt fra uke til uke. Men det er viktig som de over sier at du må utfordre angsten for da får du med seg så mye du vil finne ut er skikkelig kvalitetstid med venner :) og husk at kjærester kommer og går, mens venner de består :)

Anonymkode: ee552...445

Skrevet

Takk, men da har jeg planer. 

AnonymBruker
Skrevet
På 26.6.2017 den 22.36, rikoChett skrev:

Jeg ville vært ærlig, altså. "Jeg har angst og det blir litt mye for meg med det OG det". Da er det lettere å få snakket om at "nå er jeg sliten,og må gå", også når du får for høy angst og så videre.

jeg ville også vært ærlig. Hvis det er ekte venner godtar de det og vil støtte deg. 

Anonymkode: f66f1...908

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig at du utfordrer deg og, du blir ikke bedre av den sosiale angsten, hvis du ikke gjør det.

Og selv om du har en kjæreste du har det bra med, er det jo veldig viktig, at du beholder vennskap til dine venner. For hva hvis det blir slutt om 2 år, og du har mistet alle vennene dine. Da blir det jo grusomt for deg.

Anonymkode: 40277...9eb

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Å si nei, er ikke frekt. Bare si at det ikke passer, for du har andre planer.

AnonymBruker
Skrevet

Å si nei til ting er jo ikke frekt. Bare å takke for innbydelsen og si at det desverre ikke passer.

Men hvis du alltid sier nei, er det en reell fare for at vennene dine slutter å spørre deg eller prioritere deg! Særlig hvis du nå sier mer nei enn tidligere fordi du har fått deg kjæreste, da tenker de kanskje at du er en sånn som gir blanke i venner når du har fått det type. Du sier de blir skuffet når du ikke vil være sammen med dem, og det er jo ikke så rart. De blir jo lei seg når venninnen deres sjelden har lyst til å være sammen med dem! Klart de fort kan tro at du ikke er interessert eller ikke liker dem. 

Støtter de andre her om å være åpen om angsten din. Er de gode venner viser de forståelse. Du trenger ikke bli med på alt hele tiden, men du bør prøve å opprettholde kontakten med vennene dine. Flott du har en super kjæreste, men mange har brent seg på å ikke ha behov for vennene sine lenger... Sosial angst blir ikke bedre av å la være å møte folk, og tenk så heldig du er som har gode venninner i livet ditt! Prøv å ta vare på dem, selv om du ikke orker si ja hver gang.

Lykke til :hug:

Anonymkode: 12eec...9ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...