AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #1 Skrevet 25. juni 2017 Jeg fikk brev fra Kredinor om en ubetalt strømregning som hadde gått til inkasso der det også hadde gått på gebyr. Jeg ringte Kredinor og fortalte at jeg aldri hadde fått den opprinnelige fakturaen. De sa at jeg som kunde selv også var nødt til å etterlyse manglende fakturaer.. Dette kan vel ikke stemme? Anonymkode: 58bb9...33d
applestories Skrevet 25. juni 2017 #2 Skrevet 25. juni 2017 Jeg har vært borti lignende på jobb - fakturaer som aldri kommer frem. Det som er spesielt er at akkurat disse selskapene er de som ikke purrer men løper rett til inkassoselskapet. Det er ikke vanlig praksis. Hva loven sier vet jeg ikke, men jeg vil tro det står noe om at dersom man skjønner at man skal betale noe er man ansvarlig for å gjøre det. Det er jo jobben som er gjort eller varen som er kjøpt som utløser betaling, ikke fakturaen. En faktura gjør det bare enklere for deg å betale det du skylder.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #3 Skrevet 25. juni 2017 Loven sier det skal sendes ut inkassovarsel før det går til inkasso. Inkassovarsel skal ha minst 14 dagers betalingsfrist. Det er ikke krav om at det skal sendes purring før inkassovarsel. Du har fått en tjeneste det er rimelig å anta at du skal betale for. Dette er fakturaer som kommer med jevne mellomrom, og om en uteblir så bør du reagere. Du skal kunne få informasjon om datoer for utsendelse av faktura og inkassovarsel, og til hvilke adresser dette er sendt. Du kan bestride inkassokravet, da vil isåfall rentene fryses inntil saken er avgjort. Anonymkode: e15ee...030 1
Million Skrevet 25. juni 2017 #4 Skrevet 25. juni 2017 (endret) Ja, man er pliktig å selv ha oversikten over sine månedlige utgifter, og å etterlyse dersom det skulle mangle en eller fler. Det er forståelig at sjeldne fakturaer, som f.eks NRK lisensen som bare kommer to ganger i året, kan glemmes. Men ikke en fast, månedlig faktura som strøm. De fleste betaler vel strømmen hver måned i dag, gjør de ikke? Jeg har et budsjett klistret opp i regningsmappen min. Der står det f.eks "UTGIFTER I JUNI" og så listes disse opp nedover. Hver måned. Får med meg regninger som bare kommer av og til, og alle faste. Haker av etterhvert som de er betalt den måneden. Der ser jeg da om noen skulle mangle eller ikke dukke opp, og kan etterlyse den om det drøyer for lenge. EN gang fikk jeg ikke NRK lisensen, og de har et saftig gebyr vet jeg, om man ikke betaler i tide. Jeg etterlyste, og fikk betalingsinfo på email tror jeg det var, så jeg kunne betale i tide før purringsgebyr og renter osv påløpte. Nå er det stort sett ingen regninger som IKKE dukker opp lenger da, siden jeg får alle regninger som e-faktura i nettbanken. Unntatt kanskje en eller to i året. F.eks. strømforbruket for bruk av den felles vaskekjelleren i blokka, den får jeg på gammeldags papirfaktura for en gang i året. Men husleien fra samme selskap får jeg på e-faktura. Anbefaler at du inngår e-faktura avtale på ALLE regningene dine i nettbanken. Da slipper du at noe blir borte i posten, eller at du roter vekk et papir. Du slipper utfylling av noe, KID nr og alt er ferdig utfylt, du trenger bare å sjekke fakturaen og klikke "betal". Autogiro finnes også, men det liker jeg ikke (automatiske trekk). Smakssak da. Endret 25. juni 2017 av Million 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå