Gå til innhold

Hvorfor får ikke fulltidsstudenter over 30 år studentpris på tog/buss osv.?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et forslag: skrot aldersgrensen på 30 år og la studentrabatten gjelde alle som følger normal studieprogresjon. Det kan gjøres enkelt ved at de som følger det normerte løpet får for eksempel en grønn kode på appen sin, mens de som henger etter får en rød.

Kjør debatt ;)

For meg spiller det ingen rolle, jeg er både over 30 og har ikke råd til å studere uansett selv om jeg har lyst. Jeg må jobbe i den jobben jeg har for å betale huslånet mitt og forsørge ungene mine siden mannen min stakk, og betraktninger om hva som er A4 eller ikke A4 har ikke egentlig så veldig stor relevans. Videre studier er bare en fantasi, og jeg betaler mitt fullpris månedskort... kanskje ikke med glede, men det er nå en gang sånn reglene er. Noen må betale fullpris også. Moren min som er frisk som en fisk gikk av med AFP som 62-åring, noe som gir mannen hennes på 55 rett til ledsagerpris på tog og buss. Hvis vi da har fritak for alle som studerer også selv med ett studiepoeng i året og uansett alder, så blir det til slutt en veldig liten gruppe som må betale det ting faktisk koster. Men det er kanskje greit?

Anonymkode: 05ba6...495

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et forslag: skrot aldersgrensen på 30 år og la studentrabatten gjelde alle som følger normal studieprogresjon. Det kan gjøres enkelt ved at de som følger det normerte løpet får for eksempel en grønn kode på appen sin, mens de som henger etter får en rød.

Kjør debatt ;)

For meg spiller det ingen rolle, jeg er både over 30 og har ikke råd til å studere uansett selv om jeg har lyst. Jeg må jobbe i den jobben jeg har for å betale huslånet mitt og forsørge ungene mine siden mannen min stakk, og betraktninger om hva som er A4 eller ikke A4 har ikke egentlig så veldig stor relevans. Videre studier er bare en fantasi, og jeg betaler mitt fullpris månedskort... kanskje ikke med glede, men det er nå en gang sånn reglene er. Noen må betale fullpris også. Moren min som er frisk som en fisk gikk av med AFP som 62-åring, noe som gir mannen hennes på 55 rett til ledsagerpris på tog og buss. Hvis vi da har fritak for alle som studerer også selv med ett studiepoeng i året og uansett alder, så blir det til slutt en veldig liten gruppe som må betale det ting faktisk koster. Men det er kanskje greit?

Supert forslag, spør du meg.

Anonymkode: 8f455...34d

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig! Og her gjelder det jo ikke at man bare skal trenge ett studiepoeng i året, men faktisk vise til at man har oppnådd full pott på 60. Det burde gjelde alle aldre.  

Anonymkode: dac66...9a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp! Så argumentet til mange her i tråden om at man ikke lar fulltidsstudenter i moden alder få rabattert pris fordi at flere kan bli fristet til å lure systemet for å få rabatter er dårlig. Det gjelder alle i alle aldre og dermed bør det settes opp et system som berører alle som én.

Og hvordan tenker du at dette skal foregå? Som nevnt har ikke busselskaper mulighet til å studieforhold på samme måte som Lånekassen har. 

Anonymkode: aeecf...9c2

AnonymBruker
Skrevet

Enig! Og her gjelder det jo ikke at man bare skal trenge ett studiepoeng i året, men faktisk vise til at man har oppnådd full pott på 60. Det burde gjelde alle aldre.  

Og det er jo ikke så attraktivt å bare få rabatterte priser i et halvt år for dem som vil snylte. For dem som mener at "åh så fælt at man skal kunne snylte i et halvt år, så kan dette gå opp i opp med dem som ellers snylter i mange år med enkeltemner i ung alder.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spennende å se om det er mange som er enig. Jeg synes det er ganske godt selv, men tror ikke nødvendigvis at det blir så populært. Her i tråden er det mange som har argumentert at de har en vanskeligere situasjon enn andre (og det har de sikkert helt rett i på det subjektive planet. Det var derfor jeg tok med mitt "hjertesukk også", nettopp for å vise at veldig mange kan vise til uheldige omstendigheter og at regler ikke er rettferdige akkurat for meg), og at man må ta hensyn. Men ved enhver regel er det noen som faller akkurat utenom. Heltidsstudenten som blir 31. Skoleeleven som bor 100 meter for nær skolen til å få skyss. Alenemoren som tjener akkurat fire kroner for mye til å få rabattert barnehageplass. Og til forslaget mitt, de som av uheldige omstendigheter ikke får tatt eksamen et semester, selv om det ikke var deres feil. 

Det føles alltid urettferdig for noen. Men kan man gjøre sjenerøse velferdsordninger enda mer sjenerøse for å favne absolutt alle?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hvordan tenker du at dette skal foregå? Som nevnt har ikke busselskaper mulighet til å studieforhold på samme måte som Lånekassen har. 

Jeg mente de kunne få innsyn i den biten, men uansett kom det et mye bedre forslag nå om at "de som følger det normerte løpet får for eksempel en grønn kode på appen sin, mens de som henger etter får en rød."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet mener jeg at du her legger inn grunner hvorfor det bør være forskjell på støtten em fulltidsstudent over og under 30 år. En som går rett til studie etter VGS vil ikke ha hatt mulighet til å ha jobbet i mange år og opptjent kapital. Her har du kjøpt bolig og til og med nesten nedbetalt boliglånet og er etablert med en partner som har god inntekt. Med denne økonomiake forutsetningen er det nesten flaut at du klager over noen hundrelapper i måneden på kollektiven ta du virker være mye bedre stilt økonomisk enn mange andre, både over og under 30, student eller i arbeid.  

Anonymkode: 4ff2d...1bf

Klager ikke, synes bare det er rart med en aldersgrense ;) 

Anonymkode: 0bcb3...12d

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjør debatt ;)

Busselskaper har ikke tilgang på å hente ut denne type informasjon. Det er et ganske strengt regelverk når det gjelder informasjon om studieforhold. Man kommer ikke langt når man ikke tar hensyn til dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spennende å se om det er mange som er enig. Jeg synes det er ganske godt selv, men tror ikke nødvendigvis at det blir så populært. Her i tråden er det mange som har argumentert at de har en vanskeligere situasjon enn andre (og det har de sikkert helt rett i på det subjektive planet. Det var derfor jeg tok med mitt "hjertesukk også", nettopp for å vise at veldig mange kan vise til uheldige omstendigheter og at regler ikke er rettferdige akkurat for meg), og at man må ta hensyn. Men ved enhver regel er det noen som faller akkurat utenom. Heltidsstudenten som blir 31. Skoleeleven som bor 100 meter for nær skolen til å få skyss. Alenemoren som tjener akkurat fire kroner for mye til å få rabattert barnehageplass. Og til forslaget mitt, de som av uheldige omstendigheter ikke får tatt eksamen et semester, selv om det ikke var deres feil. 

Det føles alltid urettferdig for noen. Men kan man gjøre sjenerøse velferdsordninger enda mer sjenerøse for å favne absolutt alle?

Det bør være lov å bruke skjønn/være rund i kantene. Nordmenn generelt (samt hele det nordlige Europa) er altfor rigide.

AnonymBruker
Skrevet

Busselskaper har ikke tilgang på å hente ut denne type informasjon. Det er et ganske strengt regelverk når det gjelder informasjon om studieforhold. Man kommer ikke langt når man ikke tar hensyn til dette. 

Nei, men i hvert fall her i Oslo må du vise studentbevis i form av en app fra Studentsamskipnaden i tillegg til studentbilletten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mente de kunne få innsyn i den biten, men uansett kom det et mye bedre forslag nå om at "de som følger det normerte løpet får for eksempel en grønn kode på appen sin, mens de som henger etter får en rød."

Nei, det kan de jo ikke få da regelverket ikke åpner for det. Hva med de som er forsinket i utdanningen sin grunnet sykdom? Skal busselskaper få innsyn i sensitive opplysninger som de strengt tatt ikke trenger å få kjennskap til? Nei. Selvsagt ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man må vise til studentbevis på app eller papir uansett for å få studentpris. Forslaget her er jo at det på studentbevis på app skal vise klart og tydelig om man har studieprogresjon eller ikke slik at man viser om man "fortjener" rabattert pris eller ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man må vise til studentbevis på app eller papir uansett for å få studentpris. Forslaget her er jo at det på studentbevis på app skal vise klart og tydelig om man har studieprogresjon eller ikke slik at man viser om man "fortjener" rabattert pris eller ikke.

Hva med nye studenter da? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan de jo ikke få da regelverket ikke åpner for det. Hva med de som er forsinket i utdanningen sin grunnet sykdom? Skal busselskaper få innsyn i sensitive opplysninger som de strengt tatt ikke trenger å få kjennskap til? Nei. Selvsagt ikke. 

Dette kan også enkelt ordnes gjennom appen hvis man legger til rette for det. Prøv å se på muligheter og ikke bare begrensninger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det lar seg sikkert ikke gjøre, men det er en interessant diskusjon likevel.

Hvis vi har følgende løsninger:

- Studentpris for studenter under 30

- Studentpris for alle som faktisk studerer, uavhengig av alder (normal studieprogresjon, for å gjøre det enkelt)

- Studentpris for absolutt alle, uavhengig av progresjon og alder

Eventuelt kan vi slenge på:

- Fullpris for alle som er ferdige med vgs.

Hva er mest rettferdig og minst urettferdig? Hva er bærekraftig for samfunnet? Jeg aner ikke, jeg bare leker meg med tanken, og synes at veldig mange krever å få veldig mye. Vi har liksom en av verdens rauseste studieordninger som det er...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med nye studenter da? 

Som sagt, et halvt år med rabatterte priser er ikke nødvendigvis attraktivt for dem som hadde tenkt å snylte i mange år. Og hva er et halvt år med snylt mot de mange som snylter i mange år i 20 åra?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bør være lov å bruke skjønn/være rund i kantene. Nordmenn generelt (samt hele det nordlige Europa) er altfor rigide.

Man kan mislike regler, men de sikrer i det minste en form for rettferdighet, noe skjønnsutøvelse ikke er kjent for å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan mislike regler, men de sikrer i det minste en form for rettferdighet, noe skjønnsutøvelse ikke er kjent for å gjøre.

Det er absolutt ikke alle regler som sikrer rettferdighet. Å bruke skjønn til en viss grad, vurdere sammensetningen av omstendigheter til den enkelte medfører ikke nødvendigvis urettferdighet heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...