Gå til innhold

Er det greit å rakke ned på bloggere her på KG?..

Perle

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Liselotte skrev:

Imponert over at du dedikerte et helt innlegg for å påpeke det. Takk😘

Værsågod. Jeg er i det rause hjørnet i dag. :strix:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Perle skrev:

Værsågod. Jeg er i det rause hjørnet i dag. :strix:

Er det å kalle Anna og Jan sitt forhold dysfunksjonelt din versjon av saklig, berettiget kritikk? 

Nei, "utroooolig dysfunksjonelt var det". Med hysterisk latter emoji. Samt et par siders diskusjon om hvor latterlig snapchat navnet hans er. De er bare "barna". At dere gidder å latterliggjøre på den måten. 

Endret av Liselotte
Bla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Liselotte skrev:

Jeg leste bare det nederste avsnittet😂

No shit.

Du illustrerte samtidig det øverste på eminent vis, da, takk for hjelpen.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aricia skrev:

No shit.

Du illustrerte samtidig det øverste på eminent vis, da, takk for hjelpen.

Dere skriver det samme, med andre ord, hver gang noen stiller spørsmål vedrørende holdningene på KG. Så heier dere på hverandre. "Ojoj, så smart du var nå. For et godt poeng. Nå har jeg også innsett at bloggeren er helt gal". Neste steg blir å kritisere maten, huset, forholdet, kroppen, ansiktet, treningen, husdyrene, familien, personligheten, hva som kan stå i mellom linjene, hva mora til kåre til naboen har hørt. Så er det et lite knippe som diskuterer merking av reklame og eksponering av barn. Og det blir diskutert oppatt og oppatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎06‎.‎2017 den 2.29, Lovelulu skrev:

Så spørsmålet mitt er: Syns dere dette er helt greit?

Bloggere er også mennesker med følelser!

Ja, jeg synes det er greit at bloggere diskuteres på KG. Det er på langt nær alle bloggere som blir diskutert her inne, og det er det faktisk en god grunn for; alle bloggere er ikke like ille.

De som diskuteres mest, er de som får folk til å reagere. Det vil si bloggere som lyver, bedrar, snakker ned andre, snakker med mange tunger, forherliger seg selv og livet sitt og ikke minst, utleverer barna sine.

Jeg ser ikke problemet med å diskutere bloggere, det blir det samme som å diskutere en politiker, idrettsutøver, filmstjerne og den lokale kjøpmannen. De lever alle av oppmerksomhet utenfra. De er alle avhengige av omtale, klikk eller besøk for å kunne drive virksomheten sin.

Å kritisere en offentlig person er ytringsfrihet.

MEN vi velger selv hvordan vi ønsker å ordlegge oss, og hvor langt vi vil dra det. Jeg ser flere kommentarer på Rampelys jeg aldri kunne skrevet selv. Jeg ser ofte innlegg med kritikk bare for å kritisere, og tenker at det var unødvendig å skrive. Men jeg bruker ikke energi på å kommentere dårlige kommentarer, fordi folk må få mene det de selv vil. Når jeg får kritiske tilsvar til mine kommentarer, velger jeg ofte å ikke forsvare kommentaren min. Rett og slett fordi målet mitt er ikke å få fremmede mennesker til å mene det samme som meg. Er de uenige med meg, så er det helt OK :) 

Vi er alle mennesker med følelser, til og med Kongen og statsministeren er det. Å ha følelser kvalifiserer ikke til et liv uten kritikk, når personen foretar seg noe kritikkverdig.

For meg blir heller spørsmålet hvorfor skal vi IKKE kunne diskutere bloggere her på KG :) 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hold the door
14 minutter siden, Liselotte skrev:

Åh, det var godt å se 🙏 Det ble litt mye fra den kanten. 

Hva mener du? At det blir for mye fra den kanten som ikke inngår i dine 85%-idioti-innlegg? Det er jo nettopp det fra blant annet den kanten du siterte som er viktig og som er verdt å lese. Jo mer, jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Liselotte skrev:

Er det å kalle Anna og Jan sitt forhold dysfunksjonelt din versjon av saklig, berettiget kritikk? 

Jeg KRITISERER jo ikke Anna og Jan sitt fohold ved å kalle det dysfunksjonelt. Jeg KONSTATERER det. 

Ja, syntes det var et saklig innlegg. Kort og greit, og ingen tvil om hva jeg mente.

Endret av Perle
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Liselotte skrev:

Dere skriver det samme, med andre ord, hver gang noen stiller spørsmål vedrørende holdningene på KG. Så heier dere på hverandre. "Ojoj, så smart du var nå. For et godt poeng. Nå har jeg også innsett at bloggeren er helt gal". 

Nei, vi heier ikke på hverandre, vi tar opp elementer i andres argumentasjon som vi er enige i, påpeker dette, og utdyper hvorfor. Slik jeg gjorde med innlegget til Søgni (som jeg ikke kjenner eller vet noe som helst om, jeg var bare enig i det hun skrev).

Og nei, vi skriver ikke at bloggeren er helt gal. Og jeg gjorde det såvisst ikke i innlegget du kommenterte uten å ha lest det. Jeg skrev om negative effekter av BLOGGING, av blogg som kommunikasjonsform.

Så la meg oppsummere: :rope: SAK, saklighet. Ikke person, og ikke hat eller elsk.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Perle skrev:

Jeg KRITISERER jo ikke Anna og Jan sitt fohold ved å kalle det dysfunksjonelt. Jeg KONSTATERER det. 

Ja, syntes det var et saklig innlegg. Kort og greit, og ingen tvil om hva jeg mente.

Kommer meg ikke ut fra denne boblen for å skrive. Var avansert dette her. Trist at du føler behov for å konstantere det. Litt patetisk også kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/22/2017 den 0.26, NotNaomi skrev:

Alt du nevner her har pressen drevet med i alle år. Slankepress. Ulevererende bilder av barn. 

Det vet du vel? 

Men så gjør privatpersoner det samme og da blir det ramaskrik. Enda det skulle ha mindre påvirkning av hva pressen og ukeblader har gjort i alle år! Men lettere å gå på visse enkeltpersoner da? 

Se & Hør later ikke som om de er venninnen din for å få deg til å kjøpe ting.

Se & Hør har ikke redigert menneskene i bladene sine slankere.

Se & Hør har ikke skrevet falske kommentarer i spaltene sine for å fremstå bedre eller for å trykke leserne sine ned.

Se & Hør driver ikke med skjult markedsføring. 

Se & Hør driver ikke med utkritisk utleverering av barna til de ansatte.

Osv.

Endret av Ultiva
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, NotNaomi skrev:

Kanskje de usynlige bak burde bli et viktigere tema? 

Lag gjerne en egen tråd om dette, for temaet er interessant. Og som du ser har du fått flere gode innspill fra gode debattanter i de siste svarene her. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Om det er greit å "rakke ned på" bloggere på KG? Nei!

Men hva jeg legger i begrepet "rakke ned på" er åpenbart ikke det samme som hva andre mener. Det spiller for så vidt heller ingen rolle, fordi det et KG som plattform som bestemmer hva som er greit å skrive. Interessant at @NotNaomi er opptatt av å fraskrive bloggere ansvar for det de skriver og heller peke på bloggplattformene / annonsører. Da burde det være lett å snu denne debatten til å handle om KG og hva slags ansvar de har. Jeg vet fra diskusjoner på ris og ros at KG konsulterer juridisk avdeling i noen saker, der de er usikre på om innhold publisert her, kan føre til at personer eller bedrifter som blir omtalt her kan gå til rettslige skritt. Så dersom man mener at KG bør ansvarliggjøres i større grad eller eller ønsker debatt rundt dette, så bør man ta det opp med KG eller eier Egmont. Jeg har gjort, det fordi jeg mener de i for liten anerkjenner samfunnsansvaret de har når det gjelder hva slags holdninger som spres på forumet og som kan påvirke særlig unge (kvinnelige) lesere. Den muligheten har alle andre som har synspunkter på KG som plattform. Jeg mener at plattformen som helhet bør være sitt samfunnsansvar bevisst og diskusjonen om bloggplattformene sitt ansvar er høyst aktuell. Hittil har de ikke villet anerkjenne ansvar for noe av det bloggerne publiserer. De vil tjene penger på blogging, men ikke ha redaktøransvar. De henviser til bloggeren som den ansvarlige for ytringene, så da er det nesten dem som må stå til ansvar. Juridisk sett har bloggplattformene sitt på det tørre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg synes deler av denne debatten er uhyre interessant. Innlegget mitt fra i går i denne tråden overrasket meg litt, fordi jeg lenge har hatt helt klare tanker om hva det er greit å diskutere og hva som ikke er greit. Mitt engasjement handler om alt som bloggere gjør som kan ha negativ effekt på lesere eller samfunnsutviklingen. Resten det prøver jeg å unngå å skrive noe om, selv om det holder hardt noen ganger. Jeg har tidligere tenkt at brukere som går over grensa må stå til ansvar for det de skriver, det tenker jeg fortsatt. MEN denne debatten gjør det klart for meg at bloggere må ta noe ansvar selv også. De velger å blogge, og det er ikke hva som helst de velger å blogge om, det er dypt personlige ting. 

Jeg velger mine venner med omhu. Det er bare et fåtall mennesker som jeg stoler nok på til å dele tankene mine med. Dette er mennesker som har vist seg å være seg tilliten verdig. Alle har opplevd at folk de stoler på har fortalt ting videre, mange har opplevd at folk har ledd av dem bak ryggen på dem. Dette er livets lære, og man lærer seg at man må være mer varsom med hvem man deler ting med. 

For meg er det helt ufattbart, altså virkelig ufattbart at bloggere holder på som de gjør. Eller jeg skjønner hvorfor de deler, men ikke hvorfor de ikke lærer av hva slags negative konsekvenser det har. Mange ganger får jeg frysninger på ryggen av hvordan de omtaler leserne sine. I sine tyngste stunder så er det bloggleserne de vender seg til. "Alt jeg ville var å skrive til dere" skrev en av dem, og jeg tenker nei, nei, nei. Det er en helt sjuk binding til leserne. Og jeg forstår den, fordi mange er jo helt "å du er så vakker", "du er helt perfekt" og "jeg vil bli som deg". Det må være fantastisk å ha sin egen heiagjeng som nesegrus beundrer deg og som du kan påkalle når du trenger dem. Men det er jo ikke bare slike lesere er det vel? Det er mengder av folk med ulike sosiale ferdigheter, ulik alder, ulik bakgrunn. Se deg rundt, det kan være så enkelt som at dere kommer fra ulik familiebakgrunn, dere liker forskjellige ting, dere har ulik sans for mote. Noen har andre verdier enn deg, noen er fundamentalistisk opptatt av kortreist mat, eller dyrevern, eller barnearbeid eller what not. De vil være uenig med deg, de vil synes kjolen din er stygg, de vil henge seg opp i akkurat det de er opptatt av. Og på nettet er selvsensur mangelvare. At alle disse har ansvar for hva de ytrer er udiskutabelt, men at du setter deg i en situasjon hvor du deler hele deg med alle mulige slags folk, det ansvaret må du nesten ta. Og konsekvensen av det også. Fordi du spiller russisk rulett med psyken din når lesere får så stor betydning. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carina Maria
3 minutter siden, CecilieX skrev:

Jeg synes deler av denne debatten er uhyre interessant. Innlegget mitt fra i går i denne tråden overrasket meg litt, fordi jeg lenge har hatt helt klare tanker om hva det er greit å diskutere og hva som ikke er greit. Mitt engasjement handler om alt som bloggere gjør som kan ha negativ effekt på lesere eller samfunnsutviklingen. Resten det prøver jeg å unngå å skrive noe om, selv om det holder hardt noen ganger. Jeg har tidligere tenkt at brukere som går over grensa må stå til ansvar for det de skriver, det tenker jeg fortsatt. MEN denne debatten gjør det klart for meg at bloggere må ta noe ansvar selv også. De velger å blogge, og det er ikke hva som helst de velger å blogge om, det er dypt personlige ting. 

Jeg velger mine venner med omhu. Det er bare et fåtall mennesker som jeg stoler nok på til å dele tankene mine med. Dette er mennesker som har vist seg å være seg tilliten verdig. Alle har opplevd at folk de stoler på har fortalt ting videre, mange har opplevd at folk har ledd av dem bak ryggen på dem. Dette er livets lære, og man lærer seg at man må være mer varsom med hvem man deler ting med. 

For meg er det helt ufattbart, altså virkelig ufattbart at bloggere holder på som de gjør. Eller jeg skjønner hvorfor de deler, men ikke hvorfor de ikke lærer av hva slags negative konsekvenser det har. Mange ganger får jeg frysninger på ryggen av hvordan de omtaler leserne sine. I sine tyngste stunder så er det bloggleserne de vender seg til. "Alt jeg ville var å skrive til dere" skrev en av dem, og jeg tenker nei, nei, nei. Det er en helt sjuk binding til leserne. Og jeg forstår den, fordi mange er jo helt "å du er så vakker", "du er helt perfekt" og "jeg vil bli som deg". Det må være fantastisk å ha sin egen heiagjeng som nesegrus beundrer deg og som du kan påkalle når du trenger dem. Men det er jo ikke bare slike lesere er det vel? Det er mengder av folk med ulike sosiale ferdigheter, ulik alder, ulik bakgrunn. Se deg rundt, det kan være så enkelt som at dere kommer fra ulik familiebakgrunn, dere liker forskjellige ting, dere har ulik sans for mote. Noen har andre verdier enn deg, noen er fundamentalistisk opptatt av kortreist mat, eller dyrevern, eller barnearbeid eller what not. De vil være uenig med deg, de vil synes kjolen din er stygg, de vil henge seg opp i akkurat det de er opptatt av. Og på nettet er selvsensur mangelvare. At alle disse har ansvar for hva de ytrer er udiskutabelt, men at du setter deg i en situasjon hvor du deler hele deg med alle mulige slags folk, det ansvaret må du nesten ta. Og konsekvensen av det også. Fordi du spiller russisk rullett med psyken din når lesere får så stor betydning. 

Jeg ser du tenker mye av det samme som meg når jeg leser det du skriver og jeg er enig at bloggerne må ta ansvar selv. 

Jeg leser omtrent 10 blogger daglig som jeg har fulgt over lang tid og de dem har felles er at de behandler leserne sine med respekt og noen av bloggerne jeg leser er samfunns beviste for de skriver om forskjellige samfunns temaer som engasjerer men selv om dem får kommentarer fra leserne som ikke er enige er de saklig når dem svarer leserne sine. 

Jeg er engasjert i at bloggerene skal være beivst i sin oppgave som blogger. Jeg forventer mer av bloggere i alderen 35 år og oppover. At dem skal vere gode forbilder for yngre bloggere for mange av oss som er i 30 årene har selv barn og vi vil vere gode forbilder for barna våre når dem vokser opp. Jeg blir lei meg når jeg ser og hører jenter i 13 års alderen bli like perfekt som Sophie Elise for dem synes hun har et perfekt utseende. Sophie Elise er en pen jente men hun har ikke frontet det naturlige skjønnhets idealet. Til hennes unskyldning var hun 18 år da hun tok silikon men at hun har tatt botox og restylan i ung alder skremmer meg og nå er hun over 20 år og har begynt og angre på ting hun har gjort. 

Derfor reagerer jeg enda mer når en voksen blogger fronter det samme budskapet for det blir feil signal og det finnes ingen unskyldning at voksne trenger det mer enn yngre. Mamma og pappa er i 50 årene og mamma kunne alldri tatt en skjønnhets behandling. Mormor og farmor er i 80 årene og dem er verdens søteste mennesker med rynker som det skal vere. Voksne bloggere som fronter falsk skjønnhets ideal gjør meg sint. Dem har like stort ansvar som topp bloggerne men dem undskylder seg med at dem ikke er i mål gruppen og det er den dummeste unskyldningen jeg leser. Jeg kjenner noen jenter i som er i 20 års alderen som vil ta botox eller restilan og dem leser alt av informasjon dem finner på blogger, youtube, instagram og dem søker etter bilder og videoer fra skjønnhets behandlinger. Alder på dem som dem søker hos spiller ingen rolle. 

Det er ikke personen bak bloggen jeg vil kritisere men saken om skjønnhets presset og det er der forskjellen ligger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/21/2017 den 2.29, Lovelulu skrev:

Jeg har selv blitt utsatt for dette.

Jeg synes det er helt på sin plass å rakke ned på folk som eksponere helt uskyldige barn på nett for å tjene penge - ja.  

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
4 timer siden, Ultiva skrev:

Se & Hør later ikke som om de er venninnen din for å få deg til å kjøpe ting.

Se & Hør har ikke redigert menneskene i bladene sine slankere.

Se & Hør har ikke skrevet falske kommentarer i spaltene sine for å fremstå bedre eller for å trykke leserne sine ned.

Se & Hør driver ikke med skjult markedsføring. 

Se & Hør driver ikke med utkritisk utleverering av barna til de ansatte.

Osv.

Vet nesten ikke hva jeg skal svare på dette,for alt ble liksom feil.De trykker ned folk jo. Selvfølgelig hør de det. Det har de gjort i alle år det. Vil du ikke la deg publisere i bladet.så jo,da trykker de mennesker ned. Redigerer de ikke bildene altså? Jo,det tror jeg nok de gjør :-) men nok om akkurat det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Deler av diskusjonen fra den originale tråden "Er det greit å rakke ned på Bloggere her på KG" er splittet ut til denne tråden. Original hovedinnlegg lyder som følger: Opprettet av Lovelulu 

Sitat

Jeg har selv blitt utsatt for dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit er det vel ikke akkurat. Men underholdende derimot....ja. 

Jatta, jatta...jeg er smålig og kjip som finner sånt underholdende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2017 den 6.42, Midnight skrev:

For noe tull. Det er faktisk IKKE 'fritt frem' å rakke ned på folk, fordi de har valgt å dele noe av sitt liv med offentligheten. Herregud, hvor har dere dette fra? Det er så utrolig barnslig, og absolutt ingen unnskyldning for å snakke stygt om andre. 

Men vi som lesere av en blogg skal tåle att bloggeren eventuelt slenger med leppa og skriver ufint,om leseren spør om et spørsmål? Er aldri noen som sier noe om dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erdetmulig

Man tror det ikke før man ser det hvor stygge enkelte kvinner er mot noen de ikke liker. Hvorfie oppføre seg som hodeløse høns mot bloggere som skriver sine innerste tanker på blogg. Kjenner du ikke bloggeren på toppen av alt. DA  mener jeg det ikke hører hjemme noe sted.

Det er jo lov å bruke hodet før man skriver på kommentarfelt. Tenke seg om 3 ganger før du dritet deg ut å hetser ukjente du ikke kjenner fra annet en det du leser på nett.

:ac:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...