Gå til innhold

Har jeg regnet ut riktig iforhold til Kalori og trening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,
Jeg er en sterk overvektig jente som skal starte på min nye livsstil. 
Jeg har laget meg en sånn plan men er usikker om jeg har regnet det ut riktig, noen som kan hjelpe meg? 

Kroppen min forbrenner 2015kcal uten trening. 
Jeg spiser 1300kcal hver dag og da har jeg igjen 715kcal. 
+ jeg skal trene hver dag som skal forbrenne 700kcal. 

715kcal+700kcal= 1415kcal forbrent
og da vil jeg gå ned i vekt.

HAR JEG REGNET UT RIKTIG?

Anonymkode: ca333...acf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Regnestykket er riktig, men du vil nok ikke ha energi nok til å trene så mye på bare 1300 kcal. Anbefaler å øke til 1500 - 1600 per dag i starten. 

Anonymkode: 187f2...493

• Liker 3
Gjest Cyrus
Skrevet

Ikke for å være negative Nils her. Men om du er sterkt overvektig og skal trene HVER dag der du forbrenner 700kcal (altså godt over 1 time intens fysisk aktivitet HVER dag) samtidig som du nesten ikke spiser så kommer du nok til å gå på en smell.

Du må gjerne prøve på dette, men ikke bli overrasket om det ikke går som du trodde. 

Også er det vel en sånn venstrefeminaziregel på dette forumet om at inntak av mindre enn 1500kcal om dagen er helseskadelig og bør ikke diskuteres??

Skrevet (endret)

Hvis du er sterkt overvektig, tror jeg du forbrenner mer enn 2000 kalorier per dag selv uten trening. 

Du kan regne med å gå ned 1% av din totalvekt pr uke mens du er overvektig, hvis du gjør alt riktig. Siden 1 kg fettvev tilsvarer 7000 kalorier, er det ganske lett å regne ut hvor stort kaloriunderskudd som er optimalt: Veier du 100 kilo, kan du ha 1000 kalorier i underskudd per dag. Du forbrenner alle kaloriene du ikke lagrer. Har du kaloriunderskudd, betyr det at du forbrenner flere enn du inntar, og detter betyr at du går ned i vekt. Trening er bra, men er for de fleste ikke sentralt for vektnedgang. Det viktigste er at du får fikset overspisingen, og det permanent. Det krever en stor innsats, men slett ikke i form av å sulte og pine seg selv. Det er mange måter å gjøre det på, men det er viktig at du velger en metode som passer for deg, at du gjør det riktig, for at det skal være effektivt.

Endret av Pringle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Okei, men hva om jeg øker til at jeg spiser 1500kcal om dagen?

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Pringle skrev:

Hvis du er sterkt overvektig, tror jeg du forbrenner mer enn 2000 kalorier per dag selv uten trening. 

Du kan regne med å gå ned 1% av din totalvekt pr uke mens du er overvektig, hvis du gjør alt riktig. Siden 1 kg fettvev tilsvarer 7000 kalorier, er det ganske lett å regne ut hvor stort kaloriunderskudd som er optimalt: Veier du 100 kilo, kan du ha 1000 kalorier i underskudd per dag. Du forbrenner alle kaloriene du ikke lagrer. Har du kaloriunderskudd, betyr det at du forbrenner flere enn du inntar, og detter betyr at du går ned i vekt. Trening er bra, men er for de fleste ikke sentralt for vektnedgang. Det viktigste er at du får fikset overspisingen, og det permanent. Det krever en stor innsats, men slett ikke i form av å sulte og pine seg selv. Det er mange måter å gjøre det på, men det er viktig at du velger en metode som passer for deg, at du gjør det riktig, for at det skal være effektivt.

Takk for oppklaringen, men for å gå ned må man jo forbrenne mer enn det man spiser. Så da er vel det regnestykket riktig og da vil jeg vel gå ned i vekt? 

Skrevet

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for oppklaringen, men for å gå ned må man jo forbrenne mer enn det man spiser. Så da er vel det regnestykket riktig og da vil jeg vel gå ned i vekt? 

Ja, du vil gå ned med et hvilket som helst kaloriunderskudd. I teorien. Men i praksis kommer du til å bli så sulten, slapp og grinete at du kommer til å kaste inn håndkleet ved første hindring, og den kommer lenge før du kan se noen endring på vekta. (De første kiloene er i all hovedsak vannvekt og ikke noe som helst bevis for at opplegget "virker".) Du skal gjøre dette lenge - i første omgang et år, kanskje to, til du når målvekt, og så er det vedlikehold av vekta for resten av livet. Du vil ikke risikere å gå på en smell. Dessverre er det ikke sånn at når du kjenner at det butter, så vil du skjerpe deg og spise ordentlig - har du sultet deg, har du kuttet ut alt du liker, kommer du til å hive det i deg som en foodprosessor.

1500 kalorier om dagen høres mye bedre ut. Det vil du kunne holde deg til om du velger mat smart. Jeg ville kanskje ha anbefalt 1600-1700 kalorier, men da må du også logge nøyaktig. Det er mange måter å spise mer enn man tror man gjør, selv med de beste intensjoner.

• Liker 2
Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon.

- Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt.
Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her.

sofie777, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...