Gå til innhold

Er det greit å rakke ned på bloggere her på KG?..

Perle

Anbefalte innlegg

5 timer siden, skruf skrev:

Burde ikke denne tråden vært adressert til moderator på ris&ros?

Berettiget kritikk er forresten ikke det samme som å rakke ned på. 

De massive negative innleggene mot enkelte bloggere her inne går nok et godt stykke lenger ennn "berettiget kritikk", og dette er selvsagt en uting. Heldigvis er moderatorene ganske dyktige, selv om det nok ikke alltid er like enkelt å moderere her inne, slik mange holder på :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, Carina Maria skrev:

Uten og sammenlikne bloggere er det grove over tramp av mobbing det som mamma til Michelle, Sophie Elise og dem kjente topp bloggerne opplevere på bloggene sine til daglig. Hva med det som mamma til Miche opplevde? Noen lesere tok seg tid til og sende et brev hjem til henne. 

Visst du så på nett serien på tv2.no som handlet om at dem fikk tak i nett troll som hadde skrevet stygge og da snakker vi stygge kommentarer i kommentar felt til Sandra Bork, Sophie Elise og flere andre kjente. Der snakker vi alvorlig gjentatt mobbing. 

Slike ting er smakløst. Det er hardt å være toppblogger med alle de syke menneskene som leser bloggen din. Det beste er faktisk å tie ihjel disse trollene og aldri publisere svarene deres, eller svare dem i et blogginnlegg. Det er akkurat det nett-trollene ønsker.

Jeg har også hatt mine troll på bloggen min, men jeg lar de aldri slippe til. Derfor har det nok minket en gode del på disse kommentarene

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
Akkurat nå, Honey Dew skrev:

Slike ting er smakløst. Det er hardt å være toppblogger med alle de syke menneskene som leser bloggen din. Det beste er faktisk å tie ihjel disse trollene og aldri publisere svarene deres, eller svare dem i et blogginnlegg. Det er akkurat det nett-trollene ønsker.

Jeg har også hatt mine troll på bloggen min, men jeg lar de aldri slippe til. Derfor har det nok minket en gode del på disse kommentarene

Der snakker vi om nett troll og mobbing i ordets rette forstand. Jeg har ikke noe til overs for Sophie Elise men når en voksen mann med barn mange ganger har kalt henne for ludder og gud viet hva i kommentarer synes jeg synd på henne og Sandra Borch som fikk hat kommentarer fordi hun er kort vokst og draps trusler er det beviser for hva som kalles mobbing og trolling på blogger. 

Sophie Elise har ikke åpent kommentar felt mer og det har ikke mamma til Michell og veit du jeg forstår dem godt. 

På kvinne guiden har vi dem som er moderator som griper inn når ting går for langt og så lenge dem ikke gjør noe med en tråd er tråden etter reglene og dette forumet heter jo rampelyset og der diskuterer vi bloggere og kjendiser men det er ingen unskyldning og vere stygge eller skrive person angrep mot dem kjendisene og bloggerne som diskuteres i trådene. 

Viss en tråd handler om en blogger er det bloggen som skal diskuteres og ikke personen bak bloggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lovelulu skrev:

Det jeg mener med å rakke ned på bloggere er å påpeke den minste lille ting og gjøre en stor sak ut av det, og i tillegg skrive hvor håpløs bloggeren er. Personangrep! Eksempel. "Hun skriver så dårlig at en skulle tro det var en 7 åring som skriver bloggen." "Jeg trodde bloggeren hadde en psykisk diagnose ut ifra inntrykket av bloggen" "Denne bloggen bør ties ihjel, den fortjener ingen oppmerksomhet!" Dette er å rakke ned, eller rettere sagt mobbing!

De to første kan jeg si meg veldig enig i. Men sistnevnte er jo kun en ærlig mening. Det er ikke personangrep, men et bloggangrep.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Simbyxor skrev:

De to første kan jeg si meg veldig enig i. Men sistnevnte er jo kun en ærlig mening. Det er ikke personangrep, men et bloggangrep.

Ja det er kanskje mer er bloggangrep den siste, men ble skrevet i en litt ufin sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Carina Maria skrev:

Der snakker vi om nett troll og mobbing i ordets rette forstand. Jeg har ikke noe til overs for Sophie Elise men når en voksen mann med barn mange ganger har kalt henne for ludder og gud viet hva i kommentarer synes jeg synd på henne og Sandra Borch som fikk hat kommentarer fordi hun er kort vokst og draps trusler er det beviser for hva som kalles mobbing og trolling på blogger. 

Sophie Elise har ikke åpent kommentar felt mer og det har ikke mamma til Michell og veit du jeg forstår dem godt. 

På kvinne guiden har vi dem som er moderator som griper inn når ting går for langt og så lenge dem ikke gjør noe med en tråd er tråden etter reglene og dette forumet heter jo rampelyset og der diskuterer vi bloggere og kjendiser men det er ingen unskyldning og vere stygge eller skrive person angrep mot dem kjendisene og bloggerne som diskuteres i trådene. 

Viss en tråd handler om en blogger er det bloggen som skal diskuteres og ikke personen bak bloggen. 

Ja det er bloggen som skal diskuteres, men det har blitt personen bak bloggen i enkelte tilfeller. Ikke særlig hyggelig diskusjon heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Lovelulu skrev:

Ja det er bloggen som skal diskuteres, men det har blitt personen bak bloggen i enkelte tilfeller. Ikke særlig hyggelig diskusjon heller.

Det er vel personen bak bloggen som er ansvarlig for egen blogg, så hvordan diskutere en blogg uten at personen som konstruerer den blir involvert?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kulturfruen

For å besvare spørsmålet ditt konkret først: nei, selvsagt er det ikke greit å rakke ned på bloggere (eller noen andre) her på KG (eller noen andre steder, for den slags skyld). Å rakke ned på noen er ikke akseptabelt, hverken på nett eller ansikt til ansikt. Man skal oppføre seg som folk ovenfor folk, alltid. 

Men... Hvis det er slik at du mener at ALL kritikk mot blogger på KG er skrevet for å rakke ned på bloggerene er jeg ganske uenig. Ja; det er mange usaklige og uberettigete kommentarer her inne, men jeg syntes også det er mange gode poenger og argumenter. Når blogg-verden har blitt så stor som den har blitt i dag, med så mange lesere og såpass stor definisjonsmakt i samfunnet, er det på sin plass at innholdet i hvert fall de største bloggene debatteres. I de tradisjonelle mediene finnes det 'Vær varsom'-plakater og redaksjonsmøter og flere bedrifter som har lang erfaring og historie med å vurdere etikken i det de publiserer. I blogg-verden er dette redaksjonelle ansvaret ofte overlatt til en enkelt person, mens det som publiseres kanskje leses av bortimot 100 000 mennesker. Da mener jeg innholdet SKAL debatteres og analyseres. Da bør et forum som dette være med på å diskutere både fremstilling av kropp, eksponering av barn, skjult reklame, forbruks-mentalitet og miljøhensyn. 

Det er noen av debattantene på KG som rakker ned på menneskene som publiserer bloggene, og det er (som jeg gjorde klart innledningsvis) på ingen måte greit. Men det er en viktig forskjell på det å kritisere konstruktivt og det å "rakke ned på" blogger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Aldrisur skrev:

Det er vel personen bak bloggen som er ansvarlig for egen blogg, så hvordan diskutere en blogg uten at personen som konstruerer den blir involvert?

Det er fullt mulig uten personangrep og diskutere både bloggen og personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lovelulu skrev:

Det er fullt mulig uten personangrep og diskutere både bloggen og personen.

Ja selvfølgelig, men det var ikke det du skrev:

10 minutter siden, Lovelulu skrev:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Aldrisur skrev:

Som sagt det er hvordan personen bak bloggen blir diskutert. Det er mange måter å diskutere på uten å drive med personangrep og latterliggjøring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kulturfruen
2 timer siden, Lovelulu skrev:

Det jeg mener med å rakke ned på bloggere er å påpeke den minste lille ting og gjøre en stor sak ut av det, og i tillegg skrive hvor håpløs bloggeren er. Personangrep! Eksempel. "Hun skriver så dårlig at en skulle tro det var en 7 åring som skriver bloggen." "Jeg trodde bloggeren hadde en psykisk diagnose ut ifra inntrykket av bloggen" "Denne bloggen bør ties ihjel, den fortjener ingen oppmerksomhet!" Dette er å rakke ned, eller rettere sagt mobbing!

Tja; hva om man hadde skrevet dette om en mer tradisjonell medie-bedrift, hadde det vært OK da? La meg prøve!:

"Harald Stanghelle skriver så dårlig at en skulle tro det var en 7 åring som skriver kronikkene." Mobbing eller berettige kritikk av språket til en journalist (som lever av å skrive)? Jeg vil kalle dette berettiget kritikk og helt innenfor.

"Jeg trodde Elin Ørjasæter hadde en psykisk diagnose ut ifra inntrykket av artikkelen". Nei, dette syntes jeg ikke var bra; her er jeg enig i at kritikken går over til å være et ufint personangrep.

"Dette elendige debattprogrammet bør ties ihjel, det fortjener ingen oppmerksomhet!". Dette syntes jeg var helt grei kritikk, hvor oppfordringen til å tide det ihjel er svært snill og selvsagt innenfor hva som sømmer seg.

Poenget mitt er: topp-bloggere er ikke småjenter som sitter på jenterommet og legger ut dagboknotater fra livet sitt, de er mediebedrifter med stor definisjonsmakt. De har enormt mange lesere og er viktige påvirkere i offentligheten. SELVSAGT kan man da debattere ting som skriveteknikk og kvalitet på det som publiseres.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onbothsides

Hvis blogg var en sjokolade; 

Hvis du kjøpte en skikkelig fæl sjokolade og fortalte folk at denne likte du ikke, ikke din smak i det hele tatt. Men likevel går du å kjøper den hver dag etterpå, og fortsetter å fortelle alle hvor fæl den er og ringer produsenten hver dag for å fortelle at den er fæl og at de må slutte å lage den fordi du ikke liker den. At andre liker den teller ikke? At du fortsetter å kjøpe den sier hva om deg? 

Jeg syns ikke noen fortjener å bli mobbet selv om de "velger selv å blogge" og å være offentlig. Det beste er om de som ikke liker bloggene slutter å lese de og kritisere de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Onbothsides skrev:

Hvis du kjøpte en skikkelig fæl sjokolade og fortalte folk at denne likte du ikke, ikke din smak i det hele tatt. Men likevel går du å kjøper den hver dag etterpå, og fortsetter å fortelle alle hvor fæl den er og ringer produsenten hver dag for å fortelle at den er fæl og at de må slutte å lage den fordi du ikke liker den. At andre liker den teller ikke? At du fortsetter å kjøpe den sier hva om deg? 

Jeg syns ikke noen fortjener å bli mobbet selv om de "velger selv å blogge" og å være offentlig. Det beste er om de som ikke liker bloggene slutter å lese de og kritisere de. 

Sammenlikningen fungerer ikke i det hele tatt. Blogger er kommersielle aktører som er med på å forandre medielandskapet i Norge, blant annet ved at de tar fra tradisjonelle medier annonseinntekter, som påvirker unges syn på kroppsidealer, som eksponerer mindreårige av kommersielle hensyn. De er ikke et næringsmiddel som smaker vondt.

Du må prøve å argumentere uten å bruke metaforer som forenkler så mye at de underslår hele kjernen i problematikken.

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kulturfruen
13 minutter siden, Onbothsides skrev:

Men blogger er ikke sjokolade. De er medie-bedrifter som påvirker samfunnet. Og hvis man mener noe påvirker samfunnet på en negativ måte er det ikke nok å selv unngå denne påvirkningen. Da bør man gå inn for å endre det som påvirker. Blogger som har tusenvis av lesere daglig har makt til å påvirke, og har man makt må man tåle å bli diskutert og kritisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
39 minutter siden, Lovelulu skrev:

Viss du hadde blogget om et tema som provoserer folk forventer du at leserne som er uenige skal sitte stille og ikke si noe? En blogger som skriver et provoserende tema blir fort diskutert for blogg leserne vil reagere. Viss det er så ille for en blogger og lese at bloggen hans eller hennes er tatt opp på kvinne guiden på rampelys forumet kan bloggern holde seg unna for og ikke bli såret for at bloggen, snap chat eller instaen han eller hennes blir diskutert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis bloggerne ikke klarer å få kritikk for sin uetiske og ofte også ulovlige fremferd, finnes det en veldig enkel løsning. Slutt å blogge og få dere en ordentlig jobb som er samfunnsnyttig istedetfor ødeleggende. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
1 minutt siden, JessicaL skrev:

Hvis bloggerne ikke klarer å få kritikk for sin uetiske og ofte også ulovlige fremferd, finnes det en veldig enkel løsning. Slutt å blogge og få dere en ordentlig jobb som er samfunnsnyttig istedetfor ødeleggende. 

Jeg er enig med deg men det og noen burde tenke seg godt om før de tar på seg rollen som et offer for mobbing. Det er en smak løst for de som opplever mobbing til daglig på skolen og på arbeids plasser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Carina Maria skrev:

Jeg er enig med deg men det og noen burde tenke seg godt om før de tar på seg rollen som et offer for mobbing. Det er en smak løst for de som opplever mobbing til daglig på skolen og på arbeids plasser. 

Helt enig. Man kan ikke fakturere millioner på en jobb som består av skjønnhetspleie og å komme med provoserende utsagn og bilder, og så påstå at man ikke er en bedrift men en stakkars liten jente som ligger i fosterstilling og gråter hver gang noen gir bedriften din kritikk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onbothsides
29 minutter siden, Aricia skrev:

Sammenlikningen fungerer ikke i det hele tatt. Blogger er kommersielle aktører som er med på å forandre medielandskapet i Norge, blant annet ved at de tar fra tradisjonelle medier annonseinntekter, som påvirker unges syn på kroppsidealer, som eksponerer mindreårige av kommersielle hensyn. De er ikke et næringsmiddel som smaker vondt.

Du må prøve å argumentere uten å bruke metaforer som forenkler så mye at de underslår hele kjernen i problematikken.

Poenget var mest å få frem at man oppsøker det man ikke liker, uten at jeg skjønner hvorfor. Jeg leser ikke blogger jeg ikke liker lenger. Ser ingen som helst god grunn for å gjøre det.

Hva om et tidligere mobbeoffer starter en blogg for å hevde seg, komme seg opp og fortelle sine historier for å styrke andre. Skal de også "tåle det de ber om"?  Fordi de blogger.

Jeg ser mobbing på Kg hver dag, grov mobbing som de fleste ikke ville klart å si ansikt til ansikt. Ser folk som nedsnakker unge som har overlevd Utøya som om de skulle skryte av det, "melke det" som det ble sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...