Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg haven tung, stressende arbeids hverdag som er umulig å legge tilrettelagt for mindre arbeidsbelastning. Det er fysisk os psykisk stress hele tiden, jeg løfter padienter, dytter og drar tunge heiser som nesten ikke rikker seg. Vonde arbeidsstillinger. Jeg spontan abortere for en stund siden og jeg kjenner nå som jeg skal begynne å prøve igjen at jeg blir veldig urolig av å tenke på å gå på jobb og gjøre så fysisk tungt arbeid. Det er ingen måte å vite om det er derfor jeg aborterte sist. Men hvis jeg Legger det fram for legen kan jeg da kanskje få gradert sykmelding? Jeg jobber mye skiftende, kveld dag kveld dag.. ferdig kl 23 og på igjen kl 07. Jeg har aldri vært sykmeldt og er så og si aldri syk. Men tenker jeg har og lov til å tenke litt på meg selv og den lille i magen, barnefar var og veldig bekymret for meg når jeg var så sliten etter jobb sist. Jeg synes det er uggent å be om sykmelding...

Anonymkode: a4384...41c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det SKAL være mulig for tilrettelegging i arbeidet man er i. 

Forstår bekymringene dine men det beste er kanskje å vente med sykemelding til du kjenner hvordan det går og så snakk med sjefen om det skulle bli for tungt. Da må du si at du må få tilrettelegging eller så må du sykmelde deg.

Anonymkode: c521e...9e0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg haven tung, stressende arbeids hverdag som er umulig å legge tilrettelagt for mindre arbeidsbelastning. Det er fysisk os psykisk stress hele tiden, jeg løfter padienter, dytter og drar tunge heiser som nesten ikke rikker seg. Vonde arbeidsstillinger. Jeg spontan abortere for en stund siden og jeg kjenner nå som jeg skal begynne å prøve igjen at jeg blir veldig urolig av å tenke på å gå på jobb og gjøre så fysisk tungt arbeid. Det er ingen måte å vite om det er derfor jeg aborterte sist. Men hvis jeg Legger det fram for legen kan jeg da kanskje få gradert sykmelding? Jeg jobber mye skiftende, kveld dag kveld dag.. ferdig kl 23 og på igjen kl 07. Jeg har aldri vært sykmeldt og er så og si aldri syk. Men tenker jeg har og lov til å tenke litt på meg selv og den lille i magen, barnefar var og veldig bekymret for meg når jeg var så sliten etter jobb sist. Jeg synes det er uggent å be om sykmelding...

Hvorfor gjør du dette arbeidet? :klo:

Du skal ikke sykemeldes: du skal snakke med verneombud og sette krav om at arbeidsmiljøloven følges. Det finnes moderne hjelpemidler i 2017 - arbeidsgiver plikter å stille dem tilgjengelig. Dersom ikke - Arbeidstilsynet neste.

Anonymkode: 30242...3d8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjør du dette arbeidet? :klo:

Du skal ikke sykemeldes: du skal snakke med verneombud og sette krav om at arbeidsmiljøloven følges. Det finnes moderne hjelpemidler i 2017 - arbeidsgiver plikter å stille dem tilgjengelig. Dersom ikke - Arbeidstilsynet neste.

Anonymkode: 30242...3d8

Noen må jo jobbe ned dette og... det får jo ikke verneombudet gjort noe med. Det er ikke noe som strider mot loven. Det er et bygg som er tungvint laget, alt vi har er moderne, men det vil jo ikke si at det er et bra produkt alikevel. Og jeg kan ikke begynne å stresse med dette i tillegg til egen jobb og spesielt ikke når jeg blir gravid, jeg har nok overtid av før. Og det med at det SKAL være mulig å tilrettelegge er ikke helt enkelt når det er sykemennesker jeg jobber med. Jeg mener jeg leste om svangerskapspenger, som er bra der det ikke er mulig med tilrettelegging. Men da får man ikke feriepenger. Er man sykmeldt så mister man jo rett på sykmelding etter en stund (?) Da er jo det dumt tilfelle jeg faktisk hadde blitt syk... og ja har vurdert andre yrket, men jeg får aldri de jobbene jeg søker på.

• Liker 1
Skrevet

Dersom arbeidsgiveren din betaler ut svangerskapspenger/sykepenger og får disse refundert fa NAV, betaler de ofte ut feriepenger også. I det offentlige er dette vanlig.

Du kan være sykmeldt i inntil 52 uker. Du må så være frisk i 26 uker før du kan søke om sykepenger igjen.

Jeg kan ikke helt se for meg hvilken diagnose legen kan gi deg når du faktisk er frisk. Noen leger foretrekker å be om svangerskapspenger i en slik situasjon, men det beste hadde jo vært at arbeidsgiveren din tar hensyn til at du er gravid.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, applestories skrev:

Dersom arbeidsgiveren din betaler ut svangerskapspenger/sykepenger og får disse refundert fa NAV, betaler de ofte ut feriepenger også. I det offentlige er dette vanlig.

Du kan være sykmeldt i inntil 52 uker. Du må så være frisk i 26 uker før du kan søke om sykepenger igjen.

Jeg kan ikke helt se for meg hvilken diagnose legen kan gi deg når du faktisk er frisk. Noen leger foretrekker å be om svangerskapspenger i en slik situasjon, men det beste hadde jo vært at arbeidsgiveren din tar hensyn til at du er gravid.

Diagnose er ikke helt lett, jeg har en lett/mild form for krystallsyke som kanskje gjør meg noe mer sliten og uvel enn andre.  Men må være noe ala at jeg da har mistet veldig lett før og at jobben ikke er helt egnet for gravide/blir utslitt.

Skrevet

Jeg tror ikke det finnes en diagnosekode for "har mistet før og jobben er ikke egnet for gravide". Dersom jobben kan være farlig for fosteret er det svangerskapspenger som kan være riktig.

Men dette blir opp til legen din å vurdere, du får nok svar der.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er trist at du har mistet. Dette er dessverre nokså vanlig, og skjer i minst 15% av svangerskap. Og mye høyere andel hvis man regner med tidlige befruktninger som går til grunne før uke 5. Svært mange gravide opplever fysiske og psykiske påkjenninger, i arbeidet, i vanskelig samliv, alvorlig sykdom, dødsfall i familien, krig, humanitære katastrofer osv. Kroppen og fosteret er ikke laget slik at det er så avhengig av mors øvrige livssituasjon. Da hadde ikke menneskeheten overlevd. Feil ved fosteret er vanligste årsak til abort, i tillegg til en del andre årsaker. Jeg har mistet selv og ønsker selvsagt en ytre årsak til det som kan elimineres, men slik er det ikke. Det er lite trolig at en sykemelding kunne reddet ditt forrige svangerskap, og lite trolig at du får sykemelding for å forebygge abort, fordi det er et enormt dyrt tiltak som sannsynligvis ikke vil hjelpe i graviditeten. Tenk 15000 spontanaborter i år, spm utløser 15000 sylemeldinger i 9 mnd... Heldigvis er risikoen for å miste en gang til veldig liten etter 1 spontanabort, omtrent like liten som i første graviditet.

Anonymkode: 6a0d3...eac

• Liker 5
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Legen kan sette som krav at jobben tilrettelegger. 

Anonymkode: bc0de...613

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 25.6.2017 den 13.11, AnonymBruker skrev:

Det er trist at du har mistet. Dette er dessverre nokså vanlig, og skjer i minst 15% av svangerskap. Og mye høyere andel hvis man regner med tidlige befruktninger som går til grunne før uke 5. Svært mange gravide opplever fysiske og psykiske påkjenninger, i arbeidet, i vanskelig samliv, alvorlig sykdom, dødsfall i familien, krig, humanitære katastrofer osv. Kroppen og fosteret er ikke laget slik at det er så avhengig av mors øvrige livssituasjon. Da hadde ikke menneskeheten overlevd. Feil ved fosteret er vanligste årsak til abort, i tillegg til en del andre årsaker. Jeg har mistet selv og ønsker selvsagt en ytre årsak til det som kan elimineres, men slik er det ikke. Det er lite trolig at en sykemelding kunne reddet ditt forrige svangerskap, og lite trolig at du får sykemelding for å forebygge abort, fordi det er et enormt dyrt tiltak som sannsynligvis ikke vil hjelpe i graviditeten. Tenk 15000 spontanaborter i år, spm utløser 15000 sylemeldinger i 9 mnd... Heldigvis er risikoen for å miste en gang til veldig liten etter 1 spontanabort, omtrent like liten som i første graviditet.

Anonymkode: 6a0d3...eac

Selv om dette er sant, så ble jeg anbefalt å ikke trene for eksempel etter min 2. Sa. ( jeg har et ganske seriøst treningsregime). Det er et faktum at mors fysiske slit kan påvirke om kroppen greier å holde på barnet.

hadde jeg vært deg Ts, så hadde jeg funnet ut av en måte å beskytte meg selv og barnet fra denne påkjenningen på.

Anonymkode: db6d0...8b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På Sunday, June 25, 2017 den 10.25, AnonymBruker skrev:

Sykemelding er ikke noe man planlegger, det er noe som kommer der og da når situasjonen gjør det for syk til at en diagnose med rett på sykepenger er tilstede. 

Om arbeidet ditt er så fælt, så stor du fritt til å bytte jobb. Og er det manglende tilrettelegging og tilpasning til arbeidet så er det ikke sykemeldinger som er løsningen men enten å bytte jobb, eller ta tak i problemene og få arbeidet tilpasset. Arbeidstiden må du ha vært kjent med da du tok jobben, og er ikke i seg selv grunn til sykemelding. 

Her må du diskutere med fagforeningen din og fastlegen, eller omgående begynne å søke andre jobber.

Anonymkode: fabc2...42b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk sykemelding da legen trodde jeg var på vei til å miste, eller trodde jeg hadde mistet🤔

Anonymkode: 9387d...986

• Liker 1
Skrevet

Nå har ikke jeg lest alle svarene jern i tråden, men legen kan skrive en avventende sykemelding, type

"pasienten skal ikke jobbe nattevakter eller E-D kombinasjoner. Pasienten skal ikke delta i tungt stell."

foreksempel. Slik så min ut. Også, hvis dette ikke kan ordnes må man ha en sykemelding. Gjerne gradert, jobb 80% for eksemplel. Da kan du jobbe en dag mindre i uken, begynne to timer senere eller annen løsning. Om arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge med lettere stell og arbeidsoppgaver skriver de dette til nav og du får svangerskapspenger. 

noen jobber 20% med papiroppgaver og 80% svangerskapspenger. Du kan sikkert gjøre noe på jobben din, som ikke er tungt stell. 

Hør med arbeidsgiver om dere har en grei dialog, eller hør med legen din :-) Lykke til! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...