Gå til innhold

Samenes offerrolle og sutring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke et krav for å bli regnet som urfolk at man oppholdt seg på landområdet først. Urfolk er en folkegruppe som levde i et område før det ble en stat/kolonisert!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 25.6.2017 den 14.03, AnonymBruker skrev:

Det samiske området er en del av Norge, om de snakker samisk ellers er nå så, men de skal kunne norsk om de vil bo i Norge

Anonymkode: 65e17...f47

Dette er så typisk argument av mange nordmenn. «Gjør de ikke som vi vil, eller liker de ikke det vi gjør, så kan de bare flytte fra landet!». Mens vi selv kan klage så mye vi vil over hva som skjer Norge, og kreve det vi vil ha. Nå er det en gang slik at samene i Norge er urbefolkningen vår, dvs. den opprinnelige befolkningen i et område.

På 25.6.2017 den 10.23, AnonymBruker skrev:

Det ble begått store overgrep mot samene gjennom mange år. Fornorskningspolitikken er et svart kapittel i norsk historie.

Skulle bare mangle at dette tas tak.

Derimot reagerer jeg på polariseringen. Og mange samer er svært lite imøtekommende, og det virker nesten som om de er ute etter å hevne seg. Hørte et intervju med en samisk representant på NRK radio for noen år siden. Han snakket konsekvent samisk. Programleder ga beskjed flere ganger om at han måtte prate norsk, slik at folk skulle forstå. Han nektet, og intervjuet måtte bare avbrytes. Jeg vet om tilfeller der folk som har flyttet til Karasjok sliter voldsomt med å bli integrert. Det samiske miljøet er svært lukket og spesielt. Det blir feil når man er på foreldremøte og læreren nekter å snakke norsk.

Anonymkode: 44fe0...c8e

Et fåtall samer snakker i dag samisk. Da er det ikke rart at noen samer standhaftig krever å få snakke språket sitt, for å prøve å holde på språket og kulturen sin. Fornorskningen av samene startet på 1700-tallet, men fortsatte langt frem i moderne tid. At dette har skapt mange vonde følelser hos samer som sitter dypt i dem er overhodet ikke rart. At denne for fornorskningspolitikken har medført at mange samer gjør alt de kan for å beholde kulturen sin, er heller ikke rart. 

Kall det offerrolle eller sutring om man vil, men for meg sier det bare hvor lite mange nordmenn faktisk skjønner av historien til samene, og hvor lite mange nordmenn klarer å sette seg inn i andres situasjoner og følelser. Jeg er sikker på at om situasjonen hadde vært snudd på hodet, ville jeg prøvd det meste av virkemidler for å beholde min kultur. Og sannsynligvis ville jeg vært mer opptatt av å holde på ulike norske tradisjoner, språk og kultur enn hva jeg er nå.

Heldigvis ser det ut til at flere yngre samer nå tar tilbake kulturen sin, og lærer seg språket sitt igjen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

Gammel tråd. Har alltid vært fascinert av samene og de ble gjort stor urett tilbake i tid.

Har akkurat satt samen og søringen på tv og det var informativt og god tv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...