Gå til innhold

Bloggerne - bak kritikken

Miss.Wildfox

Anbefalte innlegg

Bloggfenomenet har virkelig slått rot i samfunnet på godt og vondt og det er ingen tvil om at det er kommet for å bli. Bloggere er et hot tema på KG, det engasjerer og debatten går ofte så varm at tråder stenges. 

Mitt inntrykk er at en del blogglesere lar seg ukritisk underholde, en del er kritiske og så er det de som ikke leser blogger eller forholder seg nøytral. Bloggerne på sin side lever i sin egen verden og forstår ikke alltid kritikken de får, det er kanskje naturlig når de har valgt å blogge i utgangspunktet. I det siste har det vært flere tråder om at bloggere rakkes ned på, "får hat", blir mobbet, trakassert og hetset når noen sier seg uenige og kritiserer blogger/bloggerne. Kanskje dette til dels kunne vært unngått ved å samle informasjon på ett sted som kan belyse, og forhåpentligvis opplyse, bakgrunnen for kritikken rettet mot bloggerne og bloggfenomenet.

Det hadde derfor vært interessant med en debatt om bloggerne, i stil med Bloggerbarna, som tar for årsakene til kritikken på et generelt, saklig og konstruktivt grunnlag. 

"Hvis du ikke liker bloggen, kan du ikke bare klikke deg videre å la være å lese den mer?" sier noen. Det er klart man kan, men det løser ikke utfordringene og konsekvensene blogging får i samfunnet at en håndfull mennesker boikotter bloggere og tier ihjel kritikken. 

Altfor mange gode og konstruktive innlegg forsvinner i dragsuget når tråder stenges, de fortjener å samles. Håper mange vil grave frem sine gode innlegg og at mange vil bidra med nytt! 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Carina Maria

Jeg tror det er viktig at vi som leser blogger engasjerer oss og ikke sitter stille og ser på. Blogg har like stor nedslags felt som aviser og vi engasjerer oss i det som står i avisen oxo. 

Kritikk er ikke mobbing og kritikk er fordi vi som leser blogger er engasjert. Alle som blogger har ansvar for hva dem deler på bloggene sine ikke bare dem store men oxo dem små og jeg tror det er når dem bloggerne som ikke har forstått den viktige oppgaven sin som blogger som fort får kritikk. Dem store topp bloggerne er vant til og vere i søke lyset og få kritikk og dem blir hard hudet og bryr seg ikke om kritikken dem får mens små bloggere ikke er så vandt til og få sånn kritikk. 

Når jeg kritiserer en blogger er det saken eller temaet jeg diskuterer aldri personen bak. Viss en blogger skriver om et tema som jeg mener ikke er innen for det og vete bevist som blogger gir jeg kritikk. Det er ikke mobbing og det er ikke bare og klikke seg videre for vi som leser blogger har stor makt i og prøve og åpne øynene til mange sv dem blinde bloggerne som ikke set skogen for bare trær, Når jeg leser blogger forventer jen en ting hos dem bloggerne som er 20 år til 35 år og mer fra dem bloggerne som er fra 36 år til 60 år. 

Jeg tror at noen blogger tar kritikken alt for personlig og dem er blinde til måten dem blogger på og dem er fast låst i måten dem blogger, Dem bloggerne vil kansje føle kritikk som mobbing selv om kritikken ikke er ment som mobbing. 

Det er mobbing viss du skriver til en blogger at bloggern er tykk, feit, stygg, gjør narr sv tros tilhørighet, legning, politisk ståsted og utseeende, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus

Det største "problemet" med mange av bloggerne er at de ikke helt forstår hva det er de gjør. Det virker som om de tror det bare er beundrere som besøker bloggene deres, at slike smådjevler som meg ikke finnes, - vi som besøker bloggene bare for å kjenne på følelsen av "herregud-jeg-er-glad-jeg-ikke-falt-i-blogg-grøfta". La gå at de store bloggerne tjener penger, men det gjør de ved å selge sin integritet, sannsynligvis uten at de merker det eller forstår konsekvensene. Kanskje det er derfor de ikke forstår kritikken heller. Beklager hvis jeg tråkker på noen tær her, men de fleste rosa-husmor-motebloggene (de jeg har sett) bærer ikke preg av reell refleksjon, og da kan man ikke forvente at de skal forstå konstruktiv kritikk heller.

Småbloggerne hermer etter de store og forstår tydeligvis i enda mindre grad at de blottstiller seg ved å legge livet sitt ut på nett, og blir aggressive dersom de får kritiske kommentarer. Med jevne mellomrom har småbloggerne brukt KGs forum for å skaffe blest om bloggene sine, kanskje fordi de ser seg lei på at det bare er de store som får oppmerksomhet. Man føler seg kanskje like stor som de store hvis man blir omtalt på KG?

Så, hvorfor kritikk? Jo, de bloggerne som er reklamekanaler er utydelige på at det er det de er, og deres oppdragsgivere betaler ekstra hvis bloggeren kan late som om det er en ekte vurdering av et produkt, og ikke bruke den mer eller mindre ferdigskrevne teksten de får utlevert. Naive lesere (og mange ikke fullt så naive lesere) blir påvirket av bloggeren, som skriver Kjære deg og er svært så intim og nær i stilen, det er som om de hvisker deg en hemmelighet som bare du får vite om. Leseren ser ikke apparatet bak, de ser bare bildene og leser den koselige venninne-teksten og er alene i lese-øyeblikket, slik møtet mellom leser og tekst jo er. Den som ikke skjønner at dette er en kynisk og kald markedsføringsmetode bør ta seg sammen og studere fenomenet - og snakke med målgruppen. 

De bloggerne, store som små, som fronter kirurgiske inngrep og til og med legger ut bilder av dette eller deler ut rabatter - de har jeg ikke ord for. Det er så ansvarsløst av både klinikk og blogger at det burde vært straffet med bøter ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et bra tråd til diskusjon du har laget. Leserne av blogger skal være kritiske til hva de leser. Og dessverre finnes det mange som blindt tror på det bloggeren skriver. Det kan vi lese i form av kommentarer som bloggerne får hvor leserne priser bloggeren i sky.

Jeg synes det blir galt av bloggerne å si at de blir mobbet når det ikke er snakk om mobbing men konstruktiv og saklig kritikk. Og det er respektløst ovenfor de som opplever fysisk og psykisk mobbing på kroppen hver eneste dag på skolen og på arbeidsplasser. Men jeg tror at for noen bloggere blir innleggene de skriver personlige. Og da skal det lite til for å tolke konstruktiv kritikk som negativ kritikk.

Bloggere som er hårsåre for å høre lesernes meninger må bli flinkere til å skille hva som er konstruktivt kritikk og ikke. De burde ikke stille leserne spørsmål om hva de synes om forskjellige temaer hvis de mener at leserne mobber dem når det er snakk om konstruktiv kritikk. 

Når jeg skriver en kritikk til bloggere er det fordi jeg brenner for ulike temaer. Hvis en blogger konkret spør etter lesernes meninger på et tema vil det være ulike meninger som bloggeren får. Jeg har skrevet min mening på kommentarfelt hos bloggere. Og jeg har blitt beskyldt for å mobbe og trakassere enda kommentaren min ikke har vært i nærheten av mobbing.

Kritikk fra meg bunner i mitt engasjement for ulike temaer jeg lar meg engasjere i.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av bakgrunnen for kritikken bloggerne får retter seg mot etikken rundt kamuflert og uredelig markedsføring, maktmisbruk, fremming av usunt og unaturlig kroppsbilde, bruk-og-kast-mentalitet samt utlevering av barn og tredjeparter. Bloggerne har i dag blitt store mediebedrifter, og som @Lafemmemauvaise så bra skrev i en annen tråd er det for naivt og ignorant å simpelthen overse dem da toppblogger per i dag utgjør en økonomisk trussel mot den fjerde statsmakt. For det får konsekvenser for samfunnet og folkeopplysningen at pressen blir tapende part mot bloggerne når det kommer til reklameinntekter. Og når det kommer til disse reklameinntektene blir heller ikke reklame og spons merket i den grad de skal etter norsk lovverk. Kamuflert markedsføring er ikke like lett for alle å være oppmerksom på, og det er heller ingen tvil om at det ligger skjulte agendaer bak. Bloggerne er ikke underlagt de samme strenge reglene som pressen i forhold til Vær varsom plakaten og har derfor flere smutthull. For hvem stiller bloggeliten til ansvar for deres innhold? Til all kroppsforkuset og skjønnhetsidealiserende innlegg rettet mot tenåringer i en sårbar fase, for uredelig markedsføring av produkter, feilmerking av reklame og spons. Hvem stiller bloggeliten til ansvar for å ukritisk dele sensitiv informasjon av mindreårige og tredjeparter for klikk og penger? At bloggeliten har så stort spillerom som de har uten å måtte stå mer til ansvar tror jeg handler om naivitet så langt, de har så mye mer makt enn vi tror. Det faller på sin egen urimelighet å forskåne bloggere og gjøre de uangripelige, vi må kunne bruke forbrukerretten vår til å si ifra. 

Bloggerne er et sammensurium av privatpersoner og merkevare, en mediebedrift med seg selv som stempel. Det er klart det blir vanskelig å skille kritikken man får når man har blandet kortene mellom jobb og privat. Men det er et valg de har tatt, man er ikke et offer som blogger og det er ingen som tvinger en. De har tatt et informert og samtykket valg fra første stund, bygget opp sitt eget imperium og merkevare med millioninntekt. Har de bein nok i nesa og kunnskap nok til å ha kommet seg på topp burde det ikke være noe problem å ta imot berettighet kritikk heller. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varma
1 time siden, Miss.Whitefox skrev:
Mye av bakgrunnen for kritikken bloggerne får retter seg mot etikken rundt kamuflert og uredelig markedsføring, maktmisbruk, fremming av usunt og unaturlig kroppsbilde, bruk-og-kast-mentalitet samt utlevering av barn og tredjeparter. Bloggerne har i dag blitt store mediebedrifter, og som @Lafemmemauvaise så bra skrev i en annen tråd er det for naivt og ignorant å simpelthen overse dem da toppblogger per i dag utgjør en økonomisk trussel mot den fjerde statsmakt. For det får konsekvenser for samfunnet og folkeopplysningen at pressen blir tapende part mot bloggerne når det kommer til reklameinntekter. Og når det kommer til disse reklameinntektene blir heller ikke reklame og spons merket i den grad de skal etter norsk lovverk. Kamuflert markedsføring er ikke like lett for alle å være oppmerksom på, og det er heller ingen tvil om at det ligger skjulte agendaer bak. Bloggerne er ikke underlagt de samme strenge reglene som pressen i forhold til Vær varsom plakaten og har derfor flere smutthull. For hvem stiller bloggeliten til ansvar for deres innhold? Til all kroppsforkuset og skjønnhetsidealiserende innlegg rettet mot tenåringer i en sårbar fase, for uredelig markedsføring av produkter, feilmerking av reklame og spons. Hvem stiller bloggeliten til ansvar for å ukritisk dele sensitiv informasjon av mindreårige og tredjeparter for klikk og penger? At bloggeliten har så stort spillerom som de har uten å måtte stå mer til ansvar tror jeg handler om naivitet så langt, de har så mye mer makt enn vi tror. Det faller på sin egen urimelighet å forskåne bloggere og gjøre de uangripelige, vi må kunne bruke forbrukerretten vår til å si ifra. 

Bloggerne er et sammensurium av privatpersoner og merkevare, en mediebedrift med seg selv som stempel. Det er klart det blir vanskelig å skille kritikken man får når man har blandet kortene mellom jobb og privat. Men det er et valg de har tatt, man er ikke et offer som blogger og det er ingen som tvinger en. De har tatt et informert og samtykket valg fra første stund, bygget opp sitt eget imperium og merkevare med millioninntekt. Har de bein nok i nesa og kunnskap nok til å ha kommet seg på topp burde det ikke være noe problem å ta imot berettighet kritikk heller. 

For et utrolig bra innlegg 🌸 skulle gitt deg 1000 likes 👍 Når det er sagt, så tenker jeg at de som tjener penger på blogg har så lite ressurser og at det er en del av den totale manglende refleksjon rundt egne handlinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist
1 time siden, Miss.Whitefox skrev:

Takk :)

Og et flott innlegg. Det eneste jeg vil tilskyte er at - i det minste profesjonelle - bloggere gjerne bruker "privatperson"-kortet som et slags carte blanche med en gang det kommer kritikk. I det ene øyeblikket vil de bli tatt som seriøse mediebedrifter med alle de godene dette bringer med seg. I det neste øyeblikket er de plutselig bare privatpersoner og utbroderer om at de ligger i fosterstilling og gråter sine bitre tårer for at noen har vært "slem" og påpekt at bloggeren bryter regelverk og lover. 

Rollene som seriøs bedrift og privatperson sammensauses etter eget forgodtbefinnende. Ansvarsfraskrivelsen er altomfattende - og skyldfingeren pekes alltid i retning av leserne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus
8 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Takk :)

Og et flott innlegg. Det eneste jeg vil tilskyte er at - i det minste profesjonelle - bloggere gjerne bruker "privatperson"-kortet som et slags carte blanche med en gang det kommer kritikk. I det ene øyeblikket vil de bli tatt som seriøse mediebedrifter med alle de godene dette bringer med seg. I det neste øyeblikket er de plutselig bare privatpersoner og utbroderer om at de ligger i fosterstilling og gråter sine bitre tårer for at noen har vært "slem" og påpekt at bloggeren bryter regelverk og lover. 

Rollene som seriøs bedrift og privatperson sammensauses etter eget forgodtbefinnende. Ansvarsfraskrivelsen er altomfattende - og skyldfingeren pekes alltid i retning av leserne. 

🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklamemarkedet i fjor var på rundt 20 milliarder i Norge, her ligger det store penger å hente for bloggere som klarer å forene den kommersielle nytelseskulturen de selger på bloggen med personlig kommunikasjon med leserne. Forbruk er vår livsstil/hobby og reklamebyråene tar i bruk nye måter for å nå forbrukerne inkludert å samtykke i at barns privatliv blir eksponert for alle og enhver. Jeg synes det er nødvendig å kritisere denne utviklingen. Takk for gode innlegg @Lafemmemauvaise og @Miss.Whitefox

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
1 time siden, Anna Nas skrev:

Årsaken til at kritikere kritiserer har faktisk ikke folk noe med! Det er ikke et holdbart argument å se at "det er frivillig å lese". De mener altså at hvis du ikke liker, så lukk øynene og lat som du ikke ser (dvs leser, erfarer konsekvenser, er samfunnsengasjert, er i en beslektet bransje med andre rammebetingelser - eller hva som helst.) Rar logikk, såfremt man da ikke er en blogger som helst vil holde på under radaren for folk som ser og skjønner.

De av bloggerne som utløser mest debatt, gjør det av mange gode grunner. Jeg vil heller si at de som ikke tåler å følge med på en debatt må styre unna, mens de som mener det er grunn til å ta bloggere i forsvar, kan og bør gjøre det med saklige argumenter.

Fint skrevet det du skriver og jeg veit jeg sier det selv at det bare og klikke seg videre viss vi ikke liker bloggen men av og til må vi stoppe opp for å si vår mening som blogg lesere. 

Jeg som leser av en blogg kan ikke lukke øynene når bloggere bretter ut på bloggene sine med bilder og hele pakken fra en behandlings benk hvor dem får en restilan sprøyte hos en skjønnhets pleier for da hadde jeg vert blind til hva som skjer og blind for signalene det gir yngre bloggere. Jeg veit hvor mange unge jenter som har dårlig selv tillit til utseende sitt og tror at alt vil bli mye bedre når dem tar fillers i leppene eller botox for og ikke få rynker. Jeg har vert der selv og jeg var usikker på meg selv. Hadde ikke jeg fått hjelpen jeg trengte ville jeg ha gått til det skrittet og tatt restilan for og få større lepper. Jeg stod foran speilet hver dag og trakk fram alt som jeg fant negativt på meg selv. Alle rundt meg sa at jeg var fin nok som jeg var men jeg trodde ikke på det dem sa. 

Dem som ikke tåler debatter må holde seg unna blogging og nett og dem har ikke noe på sosiale media og gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er velreflektert og bra. Og alle som har skrevet av der har reflekterte tanker omkring temaer alle sammen. Jeg håper at tråden kan bli en tråd hvor flere engasjerer seg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Lambigirl skrev:

Denne tråden er velreflektert og bra. Og alle som har skrevet av der har reflekterte tanker omkring temaer alle sammen. Jeg håper at tråden kan bli en tråd hvor flere engasjerer seg.

Helt enig, her er det mye bra og for min del blir jeg bare mer og mer reflektert selv over ulik tematikk og får stort utbytte av denne debatten. 

Ta skjønnhetsbehandlinger som eksempel. Det har spredd seg som ild i tørt gress, unge jenter som ikke er ferdig utviklet enda legger seg under kniven, sprøyter seg full med fillers, nervegift og forandrer kroppen til det ugjenkjennelige. Jeg liker ikke normaliseringen og fremsnakkingen av dette som blir gjort, hvordan skjønnhetsidealene har gjort det nesten umulig å bli "perfekt nok". Jeg vil ikke at dette jaget skal være fremtiden for mine barn og etterkommere, og jeg tør ikke tenke på hvilke mulige somatiske konsekvenser det kan få på sikt. For de konsekvensene er for tidlige å se enda. Men da noen i en tidligere tråd skrev om at at skjønnhets- og kosmetiske klinikker ikke får bruke før og etterbilder i markedsføringen sin så er det bare enda mer tydelig hvor kamuflert markedsføring bedrives, og dette er bare ett eksempel. Hvor mange fler finnes det ikke? Jeg tror vi bare ser toppen av isberget foreløpig. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Miss.Whitefox skrev:

Ta skjønnhetsbehandlinger som eksempel. Det har spredd seg som ild i tørt gress, unge jenter som ikke er ferdig utviklet enda legger seg under kniven, sprøyter seg full med fillers, nervegift og forandrer kroppen til det ugjenkjennelige. Jeg liker ikke normaliseringen og fremsnakkingen av dette som blir gjort, hvordan skjønnhetsidealene har gjort det nesten umulig å bli "perfekt nok". Jeg vil ikke at dette jaget skal være fremtiden for mine barn og etterkommere, og jeg tør ikke tenke på hvilke mulige somatiske konsekvenser det kan få på sikt. For de konsekvensene er for tidlige å se enda. Men da noen i en tidligere tråd skrev om at at skjønnhets- og kosmetiske klinikker ikke får bruke før og etterbilder i markedsføringen sin så er det bare enda mer tydelig hvor kamuflert markedsføring bedrives, og dette er bare ett eksempel. Hvor mange fler finnes det ikke? Jeg tror vi bare ser toppen av isberget foreløpig. 

Jeg kunne ikke være mer enig enn hva jeg er med deg.

Og jeg mamma til to døtre. De er er feredige med videregåend skole. Men heldigivs er de fornuftige at de tar avstand fra det skjønnhetsidealet som mange bloggere fronter. Fra de kom i puberteten var min mann og jeg beivsste på at døtrene våre skulle få det inn hodene sine at de var perfekte nok som de var. Og at naturlig skjønnhet er og blir det fineste. Vi pratet mye med dem om at de idolene de ser på tv som har tatt skjønnhetsoperasjoner, fillers i leppene og botox ikke er så lykkelige som de vil ha det til. Og når Sophie Elise begynte å snakke om sine problemer for noen år siden forstod de hva vi mente. Og begge jentene våre har takket meg for den verdien de har fått fra oss.

Jeg blir skremt for det er et par av jentene som gikk i klassen med mine døtre som har tatt botox, lagt inn silikon og tatt fillers i leppene sine. Og jeg er sjokkert. De er i begynnelsen av 20 årene. Hvor er foreldrene? Og jeg vet fra det døtrene mine har fortalt at de har vært store fan av Sophie Elise og andre bloggere som har stått fram på sine blogger at de har tatt kosmetiske behandlinger. Jeg hadde blitt sint hvis jentene mine hadde ødelagt seg med å sprøyte fillers inn i leppene eller tatt botox. Og det hadde ikke hjulpet om de var over 18 år.

Det er forkastelig. Og som mamma har jeg lov til å reagre på den falske trenden som har inntatt bloggverden de siste årene.

Mine jenter ser opp til bloggeren Kristin eller Styleconnection som hun kaller seg. De ser opp til henne. Og de synes verdiene hennes er fine.

Jeg det burde være en lov for alle om de er toppbloggere eller mindre bloggere at de skulle ha merket bloggene sine når de skriver et innlegg som handler om kosmetiske behandlinger. Og en advarselsplakat hadde vært på sin plass.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er frivillig å lese"

Dersom vi kun skulle lest, diskutert og snakket om det vi var enige i, ville bloggere fått ture frem helt ukritisk. Og hvilket samfunn ville det gitt oss til slutt? For det er dessverre slik at spesielt toppbloggerne er influencers, og de har stor påvirkningskraft på særlig unge lesere som ikke har erfaringen og alderen til å kunne se på det de skriver og bildene de legger ut med et kritisk blikk.

Jeg tenker på de tre vise aper når noen slenger ut av se "det er frivillig å lese". Du vet - den ene apen ser ingenting, den andre hører ingenting og den tredje sier ingenting. De brukes blant annet som symbol på manglende ansvarsfølelse når noen lukker seg for kunnskap og nekter å innse virkeligheten, eller når de bevisst er tause om sannheten, og kan også brukes i kritikk mot at bloggere får stå uimotsagt når de ljuger og vrir på sannheten, eksponerer andre uten deres samtykke, unnlater å merke reklame og sponsede innlegg, fikser på kroppen og later som om endringene er helt naturlige og enten kommer av at de er racere på å rense huden, drikke mye vann og pusse tennene eller kostholdsendring og trening, og når de retusjerer bilder til det ugjenkjennelige.

10383796-hear-no-evil-see-no-evil-speak-.

Endret av Rosalie
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Varma
5 timer siden, Miss.Whitefox skrev:

Helt enig, her er det mye bra og for min del blir jeg bare mer og mer reflektert selv over ulik tematikk og får stort utbytte av denne debatten. 

Det kommer stadig nye finurlige måter bloggere reklamerer på, solgt inn som "vennetips". Foreks en blogger som skulle fortelle om gode investeringstips, som var å kjøpe leilighet ( med bilde og link til annonse på Finn, av bloggerens leilighet som skulle selges). Eller PTn som knasker på proteinbars hele dagen, for det er sååå praktisk ( det proteinbaret er fra egen bedrift, og merkes ikke som reklame). Eller bloggeren som styler opp hjemmet ditt for 500kr, men var det med eller uten mva mon tro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Varma skrev:

Det kommer stadig nye finurlige måter bloggere reklamerer på, solgt inn som "vennetips". Foreks en blogger som skulle fortelle om gode investeringstips, som var å kjøpe leilighet ( med bilde og link til annonse på Finn, av bloggerens leilighet som skulle selges). Eller PTn som knasker på proteinbars hele dagen, for det er sååå praktisk ( det proteinbaret er fra egen bedrift, og merkes ikke som reklame). Eller bloggeren som styler opp hjemmet ditt for 500kr, men var det med eller uten mva mon tro??

Ja absolutt, for ikke å snakke om skjult reklame i kommentarer på blogg, insta og snap. Lesere som stiller spørsmål og de velvillig svarer på hvor ting er kjøpt. Og ikke minst "dette er ikke reklame, jeg snakker bare varmt om et produkt jeg har brukt og betalt for i en årrekke". Plutselig har de fått gratis forsyninger fra navngitt forhandler/merkevare som takk for positivt omdømme, som igjen blir dokumentert subtilt på bilder og er med på å påvirke leserne ytterligere. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til gode å lese et forsvar av bloggere* som ikke bærer preg av enten nettverksbygging og smisk,og fjasete og tullete argumenter som ikke svarer på kritikken overhodet, eller en stakkarsliggjøring av vedkommende blogger, som for eksempel artikkelen i DN etter kommentarfeltjukset til CBE. 

Det er få ting som er like flaut å se på, som den evige sirkelrunkingen blant og mellom bloggere og småkjendiser, særlig i sosiale medier. Det som gjelder er å bli sett av, og holde seg inne med, de rette folka, har jeg inntrykk av. Det kan være sånne "dates" mellom bloggere i et forsøk på å virke som bestevenner på Snap for en dag, det kan være et bilde på Instagram med nærmest paniske komplimenter til det kjendistrynet man klarte å bli fotografert sammen med, "vennskap" som tilfeldigvis gagner begge kommersielt, eller det kan være forsvarstaler på sosiale medier hvor frasene jantelov, sterke kvinne, misunnelse, ikke la deg knekke av haters og lignende, går igjen.

Nå forstår jeg jo at det ligger litt i bransjens natur med denne nettverksgreia, men det er så overfladisk og lite villig til å faktisk ta innover seg at man er samfunnsaktører, at jeg ikke finner noen eksempler som ligner. Det er tilnærmet null vilje til kritikk av egen bransje, og hele denne nettverkspesten som alltid ligger over all publisitet, både mellom bloggere og om bloggere i en del andre medier, vil jeg si er et problem. Når bloggere og andre influencere eller hva søren de heter nå for tida har makt til å nå ut til mange med meningsbærende informasjon og mangler etiske regelverk som tradisjonelle medier har, og attpåtil er skjermet av dette nettverksfilteret, så blir de ganske uangripelige, og det blir til at vi får en diskurs om hele bransjen, hvordan vi omtaler bloggere, blogging og deres rolle mtp. blant annet ansvar, som legitimerer at de er fritatt kritikk. Når man samtidig vet at mange av disse har overtatt deler av rollen tradisjonelle medier som mister oppslutning til disse, med helt andre krav til kvalitet, etterprøvbarhet, dokumentasjon, etisk regelverk osv. til det de formidler, så får vi til slutt et slags demokratisk problem. I tillegg kan jo en blogger kneble debatt ved å utestenge kritiske kommentarer, og fremstille all kritikk som hets, ved å tillate de groveste hetskommentarene og beleilig overse de saklige som er vanskelige å svare på. 

Når det gjelder denne stakkarsliggjøringen av (kvinnelige) bloggere, så tenker jeg at det har med kjønn å gjøre, faktisk. Ironisk nok, siden forsvarere ofte kommer med "kvinner er kvinner verst" og sånt, når noen kvinnelige bloggere med et visst nedslagsfelt får kritikk. Det er så borti natta at voksne kvinner som driver store bedrifter med millionomsetning- en bloggerkvinne har tilogmed blitt kåret til mektigste mediekvinne, skal behandles som små jenter med dagbok. Som at de ikke tåler kritikk uten å knuse. Hvem var det som var kvinner verst nå igjen? Det provoserer meg at disse liksom skal være fritatt kritikk, når de åpenbart ikke mangler evnen til å få til ting. Dessuten bryter mange av disse daglig loven ved å blant annet "glemme" å merke korrekt. 

*Med forsvar av bloggere, så mener jeg her forsøk på å imøtekomme saklig kritikk, på temaer som har samfunnsinteresse. Og ja, jeg veit det finnes unntak, men det er ganske sjelden man ser normal dialog og kritiske innspill bloggere imellom, blant dem som til enhver tid er sammenlignbare bloggere på samme "sted" i bloggkarrieren. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...