AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #1 Skrevet 24. juni 2017 Et rart spm, for normalen her på KG er spm om hvordan man skal kritisere andre, man som spør råd om hvordan de skal håndtere folk som irriterer dem osv... Denne gangen tenkte jeg at jeg skulle snu spørsmålet litt og spørre dere dersom om dere skulle, for noe grunn, bli kritisert, så hvordan foretrekker dere å bli kritisert? OG hvor går grensen? Anonymkode: 66d71...566
Elghund Skrevet 24. juni 2017 #2 Skrevet 24. juni 2017 Gøyalt spørsmål. Tror viktig at vedkommende er så avslappa som mulig, at det ikke virker som om DE føler at de fordømmer hele min person. Eller at jeg får inntrykk av at det må være toppen av isfjellet de kommer med, så vanskelig som det var å si fra. Eller jeg får følelsen av at rundene rundt grøten er fordi de tar hensyn til mitt ekstremt skjøre ego. Så rett frem som mulig. Og så tolererer jeg jo påpakning for usosial oppførsel/oppførsel som påvirker andre fra flere, enn kritikk av min egen karakterbygging. Blir sur hvis noen overvurderer hvor kompis vi er og blir nærgående og mentoraktig.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #3 Skrevet 24. juni 2017 Grensen kommer helt an på situasjon og hvem det er. Jeg fikk en gang indirekte kritikk for livssituasjonen min av noen som ikke visste noe om den. Jeg ble ikke direkte sur, men jeg fikk et ganske dårlig inntrykk av vedkommende og distanserte meg fra den grunnet de dømmende holdningene og at den tok seg frihet til å kritisere meg uten å vite. Kjæresten min kan kritisere meg for hva som helst, jeg hører alltid på det. Som regel er det lurt å ta opp tema med vedkommende på tomannshånd. Jeg er som regel mer opptatt av hva intensjonen til personen er, heller enn hvordan han/ hun tar det opp. Om jeg vet at personen vil oppnå noe konstruktivt eller positivt, så lytter jeg, Om jeg oppfatter personen som bedrevitende og dominerende, så er det litt verre. Anonymkode: 9856f...b5e 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #4 Skrevet 24. juni 2017 Hater kritikk! Skal ikke skje. Men rasjonell, vennlig irettesettelse og veiledning er ok. Anonymkode: 9ba73...45d
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #5 Skrevet 24. juni 2017 Ønsker overhodet ikke å bli kritisert. Anonymkode: 64a61...e13
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #6 Skrevet 24. juni 2017 Som nevnt over, er det avhengig av mange ting. Kan si generelt at kritikk er MEST greit når det a) omhandler noe jeg helt konkret kan endre, b) kommer fra en som har nok innsikt til å vite noe om det, og c) er et moment jeg enten burde endre eller det er grunn til å tro at jeg har lyst å endre. Får jeg f.eks. tilbakemelding fra en sjef om at jeg må bli bedre på x eller y, tar jeg det ganske greit. Får jeg spontan kritikk på et personlighetstrekk som egentlig ikke er udelt positivt eller negativt, men bare annerledes enn avsender, så blir jeg mer irritert. Jeg er ikke der selv at jeg kritiserer sider av folk som jeg vet er som de er. Anonymkode: d0db1...a82 1
Mari Y Skrevet 24. juni 2017 #7 Skrevet 24. juni 2017 Kanskje tåle og å være med på en diskusjon eller tørre å tape, ikke svare nedlatende😉. Skill mellom sak og person.
Gjest NotNaomi Skrevet 25. juni 2017 #9 Skrevet 25. juni 2017 Så rart at noen ikke vil ha kritikk. En vokser jo på det iblant. Stort sett verdt å vurdere den ihvertfall. Jeg er vant til kritikk. Ikke sånn "stakkars meg!) :-D. Men har venner hvor vi er direkte. Kritikk bør ikke være personrettet! Viktig å tenke på for meg,og forventer folk rundt meg skjønner og er enig. Det er meninger,holdninger og meninger en skal "gå på". Ikke personer. De er mer komplekse enn meninger. Blir også iblant kritisert fordi jeg er i overkant entusiastisk iblant. Tar den. Og skjønner det. Best med kritiske spørsmål forresten? Bedre å stille det rette spørsmål enn å svare ukritisk.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #10 Skrevet 26. juni 2017 Si det på en hyggelig måte og i en hyggelig tone. "Du, kunne du ha stoppet med xxxxxx?" "Takk". Også ferdig med det. Det funker for meg altså:) Er verre med de som buser ut med det på en frekk måte og i tillegg skal fortsette å prate om det etter jeg har stoppa. Om det gjelder litt mer alvorlige ting, så syns jeg også at man skal si det på en hyggelig måte, og poengtere at det ikke er for å være slem, eller liksom passe på at jeg forstår at det ikke er en så big deal om det bare blir ordnet opp i. Personen bør være åpen for å høre min side av saken, og åpen for å løse problemet. Evt også åpen for at problemet kan løses på forskjellige måter. Anonymkode: 8b717...ad2
rikoChett Skrevet 26. juni 2017 #11 Skrevet 26. juni 2017 På 24.6.2017 den 15.17, AnonymBruker skrev: Et rart spm, for normalen her på KG er spm om hvordan man skal kritisere andre, man som spør råd om hvordan de skal håndtere folk som irriterer dem osv... Denne gangen tenkte jeg at jeg skulle snu spørsmålet litt og spørre dere dersom om dere skulle, for noe grunn, bli kritisert, så hvordan foretrekker dere å bli kritisert? OG hvor går grensen? Anonymkode: 66d71...566 Hvis det er konstruktivt og ikke personangrep,så er jeg som regel fornøyd, i den grad man blir fornøyd av å bli kritisert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå