AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #21 Del Skrevet 28. juni 2017 17 timer siden, Jus sanguinis skrev: Samene har allerede offisiell status som urbefolkning i Norge, og motsetter seg da selvfølgelig all forskning som kan ende opp med å bestride den offisielle statusen de allerede har fått tildelt. Dermed har samene ingenting å vinne, og alt å tape, på forskning som kan avdekke deres reelle status som folkegruppe i Norge. Derfor er det selvfølgelig med nebb og klør de etnosentriske samene motsetter seg genetisk forskning på samelevninger. Jeg mener dog at den eneste grunnen til at samenes urbefolkningsstatus ikke bestrides innenfor akademia, er fordi akademia domineres av kulturmarxister, og kulturmarxistene ønsker velkommen situasjonen hvor samenes offisielle urbefolkningsstatus gjør det lett å sette det norske folk i samme kategori som dagens innvandrerbefolkning. For samenes offisielle urbefolkningsstatus hviler virkelig på et tynt grunnlag om man med urbefolkning mener det opprinnelige folkeslaget som først slo seg ned i Norge. For eksempel er det få i Norge som kjenner til det, fordi media og akademia over hodet ikke er interessert i at den gjengse nordmann skal få denne kunnskapen (av åpenbare kulturmarxistiske grunner), men det er ingen andre folkeslag i Europa enn de nordiske folkene, altså nordmenn, dansker, svensker, islendinger og færøyinger, som har større genetisk slektskap med Europas suverent eldste menneskelevning - som er over 60 000 år gammelt. Det betyr at det norske folks forfedre er beviselig tilstede i Europa over 45 000 år før isen trakk seg tilbake og gjorde Norge beboelig for mennesker. Det innebærer at det norske folk rent logisk er Norges reelle urbefolkning, da det sier seg selv at Norges reelle og ekte urbefolkning fulgte isens tilbaketrekning sørfra. Hei! Hvor har du funnet denne "forskningen"? Ja, samene har status som urbefolkning i Norge. Jeg er ikke enig at de spiller en offerrolle. Fornorskningsprosessen var brutal og vi trenger en statlig kommisjon for å granske assimileringspolitikken mot det samiske og det kvenske folk. Bare denne tråden alene er et stort argument for at denne type kommisjon er nødvendig. Folk vet for lite om samene. "Det finnes ingen generell internasjonalt akseptert definisjon av urfolk. Typiske kjennetegn for urfolk er at de ikke er det dominerende folket i det større samfunnet de er en del av, selv om de er den av folkegruppene som bebodde området først. De har også som regel en egenartet kultur basert på naturressursene, og de har en kultur som sosialt, kulturelt og/eller språklig skiller seg fra den dominerende befolkningen." https://www.regjeringen.no/no/tema/urfolk-og-minoriteter/samepolitikk/midtspalte/hvem-er-urfolk/id451320/ Jeg vet ikke hvor du har fra at de første menneskene i europa var nordmenn. Faktisk vet man alt for lite om pioneerbosetningnen i Norge til å konkludere med hvem de var. Det arkeologiske kildematerialet tyder på at det var flere ulike grupper som kom fra sør, nord, øst og vest. Det må understrekes at de som kom først verken var nordmenn eller samer siden disse identitetene ikke var dannet enda. Det samiske identiteten vokste frem under jernalderen (L. I. Hansen og B. Olsen. 2004. Samenes historie fram til 1750). Gjennom steinalderen var det flere folkevandringer og vi må huske at det ikke fantes grenser. Mennesker flyttet både inn og ut av det som nå er blitt Norge. Anonymkode: 2e25c...78c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #22 Del Skrevet 28. juni 2017 Har lest et sted at samene faktisk ikke er det opprinnelige norske urfolket. Jeg husker ikke hvor jeg leste det, så jeg kan ikke linke, men kanskje noen andre vet hvor dette stod? Anonymkode: 95566...bdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #23 Del Skrevet 28. juni 2017 På 6/25/2017 den 14.03, AnonymBruker skrev: Det samiske området er en del av Norge, om de snakker samisk ellers er nå så, men de skal kunne norsk om de vil bo i Norge Anonymkode: 65e17...f47 Samer flest bor i Oslo og kan selvsagt norsk. Anonymkode: a320f...1ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #24 Del Skrevet 28. juni 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Mattis Hætta - en del av norsk historie og kulturarv: Joik er identitet: https://www.nrk.no/arkiv/artikkel/ukas-p2-artist_-ingor-a.-ailu-gaup-1.5176649 Anonymkode: a320f...1ee Hvorfor er linken til musikkvideoen slettet (You Tube)? Dette er jo NRK Arkiv, som er offentlig godkjent for alle. Anonymkode: a320f...1ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #25 Del Skrevet 28. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har lest et sted at samene faktisk ikke er det opprinnelige norske urfolket. Jeg husker ikke hvor jeg leste det, så jeg kan ikke linke, men kanskje noen andre vet hvor dette stod? Anonymkode: 95566...bdf Det er ingen befolkning som opprinnelig er norsk, de fleste av oss stammer fra afrikanere. Samene er en befolkning med eget språk og særpreget levesett, som har vært i Norge svært lenge og har derfor status som urbefolkning.- har ingenting med hvem som var her først å gjøre. Kvinnelige samer har i stor grad mt-dna fra den iberiske halvøy og kom nok tuslende etterhvert som isen flyttet på seg, i likhet med folk fra andre steder. Anonymkode: a2767...5b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jus sanguinis Skrevet 30. juni 2017 #26 Del Skrevet 30. juni 2017 (endret) På 28.6.2017 den 20.30, AnonymBruker skrev: Hei! Hvor har du funnet denne "forskningen"? Anonymkode: 2e25c...78c http://sciencenordic.com/scandinavians-are-earliest-europeans Legg spesielt merke til det siste avsnittet som skriver: "It turns out that Scandinavians are more closely related to the Kostenki man than any other now-living population. This means that Scandinavians are the earliest Europeans." Ettersom samer ikke er skandinaver, i hvert fall ikke i genetisk forstand, så knuser denne biologiske realiteten alle fantasier knyttet til at samer er Norges urbefolkning, for det er rimelig åpenbart og rent logisk at det er samer slett ikke. Norges sanne og reelle urbefolkning er selvfølgelig nordmenn, da det norske folks forfedre beviselig vandret rundt i Europa flere titalls tusen år før isen trakk seg tilbake og gjorde Norge beboelig for mennesker, og de første menneskene som slo seg ned i Norge selvfølgelig fulgte isens tilbaketrekning sørfra. Jeg gjentar, samer er ikke Norges urbefolkning, for det er det nordmenn som er. Hele greia med at samer har fått offisiell status som urbefolkning i Norge, skyldtes utelukkende en byråkratisk teknikalitet som følge av noe FN-skit den liberale norske eliten har undertegnet på vegne av nasjonalstaten Norge. FN-skiten var ikke en gang tiltenkt brukt på europeiske urbefolkninger, men etnosentriske samer utnyttet FN-skiten bevisst til sin fordel, og de ble aldri stoppet av den liberale norske eliten - som åpenbart ønsket seg noen indianere de kunne rævkjøre det norske folk med. Endret 30. juni 2017 av Jus sanguinis 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjøttkaker Skrevet 1. juli 2017 #27 Del Skrevet 1. juli 2017 På 29.6.2017 den 0.15, AnonymBruker skrev: Det er ingen befolkning som opprinnelig er norsk, de fleste av oss stammer fra afrikanere. Samene er en befolkning med eget språk og særpreget levesett, som har vært i Norge svært lenge og har derfor status som urbefolkning.- har ingenting med hvem som var her først å gjøre. Kvinnelige samer har i stor grad mt-dna fra den iberiske halvøy og kom nok tuslende etterhvert som isen flyttet på seg, i likhet med folk fra andre steder. Anonymkode: a2767...5b3 Dette! https://www.regjeringen.no/no/tema/urfolk-og-minoriteter/samepolitikk/midtspalte/hvem-er-urfolk/id451320/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjøttkaker Skrevet 1. juli 2017 #28 Del Skrevet 1. juli 2017 12 timer siden, Jus sanguinis skrev: http://sciencenordic.com/scandinavians-are-earliest-europeans Legg spesielt merke til det siste avsnittet som skriver: "It turns out that Scandinavians are more closely related to the Kostenki man than any other now-living population. This means that Scandinavians are the earliest Europeans." Ettersom samer ikke er skandinaver, i hvert fall ikke i genetisk forstand, så knuser denne biologiske realiteten alle fantasier knyttet til at samer er Norges urbefolkning, for det er rimelig åpenbart og rent logisk at det er samer slett ikke. Norges sanne og reelle urbefolkning er selvfølgelig nordmenn, da det norske folks forfedre beviselig vandret rundt i Europa flere titalls tusen år før isen trakk seg tilbake og gjorde Norge beboelig for mennesker, og de første menneskene som slo seg ned i Norge selvfølgelig fulgte isens tilbaketrekning sørfra. Jeg gjentar, samer er ikke Norges urbefolkning, for det er det nordmenn som er. Hele greia med at samer har fått offisiell status som urbefolkning i Norge, skyldtes utelukkende en byråkratisk teknikalitet som følge av noe FN-skit den liberale norske eliten har undertegnet på vegne av nasjonalstaten Norge. FN-skiten var ikke en gang tiltenkt brukt på europeiske urbefolkninger, men etnosentriske samer utnyttet FN-skiten bevisst til sin fordel, og de ble aldri stoppet av den liberale norske eliten - som åpenbart ønsket seg noen indianere de kunne rævkjøre det norske folk med. Ikke dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jus sanguinis Skrevet 1. juli 2017 #29 Del Skrevet 1. juli 2017 8 timer siden, kjøttkaker skrev: Dette! https://www.regjeringen.no/no/tema/urfolk-og-minoriteter/samepolitikk/midtspalte/hvem-er-urfolk/id451320/ Det er bare det at "dette" i realiteten fratar også samene retten til å være urfolk i Norge. Men som vi alle vet er samenes offisielle status som urfolk i Norge bare en måte for de norskhatende å rævkjøre den reelle urbefolkningen i Norge - det norske folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #30 Del Skrevet 1. juli 2017 På 25.6.2017 den 2.42, AnonymBruker skrev: De bør behandles likt som alle andre norske statsborgere, om de ikke vil være det får de flytte. Anonymkode: 65e17...f47 Hvor skal de flytte? De som ikke vil være norsk statsborgere? Har du hørt om noen samer som ikke vil være statsborgere av det landet de er født I? Anonymkode: 3e38c...77c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #31 Del Skrevet 1. juli 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor skal de flytte? De som ikke vil være norsk statsborgere? Har du hørt om noen samer som ikke vil være statsborgere av det landet de er født I? De oppfører seg ihvertfall slik, de nekter å snakke norsk eller følge norsk kultur og tradisjoner. Det virker jo som om de kun vil være norske statsborgere for å kunne fortsatt ha sugerør i oljefondet. Om de ikke vil være det kan de flytte til Sverige eller Finland, noe som ikke hadde gjort meg noe om jeg hadde sluppet å fø på disse. Anonymkode: 65e17...f47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #32 Del Skrevet 1. juli 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: De oppfører seg ihvertfall slik, de nekter å snakke norsk eller følge norsk kultur og tradisjoner. Det virker jo som om de kun vil være norske statsborgere for å kunne fortsatt ha sugerør i oljefondet. Om de ikke vil være det kan de flytte til Sverige eller Finland, noe som ikke hadde gjort meg noe om jeg hadde sluppet å fø på disse. Anonymkode: 65e17...f47 Sånne folk som deg= hat,oppkast og bitterhet. Hadde vært flau om jeg var mora di. Anonymkode: 1c23d...f79 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jus sanguinis Skrevet 1. juli 2017 #33 Del Skrevet 1. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånne folk som deg= hat,oppkast og bitterhet. Hadde vært flau om jeg var mora di. Anonymkode: 1c23d...f79 På den annen side hater han i hvert fall ikke sitt eget folk. *hentydning, hentydning* 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Z.Z Skrevet 1. juli 2017 #34 Del Skrevet 1. juli 2017 14 minutter siden, Jus sanguinis skrev: På den annen side hater han i hvert fall ikke sitt eget folk. *hentydning, hentydning* Nå må du skjerpe deg. Er du nasjonalist, eller en som later som? Samene har vel så rett til eget land som oss og de har bodd blant nordmenn i alminnelige tider. Utelukker du dem har du allerede tapt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jus sanguinis Skrevet 1. juli 2017 #35 Del Skrevet 1. juli 2017 21 minutter siden, Z.Z skrev: Nå må du skjerpe deg. Er du nasjonalist, eller en som later som? Samene har vel så rett til eget land som oss og de har bodd blant nordmenn i alminnelige tider. Utelukker du dem har du allerede tapt. Jeg hadde nok vært mer vennligsinnet overfor samene hvis de ikke så velvillig lot seg bruke som verktøy for å rævkjøre det norske folk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Z.Z Skrevet 1. juli 2017 #36 Del Skrevet 1. juli 2017 1 minutt siden, Jus sanguinis skrev: Jeg hadde nok vært mer vennligsinnet overfor samene hvis de ikke så velvillig lot seg bruke som verktøy for å rævkjøre det norske folk. Jeg har ikke sett det. De vil ivareta sine interesser akkurat som oss. Greit, det blir noe krangling og styr, men det må vi tåle. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jus sanguinis Skrevet 1. juli 2017 #37 Del Skrevet 1. juli 2017 2 minutter siden, Z.Z skrev: Jeg har ikke sett det. Samenes monopoliserte urfolkstatus er et stående hån mot det norske folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grovmel Skrevet 1. juli 2017 #38 Del Skrevet 1. juli 2017 Vel på en måte så kan jeg forstå at de ønsker å styre selv for å bevare sin kultur. Men det blir feil å gi dem økonomisk særbehandling. Selv om nordmenn på en måte, tvang dem til å bli norske, så er dette så lenge siden at det ikke berører noen lengre. En same kan ikke komme til en nordmann og si at du var slem mot meg for 400 år siden. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Z.Z Skrevet 1. juli 2017 #39 Del Skrevet 1. juli 2017 2 minutter siden, Jus sanguinis skrev: Samenes monopoliserte urfolkstatus er et stående hån mot det norske folk. Det er alt? Egentlig så betyr det ingenting i den store sammenheng. Bortsett fra å diskutere fakta og det har du gjort tidligere. Bare ikke dra den for langt. Altså, hvem var den første personen som satte sin fot i Norge? Det bryr ikke jeg meg om. Jeg kjenner nordmenn. Jeg er en av dem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #40 Del Skrevet 1. juli 2017 På 28.6.2017 den 1.34, Jus sanguinis skrev: Nei, samene er ikke urbefolkningen i Norge. Det finnes slett ikke et sterkt historisk grunnlag for å hevde det, snarere tvert i mot, og derfor har samene selv heller aldri offisielt hevdet det. Hele greia hviler faktisk utelukkende på en byråkratisk teknikalitet som følge av noe FN-skit eliten har underskrevet på vegne av Norge, og som etnosentriske samer fullt og helt har utnyttet til sin egen fordel som etnisk gruppe. For øvrig synes jeg det norske folk bør ta lærdom av samene og ta en same de også. Det er ikke en fordel å være minimalt likestilt, bare på de mest grunnleggende ting, i forhold til de rettighetene du allerede har. Anonymkode: 7cfff...f9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå