AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #1 Del Skrevet 25. juni 2017 https://www.nrk.no/sapmi/xl/_vakre-er-de-ikke_-1.13560415 Samene vil ikke snakke norsk eller følge norsk kultur og tradisjoner, men eget parlament og sugerør i statskassa finansiert av våre skattepenger vil de ha. Kanskje på tide de får bestemt seg? Og vil de ikke kan de gjerne flytte så vi slipper å fø på de. Anonymkode: 65e17...f47 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #2 Del Skrevet 25. juni 2017 Er de ikke urbefolkningen da? Man bør ta hensyn til urbefolkninger. Anonymkode: dec74...48e 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #3 Del Skrevet 25. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er de ikke urbefolkningen da? Man bør ta hensyn til urbefolkninger De bør behandles likt som alle andre norske statsborgere, om de ikke vil være det får de flytte. Anonymkode: 65e17...f47 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Z.Z Skrevet 25. juni 2017 #4 Del Skrevet 25. juni 2017 Gi det en pause. Samene er oss og vi er samene. Nordboere som har bodd her i tusenvis av år. Tiden er over med krangel mellom oss. Vi skal finne en samlet grunn og vi skal kjempe sammen. To folk, men egentlig ett. Begge har retten til å leve i dette landet. Begge folk har aner fra nord, og begge er under et ekstremt press utenfra. Vi må stå sammen. 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #5 Del Skrevet 25. juni 2017 Da jeg gikk på videregående kom det en norsklærer bort til meg, og spurte om jeg bor i lávvu når jeg reiser hjem i helgene. Denne læreren hadde undervist i 50 år, og i tillegg skrøt han av at han underviser elevene sine om samisk kultur, forteller hun. Morsmålet til Ina-Theres er sørsamisk. Et språk bare 500 personer snakker. Hun tilhører en minoritet i minoriteten. – Så da lurer jo jeg på da, hva er det han sier når han underviser i samisk kultur? Spesielt siden han måtte spørre meg om jeg bodde i lávvu? Denne episoden mener hun vitner om at kunnskapen om et av de mørkeste kapitlene i norsk historie er nærmest fraværende.Det mørke kapittelet er fornorskningstiden. https://www.nrk.no/sapmi/xl/_vakre-er-de-ikke_-1.13560415 Tenke seg til at noen spute henne om hun bodde i lavvu. Forstår godt at hun gikk i offerrollen etter det spørsmålet. Samme med redselen for vindmøller. Den skremmer visst bort reinen, men snøscotterne de er helt uproblematiske. Eller de er uproblematiske om samene brukere dem. Reinen blir visst skremt og naturen ødelagt om en etnisk nordmann hadde kjørt snøscooter. Anonymkode: 7d980...dd6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #6 Del Skrevet 25. juni 2017 Det ble begått store overgrep mot samene gjennom mange år. Fornorskningspolitikken er et svart kapittel i norsk historie. Skulle bare mangle at dette tas tak. Derimot reagerer jeg på polariseringen. Og mange samer er svært lite imøtekommende, og det virker nesten som om de er ute etter å hevne seg. Hørte et intervju med en samisk representant på NRK radio for noen år siden. Han snakket konsekvent samisk. Programleder ga beskjed flere ganger om at han måtte prate norsk, slik at folk skulle forstå. Han nektet, og intervjuet måtte bare avbrytes. Jeg vet om tilfeller der folk som har flyttet til Karasjok sliter voldsomt med å bli integrert. Det samiske miljøet er svært lukket og spesielt. Det blir feil når man er på foreldremøte og læreren nekter å snakke norsk. Anonymkode: 44fe0...c8e 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #7 Del Skrevet 25. juni 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ble begått store overgrep mot samene gjennom mange år. Fornorskningspolitikken er et svart kapittel i norsk historie. Skulle bare mangle at dette tas tak. Derimot reagerer jeg på polariseringen. Og mange samer er svært lite imøtekommende, og det virker nesten som om de er ute etter å hevne seg. Hørte et intervju med en samisk representant på NRK radio for noen år siden. Han snakket konsekvent samisk. Programleder ga beskjed flere ganger om at han måtte prate norsk, slik at folk skulle forstå. Han nektet, og intervjuet måtte bare avbrytes. Jeg vet om tilfeller der folk som har flyttet til Karasjok sliter voldsomt med å bli integrert. Det samiske miljøet er svært lukket og spesielt. Det blir feil når man er på foreldremøte og læreren nekter å snakke norsk. Anonymkode: 44fe0...c8e Når folk flytter til Norge forventer vi jo at de lærer seg norsk. Flytter du til et samisk område bør du kanskje lære deg samisk også? Men hvor mange gjør faktisk det? Jeg har en engelskspråklig kjæreste, han trenger jo ikke lære seg norsk, siden de aller fleste nordmenn kan engelsk, men han føler like fullt at det er hans ansvar å lære språket, når han har valgt å flytte hit, siden han ikke er komfortabel med å tvinge lokalbefolkningen til å snakke et fremmedspråk. Anonymkode: d404c...4ab 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #8 Del Skrevet 25. juni 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ble begått store overgrep mot samene gjennom mange år. Fornorskningspolitikken er et svart kapittel i norsk historie. Skulle bare mangle at dette tas tak. Derimot reagerer jeg på polariseringen. Og mange samer er svært lite imøtekommende, og det virker nesten som om de er ute etter å hevne seg. Hørte et intervju med en samisk representant på NRK radio for noen år siden. Han snakket konsekvent samisk. Programleder ga beskjed flere ganger om at han måtte prate norsk, slik at folk skulle forstå. Han nektet, og intervjuet måtte bare avbrytes. Jeg vet om tilfeller der folk som har flyttet til Karasjok sliter voldsomt med å bli integrert. Det samiske miljøet er svært lukket og spesielt. Det blir feil når man er på foreldremøte og læreren nekter å snakke norsk. Anonymkode: 44fe0...c8e NRK er et stats kanal. Samisk er like viktig som norsk. Forstår ikke intervjueren kan han skaffe seg tolk. Anonymkode: a1406...587 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #9 Del Skrevet 25. juni 2017 Les deg opp på historien. Men at de skal ha eget sametinget er tull Anonymkode: 11552...3a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #10 Del Skrevet 25. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når folk flytter til Norge forventer vi jo at de lærer seg norsk. Flytter du til et samisk område bør du kanskje lære deg samisk også? Det samiske området er en del av Norge, om de snakker samisk ellers er nå så, men de skal kunne norsk om de vil bo i Norge Anonymkode: 65e17...f47 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #11 Del Skrevet 25. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det samiske området er en del av Norge, om de snakker samisk ellers er nå så, men de skal kunne norsk om de vil bo i Norge Anonymkode: 65e17...f47 Da kan vi jo snu på flisa, og si at du må lære deg samisk for å leve i Norge. Det er mange flere med samiske aner enn det som er registrert. Samer i Norge kan selvsagt norsk. Anonymkode: 7cfff...f9b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #12 Del Skrevet 26. juni 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Da kan vi jo snu på flisa, og si at du må lære deg samisk for å leve i Norge. Det er mange flere med samiske aner enn det som er registrert. Samer i Norge kan selvsagt norsk. Hvor mange samer bor det i landet? hvor mange nordmenn bor det her? Tipper det er ganske mange flere nordmenn, og da får naturligvis samene lære seg vårt språk og følge våre lover om de vil bo her, ellers får de pakke sakene sine og reise et annet sted. Er mange som er lei av sutringene deres over Norge samtidig som de vil ha pengene våres. Anonymkode: 65e17...f47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 27. juni 2017 #13 Del Skrevet 27. juni 2017 På 25.6.2017 den 2.42, AnonymBruker skrev: De bør behandles likt som alle andre norske statsborgere, om de ikke vil være det får de flytte. Anonymkode: 65e17...f47 De var vel her først? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #14 Del Skrevet 27. juni 2017 Hvite menns sutring ødekegger verden. Jeg gir opp. Anonymkode: 1c23d...f79 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teethgrinding Skrevet 27. juni 2017 #15 Del Skrevet 27. juni 2017 16 timer siden, stan skrev: De var vel her først? Akkurat det er ikke nødvendigvis sant. Faktisk har de funnet levninger som viser etnisk norsk bosetting flere tusen år før samene skal ha kommet. I tillegg er samene nomader og har antakeligvis forflyttet seg mellom både Norge, Sverige, Finland og Russland - hvorpå sistenevnte er der de har sterkest genetisk opphav. De er, mest sannsynlig, russere. Urfolk er de derimot ikke. Samene har også nektet forskning på genetikk og argumentert for at det ødelegger noe 'hellig', noe som selvfølgelig passer dem bemerkelsesverdig godt. Det er den samme visa hver gang. Samer skal ha og ha, men aldri skal de gi noe eller bidra. De skal ha eget pass, eget flagg, egen statssubsidiert lokaløkonomi som ikke finnes bærekraftig, egne rettigheter til å herje tulling i utmark, sameting, egne skilt på eget språk. De skal kort sagt ha luksusversjon med beluga av statsborgerskap når vi andre får knep. Det handler om penger. Det mest råe jeg har vært borti var når sjøsamene (ja, fiskere!) mente de skulle ha en prosentandel av alle inntekter fra oljevirksomhet i nord! Bokstavelig talt flere hundre milliarder av kroner. Fordi de mener de har fiska lenge. Jævla fuckings idioter. Jeg har ingen ekstra respekt for samer. Jeg har ikke fortrengt en same i hele mitt liv. Det har heller ikke nåtidens regjering. Det er i det hele tatt ikke en eneste same i live som har vært offer for den brutale fornorskningsprosessene. Klart det er kjipt, men get over it. Vi ble halvt sulta ihjel av danskene for 400 år siden. Det er ingen som seriøst mener vi bør kreve erstatning fra København. Move on! Samene er samenes verste fiende. De skaper problemene sine selv. Spør du meg burde de holdt fred. Det er ingen som hindrer en eneste same i å fjolle rundt på vidda med crazy hatter og skinnbukse. Have fun! Bare ikke krev å få betaling for det på vegne av den kollektive statskassen. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 27. juni 2017 #16 Del Skrevet 27. juni 2017 1 minutt siden, Arcturus skrev: Akkurat det er ikke nødvendigvis sant Det er godt mulig. Men jeg syntes det er litt morsomt når en som argumenterer med blodrett på landet i en tråd, mener at de som var her først. Ellers er jo samer som folk flest, de prøver å få fordeler der de kan. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #17 Del Skrevet 27. juni 2017 På 26.6.2017 den 17.44, AnonymBruker skrev: Hvor mange samer bor det i landet? hvor mange nordmenn bor det her? Tipper det er ganske mange flere nordmenn, og da får naturligvis samene lære seg vårt språk og følge våre lover om de vil bo her, ellers får de pakke sakene sine og reise et annet sted. Er mange som er lei av sutringene deres over Norge samtidig som de vil ha pengene våres. Anonymkode: 65e17...f47 De var her først, så du får pakke kofferten din, og pelle deg ned til Europa. For øvrig er det mange som er lei av sytete nordmenn generelt, og så langt er det du som syter mest. Anonymkode: 7cfff...f9b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #18 Del Skrevet 27. juni 2017 Mattis Hætta - en del av norsk historie og kulturarv: Joik er identitet: https://www.nrk.no/arkiv/artikkel/ukas-p2-artist_-ingor-a.-ailu-gaup-1.5176649 Anonymkode: a320f...1ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jus sanguinis Skrevet 27. juni 2017 #19 Del Skrevet 27. juni 2017 På 25.6.2017 den 2.39, AnonymBruker skrev: Er de ikke urbefolkningen da? Man bør ta hensyn til urbefolkninger. Anonymkode: dec74...48e Nei, samene er ikke urbefolkningen i Norge. Det finnes slett ikke et sterkt historisk grunnlag for å hevde det, snarere tvert i mot, og derfor har samene selv heller aldri offisielt hevdet det. Hele greia hviler faktisk utelukkende på en byråkratisk teknikalitet som følge av noe FN-skit eliten har underskrevet på vegne av Norge, og som etnosentriske samer fullt og helt har utnyttet til sin egen fordel som etnisk gruppe. For øvrig synes jeg det norske folk bør ta lærdom av samene og ta en same de også. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jus sanguinis Skrevet 28. juni 2017 #20 Del Skrevet 28. juni 2017 (endret) 2 timer siden, Arcturus skrev: Samene har også nektet forskning på genetikk og argumentert for at det ødelegger noe 'hellig', noe som selvfølgelig passer dem bemerkelsesverdig godt. Samene har allerede offisiell status som urbefolkning i Norge, og motsetter seg da selvfølgelig all forskning som kan ende opp med å bestride den offisielle statusen de allerede har fått tildelt. Dermed har samene ingenting å vinne, og alt å tape, på forskning som kan avdekke deres reelle status som folkegruppe i Norge. Derfor er det selvfølgelig med nebb og klør de etnosentriske samene motsetter seg genetisk forskning på samelevninger. Jeg mener dog at den eneste grunnen til at samenes urbefolkningsstatus ikke bestrides innenfor akademia, er fordi akademia domineres av kulturmarxister, og kulturmarxistene ønsker velkommen situasjonen hvor samenes offisielle urbefolkningsstatus gjør det lett å sette det norske folk i samme kategori som dagens innvandrerbefolkning. For samenes offisielle urbefolkningsstatus hviler virkelig på et tynt grunnlag om man med urbefolkning mener det opprinnelige folkeslaget som først slo seg ned i Norge. For eksempel er det få i Norge som kjenner til det, fordi media og akademia over hodet ikke er interessert i at den gjengse nordmann skal få denne kunnskapen (av åpenbare kulturmarxistiske grunner), men det er ingen andre folkeslag i Europa enn de nordiske folkene, altså nordmenn, dansker, svensker, islendinger og færøyinger, som har større genetisk slektskap med Europas suverent eldste menneskelevning - som er over 60 000 år gammelt. Det betyr at det norske folks forfedre er beviselig tilstede i Europa over 45 000 år før isen trakk seg tilbake og gjorde Norge beboelig for mennesker. Det innebærer at det norske folk rent logisk er Norges reelle urbefolkning, da det sier seg selv at Norges reelle og ekte urbefolkning fulgte isens tilbaketrekning sørfra. Endret 28. juni 2017 av Jus sanguinis 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå