Gå til innhold

Bygge muskler på 1200-1300 kcal per dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er ei dame på 176 cm og 88 kg.

Jeg ønsker å miste fett og bygge muskler. Vet dette er frarådet, men vil gjerne ha en hyppig fettreduksjon i sommeren, sånn at jeg får en pangstart. Planen var å spise rundt 1600 kcal hver dag, men fordi jeg jobber så lange dager i sommer føler jeg at det er vanskelig å komme over 1300 kcal når jeg spiser sunt. Hadde vært en annen ting om jeg kunne hive i meg en sjokolade, men jeg blir så slapp av mye sukker, noe som ikke passer når jeg er på jobb.

Men dersom jeg spiser 125 gram proteiner hver dag, og går 10 000 skritt i tillegg til å trene fullkroppsprogram 3 dager i uken, kommer jeg til å kunne bygge muskler eller er det for stort kaloriunderskudd? Jeg har lav forbrenning forresten (er ikke derfor jeg er overvektig altså, men er ikke typen som må spise 2500 kcal for å vedlikeholde vekta).

Takk for svar! :)

Anonymkode: 0bee9...101

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan bygge muskler. 

Det høres ut som en god plan. Sov nok, og hvil musklene nok, og prøv ut denne måten. Se om du får fremgang. Det er også vanlig å få ekstra fremgang når man først starter med styrketrening. 

Lykke til! 

Anonymkode: 50f68...e50

• Liker 1
Skrevet

Effektiv vektnedgang krever en helt annen tilnærming enn du ser for deg. Jeg vet ikke om du synes det er en lettelse eller dritkjipt, men ihvertfall: 1200-1300 kalorier er altfor lite, du bygger ikke muskler i kaloriunderskudd, du går ikke noe fortere ned i "fettvekt" om du spiser for lite, det er ikke vanskelig å spise mer enn 1300 kalorier, det er stor sannsynlighet for at du teller feil hvis du synes det er vanskelig å pise mer enn 1200-1300 kalorier, forbrenningen din er sannsynligvis i orden, og du trenger ikke spise 125 gram proteiner om dagen. Vet du hvorfor det er frarådet å spise for lite? Hvorfor vil du ha en pangstart? Ønsker du å gå på en smell? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er ei dame på 176 cm og 88 kg.

Jeg ønsker å miste fett og bygge muskler. Vet dette er frarådet, men vil gjerne ha en hyppig fettreduksjon i sommeren, sånn at jeg får en pangstart. Planen var å spise rundt 1600 kcal hver dag, men fordi jeg jobber så lange dager i sommer føler jeg at det er vanskelig å komme over 1300 kcal når jeg spiser sunt. Hadde vært en annen ting om jeg kunne hive i meg en sjokolade, men jeg blir så slapp av mye sukker, noe som ikke passer når jeg er på jobb.

Men dersom jeg spiser 125 gram proteiner hver dag, og går 10 000 skritt i tillegg til å trene fullkroppsprogram 3 dager i uken, kommer jeg til å kunne bygge muskler eller er det for stort kaloriunderskudd? Jeg har lav forbrenning forresten (er ikke derfor jeg er overvektig altså, men er ikke typen som må spise 2500 kcal for å vedlikeholde vekta).

Takk for svar! :)

Hvorfor det? :klo:

Her føler jeg at det du må jobbe med er basic matkunnskap, ikke proteinmengde. Det er ingen studier som viser at høytilskudd protein er effektivt, tvert i mot tror alle som har greie på saken at overskuddsprotein går rett i doskåla. Om du utfører kildekritikk og utelukker kilder betalt av firma som tjener penger på å selge deg proteiner så ser du virkeligheten litt mer ok.

I forhold til kalorier: både korn og legumer er kjempesunt. Begge deler har også høyt kaloriteller per vektenhet. Du kommer deg opp i 1600 uten problemer på et kjernesunt kosthold og uten å anstrenge deg. Det er, for sunnhet, mer viktig å få i seg alle mineraler og vitaminer samt nok fiber enn å fokusere på proteiner - du får nemlig i deg nok av det siste.

Anonymkode: f2861...668

AnonymBruker
Skrevet

Det er ett kraftig kaloriunderskudd, som mest sannsynlig vil frata deg energien til daglige gjøremål, sende kroppen i sparemodus og senke forbrenningen din ytterligere. Det finnes mange andre kjappe kalorier enn sjokolade. 
Sier som andre her, du bør ha mer kunnskap om matvarer og kosthold, før du hiver deg på en potensielt skadelig diett. 
Og med det blir tråden rapportert for brudd på forumregler. 

Anonymkode: 2ec9d...25c

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ett kraftig kaloriunderskudd, som mest sannsynlig vil frata deg energien til daglige gjøremål, sende kroppen i sparemodus og senke forbrenningen din ytterligere. Det finnes mange andre kjappe kalorier enn sjokolade. 
Sier som andre her, du bør ha mer kunnskap om matvarer og kosthold, før du hiver deg på en potensielt skadelig diett. 

Hvorfor rapporterer du TS når hun SPURTE om det var greit med 1200 kcal? Regner med at hun endrer kostholdet når hun ser svarene her. La henne stille spørsmålene hun lurer på i denne tråden og få svar på dem - det er eneste måten å endre dårlige forhold til mat. Er ikke sånn at hvis du rapporterer tråden, så forsvinner TS sine spørsmål og tanker. Majoriteten av svarene oppfordrer jo henne til å øke kalorimengden, så ro ned. Hun trenger å høre at dette er for lite

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her! Ser at mange skriver at 1200 kcal er for lite til å bygge muskler, og jeg vil jo ha overskudd til å faktisk få gjort noe på jobb. Hvor mange anbefaler dere at jeg spiser, og hvor mye proteiner? :) Takk for svar!

Skrevet
39 minutter siden, Pringle skrev:

Effektiv vektnedgang krever en helt annen tilnærming enn du ser for deg. Jeg vet ikke om du synes det er en lettelse eller dritkjipt, men ihvertfall: 1200-1300 kalorier er altfor lite, du bygger ikke muskler i kaloriunderskudd, du går ikke noe fortere ned i "fettvekt" om du spiser for lite, det er ikke vanskelig å spise mer enn 1300 kalorier, det er stor sannsynlighet for at du teller feil hvis du synes det er vanskelig å pise mer enn 1200-1300 kalorier, forbrenningen din er sannsynligvis i orden, og du trenger ikke spise 125 gram proteiner om dagen. Vet du hvorfor det er frarådet å spise for lite? Hvorfor vil du ha en pangstart? Ønsker du å gå på en smell? 

Hva mener du er effektivt? Å gjøre noe på en uke eller å gjøre det mye langsommere? Det er ingen empiri som tilsier at raskt vekttap reduserer oddsene for å lykkes, tvert om.

Hvis man begynner som nybegynner kan man ha god effekt av trening selv om man går på underskudd. Om man får mer muskelmasse eller ikke er irrelevant, de første månedene med styrketrening handler om å lære teknikk og tilpasse seg mentalt. Dette går fint på underskudd.

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får mer energi på kaloriunderskudd. Det er på ingen måte en fasit at man på 1300 kalorier ikke klarer å jobbe. Mange har fastet i månedsvis uten å måtte slutte på jobb. Det tyngste er starten. Selvsagt er det hardt å kutte ut sukker og sånt man er avhengig av, men det må man uansett for å få til en permanent endring.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her! Ser at mange skriver at 1200 kcal er for lite til å bygge muskler, og jeg vil jo ha overskudd til å faktisk få gjort noe på jobb. Hvor mange anbefaler dere at jeg spiser, og hvor mye proteiner? :) Takk for svar!

1300 er det minste vi får lov til å anbefale på dette forumet.

Du må kjenne selv på dine energinivå. Første uken er hard uansett, hvis det fortsatt er kjipt etter første uke kan du justere opp med 100-200 kalorier. Hvis det er lett kan du justere ned eller holde deg der. Folk er forskjellige, noen takler underskudd kjempebra (som meg, får mer stabilt humør, mer energi og føler meg bedre), mens noen blir grettne og slitne. Du må føle på hvordan du har det.

Jeg anbefaler at du finner en mengde kalorier og prøver. Ta for eksempel 1500, hvis det går kjempebra, så holder du deg der. Hvis det går elendig, så går du opp et par hundre. Hvis det er alt for lett går du ned litt. Ingen kan sitte her å spå hvordan du reagerer på få kalorier. Noen kan gå ukesvis uten mat uten at det påvirker dem nevneverdig negativt.

Husk at hvis du skal spise veldig lite kalorier bør du gjøre det i samråd med lege eller helsepersonell. De kan også gi råd om vektnedgang.

• Liker 1
Skrevet (endret)
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe så latterlig. Folk som misforstår skal alltid ødelegge for oss andre.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt av andre må du ha energioverskudd for å bygge muskler. Slanking og bygging av muskler bør derfor gjøres i ulike perioder.

6 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hva mener du er effektivt? Å gjøre noe på en uke eller å gjøre det mye langsommere? Det er ingen empiri som tilsier at raskt vekttap reduserer oddsene for å lykkes, tvert om.

Jojo-slanking er et begrep av en grunn. Tvert imot er det lite empiri for at slanking virker i det hele tatt, og aller minst hurtigslanking. Etter fem år er de aller fleste slankere på samme eller høyere vekt enn før, og de fleste er der allerede etter ett år.

Endret av Horten Market
Skrevet
1 minutt siden, Horten Market skrev:

Jojo-slanking er et begrep av en grunn. Tvert imot er det lite empiri for at slanking virker i det hele tatt, og aller minst hurtigslanking. Etter fem år er de aller fleste slankere på samme eller høyere velt enn før, og de fleste er der allerede etter ett år.

Permanent vektnedgang har elendige prognoser, på dette punktet kan vi være helt enige. Jojo-slanking er et resultat av dette.

At å gå fort ned i vekt reduserer prognosene for å lykkes med varig vektnedgang er kategorisk feil. Flere lykkes med å nå målet sitt, og flere holder vekten under startvekten ved hurtig vektnedgang.

Prognosene er elendige, men de er bedre ved hurtig vektnedgang enn med langsom vektnedgang. For enkelte slankere kan det være motiverende å se framgang fort, og dette bidrar til å nå målene.

Uansett hvordan man går ned i vekt, er det nødvendig med permanente endringer i aktivitetsnivå og kosthold. Dette er den vanskelige jobben. Å gå ned i vekt krever bare at man ikke spiser. Å opprettholde vekten er mye vanskeligere, og har langt mindre fokus. Helsedirektoratet anbefaler fysisk aktivitet for å holde vekten stabil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går ned i vekt og bygger muskler med 2000 kalorier om dagen. Og jeg har det fint. 

Hvorfor være slem mot kroppen sin? Spis rent kjøtt, karbohydrater, fett og masse grønnsaker. Det gir langvarige og gode resultater. 

Anonymkode: e7610...d67

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen! Burde jeg la vær å trene styrke om jeg vil ned i fettprosent, i og med at det er svært vanskelig å bygge muskler mens jeg er i underskudd? Hva skjer dersom jeg bare bygger muskler og ikke går ned i vekt?

Skrevet

TS her igjen! Burde jeg la vær å trene styrke om jeg vil ned i fettprosent, i og med at det er svært vanskelig å bygge muskler mens jeg er i underskudd? Hva skjer dersom jeg bare bygger muskler og ikke går ned i vekt?

NEI!

Å trene styrke bidrar til å opprettholde muskelmassen du allerede har. I tillegg vil treningen forberede deg til når du slutter å slanke deg. Begynnelsen handler om teknikk og store deler av styrketrening er mentalt. Start med et begynnerprogram som for eksempel Strong Lifts 5x5 (det starter med veldig lav vekt og bygger seg opp, og har en kjempebra app).

Hvis du bare bygger muskler og ikke går ned i vekt vil du se sunnere og tynnere ut. Men det er vanskelig å forbrenne fett og bygge muskler. Personer som trener professjonelt går først ned i vekt, for så å gå opp og så ned. Å gjøre begge samtidig er vanskelig. Gå ned til idealvekten (eventuelt litt under), så går du opp i vekt sakte, og så slanker du bort fettet og beholder mesteparten av musklene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare sett i gang, TS, så finner du ut hva som funker for deg. Det er mulig å bygge muskler på kaloriunderskudd når du er overvektig. Kroppen tærer først på fettet. 

Men du vil ganske sikkert oppleve at 1200-1300 kcal til dagen blir for lite etter en stund, og du vil ikke ha nok energi til å trene. Men om et raskt vekttap motiverer deg, så kan du jo begynne med dette og øke etter hvert. 

Anonymkode: 5a93f...129

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, amativeReflection skrev:

NEI!

Å trene styrke bidrar til å opprettholde muskelmassen du allerede har. I tillegg vil treningen forberede deg til når du slutter å slanke deg. Begynnelsen handler om teknikk og store deler av styrketrening er mentalt. Start med et begynnerprogram som for eksempel Strong Lifts 5x5 (det starter med veldig lav vekt og bygger seg opp, og har en kjempebra app).

Hvis du bare bygger muskler og ikke går ned i vekt vil du se sunnere og tynnere ut. Men det er vanskelig å forbrenne fett og bygge muskler. Personer som trener professjonelt går først ned i vekt, for så å gå opp og så ned. Å gjøre begge samtidig er vanskelig. Gå ned til idealvekten (eventuelt litt under), så går du opp i vekt sakte, og så slanker du bort fettet og beholder mesteparten av musklene.

Takk for svar! Jeg vet at jeg veier veldig mye, men jeg føler ikke at jeg er kjempesvær. Midjen min er på 80 cm, jeg bruker M i klær, noen ganger L. Er selvsagt ikke slank, men når jeg har snakket med godt trente folk som har peiling på sånt her, har alle anbefalt med å begynne med å trene styrke, da jeg ikke er veldig tjukk, men ganske "dvask" og "slapp" pga veldig lite muskler, om du skjønner. Så derfor vil jeg trene styrke :)

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1600-1700 kalorier, 80-90 gram protein. Men du må prøve deg fram. Er det snaut, spiser du mer. Går du ikke ned, reduserer du. Liker du magert kjøtt og skummetmelk, kan du fint spise mer protein. Men hvis du er mer glad i ris og frukt, er 80-90 gram helt tilstrekkelig for en med din høyde - mener jeg. Det er mange meninger. Din mening, og dine valg, basert på din erfaring, er det virktigste for deg.

Du bør absolutt trene styrke, for å beholde mest mulig av muskelmassen din, det er også godt for skjelettet, i det hele tatt, bra. Bare ikke overdriv, ikke skad deg. Og husk at for vekta er viktigheten rangert sånn, for de aller aller fleste: Kosthold - hverdagsaktivitet - trening. (Og den treningen du faktisk gjør, er den viktigste treningen. Alle verdens gode hensikter har null verdi om de ikke følges opp.)

Skrevet

Takk for svar! Jeg vet at jeg veier veldig mye, men jeg føler ikke at jeg er kjempesvær. Midjen min er på 80 cm, jeg bruker M i klær, noen ganger L. Er selvsagt ikke slank, men når jeg har snakket med godt trente folk som har peiling på sånt her, har alle anbefalt med å begynne med å trene styrke, da jeg ikke er veldig tjukk, men ganske "dvask" og "slapp" pga veldig lite muskler, om du skjønner. Så derfor vil jeg trene styrke :)

Styrke er bra for kropp og sinn. Du vil bygge muskler, få bedre holdning osv. Men husk å bruke en av de anerkjente programmene. Alt for mange prøver å lage sitt egent program selv om de ikke har kunnskap til det. Start med et begynnerprogram og følg det. Etter at du har nådd slutten av det har du bedre forutsetninger for å modifisere det.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Styrke er bra for kropp og sinn. Du vil bygge muskler, få bedre holdning osv. Men husk å bruke en av de anerkjente programmene. Alt for mange prøver å lage sitt egent program selv om de ikke har kunnskap til det. Start med et begynnerprogram og følg det. Etter at du har nådd slutten av det har du bedre forutsetninger for å modifisere det.

4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg har tatt utgangspunkt i et fullkroppsprogram som Fitnessbloggen har lagt ut, og så har jeg endret noen øvelser (men som fortsatt trener samme muskelgrupper). Tenker å trene det tre ganger i uken, i tillegg til å være mye i bevegelse på jobb osv

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt utgangspunkt i et fullkroppsprogram som Fitnessbloggen har lagt ut, og så har jeg endret noen øvelser (men som fortsatt trener samme muskelgrupper). Tenker å trene det tre ganger i uken, i tillegg til å være mye i bevegelse på jobb osv

Aner ikke hva deres program går ut på og følger ikke med på dem. Men godt mulig at det funker.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...