Gå til innhold

Hvor lang tid tar det før dårlig mat slår ut på huden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at jeg fikk uren hud av melkeprodukter i tenåra og tidlig tyveårene, for huden ble helt fin når jeg kuttet ut melkeprodukter.
Nå i  vår og sommer har jeg spist mye is, la oss si omtrent hver dag de 3 siste månedene. Fløteis. (med melk altså)

Først de to siste ukene har jeg fått uren hud (kjempe!) ,

og jeg lurer på om det kan komme av kun den fløteis typen jeg har spist de tre siste ukene, at det er kun den huden reagerer på , men ikke den fløteis typen jeg spiste daglig for noen måneder siden - eller om det tar så lang tid før huden reagerer på kosthold at det sannsynligvis er fløteisen generelt som slår ut først nå? Hva tror dere?

Hvor lang tid bruker huden deres på å reagere på kosthold? Noen dager/uker eller mange måneder?
Dette kan jo gjelde potetgull osv også, for de som får dårlig hud av det...

Anonymkode: 6640d...aa0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For min del kan feil mat gi utslag alt fra innen et par timer til maks et par dager etterpå. De urenhetene som kommer da, varer en stund og går kun bort om jeg spiser rent.

Spiser jeg kun feil ved ett måltid kan det være jeg slipper unna med det, men spiser jeg samme matvare to ganger eller mer vil det som regel slå ut.

Jeg har en del allergier og intoleranser så det kan jo være jeg er mer sensitiv generelt også når det gjelder mat jeg ikke er direkte allergisk mot.

Anonymkode: 13517...d6f

AnonymBruker
Skrevet

En dag her. Sjokolade er verst

Anonymkode: 8a381...b38

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg ville foreslå å kutte melkeprodukter ned til minimalt igjen, bare litt her og der hvis det er viktig for deg. 

For meg da jeg kuttet ut alle melkeprodukter ble huden min gradvis mindre fet og jeg fikk mindre urenheter, og etter et år var alle urenheteter borte og huden min var fortsatt glowy, men på en sunn måte. 

MEN jeg kan også merke utslag på huden min etter en dag, hvis jeg har et måltid som har mye usunt fett, typisk pommes og alkohol osv, da våkner jeg og huden min er grusom. 

Men anbefaler absolutt å kutte ut melk! Du burde se denne videoen! Lykke til! 

Anonymkode: 27a01...13a

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg ville foreslå å kutte melkeprodukter ned til minimalt igjen, bare litt her og der hvis det er viktig for deg. 

For meg da jeg kuttet ut alle melkeprodukter ble huden min gradvis mindre fet og jeg fikk mindre urenheter, og etter et år var alle urenheteter borte og huden min var fortsatt glowy, men på en sunn måte. 

MEN jeg kan også merke utslag på huden min etter en dag, hvis jeg har et måltid som har mye usunt fett, typisk pommes og alkohol osv, da våkner jeg og huden min er grusom. 

Men anbefaler absolutt å kutte ut melk! Du burde se denne videoen! Lykke til! 

Ja,  men bruker mye fløte og smør i maten, og spiser fløteis , fordi jeg trenger å gå opp i vekt.
på DET området er det vellykket, og eneste som har fått meg opp i vekt på flere år, og jeg er redd for å bli undervektig og underernært igjen om jeg kutter det ut.... Det er det som er problemet....
Herregud tok det et helt år fra du kuttet det ut til urenhetene var borte?? Jeg som har hatt så fin hud de siste par årene! Fordi jeg kuttet ut melk sannsynligvis, men da sank jeg også ned i vekt, og det er virkelig ikke ønskelig igjen..... men heller ikke ønskelig å ha så uren hud, får veldig komplekser av det, tør ikke engang ha sex med kjæresten pga kviser på ryggen!... og selvom vektøkningen gjør meg tryggere på å være sosial og gå på stranden uten å bli mobbet, så gjør uren hud at jeg holder meg hjemme uansett.... Virkelig dilemma....

Siden kvisene først har kommet nå de siste ukene, og jeg har endret kosten min til melkeprodukter igjen for flere måneder siden, kan det være kun den "nye" fløteis typen som slår ut på meg somjeg har spist de siste ukene, eller er det sannsnyligvis alt jeg har spist de siste månedene? Blir jo vanskelig å finne ut av om det vil ta huden ett år å bli fin igjen, om jeg kutter ut bare ett av produktene og prøver meg frem.....

Anonymkode: 6640d...aa0

AnonymBruker
Skrevet

Hei, det tok noen uker bare at jeg så at hunden ble bedre, men et helt år ca. før alt var borte, til og med hudormene osv. 
Hvis det er melkeproduktene du har brukt til å gå opp i vekt, kan det jo være supersmart å bytte til sundt fett i stedet! Avokado, peanøtter, mandler har masse sunt fett og har mye kalorier, slik at du legger på deg på en sunn måte. 

Bare et forslag :) Jeg som elsker avokado og nøtter, må derimot passe på mengden.. 

AnonymBruker
Skrevet

Flere uker. Men jeg reagerer ikke spesifikt men kumulativt. (Jeg reagerer på fargestoff, en mengde tilsetninger, melk i større mengder og diverse annet greier og får ugrei hud av større mengder av stoffene over tid. Fargestoffene får jeg elveblest av - hurrah..) 

Om du reagerer som meg så vil ikke en fløteis slå ut, ei heller en i uka i en måned. Men en i uka i to måneder eller to i uka i to-tre uker og vips: utslett. Det er et regnestykke. Og ingen poeng i å unngå ting fullstendig om du ikke har en spesifikk reaksjon.

Anonymkode: 6dfee...726

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...