Gå til innhold

Hvorfor får ikke fulltidsstudenter over 30 år studentpris på tog/buss osv.?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er evighetsstudent hvis ikke man er ferdig når man er 30. Bli ferdig eller betal vanlig pris.

Anonymkode: 684db...7f3

Regner med du ikke har studert så mye, når du kan si noe slikt?!?! Jeg begynner min høyskoleutdanning nå i en alder av 33.... Jeg har ikke hatt mulighet til å studerer før pga sykdom og andre ting. NÅ føler jeg meg klar - og da mener du at jeg ikke skal ha samme rettigheter som andre studenter??? Jeg har ikke levd på studentrabatt i hele mitt liv. Det er MANGE som først begynner utdannelsen sin i moden alder....

Anonymkode: 0bcb3...12d

  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå sammenligner jeg pris på samme reisetid og reiseavstand.

Anonymkode: dac66...9a7

Man får ikke de samme stordriftsfordelene av at det finnes enkelte strekninger her og der som er like lange som en tilfeldig strekning i et annet land.

Anonymkode: 684db...7f3

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett synes de fleste at det ikke er samfunnets oppgave å subsidiere alle utgifter for evighetsstudenter, og derfor er det slik.

Anonymkode: 684db...7f3

Hvorfor tror du alle over 30 er evighetsstudenter???? Jeg skal først nå begynne min høyskoleutdanning i en alder av 33 år, så har aldri blitt subsidiert av noe som helst slag før... Tror ikke jeg kjenner en levende sjel som er "evighetsstudenter"......Så om jeg hadde tatt de 3 årene for 13 år siden, kontra nå - så koster det ikke samfunnet en dritt mer i subsidieringutgifter! Det er lov å tenke lenger enn nesetippen. Det er veldig få personer som bruker hele voksenlivet sitt til å studere (og hvertfall bare for å få billigere buss ;))  

Anonymkode: 0bcb3...12d

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det i støre gras et valg enn en manglende mulighet.

Anonymkode: 1c8f5...5a0

Valg og valg. Har selv hatt typisk lavtlønnet jobb i hele 20-årene omtrent selv om jeg har utdannelse. På grunn av finanskrisen så forsvant omtrent hele arbeidsmarkedet for meg. Hadde jeg kunnet velge så ville jeg valgt en god jobb med god lønn. 

Anonymkode: 6d0e4...39c

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Regner med du ikke har studert så mye, når du kan si noe slikt?!?! Jeg begynner min høyskoleutdanning nå i en alder av 33.... Jeg har ikke hatt mulighet til å studerer før pga sykdom og andre ting. NÅ føler jeg meg klar - og da mener du at jeg ikke skal ha samme rettigheter som andre studenter??? Jeg har ikke levd på studentrabatt i hele mitt liv. Det er MANGE som først begynner utdannelsen sin i moden alder....

Anonymkode: 0bcb3...12d

De aller fleste er ikke syke i årevis. Jeg har studert, vært i militæret og jobbet et år i mellom fordi militæret ødela for studieløpet. Likevel ble jeg ferdig før jeg var 25. I resten av årene etter det har jeg jobbet og betalt masse skatt som bl.a. har gitt Norge råd til å betale for din behandlig. Ja, det er altfor mange som studerer i altfor mange år, men de fleste gjør det fordi de vimser rundt og tar tilfeldige fag som ikke gir dem noen større verdi på arbeidsmarkedet enn dem som har en plan og blir ferdige mange år før.

Anonymkode: 684db...7f3

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt at det er fordi det forventes at man skal ha en jobb som 30 åring jeg da. Når 13 åringer klarer å jobbe hver dag etter skolen så klarer vel en 30 åring også.

Anonymkode: 42df7...5f6

Skrevet

For ikke å snakke om en 20-åring.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så om jeg hadde tatt de 3 årene for 13 år siden, kontra nå - så koster det ikke samfunnet en dritt mer i subsidieringutgifter! Det er lov å tenke lenger enn nesetippen. Det er veldig få personer som bruker hele voksenlivet sitt til å studere (og hvertfall bare for å få billigere buss ;))  

Anonymkode: 0bcb3...12d

Det koster samfunnet masse i tapte skatteinntekter at du ikke har jobbet i en godt betalt jobb i alle disse årene.

Anonymkode: 684db...7f3

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Altså, det virker som om en del i denne tråden har tungt for det. 

Ja, en student på 35 kan være i samme økonomiske situasjon som en student på 25. Den økonomiske betydningen av studentrabatt er dermed like viktig for begge.

Problemet er at det er svært enkelt å bare semesterregistrere seg ved en utdanningsinstitusjon, men aldri produsere så mye som ett eneste studiepoeng. Det er dermed svært lett å misbruke studentrabattene. Ved å sette en grense, enten den er 30, 34 eller 35 år, gjør at man i det minste går avskåret misbruksfaren totalt på et visst punkt.  I tillegg er den store majoriteten av studenter under 30 år, slik at det er begrenset hvor mange denne kasuistiske cut-offen rammer. Universtitetene bør heller ikke kaste bort sine ressurser på å måtte drive noen kontroll av den enkelte student som registrerer seg sine intensjoner. I tillegg kommer at enkelte gjerne har enhver intensjon om å fullføre studiepoengene man har planlagt og meldt seg opp for, men f.eks. blir syk eller lignende.

Så kan man innvende at man kan få andre kontrollordninger, f.eks. ved at semesterregistrering ikke er nok, men at man også må dokumentere studieprogresjon. Dette er imidlertid urealistisk og samfunnsøkonomisk ugunstig. For det første vil man ofte ikke oppnå studiepoeng før 6 til 12 måneder etter semesterets start. Skal man da måtte vente med å få rabatt så lenge? Eller skal man eventuelt gi manglende progresjon konsekvenser i form av tilbakebetalingsplikt for den som har mottatt rabatten? Uansett hva man velger er det en dårlig løsning. Særlig sistnevnte. Kollektivtransport er dessuten dyrt nok å drifte for det offentlige om ikke NSBs billettkontrollører skal måtte kontrollere hvem på toget som har oppnådd nok studiepoeng under kontrollen.

Samtidig vil nok dette oppleves som lite rimelig for dem som faktisk rammes. Men det er nå en gang slik at hensynet til det enkelte individ og minoriteten må vike for systemorienterte betraktninger i samfunnet.

Endret av Hubro
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De aller fleste er ikke syke i årevis. Jeg har studert, vært i militæret og jobbet et år i mellom fordi militæret ødela for studieløpet. Likevel ble jeg ferdig før jeg var 25. I resten av årene etter det har jeg jobbet og betalt masse skatt som bl.a. har gitt Norge råd til å betale for din behandlig. Ja, det er altfor mange som studerer i altfor mange år, men de fleste gjør det fordi de vimser rundt og tar tilfeldige fag som ikke gir dem noen større verdi på arbeidsmarkedet enn dem som har en plan og blir ferdige mange år før.

Anonymkode: 684db...7f3

Og derfor mener du at du selv har gjort et bedre valg enn andre som begynner å studere i "voksen" alder? Fulltidsstudenter over 30 år har også som oftest bidratt til samfunnet ved å betale skatt. Ved å studere på et senere tidspunkt kan man få en bedre betalt jobb og betale enda mer skatt enn tidligere. Hvorfor skal man da ikke få rabattert pris på buss/tog som andre yngre studenter?

Anonymkode: dac66...9a7

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tenkt at det er fordi det forventes at man skal ha en jobb som 30 åring jeg da. Når 13 åringer klarer å jobbe hver dag etter skolen så klarer vel en 30 åring også.

Anonymkode: 42df7...5f6

Forstår ikke helt hvorfor du drar inn 13-åringer i denne sammenhengen. Men for å svare deg likevel. For det første har ikke 13 åringer så lang skoletid (mange 13-åringer har også jobb som å levere aviser, passe barn osv.) som en 30-åring som studerer ved et universitet. Det er derimot bedre å sammenligne en 20 åring som også tar høyere utdanning. Selvsagt har både 20-åringer og 30-åringer ofte en deltidsjobb ved siden av studier, men som en over 30 år har man svært mange andre økonomiske forpliktelser/ansvar og trenger rabatterte priser minst like mye som en 20-åring.

Anonymkode: dac66...9a7

  • Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, Hubro skrev:

Altså, det virker som om en del i denne tråden har tungt for det. 

Ja, en student på 35 kan være i samme økonomiske situasjon som en student på 25. Den økonomiske betydningen av studentrabatt er dermed like viktig for begge.

Problemet er at det er svært enkelt å bare semesterregistrere seg ved en utdanningsinstitusjon, men aldri produsere så mye som ett eneste studiepoeng. Det er dermed svært lett å misbruke studentrabattene. Ved å sette en grense, enten den er 30, 34 eller 35 år, gjør at man i det minste går avskåret misbruksfaren totalt på et visst punkt.  I tillegg er den store majoriteten av studenter under 30 år, slik at det er begrenset hvor mange denne kasuistiske cut-offen rammer. Universtitetene bør heller ikke kaste bort sine ressurser på å måtte drive noen kontroll av den enkelte student som registrerer seg sine intensjoner. I tillegg kommer at enkelte gjerne har enhver intensjon om å fullføre studiepoengene man har planlagt og meldt seg opp for, men f.eks. blir syk eller lignende.

Så kan man innvende at man kan få andre kontrollordninger, f.eks. ved at semesterregistrering ikke er nok, men at man også må dokumentere studieprogresjon. Dette er imidlertid urealistisk og samfunnsøkonomisk ugunstig. For det første vil man ofte ikke oppnå studiepoeng før 6 til 12 måneder etter semesterets start. Skal man da måtte vente med å få rabatt så lenge? Eller skal man eventuelt gi manglende progresjon konsekvenser i form av tilbakebetalingsplikt for den som har mottatt rabatten? Uansett hva man velger er det en dårlig løsning. Særlig sistnevnte. Kollektivtransport er dessuten dyrt nok å drifte for det offentlige om ikke NSBs billettkontrollører skal måtte kontrollere hvem på toget som har oppnådd nok studiepoeng under kontrollen.

Samtidig vil nok dette oppleves som lite rimelig for dem som faktisk rammes. Men det er nå en gang slik at hensynet til det enkelte individ og minoriteten må vike for systemorienterte betraktninger i samfunnet.

Dette summerer det opp ganske godt.

Kan legge til at selv om man kan få studentrabatt som registrert ved en utdanningsinstitusjon uten å ha produsert studiepoeng, skal man altså vise kvittering for betalt semesteravgift.

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det koster samfunnet masse i tapte skatteinntekter at du ikke har jobbet i en godt betalt jobb i alle disse årene.

Anonymkode: 684db...7f3

Og når man prøver å oppnå en bedre betalt jobb via høyere utdanning så blir man straffet for det...

Anonymkode: dac66...9a7

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og derfor mener du at du selv har gjort et bedre valg enn andre som begynner å studere i "voksen" alder? Fulltidsstudenter over 30 år har også som oftest bidratt til samfunnet ved å betale skatt. Ved å studere på et senere tidspunkt kan man få en bedre betalt jobb og betale enda mer skatt enn tidligere. Hvorfor skal man da ikke få rabattert pris på buss/tog som andre yngre studenter?

Anonymkode: dac66...9a7

Fordi man kunne fått den bedre betalte jobben mye tidligere og betalt mer skatt gjennom hele livet hvis man hadde blitt ferdig tidligere. Jeg regner med at det ikke er realfag du skal studere, da ville du skjønt dette.

Anonymkode: 684db...7f3

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og når man prøver å oppnå en bedre betalt jobb via høyere utdanning så blir man straffet for det...

Anonymkode: dac66...9a7

Som sagt, nei. Man blir bare ikke premiert slik man hadde blitt hvis man hadde gjort det tidligere.

Anonymkode: 684db...7f3

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Hubro skrev:

Altså, det virker som om en del i denne tråden har tungt for det. 

Ja, en student på 35 kan være i samme økonomiske situasjon som en student på 25. Den økonomiske betydningen av studentrabatt er dermed like viktig for begge.

Problemet er at det er svært enkelt å bare semesterregistrere seg ved en utdanningsinstitusjon, men aldri produsere så mye som ett eneste studiepoeng. Det er dermed svært lett å misbruke studentrabattene. Ved å sette en grense, enten den er 30, 34 eller 35 år, gjør at man i det minste går avskåret misbruksfaren totalt på et visst punkt.  I tillegg er den store majoriteten av studenter under 30 år, slik at det er begrenset hvor mange denne kasuistiske cut-offen rammer. Universtitetene bør heller ikke kaste bort sine ressurser på å måtte drive noen kontroll av den enkelte student som registrerer seg sine intensjoner. I tillegg kommer at enkelte gjerne har enhver intensjon om å fullføre studiepoengene man har planlagt og meldt seg opp for, men f.eks. blir syk eller lignende.

Så kan man innvende at man kan få andre kontrollordninger, f.eks. ved at semesterregistrering ikke er nok, men at man også må dokumentere studieprogresjon. Dette er imidlertid urealistisk og samfunnsøkonomisk ugunstig. For det første vil man ofte ikke oppnå studiepoeng før 6 til 12 måneder etter semesterets start. Skal man da måtte vente med å få rabatt så lenge? Eller skal man eventuelt gi manglende progresjon konsekvenser i form av tilbakebetalingsplikt for den som har mottatt rabatten? Uansett hva man velger er det en dårlig løsning. Særlig sistnevnte. Kollektivtransport er dessuten dyrt nok å drifte for det offentlige om ikke NSBs billettkontrollører skal måtte kontrollere hvem på toget som har oppnådd nok studiepoeng under kontrollen.

Samtidig vil nok dette oppleves som lite rimelig for dem som faktisk rammes. Men det er nå en gang slik at hensynet til det enkelte individ og minoriteten må vike for systemorienterte betraktninger i samfunnet.

På lik linje som at Lånekassen innhenter opplysninger, så kan busselskaper innhente slik informasjon. Og på samme måte som at hvis man blir forsinket i studieprogresjon i Lånekassen så får man ikke mer støtte, kan det være det samme med studentpris på buss. Denne informasjonen kan selvsagt innhentes automatisk og sorteres i en elektronisk database og en sperre kan også komme automatisk dersom man ikke oppfyller kravene.

Inntjening av kollektivtransport hadde gått bedre dersom flere benyttet seg av det tilbudet, og busselskapene går ikke i minus av at noen ekstra får studentpris når de er over 30. 

Anonymkode: dac66...9a7

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man kunne fått den bedre betalte jobben mye tidligere og betalt mer skatt gjennom hele livet hvis man hadde blitt ferdig tidligere. Jeg regner med at det ikke er realfag du skal studere, da ville du skjønt dette.

Anonymkode: 684db...7f3

Tviler på at det er dette som legges til grunn. Det er bare din personlige mening. Etter din logikk skulle ikke arbeidsledige fått en krone uavhengig av tidligere inntektsnivå når de ikke bidrar med nok skattepenger i dine øyne.

Anonymkode: dac66...9a7

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inntjening av kollektivtransport hadde gått bedre dersom flere benyttet seg av det tilbudet, og busselskapene går ikke i minus av at noen ekstra får studentpris når de er over 30.

Nesten all kollektivtransport er tungt subsidiert, og selv om de betaler vanlig pris så betyr flere kunder i praksis bare at de taper mer penger. Hvis de kundene ikke engang betaler vanlig pris så blir tapet enda større.

Anonymkode: 684db...7f3

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På lik linje som at Lånekassen innhenter opplysninger, så kan busselskaper innhente slik informasjon. Og på samme måte som at hvis man blir forsinket i studieprogresjon i Lånekassen så får man ikke mer støtte, kan det være det samme med studentpris på buss. Denne informasjonen kan selvsagt innhentes automatisk og sorteres i en elektronisk database og en sperre kan også komme automatisk dersom man ikke oppfyller kravene.

Inntjening av kollektivtransport hadde gått bedre dersom flere benyttet seg av det tilbudet, og busselskapene går ikke i minus av at noen ekstra får studentpris når de er over 30. 

Anonymkode: dac66...9a7

Så Ruter, NSB etc. skal bruke ressurser på A) opprette et slikt register/få tilgang til det og B) bruker ressurser på å følge det opp? I mine øyne ikke verdt ressursbruken for at et lite mindretall av studenter skal spare noen hundrelapper i måneden. Og dette besvarer ikke problemet med hva man skal gjøre i tiden mellom semesterregistrering og faktisk oppnådde studiepoeng. Om jeg starter studier i høst, tar eksamen i desember, og får sensur i januar, så kan jeg jo da misbruke studentrabatten i et halvt år før noen sperre som du snakker om kommer. Summa summarum blir det du sier bare unødvendig tungvindt gitt nytten det har. 

Busselskapene går ikke i minus dersom noen få ekstra får rabatt, nei, og ja, de "tjener" mer jo flere som bruker det. Men allerede en ordinær voksenbillett på bussen er et tapsprosjekt, for de meste av kollektivtransport i Norge subsidieres av det offentlige. Og mange som reiser kollektivt gjør det fordi det er eneste alternativ for dem - jeg tror veldig få som er svært opptatt av å spare 2-300 kr i måneden på busskortet har økonomi til å velge bil foran buss. Så selv om selskapet ikke går i minus av å gi flere rabatt, vil de tjene mer på å selge flere billetter/månedskort til fullpris enn å selge de samme billettene rabattert.

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at det er dette som legges til grunn. Det er bare din personlige mening. Etter din logikk skulle ikke arbeidsledige fått en krone uavhengig av tidligere inntektsnivå når de ikke bidrar med nok skattepenger i dine øyne.

Anonymkode: dac66...9a7

Fin stråmann. For å ta en som er sammenliknbar så regner jeg med du synes det er urettferdig at ikke arbeidsløse får 100% av det de hadde i lønn når de går ledige?

Anonymkode: 684db...7f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...