Gå til innhold

Veldig vanskelig situasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg jobber i hjemmesykepleien. Vi har flere pasienter med dyr, noen hund og noen katt. De med hund får lufting av naboer og/eller pasient hver dag osv. 

Hun ene pasienten vi har har hatt hund før. Den døde for 3 år siden og var en innehund. Gikk på do inne osv. Etter at hunden døde for 3 år siden skaffet hun seg en innekatt. Nå i sommer er denne pasienten en del borte hos familie osv i helger og uker, mens katten er INNE!

HVEM kontakter jeg? 

Jeg har jo taushetsplikt og kan jo egentlig ikke fortelle noe om situasjonen i et privat hjem. Jeg ønsker selvsakt å melde fra om dette anonymt, men hva har jeg lov å si? Jeg kan jo ikke la katten være hjemme i helger/uker uten å få rent vann, mer mat, kos og luft..

(Håper dere forstår at jeg ikke kan si hvor i landet og at jeg ønsker å være anonym) 

familien passer ikke på katten mens hun er borte

Anonymkode: 162d5...a4a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, snakk om dømmekraft! 

Din nærmeste leder er den du henvender deg til, uansett sak, når det gjelder brukere eller andre jobbrelaterte saker. 

Anonymkode: 9e6e9...cb4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har faktisk en plikt til å melde ifra til Mattilsynet ved dyrehold som ikke er bra. 

Ta kontakt med lederen din og forhør deg om hva du skal gjøre. Det finnes nok rutiner på dette et sted :) 

Anonymkode: fe388...e54

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Her burde vel strengt tatt Mattilsynet og andre ha vært koblet inn allerede mens hun hadde denne "innehunden", uten at det hjelper katten akkurat nå. Jeg er enig med det som sies over. Alternativt sender du selv inn en anonym bekymringsmelding direkte. Dette kan gjøres via nett allerede i dag om du føler at det haster.

Anonymkode: a17aa...ede

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har faktisk en plikt til å melde ifra til Mattilsynet ved dyrehold som ikke er bra. 

Ta kontakt med lederen din og forhør deg om hva du skal gjøre. Det finnes nok rutiner på dette et sted :) 

Taushetsplikten overfor bruker kommer før meldeplikten, i tillegg har hun en overordnet hun skal ta saker angående brukerne sine opp med. Om noe skal meldes videre så er det leder som melder videre. At ts ikke har fått opplysninger om dette og i stedet velger å legge forhold i tilknytning til bruker ut på nettet vitner om dårlig dømmekraft fra ts sin side. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Taushetsplikten overfor bruker kommer før meldeplikten, i tillegg har hun en overordnet hun skal ta saker angående brukerne sine opp med. Om noe skal meldes videre så er det leder som melder videre. At ts ikke har fått opplysninger om dette og i stedet velger å legge forhold i tilknytning til bruker ut på nettet vitner om dårlig dømmekraft fra ts sin side. 

Det er ingenting i TS' innlegg som kan identifisere hverken TS eller pasient. Altså er det ikke brudd på taushetsplikten.

Anonymkode: d2597...370

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste du ikke avsnittet med at hu skulle ta kontakt med ledelsen? 

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fatter ikke hva som feiler folk som deg, som regelrett uttaler deg så bastant om noe du tilsynelatende ikke har peiling på. 

La oss si et barn kommer i barnehagen fullt av blåmerker. Skal personalet la være å kontakte barnevernet/lege/politi/hva enn prosedyre de har, fordi taushetsplikt kommer først? 

TS: sjekk ut helsepersonelloven §17, §30-34 og §23 nr.4. Forhør deg med avdelingsleder, evt rådmann om det går så langt. Det finnes vel også rådgivere/advokater i din kommune som kan veilede deg i forhold til regelverk. Synes det er supert at du tar tak i dette, kudos til deg! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Charlotteul skrev:

Jeg fatter ikke hva som feiler folk som deg, som regelrett uttaler deg så bastant om noe du tilsynelatende ikke har peiling på. 

La oss si et barn kommer i barnehagen fullt av blåmerker. Skal personalet la være å kontakte barnevernet/lege/politi/hva enn prosedyre de har, fordi taushetsplikt kommer først? 

TS: sjekk ut helsepersonelloven §17, §30-34 og §23 nr.4. Forhør deg med avdelingsleder, evt rådmann om det går så langt. Det finnes vel også rådgivere/advokater i din kommune som kan veilede deg i forhold til regelverk. Synes det er supert at du tar tak i dette, kudos til deg! 

Gjleder det barn på barnehage eller skole så er det klare retninglinjer om hvem som skal kontakte barnevernet, nemlig leder. Nå er det ikke akutt situasjon det er snakk om her. Og uansett så skal aldri noen kommunalt ansatte ta kontakt med mattilsyn eller barnevern direkte, alt skal gå via leder, med mindre det er leder som observerer alvorlige forhold i sin jobb. Dette har alle kommuner og kommunalt ansatte klare retningslinjer på. 

De som kjenner denne brukeren ts beskriver vil lett kunne identifisere brukeren. 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjleder det barn på barnehage eller skole så er det klare retninglinjer om hvem som skal kontakte barnevernet, nemlig leder. Nå er det ikke akutt situasjon det er snakk om her. Og uansett så skal aldri noen kommunalt ansatte ta kontakt med mattilsyn eller barnevern direkte, alt skal gå via leder, med mindre det er leder som observerer alvorlige forhold i sin jobb. Dette har alle kommuner og kommunalt ansatte klare retningslinjer på. 

De som kjenner denne brukeren ts beskriver vil lett kunne identifisere brukeren. 

Du tror det bare eksisterer 1 i hele Norge som har innekatt som er en del alene?

Anonymkode: 8034f...4e6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen vil kunne kjenne igjen pasienten. Ingen. Fordi: 

-Pasienten KAN ha hatt flere "innehunder" eller innekatter  enn jeg opplyser. 

-Pasientens "innehund" kan ha vært en fugl, katt, fisk eller rotte. 

-Pasientens tidligere dyr KAN ha død for 1 uke siden,1 måned, 3 år, 5 år, 10 år siden

-Pasientens kjønn ble definert som "hun" men kan for alt du vet være en mann

-Ikka alle har familie å være hos, men kanskje pasientens "familie" er sykehjem/sykehus osv? 

Altså: Infoen i innlegget mitt er ikke nøyaktige. Jeg har taushetsplikt som innebærer at ingen skal vite at det er denne personen det gjelder. Om jeg skriver han eller hun, hund eller fugl, 3 år eller 10 år siden dyret døde, at hun er borte så å så lenge har ingen betydning for spørsmålet mitt. Poenget er situasjonen og spørsmålet rundt situasjonen.

Til alle andre som kom med gode tips. Jeg tar det nok med leder i morgen. Pasienten det er snakk om er hjemme, men vet at hun eller han (nå skjønner ikke den ene anonyme brukeren hvem av hele Norges befolkning det gjelder) skal bort (på ferie/sykehjem/sykehus. Samla hvor egentlig) 

TS

Anonymkode: 162d5...a4a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsøkte å gi en bekymringsmelding til barnevernet som ikke ble hørt da den ikke kom fra min leder. Dersom du skal kontakte mattilsynet ville jeg utgitt meg for å være en privatperson som har fått informasjonen ved å spørre hjemmesykepleier.

Anonymkode: d7dd4...7d2

AnonymBruker
Skrevet
På 25.6.2017 den 14.39, AnonymBruker skrev:

Faktisk kommer meldeplikten i en hel del tilfeller før taushetsplikten, bl.a når det gjelder omsorgsvikt mot barn. 

Ts, meld fra til leder og få denne til evt å sjekke med advokat i kommunen. Alt dette kan gjøres uten å identifisere vedkommende. En kan til og med ringe mattilsynet for råd uten å identifisere vedkommende. 

Anonymkode: 541ca...a10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 25.6.2017 den 15.04, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra? 

Anonymkode: 8e42f...21d

• Liker 1
Skrevet

Hvor mange dager er denne damen borte fra katten? Så lenge katten har nok mat og vann klarer den seg utmerket alene fra feks fredag til søndag. Om hun reiser bort midt i uka også men kun blir borte 2 døgn og katten har nok mat og vann går det bra. Varer besøkene derimot lenger så burde man absolutt ha noen til å stikke innom katten. Er du helt 100 sikker på at hun er borte mer enn 2 døgn om gangen feks?

Skrevet

Jeg jobber også i Hjemmesykepleien, og ser av og til at enkelte brukere har dyr. Er det snakk om korttidsopphold på sykehjem, eller besøk hos familie? Jeg tenker at denne brukerens familie har et videreført ansvar her. Jeg ville snakket med min leder, men min leder kunne nok bedt meg om å rydde opp i det selv og da hadde jeg nok ringt pårørende. Men tatt det opp med bruker først og fremst.

Såvidt jeg vet finnes det ingen rutiner for dette. Etter en hendelse med en ihjelsultet katt i Sverige, fikk Hjemmetjenesten voldsom kritikk for å ha forholdt seg passiv. Så en gjør hva en kan i hvert enkelt tilfelle, om det betyr å ringe en dyrevernorganisasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
På 25.6.2017 den 15.04, AnonymBruker skrev:

Pølsevev. Det er ikke alltid lederen er enig i å sende bekymringsmelding til barnevernet. I de tilfellene har andre ansatte faktisk PLIKT til å melde fra hvis de er bekymret.

Anonymkode: ea65d...168

AnonymBruker
Skrevet
På 27.6.2017 den 15.33, tussi84 skrev:

Hvor mange dager er denne damen borte fra katten? Så lenge katten har nok mat og vann klarer den seg utmerket alene fra feks fredag til søndag. Om hun reiser bort midt i uka også men kun blir borte 2 døgn og katten har nok mat og vann går det bra. Varer besøkene derimot lenger så burde man absolutt ha noen til å stikke innom katten. Er du helt 100 sikker på at hun er borte mer enn 2 døgn om gangen feks?

Det er faktisk ikke LOV å være borte fra et dyr uten tilsyn hver dag. 

Mer man borte fra fredag til lørdag er det en ting. Er det fra fredag til søndag og katten ikke har tilsyn lørdag er det IKKE greit og IKKE lov. 

Så Ts må gi oss mer info om hvor lenge vedkommende er borte av gangen ja. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Katter klarer seg fint en helg uten tilsyn så lenge de har vann og mat. De MÅ ikke ha friskt vann i skåla hver dag.

Anonymkode: b8c63...0cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt leder, Mattilsynet,  dyreverns -organisasjon og politiet om nødvendig. Ikke la denne mishandleren( fy f, at vedkommende hadde hund som aldri var  ute)mærra få en dag til med den stakkars katten!!

Anonymkode: d26af...d4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...