Gå til innhold

Hvorfor får ikke fulltidsstudenter over 30 år studentpris på tog/buss osv.?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du mener at vi skal ta deg seriøst som dømmer andre negativt på bakgrunn av et par setninger i et forum?

Anonymkode: dac66...9a7

Jeg dømmer dem ikke. Jeg tar dem bare ikke seriøst når de ikke klarer å formulere seg skikkelig uten massiv bruk av tegnsetting.

Anonymkode: aeecf...9c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg dømmer dem ikke. Jeg tar dem bare ikke seriøst når de ikke klarer å formulere seg skikkelig uten massiv bruk av tegnsetting.

Nettopp det du beskriver er dømming og kritikk.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp det du beskriver er dømming og kritikk.

Lol.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man er evighetsstudent hvis ikke man er ferdig når man er 30. Bli ferdig eller betal vanlig pris.

Anonymkode: 684db...7f3

Jeg begynte å studere da jeg var 28 og fullførte min master på normert tid, altså studerte jeg i 5 år. Det er da ikke en evighet, og jeg jobba og betalte skatt i årene før jeg bestemte meg for hva jeg ville studere. For min del var dette smart, jeg ante ikke hva jeg ville drive med da jeg kom rett fra VGS. 

De fleste av mine yngre medstudenter hadde faktisk utsettelse på masteren og studerte lengre enn meg med samme utbytte.

Anonymkode: 0f200...1c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lol.

Og så tyr du til internettsjargong som om det var så mye mer seriøst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor vil du ha grensen?studere kan en jo hele livet. Pensjonister får ikke før de er 67

Anonymkode: 8592b...75a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å studere da jeg var 28 og fullførte min master på normert tid, altså studerte jeg i 5 år. Det er da ikke en evighet, og jeg jobba og betalte skatt i årene før jeg bestemte meg for hva jeg ville studere. For min del var dette smart, jeg ante ikke hva jeg ville drive med da jeg kom rett fra VGS. 

De fleste av mine yngre medstudenter hadde faktisk utsettelse på masteren og studerte lengre enn meg med samme utbytte.

Anonymkode: 0f200...1c9

Helt enig. Og mange angrer også på det studievalget de tok som tenåring fordi de hadde for lite erfaring og selvinnsikt på det tidspunktet da samfunnet og bedreviterne mener alle "MÅ" bestemme hva de skal gjøre de neste 50 årene. Men de fleste har så mange økonomiske prioriteringer og forventninger fra andre at de ikke tør å ta opp studier igjen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet i en godt betalt jobb, og har ikke trengt mer utdanning før nå. Nå når det er oljekrise, har jeg måttet se andre veier. Tror nok jeg har bidratt mer enn mange andre på skattefronten ;) . I tillegg til å være syk, har jeg likevel jobbet, men har ikke orket tenke på utdannelse i tillegg. Siden jeg begynte i jobb tidlig, tjente godt, begynte tidlig med hus, barn osv, har jeg heller ikke hatt råd til å bli fulltidsstudent. I tillegg til å bo nesten 2 timer fra byen. Nå har vi råd, da huslån er nesten nedbetalt, og mannen tjener bra! Mange som er flink til å konkludere over folk de ikke kjenner ;) 

Og et lite PS - Noen MÅ jo ha de jobbene som ikke er godt betalt også... ALLE kan ikke ha "høyskolejobber".... 

Anonymkode: 0bcb3...12d

I utgangspunktet mener jeg at du her legger inn grunner hvorfor det bør være forskjell på støtten em fulltidsstudent over og under 30 år. En som går rett til studie etter VGS vil ikke ha hatt mulighet til å ha jobbet i mange år og opptjent kapital. Her har du kjøpt bolig og til og med nesten nedbetalt boliglånet og er etablert med en partner som har god inntekt. Med denne økonomiake forutsetningen er det nesten flaut at du klager over noen hundrelapper i måneden på kollektiven ta du virker være mye bedre stilt økonomisk enn mange andre, både over og under 30, student eller i arbeid.  

Anonymkode: 4ff2d...1bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som snakker om et par hundrelapper i måneden ekstra. Men dette utgjør 3500kr ekstra i året og det er svært mye for en fulltidsstudent uansett alder. Ikke alle over 30 år har sparepenger som kan brukes til det formålet. Mange over 30 år er enda mer presset til å lykkes med studiene sine raskest mulig for å ikke tape mer på det økonomisk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal folk på dette forumet være så til de grader kritiske av andres liv og valg? Ikke alle kanskje har vært så heldige å ha valgt riktig fra starten av, mulig de også har fått dårlige råd og fulgt disse, mulig de har hatt et vanskelig liv og strevd mer enn noen andre, det skal jo være ære for de som må være sterke her i verden og likevel får ting til om det da er på et senere tidspunkt.

Hvorfor er det noen som er så bastante på at et A4 liv der man når bestemte mål til bestemt tid er mulig for alle og at alle skal være like og ha et likt livsoppsett, det er ikke sånn det fungerer i realiteten.

Ta ekstremt eksempel på noen som har opplevd omsorgssvikt, mishandling eller misbruk for eksempel i bandommen og er psykisk skadet i tidlig voksen alder, kanskje aldri har fått særilig økonomisk støtte fra foreldre osv. Det finnes jo de som klarer å håndtere slikt samtilig som de er vanvittig tøffe og når disse A4 målene til rett tid, men om en slik person blir til å "snylte på samfunnet" en stund fordi de har behov for det i en viss tid og bestemmer senere å ta seg utdannelse i stedet for å gå på "sosialen", en slik person vil i mange tilfeller ha dårlig råd til å starte med, så leve som student med lite penger ofre litt for å komme seg "et sted" i en høyere alder. Hvorfor skal ikke en slik person få student rabatt på kollektivtrafikk? Eller mener dere at det er best alltid for slike personer å velge en lavterskeljobb og bli minstepensjonister.

Vi har forskjellige liv og forskjellige forutsetninger. Ikke alle har orden i økonomien når de engang er 50 så om man tar skritt mot en bedre fremtid for seg selv, hvorfor skal man bli kritisert for det og straffet i forhold til doble kollektivutgifter.

Anonymkode: 761ed...35a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal folk på dette forumet være så til de grader kritiske av andres liv og valg? Ikke alle kanskje har vært så heldige å ha valgt riktig fra starten av, mulig de også har fått dårlige råd og fulgt disse, mulig de har hatt et vanskelig liv og strevd mer enn noen andre, det skal jo være ære for de som må være sterke her i verden og likevel får ting til om det da er på et senere tidspunkt.

Hvorfor er det noen som er så bastante på at et A4 liv der man når bestemte mål til bestemt tid er mulig for alle og at alle skal være like og ha et likt livsoppsett, det er ikke sånn det fungerer i realiteten.

Ta ekstremt eksempel på noen som har opplevd omsorgssvikt, mishandling eller misbruk for eksempel i bandommen og er psykisk skadet i tidlig voksen alder, kanskje aldri har fått særilig økonomisk støtte fra foreldre osv. Det finnes jo de som klarer å håndtere slikt samtilig som de er vanvittig tøffe og når disse A4 målene til rett tid, men om en slik person blir til å "snylte på samfunnet" en stund fordi de har behov for det i en viss tid og bestemmer senere å ta seg utdannelse i stedet for å gå på "sosialen", en slik person vil i mange tilfeller ha dårlig råd til å starte med, så leve som student med lite penger ofre litt for å komme seg "et sted" i en høyere alder. Hvorfor skal ikke en slik person få student rabatt på kollektivtrafikk? Eller mener dere at det er best alltid for slike personer å velge en lavterskeljobb og bli minstepensjonister.

Vi har forskjellige liv og forskjellige forutsetninger. Ikke alle har orden i økonomien når de engang er 50 så om man tar skritt mot en bedre fremtid for seg selv, hvorfor skal man bli kritisert for det og straffet i forhold til doble kollektivutgifter.

Helt enig. Jeg hadde en vanskelig barndom med mye mobbing både fra lærere og elever samt at jeg hadde en manipulerende kjæreste i flere år etter vgs som bl.a. stadig demotiverte meg fra å studere. Jeg skylder ikke på noen andre fordi det var tross alt mitt ansvar å ta vare på meg selv og min fremtid, men min selvtillit var langt nede og jeg klarte ikke ta opp mot til meg selv før for noen år siden. Helt siden vgs prøvde jeg likevel å lykkes med karrieremål og drømmer i livet. Jeg har blitt rikere på erfaringer enn mange andre på min alder takket være dette, men jeg har fortsatt mye selvutvikling å ta igjen + at økonomien er dårlig. Jeg snakker aldri til andre om det som hendte meg og mine utfordringer nå så andre tror nok bare at jeg var lat. Sannheten er at jeg prøver etter beste evne å ordne opp i alt sammen på egenhånd og dette inkluderer studier. Men skal vi som har gått gjennom vanskelige utfordringer på hver vår måte, bli straffet økonomisk av den grunn? Vi har nok av utfordringer og engstelser for økonomien i fremtiden allerede.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne type argumentasjon kan man jo bruke når det gjelder alle goder som retter seg mot yngre mennesker. Dersom alle godene i samfunnet hadde rettet seg mot de aller svakeste, og i tillegg er åpent for alle, hadde ikke økonomien til Norge gått rundt. Disse godene er utformet etter hvordan folk flest i Norge lever, og det har ingenting med at man er kritiske til andres liv eller fordømmer dem (kjære vene, det dreier seg om en rabatt du ikke har krav på). Sånn er livet. Man kan ikke forvente at samfunnet behandler en med silkehansker. Forhøyede kollektivutgifter er vel også strengt tatt en liten pris å betale når man har fått livet sitt på kjør til tross for dårlige forutsetninger. Disse personene utgjør en så liten prosent av mennesker i 30-årene at fordelen det har for dem ikke utligner misbruksprosenten. 

Virker som om mange som svarer her er idealister og/eller bitre fordi de ikke får denne goden. Innleggene har hvertfall ikke en virkelighetsnær tilnærming. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Jeg hadde en vanskelig barndom med mye mobbing både fra lærere og elever samt at jeg hadde en manipulerende kjæreste i flere år etter vgs som bl.a. stadig demotiverte meg fra å studere. Jeg skylder ikke på noen andre fordi det var tross alt mitt ansvar å ta vare på meg selv og min fremtid, men min selvtillit var langt nede og jeg klarte ikke ta opp mot til meg selv før for noen år siden. Helt siden vgs prøvde jeg likevel å lykkes med karrieremål og drømmer i livet. Jeg har blitt rikere på erfaringer enn mange andre på min alder takket være dette, men jeg har fortsatt mye selvutvikling å ta igjen + at økonomien er dårlig. Jeg snakker aldri til andre om det som hendte meg og mine utfordringer nå så andre tror nok bare at jeg var lat. Sannheten er at jeg prøver etter beste evne å ordne opp i alt sammen på egenhånd og dette inkluderer studier. Men skal vi som har gått gjennom vanskelige utfordringer på hver vår måte, bli straffet økonomisk av den grunn? Vi har nok av utfordringer og engstelser for økonomien i fremtiden allerede.

Du blir ikke straffet økonomisk. Du har ikke rett på denne goden. Det er et tilbud for en gruppe i befolkningen, og siden du er seint ute med å studere (uavhengig av årsak) faller du nå utenfor. Du stiller altså likt som majoriteten av befolkningen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For meg handler ikke denne diskusjonen bare om rabatterte priser, men rett og slett om holdninger til de som ikke har et A4 liv. Den holdninger kan også medføre at vi som studerer i moden alder kommer til å få vanskeligheter med å få jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg handler ikke denne diskusjonen bare om rabatterte priser, men rett og slett om holdninger til de som ikke har et A4 liv. Den holdninger kan også medføre at vi som studerer i moden alder kommer til å få vanskeligheter med å få jobb.

Nei, dette dreier seg om økonomiske beslutninger og er ikke et angrep mot de som ikke har et A4-liv. Du tar dette altfor personlig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noe form for strukturer er vi faktisk nødt til å ha i samfunnet.

Anonymkode: 1c8f5...5a0

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi at ordningen med studentpris ikke skal misbrukes av personer over 30 år som bare har registrert seg som studenter (og betalt semesteravgift) og dermed får studentbevis. De må sette grensen ett sted, og 30 år er jo mer enn generøst nok. 

En jeg jobber sammen med er 22 og registrerer seg som enkeltemnestudent for å få rabatt på kollektivtrafikken + få bo i billig leilighet fra studentsamskipnaden. Jeg er selv 26, så jeg kunne gjort det samme, men jeg synes det er moralsk forkastelig. Både han og jeg tjener mer enn godt nok til å betale fullpris for billett og mer enn 4000 i husleie. Universiteter og høyskoler burde ha strengere sjekker på om påmeldte faktisk er studenter, eller bare folk som melder seg på for å nyte de få fordelene studenter har.

Anonymkode: 8f455...34d

AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette dreier seg om økonomiske beslutninger og er ikke et angrep mot de som ikke har et A4-liv. Du tar dette altfor personlig. 

Hvem har sagt at en diskusjon ikke kan ta for seg flere temaer alt ettersom hvilken utvikling den får fra forskjellige vinkler? Jeg er ts og jeg ser at diskusjonen er blitt negativ mot dem som ikke har fulgt "normal" rekkefølge i livet med studier, godt betalt jobb osv og dermed ikke skattet nok i landet til fortjene rabatterte priser i følge noen. Dette ble tydelig og klart poengert av enkelte i denne tråden. Dermed er diskusjonen utvidet til å ta opp andre rundtliggende problemer.

AnonymBruker
Skrevet

Noe form for strukturer er vi faktisk nødt til å ha i samfunnet.

Anonymkode: 1c8f5...5a0

Strukturer følger utviklingen i samfunnet. De trenger ikke være de samme til evig tid, bare fordi det er tradisjon eller fordi man på et tidspunkt ikke så hvordan det kunne gjøres annerledes. Det er derfor det er viktig å ha en debatt for å belyse hvordan man kan gjøre ting bedre i fremtiden.

AnonymBruker
Skrevet

En jeg jobber sammen med er 22 og registrerer seg som enkeltemnestudent for å få rabatt på kollektivtrafikken + få bo i billig leilighet fra studentsamskipnaden. Jeg er selv 26, så jeg kunne gjort det samme, men jeg synes det er moralsk forkastelig. Både han og jeg tjener mer enn godt nok til å betale fullpris for billett og mer enn 4000 i husleie. Universiteter og høyskoler burde ha strengere sjekker på om påmeldte faktisk er studenter, eller bare folk som melder seg på for å nyte de få fordelene studenter har.

Anonymkode: 8f455...34d

Nettopp! Så argumentet til mange her i tråden om at man ikke lar fulltidsstudenter i moden alder få rabattert pris fordi at flere kan bli fristet til å lure systemet for å få rabatter er dårlig. Det gjelder alle i alle aldre og dermed bør det settes opp et system som berører alle som én.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...