Gå til innhold

Få vekk uadressert reklame, hvordan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan blir man kvitt det? Postkass tyter jo over av reklame. Vet det finnes klistermerk til å sette på postkassa, tviler på at det hjelper? Eller?

J.K.

• 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Fjellsippa
Skrevet
Hvordan blir man kvitt det? Postkass tyter jo over av reklame. Vet det finnes klistermerk til å sette på postkassa, tviler på at det hjelper? Eller?

J.K.

Du kan registrere på postkontoret at du ikke skal ha uadressert reklame. Da får du en lapp å klistre på postkassa. Hos meg virker det.

Skrevet

Du må få lappen fra postkontoret for at det skal hjelpe. Du kan gjerne klistre det på innsiden av lokket på postkassen.

Grunnen til at du bør få det på postkontoret, er at de registerer hvem som ikke skal ha reklame. For hver person taper postkontoret ditt 500kr. De slipper også å sortere ut reklame til deg. De legger nemlig all posten din klar i bunker før de reiser ut. Når de så skal dele ut posten åpner de gjerne alle lokkene først, og så hiver de posten oppi kassene. Da er det lurt å ha klistremerket på innsiden slik at postbudet ser dette.

Jeg kan forøvrig ikke love deg at det hjelper mot uadressert reklame som blir kjørt ut av egne biler.

Skrevet

Jeg har klistremerke fra grønn hverdag, og det funker det. Før jeg satte på klistremerket fikk jeg masse reklame hver dag. Nå får jeg ingenting. Så det bør jo bety at det hjelper å sette på andre klistremerker enn de posten har produsert?

Skrevet

Én ting er at man kan klistre "nei til reklame"-lapp på postkassa. Men hva gjør man med allreklamen som havner rett utafor døra? Vi bor i blokk, og hver j*vla dag ligger det haugevis med reklame utafor døra vår. VI VIL IKKE HA DET!!! :frustrert:

Noen tips om hvordan bli kvitt den? Henge på "vil ikke ha reklame"-lapp på dørmatta? :ler:

Skrevet
Jeg kan forøvrig ikke love deg at det hjelper mot uadressert reklame som blir kjørt ut av egne biler.

Hvis det er reklame som deles ut av Nordpost el. er det bare å ringe og klage. De har rimelig strenge regler for at reklame ikke skal deles ut til de som reserverer seg - så da tror jeg ikke det skjer mer enn en gang.

Skrevet
Noen tips om hvordan bli kvitt den? Henge på "vil ikke ha reklame"-lapp på dørmatta?  :ler:

Vi klistret en på inngangsdøra og kastet oss over alle reklamebud når de var nye. Fortalte de at det klistremerket faktisk betydde at de ikke hadde lov til å legge noe der :) gikk så fint så. (helt til det kom et nytt bud da)

Skrevet
Jeg har klistremerke fra grønn hverdag, og det funker det. Før jeg satte på klistremerket fikk jeg masse reklame hver dag. Nå får jeg ingenting. Så det bør jo bety at det hjelper å sette på andre klistremerker enn de posten har produsert?

Det fungerer stort sett, ja. Men det disse smarte folkene (grønn hverdag) ikke tenkte på var at dette faktisk skader miljøet MER enn om man mottar reklame. Når man bare klistrer lapp på postkassen, tar det tid før postbudet får registrert inn i posten systemer at du ikke ønsker reklame. Det vil derfor produseres og sendes ut reklame "til deg" som rett og slett bare må bosses på postkontoret. Hadde du derimot kontaktet posten direkte, ville denne prosessen gått mye fortere og spart miljøet. Det skaper også merarbeid for postbudene, når de må huske/notere seg ned hvem som ikke skal ha reklame i løpet av runden sin.

Skrevet

Adressert og uadressert reklame er ikke det samme.

Skrevet
Adressert og uadressert reklame er ikke det samme.

Det vet jeg da...

Det var et "også" der for de som ønsker å kvitte seg med adressert reklame, eller begge deler.

Unnskyld avsporing der jeg foreslo reservering av annet enn uadressert reklame.

Skrevet

Lappen på postkassa har fungert fra første dag, tror ikke det trenger å registreres noe sted, postbudet ser den!

Skrevet
Lappen på postkassa har fungert fra første dag, tror ikke det trenger å registreres noe sted, postbudet ser den!

Jo, Posten må det slik som darkness| sier. Det registrers slik at postbudet vet hvor mye reklame som skal leveres ut, og det pakkes sammen med annen post til hustanden. Videre føres det statistikk over hvor mange som mottar adressert og uadressert reklamen i landet. Så det må registreres et sted.

Darkness| har også påpekt at informasjon om hvor mye post som skal ut til den enkelte gjør jobben til postbudet langt lettere. Det vil ta lenger tid om post først legges i postkassen, før reklamen tas frem og legges nedi, eller alternativt at reklame må fjernes fra posten til de som har reservert seg. For ikke å snakke om alt søppel som blir spart når det er mindre å kaste i søppelet etterpå.

Skrevet

Postkasselappen funker her også. På en måte. Men fordi det er så mange som har denne lappen, så pakker de reklamen inn i den lokale gratisavisa istedet. Det blir mer og mer reklamesøppel i avisa for hver uke, og reklamen veier flere ganger mer enn hva avisa gjør.

Ser at det er noen som har klistret lapp på postkassa si om at de ikke ønsker å motta denne avisa, vet ikke om det hjelper.

I abonnementsavisa dyttes det også inn store mengder reklame hver dag. Men der er det vel ikke mye man kan gjøre for å hindre det.

Skrevet

Det er jo avisen som putter reklamen inn der da. Det er ikke postbudet. Tviler på at det nytter å sette opp lapp på postkassen om det. Tror ikke avisbudet har tid eller ork til å drive og pille ut reklamen. De har vel ikke lov til det heller. Avisen får jo trossalt betalt for å levere ut reklamen.

Skrevet
Ser at det er noen som har klistret lapp på postkassa si om at de ikke ønsker å motta denne avisa, vet ikke om det hjelper.

I abonnementsavisa dyttes det også inn store mengder reklame hver dag. Men der er det vel ikke mye man kan gjøre for å hindre det.

Ja, ÅH jeg ble så irritert i sommer på nettopp dette. Jeg var på lang ferietur, borte i over en måned, og bor i et litt belastet nabolag (og er derfor nøye med å skjule at jeg er borte i lang tid). Klistret derfor opp et klistremerke på postkassa (Nei til reklame), og bestilte oppbevaring av posten min på postkontoret.

Hva ser jeg når jeg kommer hjem? Jo, postkassa buler ut av mange utgaver av gratisavisa, som tydeligvis kommer selv om man reserverer seg mot reklame. :frustrert:

Så mye for mine tiltak for å skjule at leiligheten sto tom....

Skrevet
Det er jo avisen som putter reklamen inn der da. Det er ikke postbudet. Tviler på at det nytter å sette opp lapp på postkassen om det. Tror ikke avisbudet har tid eller ork til å drive og pille ut reklamen. De har vel ikke lov til det heller. Avisen får jo trossalt betalt for å levere ut reklamen.

Ja, jeg vet da det.

Poenget mitt var at fordi så mange har den lappen på postkassa, så kommer reklamen heller med avisene, nettopp fordi vi ikke kan reservere oss mot det da. Bare en sleip måte å omgå folks ønske om å slippe reklamen på.

Skrevet

Det er det nok, men det bidrar også til at avisen kan selges for den prisen som du får den for pr. i dag. Uten reklame ville den kostet mye mer.

Skrevet (endret)

Dette har du tydeligvis sterke følelser for! ;)

Det var snakk om en gratisavis her, du.... Firmaet som leverer ut avisen leverer også ut reklamen. Så pakker de reklamen inn i avisen, noe som er fullt lovlig. Fiffig, men irriterende, særlig hvis en har lyst på gratisavisa og dens lokalnyheter, men helst vill slippe reklamemøkka.

Endret av Emera
Skrevet

Tja, egentlig ikke. ;) Men innse det da. Det at det er en GRATISavis gjør jo bare saken enda tydeligere. Hvordan tror du en gratisavis finansieres?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...