Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om det? Må man finne seg i ekstra støy og bråk på sommeren? Naboen har hatt fest 3 dager på rad nå. Hvor de har vært ute på verandaen snakket høylytt, hoiet, allsang og alt som følger med. Nå er det full fest der. Når det er helg og det er det forsåvidt greit, men håper ikke det fortsetter til uka. Jeg har ikke tatt ferie enda.

Må man finne seg i ekstra støy på sommeren?

Anonymkode: 89955...60b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, innen rimelighetens grenser. Det vil si at etter kl 23 skal det være stille hvertfall i borettslag. Jeg vet hvor irriterende det er med sånne partyfolk til naboer.. Er dessverre altfor mange som ikke tar hensyn. Er det riktig ille med støy er det bare å ringe politiet. Men er ikke bare festbråk, det er plenklipping, barn som leker, hunder som bjeffer og katter som mjauer. Bor man tett på folk så må man nok akseptere litt støy. 

• Liker 6
Skrevet

Dersom du bor i borettslag så kan det hende at det står noe i reglene om støy. Reglene må følges om sommeren også. 

Her er reglene til et tilfeldig borettslag jeg fant:

Sitat

2. Ro i leiligheten 
Det skal i utgangspunktet være ro på hverdager mellom kl. 23.00 og kl. 07.00, og i helger og helligdager mellom kl. 23.00 til kl. 09.00. Støyende virksomhet skal i utganspunktet begrenses til mellom kl. 08.00 og 19.00 på hverdager og mellom kl 10.00 og kl. 17.00 på lørdager og mellom kl. 12.00 og 16.00 på søn- og helligdager. Hvis det er nødvendig å gjennomføre støyende virksomhet utover nevnte tider skal berørte naboer varsles i god tid. Det samme gjelder hvis man skal arrangere selskap. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om det? Må man finne seg i ekstra støy og bråk på sommeren? Naboen har hatt fest 3 dager på rad nå. Hvor de har vært ute på verandaen snakket høylytt, hoiet, allsang og alt som følger med. Nå er det full fest der. Når det er helg og det er det forsåvidt greit, men håper ikke det fortsetter til uka. Jeg har ikke tatt ferie enda.

Så koselig at naboen koser seg veldig i sommerferien sin da! Man skal generelt tåle støy når man bor rundt andre mennesker. Men på sommeren blir det ofte litt mer støy. Helt normalt og noe som må tåles :) Men etter kl 23.00 kan de dempe seg litt. De må gjerne fortsette, men dempe stemmen og musikken ned noen hakk :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Minlillesky skrev:

Så koselig at naboen koser seg veldig i sommerferien sin da! Man skal generelt tåle støy når man bor rundt andre mennesker. Men på sommeren blir det ofte litt mer støy. Helt normalt og noe som må tåles :) Men etter kl 23.00 kan de dempe seg litt. De må gjerne fortsette, men dempe stemmen og musikken ned noen hakk :) 

Bullshit. Det skal være ro etter kl 23, og dersom dette ikke overholdes fremover kan det selvsagt påklages.  Det er ikke fritt vilt for hvermannsen å tolke reglene slik de vil. Man er ikke fritatt loven bare fordi det er sommer. 

Anonymkode: 61e3e...5bf

• Liker 16
Skrevet

Noooope.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke i den grad du beskriver. Å ha en fest eller to ila. sommeren må være greit, men å ha flere i løpet av kort tid er ikke innafor, selv om det er sommer.

Anonymkode: 1963c...440

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er politivedtektene i den enkelte kommune som bestemmer tidspunktet for den allminnelige nattero utendørs - og så er det sameiet eller borettslaget som bestemmer reglene innendørs.

Som regel er det mellom 23 og 06 det skal være nattero.

De aller fleste av oss aksepterer at naboen har fest en gang i blant. Spesielt lett å akseptere er det når hyggelige naboer ved oppslag eller lapp i postkassen gjør oppmerksom på festlighetene og inviterer til at man må si fra hvis det blir for mye støy. Da har man muligheten for å dra fra plassen hvis man ikke ønsker bråk.

Det er fullstendig hensynsløst å feste dagevis i strekk - og helt uakseptabelt at dette foregår etter 23 slik at naboene blir forstyrret. Man kan kontakte styret om dette, men det beste er faktisk å kontakte politiet. Man bør da vente til forseelsen har gjentatt seg - da er det mye lettere å få gehør. Naboene kan faktisk få bøter hvis de holder på slik jevnt og trutt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg undres på det samme. Vi flyttet fra blokk til enebolig i vår, og plages nå mer av nabostøy i eneboligfeltet enn vi noen gang ble på ti år i blokk...

Vi har ikke fått sittet ute og hørt på fuglekvitteret en eneste finværsdag. To av naboene rigger seg til med stereoen på full guffe utendørs med en gang det er antydning til finvær, og tvangsunderholder nabolaget i time etter time etter time. Utrolig irriterende. Er opplært til at om man absolutt skal høre på musikk utendørs skal det være lavt, og ikke timesvis i strekk.

Anonymkode: 6e223...bd4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan bor dere? Stilleregler i brl. Og sameier og politivedtektene gjelder hel året.

Anonymkode: 7d25e...2c8

Gjest Emera
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg undres på det samme. Vi flyttet fra blokk til enebolig i vår, og plages nå mer av nabostøy i eneboligfeltet enn vi noen gang ble på ti år i blokk...

Vi har ikke fått sittet ute og hørt på fuglekvitteret en eneste finværsdag. To av naboene rigger seg til med stereoen på full guffe utendørs med en gang det er antydning til finvær, og tvangsunderholder nabolaget i time etter time etter time. Utrolig irriterende. Er opplært til at om man absolutt skal høre på musikk utendørs skal det være lavt, og ikke timesvis i strekk.

Anonymkode: 6e223...bd4

Jeg har samme erfaring etter at jeg flyttet fra blokk til enebolig. Det ljomer sent og (ganske) tidlig, spesielt i helger og på helligdager. Både musikk og utallige maskiner. I blokka ble sånt tatt tak i ganske raskt, det var orden der. Men her virker det som om folk er redde for å si fra. Kanskje de ikke vil bli oppfattet som surpeiser, jeg vet ikke. Jeg sier aldri fra selv heller, siden ingen andre ser ut til å gjøre det.

Skrevet

På sommeren blir det litt ekstra støy og det må man finne seg i, men det er selvfølgelig ikke greit når naboen bråker og det er festbråk til langt på natt. (Det er ikke greit uansett når på året er) Når det er snakk om flere dager i strekk med fest, så blir man fort lei og det er irriterende. Går jo an å ta litt hensyn selv om det er sommer. Ikke alle har ferie enda.

En grei regel å følge er at man demper seg når klokka blir 23 og ikke sitter på verandaen og snakker høylytt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes man kan være romslig med stilletidene hvis man har fest et par ganger i året, men virkelig ikke flere dager på rad. Helt innafor å klage.

Gjest Blondie65
Skrevet
6 timer siden, drikkerbrushverdag skrev:

Jeg synes man kan være romslig med stilletidene hvis man har fest et par ganger i året, men virkelig ikke flere dager på rad. Helt innafor å klage.

Der jeg bor er det over 20 leiligheter. Hvis alle skal ha fest et par ganger pr år og sprer de utover året ville det blitt fest hver helg. Det er derfor viktig at nattero overholdes og at det faktisk er unntaksvis at det er fest.

Skrevet

Føler vi bor på samme plass.. jeg har ikke sovet ordentlig på en uke nå! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...