Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde noen rørleggerfolk + elektriker her for noen uker siden. Jeg har sendt mail og etterspurt faktura, de sier den kommer men det gjør den ikke. Hvor lenge skal man måtte vente liksom? Kan de komme om 6 mnd med den fakturaen? Eller om 2 år? Føler på en måte jeg har gjort mitt, har det jo skriftlig at jeg har purret på de. 

Anonymkode: 0727d...e1a

AnonymBruker
Skrevet

De tarr vel et skippertak med papirarbeidet før ferien og sender ut?

De kan ikke komme dinglende med faktura 2 år etterpå. Lov om håndtverkstjenester gjelder vel her? 

Anonymkode: 0dba3...cba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De kan ikke komme dinglende med faktura 2 år etterpå. Lov om håndtverkstjenester gjelder vel her? 

Aner ikke noe om det. Men er irriterende når jeg har pengene på konto og er klar til å betale. Skulle tro de ville ha penga sine men virker ikke som det er så viktig. 

Skrevet

Det er jo bare å sette til side det du skal betale. Så kommer nok fakturaen etterhvert. 

Skrevet

Som kunde er man pliktig til å betale selv om man ikke har mottatt fakturaen, men har har du gjort ditt for å få den, så den delen er klar.

Derimot er foreldelsesfristen for krav på hele tre år.  Dvs at de faktisk kan sende den til deg etter 2 år og 11 måneder, og du er fortsatt nødt til å betale (foreldelsesloven § 2)

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aner ikke noe om det. Men er irriterende når jeg har pengene på konto og er klar til å betale. Skulle tro de ville ha penga sine men virker ikke som det er så viktig. 

Klarer du ikke å la være å bruke pengene frem til du får fakturaen da? :fnise:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Frøken_fjong1 skrev:

Klarer du ikke å la være å bruke pengene frem til du får fakturaen da? :fnise:

Har jeg sagt det eller? Jeg bare liker å bli ferdig med sånne ting.  

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk faktura for noe 6 mnd etter noe, og da ringte vi og sa vi syns det var litt drøyt og vi slapp å betale.

Anonymkode: 8c343...618

Skrevet

Jeg hadde bare opprettet en ny konto i nettbanken, ført pengene over og lagt den som skjult - så slipper jeg å forholde meg til den før regningen kommer.

Å ikke motta regning hadde irritert meg også, men nå er jeg mer vant til større selskaper som har egne avdelinger som jobber med slikt. Mindre bedrifter og enkeltmannsforetak må ofte gjøre all jobben selv, og da er nok ikke kontorarbeid noe som gjøres hver dag etter vanlig arbeidstid. Jo mindre foretak du forholder deg til, jo lengre tar det ofte å få faktura - og jo mer fleksible er de vanligvis - ikke noen automatisk purring etter 14 dager for å si det sånn.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Klart loven gjelder, men den sier vel ikke noe om frist til å sende faktura?

Det er vel tre år som gjelder?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som kara w sier er foreldelsesfristen 3 år. Det følger av foreldelsesloven § 3, hvor det framgår at fristen løper fra fordringshaveren "tidligst har rett til å få oppfyllelse". Det betyr at fristen løper fra den dagen elektrikeren/ rørleggeren har levert tjenesten sin og tre år frem i tid. Kommer kravet etter dette tidspunkt er kravet foreldet. Det følger av § 24 at når kravet er foreldet taper fordringshaver sin rett til oppfyllelse.

Du får satse på at de glemmer deg :D Men som oftest glemmer ikke folk at de har penger utestående hos noen :) 

Anonymkode: c2269...968

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Kara W skrev:

Som kunde er man pliktig til å betale selv om man ikke har mottatt fakturaen, men har har du gjort ditt for å få den, så den delen er klar.

Derimot er foreldelsesfristen for krav på hele tre år.  Dvs at de faktisk kan sende den til deg etter 2 år og 11 måneder, og du er fortsatt nødt til å betale (foreldelsesloven § 2)

Hvor mye skal TS betale da, så lenge hun ikke aner prisen?

Jeg jobbet for en håndtverker for mange år siden og han tok ett skippertak sånn dann og vann. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som kara w sier er foreldelsesfristen 3 år. Det følger av foreldelsesloven § 3, hvor det framgår at fristen løper fra fordringshaveren "tidligst har rett til å få oppfyllelse". Det betyr at fristen løper fra den dagen elektrikeren/ rørleggeren har levert tjenesten sin og tre år frem i tid. Kommer kravet etter dette tidspunkt er kravet foreldet. Det følger av § 24 at når kravet er foreldet taper fordringshaver sin rett til oppfyllelse.

Du får satse på at de glemmer deg :D Men som oftest glemmer ikke folk at de har penger utestående hos noen :) 

Med mindre de har avtalt en forfallsdato, da begynner foreldelsesfristen å løpe fra dette tidspunkt.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg jobbet for en håndtverker for mange år siden og han tok ett skippertak sånn dann og vann. 

Hun skal jo ikke betale så lenge hun ikke har fått en faktura. Hun kan ligge lavt og håpe at de glemmer henne :) Men siden ytelsene er levert har jo rørlegger og elektriker et rettsgyldig krav på de pengene. Hvis hun ikke vet prisen så må hun vente på faktura, og da har de neppe avtalt forfallsdato heller.  Foreldelsesloven § 3: Foreldelsesfristen regnes fra den dag fordringshaveren "tidligst har rett til å kreve oppfyllelse". Er forfallsdato avtalt på forhånd, starter foreldelsen å løpe fra forfallsdato. Er forfall ikke avtalt, som i dette tilfellet, begynner foreldelsesfristen å løpe allerede fra det tidligere tidspunkt, altså når ytelsen leveres. Det er dumt av håndtverkeren, fordi at så lenge han somler med å sende ut faktura, så løper foreldelsesfristen på kravet hans. 

Jeg bestilte kasting av noe skrot fra et containerfirma en gang, og da kom fakturaen først over et halvt år etterpå. Men så lenge det er innafor foreldelsesfristen er det ok og jeg har plikt å betale.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, applestories skrev:

Jeg hadde bare opprettet en ny konto i nettbanken, ført pengene over og lagt den som skjult - så slipper jeg å forholde meg til den før regningen kommer.

Å ikke motta regning hadde irritert meg også, men nå er jeg mer vant til større selskaper som har egne avdelinger som jobber med slikt. Mindre bedrifter og enkeltmannsforetak må ofte gjøre all jobben selv, og da er nok ikke kontorarbeid noe som gjøres hver dag etter vanlig arbeidstid. Jo mindre foretak du forholder deg til, jo lengre tar det ofte å få faktura - og jo mer fleksible er de vanligvis - ikke noen automatisk purring etter 14 dager for å si det sånn.

jeg har enkeltmannsforetak og fakturerer hver gang jeg gjør en jobb... syns det er skikkelig teit å ikke sende ut faktura i rimelig tid.

Anonymkode: 8c343...618

• Liker 1
Annonse
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg sagt det eller? Jeg bare liker å bli ferdig med sånne ting.  

Virket bare slik på måten du ordla deg 😊🙊

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, Frøken_fjong1 skrev:

Virket bare slik på måten du ordla deg 😊🙊

Fordi hun er klar til å betale? Det er vel strengt tatt ikke så uvanlig å ønske å få unnagjort regninger selv om man vil ha pengene uansett om det tar lenger tid. Du kan nok bare ikke relatere deg til det. 

Anonymkode: 392e9...ce9

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi hun er klar til å betale? Det er vel strengt tatt ikke så uvanlig å ønske å få unnagjort regninger selv om man vil ha pengene uansett om det tar lenger tid. Du kan nok bare ikke relatere deg til det. 

Anonymkode: 392e9...ce9

Pga hun skriver det er irriterende når hun har pengene på konto ? Jeg ser på det som naturlig å alltid ha nok penger på kontoen til regninger , så klarer ikke å se at det skal være irriterende å ikke få regningen med det samme. 😇

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen uker er ikke lenge å vente.

Anonymkode: ee4ae...ee4

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, EvaLena skrev:

Først del av kommentaren min gjelder jo egentlig ikke i dette tilfellet, så det var bare noe jeg slang med.  Det gjelder heller hvis f.eks man flytter uten å gi beskjed og så påstår at man aldri fikk fakturaen.  Ettersom TS kan vise til at hun har prøvd å få tak i opplysningene om betaling så har hun sitt helt på det tørre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...