Gå til innhold

Mann med kvinnenavn. Hadde du reagert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ville du reagert om en mann hadde sagt navnet sitt til deg og det var et kvinnenavn (ikke unisex)? Mulig en feminin eller i det minste en lite maskulin mann, men du skjønner at det egentlig er en mann.

Jeg er bare nysgjerrig på hva folk flest mener.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

?

Anonymkode: 64346...f43

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville vel tenkt at personen identifiserte seg som kvinne og kanskje var i transformasjonsfasen. Ikke min business og ingenting å reagere på

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg reagerer. Det høres helt feil ut rett og slett. Kjenner en mann som heter Trude - han er helnorsk og alle besteforeldrene er unorske, så ingen rom for misforståelse pga kultur. Jeg fatter ikke at han ikke har byttet navn :P men han er ikke trans da, bare uheldig med navnet.

for transseksuelle syns jeg man skal ligne mest på det andre kjønnet før man skifter navn. Kjenner en fyr som endret navn til Anne, mens han fremdeles var skallet og hadde bart. Syns man skal starte transformasjonen før man endrer navn :P jeg bryr meg ikke sånn kjempe akkurat, men jeg reagerer. 

Anonymkode: 6db98...c60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde antatt at vedkommende var transkjønnet, eller kommer fra et annet land (Janne er jo mannsnavn i Sverige og Finland, Eli brukes på menn i USA mm). 

Sjeldent at menn bærer kvinnenavn av andre årsaker i dette landet, og vi har vel ikke hatt mote med å gi typiske manns og kvinnenavn til motsatt kjønn. 

Anonymkode: 2850e...107

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nappetass1 skrev:

Jeg ville vel tenkt at personen identifiserte seg som kvinne og kanskje var i transformasjonsfasen. Ikke min business og ingenting å reagere på

Ja, enten dette, eller at personen kanskje hadde familie/aner i land der dette var ansett som mannsnavn. Det er jo en del navn som er kvinnenavn for oss, men mannsnavn andre steder. F.eks. er Maria, Kari, Janne og Marilyn eksempler jeg kommer på i farta. 

Andres navn er uansett ikke noe man gjør et stort nummer ut av, om man har et visst minimum av folkeskikk. :) 

Anonymkode: e9444...e0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

for transseksuelle syns jeg man skal ligne mest på det andre kjønnet før man skifter navn. Kjenner en fyr som endret navn til Anne, mens han fremdeles var skallet og hadde bart. Syns man skal starte transformasjonen før man endrer navn :P jeg bryr meg ikke sånn kjempe akkurat, men jeg reagerer. 

Anonymkode: 6db98...c60

Det er jo ikke alle som vil gå gjennom alle operasjoner, og jeg synes ikke du eller noen andre er i en posisjon hvor dere kan kreve at andre skal ta risikable operasjoner bare for å tilfredsstille deg visuelt. 

Jeg forholder meg til at folk har det navnet de presenterer seg med, og tenker ikke noe over det utover det. Kanskje jeg spør hvilket personlig pronomen de ønsker om seg selv, dersom det er veldig uklart. 

Anonymkode: 1a9ea...95a

AnonymBruker
Skrevet

Det er en trend i utlandet å gi kvinnenavn til gutter og omvendt. Men den trenden er ny og jeg ville blitt overrasket om mann hadde presentert seg som "Silje" i dag. Da hadde jeg tenkt at det har med kjønnsidentitet å gjøre, ikke navnetrend.

Men i fremtiden vil vi se at skille mellom guttenavn og jentenavn vil bli visket ut. I USA er det nå relativt vanlig for ei jente å hete Michael, John og Mark. Mens det er relativt vanlig for gutter å hete Heidi, Nancy, Sarah. 

Denne trenden er på vei til Norge, så i fremtiden har en mann ved navn Christine ikke nødvendigvis noe med kjønnsidentitet å gjøre.

Anonymkode: df29d...276

• Liker 1
Gjest Cyrus
Skrevet

Skal folk endelig innse at Sindre alltid har vært et jentenavn?

Skrevet
1 time siden, Zahara93 skrev:

Hvordan ville du reagert om en mann hadde sagt navnet sitt til deg og det var et kvinnenavn (ikke unisex)? Mulig en feminin eller i det minste en lite maskulin mann, men du skjønner at det egentlig er en mann.

Jeg er bare nysgjerrig på hva folk flest mener.

Som kvinne med det som tradisjonelt er mannsnavn ville jeg ikke brydd meg

Skrevet

Den kjente cowboy-skuespilleren og stjernen John Wayne het egentlig MARION til fornavn i virkeligheten :-)

Folk kaller ungene sine mye rart.

Personlig har jeg aldri møtt noen mannfolk som har hatt feminine eller kvinnenavn, nei, og jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg hadde reagert. Stusset litt hadde jeg nok :-)

AnonymBruker
Skrevet

Ville tenkt at det sikkert var en sånn født-i-feil-kropp greie.

Anonymkode: 9f228...4fb

AnonymBruker
Skrevet

Møtte en mann som het Andrea, men det var visst fordi det var en herrenavn der han kom fra. 

Anonymkode: 94ba8...01e

Gjest Cicero
Skrevet (endret)

Synes det er rart ja, men ikke noe jeg gidder å bruke mye krefter på akkurat. Er jo mange navn som er kulturelt betinget også, feks Andrea er jo et mannsnavn mange steder. 

Men jeg reagerer litt på foreldre som med viten og vilje gir guttebarna jentenavn og omvendt, altså hallo? Greit nok at du synes Anne er et fint guttenavn men det er jo lov å tenke litt på at barnet kanskje ikke synes det er så himla gøy også. 

Endret av Cicero
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Hadde syns det var veldig rart om det hadde vært en mann som foreksempel het, Emma.

Men om det hadde vært en finne som het Janne, hadde jeg ikke tenkt noe over det.

Gjest Cyrus
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Møtte en mann som het Andrea, men det var visst fordi det var en herrenavn der han kom fra. 

Anonymkode: 94ba8...01e

Italia?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, enten dette, eller at personen kanskje hadde familie/aner i land der dette var ansett som mannsnavn. Det er jo en del navn som er kvinnenavn for oss, men mannsnavn andre steder. F.eks. er Maria, Kari, Janne og Marylyn eksempler jeg kommer på i farta. 

Andres navn er uansett ikke noe man gjør et stort nummer ut av, om man har et visst minimum av folkeskikk. :) 

Anonymkode: e9444...e0f

Det er vel Marion som brukes på begge kjønn i USA. Samme med Evelyn.

Skrevet
3 minutter siden, Cyrus skrev:

Italia?

Andrea Boccelli er ihvertfall italiensk. 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville tenkt at det sikkert var en sånn født-i-feil-kropp greie.

Anonymkode: 9f228...4fb

Det kommer helt an på om han tedde,  kledde seg og så ut som en mann eller kvinne. Hvis det kun var navnet som var feminint ville jeg ha tenkt at foreldrene av en eller annen grunn hadde gitt han et jentenavn. Enten fordi de kom fra et sted hvor det var et guttenavn,  fordi de skulle kalle han opp etter bestemor e. l. 

AnonymBruker
Skrevet

Så sant det ikke er snakk om "født i feil kropp" eller lignende så hadde jeg syntes det var veeldig merkelig om en mann hadde tatt meg i hånden og presentert seg som Anita :overrasket:

Anonymkode: 1bbfd...5f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...