Gå til innhold

Sjalu hund - bæsjer når jeg har sex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok - dette er sært, det vet jeg 😊 Har en Chi på nesten ett år. To ganger nå så har han bæsjet og tisset inne når jeg har besøk av daten min og vi har gått inn på soverommet. 

Det går jo en stund til vi oppdager dette da, alt for lenge til at jeg kan jeg kan få hunden til å forstå at denne oppførselen er ikke særlig bra. 

Noen tips ? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er nok tilfeldig og har lite med sjalusi å gjøre. Så sant hunden er ferdig luftet, er husren og ikke har noen urinveisinfeksjoner eller andre sykdommer, så kan tissing inne komme av utrygghet. 

• Liker 4
Skrevet

Om det er utrygghet eller sjalusi så er det likevel et problem, som jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere. Kan ikke slutte å date fordi jeg har hund 😂

AnonymBruker
Skrevet

Får den mindre oppmerksomhet når  du har daten på besøk? Tror det er viktig at den ikke føler seg oversett.

Anonymkode: 53f4f...159

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får den mindre oppmerksomhet når  du har daten på besøk? Tror det er viktig at den ikke føler seg oversett.

Det er nok det som er problemet ja - men hunden kan jo ikke bli med inn på soverommet 😂

AnonymBruker
Skrevet

Du må bare få tømt magen på den før daten kommer. Turer får i gang magen på hunder så anbefaler å gå tur på en-to times tid tidligere på dagen for å få tømt den. Vil tro det har med markering å gjøre og at du må få daten til å bli kompis med hunden. Be han ta med seg hundegodt som hunden får når dagen kommer inn i gangen, da får hunden belønning hver gang daten kommer på besøk så kanskje det snur litt om i knollen på hunden.

Anonymkode: 7c09c...30e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Tabris skrev:

Dette er nok tilfeldig og har lite med sjalusi å gjøre. Så sant hunden er ferdig luftet, er husren og ikke har noen urinveisinfeksjoner eller andre sykdommer, så kan tissing inne komme av utrygghet. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 37ca1...194

AnonymBruker
Skrevet

Om en ellers husren hund gjør fra seg inne så kan det være tegn på utrygghet i situasjonen du beskriver. Det kan være nok at den ellers er vant til å være tett oppi det som skjer når dere begge er hjemme, og så blir denne rutinen brutt når dere stenger døra til soverommet. Kanskje reagerer den også på uvante lyder.

Når det er sagt: nesten ett år er ikke gammelt. Selv om hunden er husren så kan uhell forekomme en tid etterpå, ikke ulikt som hos et barn som egentlig har sluttet å bruke bleier. Kanskje har den ikke fått til å si fra om at den trenger å ut mens dere har vært opptatte på soverommet.

Jeg ville i hvert fall ikke ha konkludert med at den gjør fra seg "på trass" fordi den er sjalu. Hunder tenker ikke slik.

Anonymkode: f8749...860

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde nesten det samme med min hund. Dette var i startfasen med samboeren min. Vi satt på sofaen og koste. Plutselig kommer hunden min, setter seg foran oss, ser med dypt inn i øynene og så tisser hun. Dette er en eldre hund som ikke har tisset inne på flere år. Jeg tenkte den første gangen at dette kanskje var tilfeldig, men neste gang han var på besøk gikk hun inn å tisset på soverommet mitt. Dette gjentok seg noen flere ganger. Jeg har mye besøk og hun har aldri gjort det med noen andre! Det skal sies at hun er vandt med mye oppmerksomhet, som kanskje forsvant litt i forelskelsesfasen med samboeren min. Jeg er HELT sikker på at hunden min var sjalu. 

Anonymkode: 65ca4...b61

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplevde nesten det samme med min hund. Dette var i startfasen med samboeren min. Vi satt på sofaen og koste. Plutselig kommer hunden min, setter seg foran oss, ser med dypt inn i øynene og så tisser hun. Dette er en eldre hund som ikke har tisset inne på flere år. Jeg tenkte den første gangen at dette kanskje var tilfeldig, men neste gang han var på besøk gikk hun inn å tisset på soverommet mitt. Dette gjentok seg noen flere ganger. Jeg har mye besøk og hun har aldri gjort det med noen andre! Det skal sies at hun er vandt med mye oppmerksomhet, som kanskje forsvant litt i forelskelsesfasen med samboeren min. Jeg er HELT sikker på at hunden min var sjalu. 

Anonymkode: 65ca4...b61

Gjorde du noe spesielt for å få henne til å slutte med dette ?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun er redd for hva som skjer med deg inne på soverommet? Hvis dere lager uvante lyder osv. At hun faktisk er engstelig. 

Anonymkode: c8ec2...24e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Cinder skrev:

Det er nok det som er problemet ja - men hunden kan jo ikke bli med inn på soverommet 😂

Hva med å gi mindre oppmerksomhet når daten din IKKE ER der. 

Anonymkode: 196e2...c10

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, Cinder skrev:

Jeg tenkte heller ikke på sjalusi først og fremst men så fant jeg denne artikkelen:

http://forskning.no/dyreverden-psykologi-stub/2008/02/hunder-er-intenst-sjalu-skapninger

Det er forskjell på "sjalusi" som gis uttrykk for ved at hunden vil være i nærheten av eier hele tiden, og å tenke at den reagerer på eventuell sjalusi med å gjøre fra seg med vilje. Sistnevnte er antropomorfisering og en tanke man skal legge fra seg.

Her er det flere forhold som ganske tydelig spiller inn. Løsningen vil være å jobbe gradvis med at hunden lærer seg at det er trygt å være i et annet rom enn eier, selv med døren lukket. I tillegg bør det tas forhåndsregler som nevnt over i form av at hunden har vært ute og fått gjort fra seg før eiers date. Til sist, gitt hundens unge alder (dette er strengt tatt en valp heller enn en unghund), så bør man ha et ekstra øre i retning dør til soverommet når denne er lukket. Det kan være hunden trenger å ut og ikke har tid til å vente på at dere skal bli ferdige.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Cinder skrev:

Jeg tenkte heller ikke på sjalusi først og fremst men så fant jeg denne artikkelen :

http://forskning.no/dyreverden-psykologi-stub/2008/02/hunder-er-intenst-sjalu-skapninger

Personlig tror jeg ikke det dreier seg om sjalusi, men om at hunden ser på det som en konflikt den vil dempe/løse opp.

Det hender at hunden min forsøker å komme mellom meg og daten når vi sitter i sofaen, eller legger seg på sofaryggen, og viker ikke. Har også sett logrende labradorer tvinge seg inn mellom to personer som ler det bort med at "Han er jo såå sjalu". Hos hunder så er det å sitte sammen så tett og ansikt mot ansikt noe som kan skape konflikter og farlige situasjoner, derfor kommer de gjerne opp i sofaen med dempende signaler (logrende, pesende, ydmyk) for å forsøke å dempe situasjonen og få folk unna hverandre slik at det ikke oppstår en ubehagelig situasjon.

Anonymkode: 4b966...7b4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Personlig tror jeg ikke det dreier seg om sjalusi, men om at hunden ser på det som en konflikt den vil dempe/løse opp.

Det hender at hunden min forsøker å komme mellom meg og daten når vi sitter i sofaen, eller legger seg på sofaryggen, og viker ikke. Har også sett logrende labradorer tvinge seg inn mellom to personer som ler det bort med at "Han er jo såå sjalu". Hos hunder så er det å sitte sammen så tett og ansikt mot ansikt noe som kan skape konflikter og farlige situasjoner, derfor kommer de gjerne opp i sofaen med dempende signaler (logrende, pesende, ydmyk) for å forsøke å dempe situasjonen og få folk unna hverandre slik at det ikke oppstår en ubehagelig situasjon.

Anonymkode: 4b966...7b4

Dette er også høyst relevant.

Vi hadde en retrievergutt som alltid vennlig kom og skulle "megle" dersom noen i flokken for eksempel ga hverandre en lengre klem. Og da er vi igjen inne på hundens språk vs. menneskets måter å kommunisere på. En hund reagerer i situasjonen den er i og på det den oppfatter der og da. Den har ikke hevntanker som så får den til å gjøre fra seg når eier har sex.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du øvd på å la hunden din være alene i et annet rom mens du er hjemme? Jeg ville startet der + sørget for lang nok lufting rett før besøk. Selv pleier jeg også å ha et tyggebein eller en frossen Kong på lur når jeg vet at det kan bli no på meg, for å slippe den sexy lyden av en hund som piper utenfor soveromsdøra ;)

Anonymkode: d748d...e6f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...