Gå til innhold

Alkohol ødelegger ferien for mange barn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husker en reklame der en person sier " jeg teller fremdeles" Det gjør jeg også. 

Anonymkode: 33e12...f52

AnonymBruker
Skrevet

Folk som drikker foran ungene sine bør skjemmes.

Anonymkode: ad475...9c1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Husker en reklame der en person sier " jeg teller fremdeles" Det gjør jeg også. 

Jeg forstod ikke helt sammenhengen? Som i at jeg teller (antall, "counting") eller som i at jeg betyr noe? 

Anonymkode: b31a7...0d0

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstod ikke helt sammenhengen? Som i at jeg teller (antall, "counting") eller som i at jeg betyr noe? 

Anonymkode: b31a7...0d0

Å  jeg tenkte jeg burde skrevet det. Teller antall enheter ene forelderen min drakk/drikker. 

Jeg er 30 og teller dem enda. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange som ødelegger ungene sine ved å drikke alkohol sammen mens de er sammen med dem.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

'Mange' og 'mange'... de aller fleste norskeforeldre greier fint å nyte alkohol på en fornuftig måte uten å skade barna sine...

Anonymkode: 0275b...795

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde selv fulle voksne i jula og i sommerferien, både foreldre og slekt. Skulle godt vært det foruten.

• Liker 10
Gjest Newroz
Skrevet

Viktig tema, men føler slike reklamer som dette nesten blir mer reklame for "kjendisene" som medvirker enn for selve temaet. 

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste (etter mitt syn) er å lære barn viktigheten av moderasjon. På alle måter og i alle sammenhenger. Det å kunne finne en gylden middelvei mellom å være alkoholiker og det å aldri nyte en kald øl eller et glass vin. Det å kunne drikke alkohol i begrensede mengder, og det å kunne beherske seg til den grad at man ikke endrer personlighet, språk eller holdning overfor barn og andre mennesker. Å drikke ett glass vin til middagen er det ingen som tar skade av, men det er åpenbart at det er mange foreldre som sliter med moderasjonen. Og det er ekstremt skadelig for barn å være i et alkoholpreget miljø, der foreldrene ikke klarer å kontrollere hverken inntak eller sinne sitt. Jeg syns det er urovekkende at ellers svært oppegående, omsorgsfulle foreldre kan totalt endre personlighet og væremåte ved alkoholbruk. Og vet man at det er slik, at man går langt over streken, bør man holde seg helt unna alkohol. Hvorfor ta sjansen? Barna trenger trygge omsorgspersoner i livet sitt, som er stabile og forutsigbare i alle tilfeller. Og barn skal kunne nyte høytider og ferier.

Har man problemer med moderasjonen i ferier og høytider, og man vet selv at man drikker for mye, bør man oppsøke psykolog. Snakke om problemet. Alkoholen er bare et symptom på et mer alvorlig, underliggende problem.

Anonymkode: 88997...7c9

• Liker 28
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk som drikker foran ungene sine bør skjemmes.

Mener du at foreldre skal "lure" ungene sine?  Gi dem et bilde av seg selv som ikke er sant? 

Mine foreldre drakk vin til maten på julaften, når vi grillet osv.  Jeg har aldri sett dem beruset. Min mann og jeg har fulgt samme sporet, og nå ser jeg at barna mine også gjør det. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper at de foreldrene som drikker foran ungene, og vet at ungene tar skade, vil få en vekker. Jeg vokste opp med voksne som drakk alkohol, men i mitt tilfelle var det ikke negativt. De var ikke skremmende for meg. Mine foreldre er kunstnere og jeg var med på både fester, pub, bar som barn. Sovnet ofte i en krok på fest og ble båret i seng. Dette er gode minner, jeg fikk masse oppmerksomhet, elsket den livlige stemningen og diskuterte med gjestene om alt og ingenting.

I dagens standard høres jo dette absurd ut, jeg hadde sikkert blitt omplassert hadde dette vært i dag! Og merker selv at jeg setter foreldre som drikker foran barna i en negativ bås. Jeg tror det har mye med vår kultur å gjøre.. vi nordmenn er stillferdige til vanlig, da blir konstrasten veldig sterk når vi først skal slippe ut håret. Og det er skremmende for barn. Jeg tenker også at i andre land har folk et mer vettuge forhold til alkohol, de drikker oftere.. men ikke så mye. Nordmenn tar helt av når de først drikker.

Anonymkode: be49c...e67

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hjemme hos oss drikker vi ikke sammen med barna. Vokste opp med en mor som var skapdranker og husker hvor ubehaglig det var.

• Liker 2
Skrevet

Videoen bør være en tankevekker for mange.  Jeg har sett familier på vei til syden, hvor mor og far var fulle allerede før vi hadde landet.  Vet om barn som ble ivaretatt av hotellpersonalet fordi foreldrene ikke var i stand til å ta vare på dem. 

Har man et alkoholproblem hjemme, så holder jobb ofte kontroll på det (en tid..).  Men når ferien starter er det liksom fritt fram.. 

• Liker 4
Skrevet

Folk som drikker seg beruset foran ungene sine bør skjemmes.

Retta litt jeg. Ser ikke problemet med å ta ett glass vin foran batn. Men drikker man seg brisen er jeg enig i at det er ille

• Liker 10
Skrevet

'Mange' og 'mange'... de aller fleste norskeforeldre greier fint å nyte alkohol på en fornuftig måte uten å skade barna sine...

I Norge ja men så skjer det noe med en del nordmenn i syden..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Zienna skrev:

Videoen bør være en tankevekker for mange.  Jeg har sett familier på vei til syden, hvor mor og far var fulle allerede før vi hadde landet.  Vet om barn som ble ivaretatt av hotellpersonalet fordi foreldrene ikke var i stand til å ta vare på dem. 

Har man et alkoholproblem hjemme, så holder jobb ofte kontroll på det (en tid..).  Men når ferien starter er det liksom fritt fram.. 

Huff, dette har jeg også vært vitne til. Veldig trist og dessverre tror jeg det er en del av charterkulturen. Ferien begynner alt på flyet med alkohol, om barna er med er liksom ikke så nøye, for nå skal de til syden og der drikkes det gjerne ekstra. 

Anonymkode: fa563...248

• Liker 4
Skrevet

Rusmidler og barn er ikke en hyggelig kombinasjon.

• Liker 4
Gjest YourMan
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dessverre er det mange som TROR de greier å ha et sunt forhold til alkohol foran sine egne barn. Så viser det seg at deres grense ligger et godt stykke forbi barnas grense. Dette er noe man hører ofte. Man har kanskje god kontroll på hvor denne grensa går før man har tatt første glass. Etter første glass skimter man fortsatt grensa, men etter andre glass er den i beste fall diffus.

Å finne denne grensa er en vanskelig øvelse, så da bør man kanskje spørre seg selv om det er verdt det? Jeg personlig har aldri skjønt at man MÅ drikke foran barna. Er det fordi man skal bevise for seg selv og andre at man har kontroll? Eller er det en slags forskrudd oppfatning av at barna må få se med egne øyne at det går an å ha et "sunt forhold til alkohol"?

Ikke vet jeg.

Barn reagerer helt annerledes enn man tror. Mange barn merker forskjell på mor og far veldig raskt. De merker forskjell før man selv merker at alkoholen har gitt sinn virkning. Det er noe å tenke over.

Personlig sliter jeg virkelig med å se hvorfor folk skal ha slikt et enormt behov for å drikke alkohol med barn til stede. Er det så utrolig vanskelig å avstå? Blir selskapet og turen så innmari kjedelig når man ikke kan drikke alkohol? Er det virkelig så grått og kjedelig å samles og ha det koselig uten å drikke alkohol?

Endret av YourMan
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke alltid så sikker på det. Kjenner mange helt " normale" folk med gode jobber, flotte barn osv, men mange av dem drikker nok lang mer enn de vil innrømme når de er på ferie. De sier gjerne at de drikker kontinentalt, men sørover i Europa korker man alltid flasken når middagen er over, og det gjør de fleste nordmenn ikke.

Anonymkode: 46515...2e6

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...