AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #41 Del Skrevet 1. juli 2017 15 minutter siden, Jus sanguinis skrev: Samenes monopoliserte urfolkstatus er et stående hån mot det norske folk. Din uvitenhet og intoleranse er et hån mot det norske folk, og en skam i en utdannet nasjon. Det norske folk har allerede talt om denne saken. Pell deg tilbake til skolebenken. Anonymkode: 7cfff...f9b 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #42 Del Skrevet 1. juli 2017 1 time siden, Jus sanguinis skrev: På den annen side hater han i hvert fall ikke sitt eget folk. *hentydning, hentydning* Går an å elske alle😉😉😉😉😉 Regner med du var på Pride i dag! Alt er love. Anonymkode: 1c23d...f79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #43 Del Skrevet 1. juli 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Din uvitenhet og intoleranse er et hån mot det norske folk, og en skam i en utdannet nasjon. Det norske folk har allerede talt om denne saken. Pell deg tilbake til skolebenken. Anonymkode: 7cfff...f9b Anonymkode: 1c23d...f79 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Z.Z Skrevet 1. juli 2017 #44 Del Skrevet 1. juli 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går an å elske alle😉😉😉😉😉 Regner med du var på Pride i dag! Alt er love. Anonymkode: 1c23d...f79 Selvsagt. Jeg er vel en mellomting i denne informasjonskrigen. Jeg vil også forsvare slike tilstendninger. Men på én betinelse; de skal også forsvare sitt folk og land. Vis lojalitet. Da har vi en enighet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #45 Del Skrevet 1. juli 2017 1 time siden, Grovmel skrev: Vel på en måte så kan jeg forstå at de ønsker å styre selv for å bevare sin kultur. Men det blir feil å gi dem økonomisk særbehandling. Selv om nordmenn på en måte, tvang dem til å bli norske, så er dette så lenge siden at det ikke berører noen lengre. En same kan ikke komme til en nordmann og si at du var slem mot meg for 400 år siden. Det stemmer hvert fall ikke! De fleste av som er sjøsamer har mistet det samiske språket, og dermed også en stor del av vår identitet og kultur. Min bestemor turte rett og slett ikke å lære sine barn samisk, fordi det å være same var en "skam". Hun skjemmes faktisk fortsatt, selv om hun nå er 85 år. Fornorskingsprosessen begynte kanskje på 1700-tallet, men den fortsatte til langt utpå 1900-tallet flere steder. Anonymkode: c8e11...ed3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grovmel Skrevet 1. juli 2017 #46 Del Skrevet 1. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer hvert fall ikke! De fleste av som er sjøsamer har mistet det samiske språket, og dermed også en stor del av vår identitet og kultur. Min bestemor turte rett og slett ikke å lære sine barn samisk, fordi det å være same var en "skam". Hun skjemmes faktisk fortsatt, selv om hun nå er 85 år. Fornorskingsprosessen begynte kanskje på 1700-tallet, men den fortsatte til langt utpå 1900-tallet flere steder. Anonymkode: c8e11...ed3 Ok ser den. Men jeg tenkte mer på rettigheter som staten norge eller kirken frarøver samene. Til de individene som er berørt og lever enda er det rimelig at staten gitt erstatning. Men jeg forstår ikke hvorfor generasjon 4 skal ha økonomiske rettigheter fordi noe skjedde deres forfedre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Z.Z Skrevet 1. juli 2017 #47 Del Skrevet 1. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer hvert fall ikke! De fleste av som er sjøsamer har mistet det samiske språket, og dermed også en stor del av vår identitet og kultur. Min bestemor turte rett og slett ikke å lære sine barn samisk, fordi det å være same var en "skam". Hun skjemmes faktisk fortsatt, selv om hun nå er 85 år. Fornorskingsprosessen begynte kanskje på 1700-tallet, men den fortsatte til langt utpå 1900-tallet flere steder. Anonymkode: c8e11...ed3 Det er som du sier en skam. Hva som skjedde i fortiden kan vi ikke gjøre noe med. Fremtiden derimot. Samer er som oss nordmenn generelt under et ekstremt press. Fra våre egne. Hvor går vi nå? Vi kan stoppe galskapen lett, om vi vil. Det virker ikke å skje uten bråk. Så ta ut krigsutstyret deres. Vi skal tydeligvis i kamp, og er allierte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Z.Z Skrevet 1. juli 2017 #48 Del Skrevet 1. juli 2017 (endret) . Endret 2. juli 2017 av Z.Z Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 1. juli 2017 #49 Del Skrevet 1. juli 2017 3 timer siden, Grovmel skrev: Vel på en måte så kan jeg forstå at de ønsker å styre selv for å bevare sin kultur. Men det blir feil å gi dem økonomisk særbehandling. Selv om nordmenn på en måte, tvang dem til å bli norske, så er dette så lenge siden at det ikke berører noen lengre. En same kan ikke komme til en nordmann og si at du var slem mot meg for 400 år siden. Fornorskningspolitikken tok slutt i årene etter 1945. Det er ikke lenge siden. Fornorskningspolitikken omfattet ikke bare samene heller. Blant annet fikk sigøynere og spesielt taterne gjennomgå (utenom samene). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jus sanguinis Skrevet 2. juli 2017 #50 Del Skrevet 2. juli 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Går an å elske alle😉😉😉😉😉 Regner med du var på Pride i dag! Alt er love. Anonymkode: 1c23d...f79 Jeg så bare hat. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jus sanguinis Skrevet 2. juli 2017 #51 Del Skrevet 2. juli 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Pell deg tilbake til skolebenken. Anonymkode: 7cfff...f9b For å bli indoktrinert i en hatløgn? Nei takk! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #52 Del Skrevet 2. juli 2017 9 minutter siden, Jus sanguinis skrev: Jeg så bare hat. ? Nå virker du bare sinnssyk. Anonymkode: 1c23d...f79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #53 Del Skrevet 2. juli 2017 19 timer siden, Brimi skrev: Fornorskningspolitikken tok slutt i årene etter 1945. Det er ikke lenge siden. Fornorskningspolitikken omfattet ikke bare samene heller. Blant annet fikk sigøynere og spesielt taterne gjennomgå (utenom samene). "- Mer snevert brukes begrepet «fornorsking» om den aktive assimileringspolitikken som ble vedtatt fra 1851 og gjennomført på ulike samfunnsområder fram til 1980-årene." https://no.wikipedia.org/wiki/Fornorsking_av_samer Og ca ti år før der igjen så oppdaterte man i norsk lovgivning at homofili ikke var forbudt lengere. I 2005 så var jeg 14 år, og på besøk i stortinget med min klasse. Da vi stod og så på norsk lovgivning så nevnte guiden vår om samenes rettigheter. Da smalt det fra han som hadde pengesterke foreldre og bosatt på vestkanten at "De er så svake at de å trenger de." Mens klassen flirte med. Det kan ha vært et forsøk på å være morsom, men det er ikke alltid gøy å få spotlighten på seg som om man er et utryddningstruet dyr. Jeg kan også huske at det var en episode igjen i klassen hvor jeg ble satt i et negativt lys i en religions time for hvor mitt opphav var fra. Og det er litt sært for jeg føler meg både norsk og samisk, men her var det vanskelig for en del i klassen jeg gikk med at det egentlig ikke er så mye forskjell mellom oss. "- På midten av 1000-tallet var det norske kongedømmet blitt fast etablert " https://no.wikipedia.org/wiki/Norges_historie Så rundt tusen år siden så samlet ble Norge til og da har vi Nordmenn som bor i Norge. Anonymkode: 7b29f...f9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 3. juli 2017 #54 Del Skrevet 3. juli 2017 Tråden er ryddet for latterliggjøring og svar til dette sofie777, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #55 Del Skrevet 3. juli 2017 På Monday, June 26, 2017 den 17.44, AnonymBruker skrev: Er mange som er lei av sutringene deres over Norge samtidig som de vil ha pengene våres. Anonymkode: 65e17...f47 Skal jeg sende kontonummeret mitt, eller? 😉 På Saturday, July 01, 2017 den 12.05, Jus sanguinis skrev: Det er bare det at "dette" i realiteten fratar også samene retten til å være urfolk i Norge. Men som vi alle vet er samenes offisielle status som urfolk i Norge bare en måte for de norskhatende å rævkjøre den reelle urbefolkningen i Norge - det norske folk. Na.. Juste nie dat lea ge! På Saturday, July 01, 2017 den 12.51, AnonymBruker skrev: Det virker jo som om de kun vil være norske statsborgere for å kunne fortsatt ha sugerør i oljefondet. Om de ikke vil være det kan de flytte til Sverige eller Finland, noe som ikke hadde gjort meg noe om jeg hadde sluppet å fø på disse. Anonymkode: 65e17...f47 Hmm... Høres digg ut. Må finne fram sugerøret, så jeg slipper å jobbe. Anonymkode: 4beb3...d01 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
te_groupies Skrevet 2. mai 2019 #56 Del Skrevet 2. mai 2019 På 25.6.2017 den 2.39, AnonymBruker skrev: Er de ikke urbefolkningen da? Man bør ta hensyn til urbefolkninger. Anonymkode: dec74...48e Helt uenig. Syns de bare kan holde seg der de kom fra og lage sin egen økonomi. Sami-dollar kan de begynne å lage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alivamale Skrevet 3. mai 2019 #57 Del Skrevet 3. mai 2019 17 timer siden, te_groupies skrev: Helt uenig. Syns de bare kan holde seg der de kom fra og lage sin egen økonomi. Sami-dollar kan de begynne å lage. Du gir inntrykk av å være et reflektert og modent menneske. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrekStar Skrevet 3. mai 2019 #58 Del Skrevet 3. mai 2019 On 6/25/2017 at 2:39 AM, AnonymBruker said: Er de ikke urbefolkningen da? Man bør ta hensyn til urbefolkninger. Anonymkode: dec74...48e Men er ikke alle urbefolkninger da, uansett om vi kler oss i moderne klær, eller i tradisjonelle klær fra vår kultur og tradisjoner. Hvor lang tid tar det, fra en tid en gikk fra å kle seg i urbefolkningsklær og å følge urtradisjoner, til en sluttet å gå med slikt, at en kan kalle seg urbefolkning?! 1000 år, 3000 år, eller kanskje 1, 2 generasjoner?! Hvis jeg kler meg inn i vikingklær, er jeg da en urbefolkning?! Hvis jeg og min familie kler oss inn i vikingklær, kan vi da kalle oss en stamme?! Mennesket er da like gammel, selv om forskjellige raser\folkeslag har utviklet seg forskjellig fra sted og miljø. Alle er med dette, en urbefolkning, i mine øyne. Om ikke, da kan hvem som helst starte sin egen urbefolkning, med egne typer klær, tro og tradisjoner. Da kan vi f.eks si at det moderne Oslo-folket, er en egen urbefolkning, med egen tro, klesstil og tradisjoner, hvor f.eks internet og youtube, er en del av disse tradisjonene, og hvor Justin Bieber er en "Gud". Jeg synes vi alle burde behandles likt, både samer og de som er ikke-samer. Samer kan gjerne holde vedlikeholde sine tradisjoner, men alt det andre, burde være likt for alle. Synes ikke et eget sameting og et eget flag er noe, når f.eks Finnmark ikke er et eget land, og at både samer og ikke-samer burde følge det samme norske flagget og storting, så lenge det som blir sett på som samiske områder, er en del av Norge. Den eneste måten at et eget samisk flagg og sameting hadde gjort seg, slik jeg ser det, er hvis samiske områder hadde vært løsrevet fra Norge og blitt selvstendig og et eget land, eller at f.eks Finnmark blir et område med full selvstyre, hvis det skal være en del av Norge som en slags delstat. Jeg føler at et sameting, ble godkjent av ikke-samer, bare for å få det samiske folk til å være stille og føle at dem har kontroll selv. Jeg synes dem blir lurt. Jeg tror aldri det har vært i kortene fra norske myndigheter, å evt. gi samer selvstyre\løsrivelse der oppe. Idag handler det om internasjonal politikk. Områdene i nord, er for viktig, tror jeg, til at norske myndigheter vil gi dette området fra seg. Både militært, strategisk og økonomisk viktig. Jeg har bodd med samer i nærheten hele mitt liv, og jeg behandler dem som mitt eget folk, med like mye respekt. Jeg har aldri sett forskjell på meg og "dem". Hvis alle i Norge har like rettigheter, så burde dette være nok, selv om jeg forstår at mange samiske folk gjerne ville hatt fullt selvstyre, noe jeg også forstår. Men igjen, i denne verden hvor alt skal globaliseres, så tror jeg det blir vanskelig. Hvordan globalismen vil respektere urbefolkning i fremtiden, er et annet spørsmål. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 5. mai 2019 #59 Del Skrevet 5. mai 2019 Jeg er enig. De er voldsomme til å sutre og klage. Det er faktisk andre minoriteter som har hatt og fremdeles har langt verre levekår i Norge Det er jo synd at det er fornorsking og diskriminering som er det første jeg tenker på med ordet Same. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 5. mai 2019 #60 Del Skrevet 5. mai 2019 På 25.6.2017 den 10.23, AnonymBruker skrev: Det ble begått store overgrep mot samene gjennom mange år. Fornorskningspolitikken er et svart kapittel i norsk historie. Skulle bare mangle at dette tas tak. Derimot reagerer jeg på polariseringen. Og mange samer er svært lite imøtekommende, og det virker nesten som om de er ute etter å hevne seg. Hørte et intervju med en samisk representant på NRK radio for noen år siden. Han snakket konsekvent samisk. Programleder ga beskjed flere ganger om at han måtte prate norsk, slik at folk skulle forstå. Han nektet, og intervjuet måtte bare avbrytes. Jeg vet om tilfeller der folk som har flyttet til Karasjok sliter voldsomt med å bli integrert. Det samiske miljøet er svært lukket og spesielt. Det blir feil når man er på foreldremøte og læreren nekter å snakke norsk. Anonymkode: 44fe0...c8e Det er spesielt at Karasjok tar i mot flyktninger som skal lære norsk. Hvordan kan de bli gode i norsk- i Sameland? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå