AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #1 Skrevet 24. juni 2017 Jeg har flere barn så har valgt å spare 500 i mnd til hver. Får nesten et stikk av dårlig samvittighet fordi så mange sparer barnetrygden. Hvilken type sparing har du valgt? Anonymkode: 17aab...072
Brøleapen Skrevet 24. juni 2017 #3 Skrevet 24. juni 2017 Jeg sparer ingenting direkte til barna. Vi sparer en god del til oss og vi kommer til å være gjeldfrie før de trenger penger til f.eks egenkapital. Jeg ønsker ikke at barna skal vite at de har en stor sparekonto på lur. Jeg vil at de skal lære å klare seg selv, og jobbe for ting. Så går vi heller se om vi gir de noe penger når vi mener at de er fornuftige nok til å bruke de på en ok måte. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #4 Skrevet 24. juni 2017 Sparer ingenting til barna, prioriterer å betale ned ekstra på huslånet, vil kunne hjelpe de inn på boligmarkedet på den måten. Tenker også at en del av arven fra deres besteforeldre kan gå til barna når den tid kommer. Anonymkode: 5c82f...61b 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #5 Skrevet 24. juni 2017 Jeg har spart litt sporadisk på en konto til sønnen min opp gjennom. Ikke noe fast. Da han var liten, hadde vi mer enn nok å betale på, så da hadde jeg ikke råd til å spare noe for han. Men noen få kr nå og da ble det senere. For to år siden trengte han en ny pc, og siden pc-spill er hans store interesse, tok jeg penger fra sparekontoen og kjøpte en gaming-pc til 20.000 kr til han. Den bruker han hver dag og er kjempeglad for. Det er pr i dag bare 22.000 igjen på sparekontoen hans, og de tenkte jeg kunne gå til å hjelpe han med førerkortet, om han tenker å ta det snart. Han blir 18 neste år. Anonymkode: 38294...78d
Laban Skrevet 24. juni 2017 #6 Skrevet 24. juni 2017 Jeg sparer 2000 kr/mnd i aksjefond. Håper jeg har råd til å gjøre dette frem til hun blir 18. Pengene står i mitt navn, da. Vil ikke at hun skal få tilgang på dem som 18-åring og potensielt søle det bort.
Glitnir Skrevet 24. juni 2017 #7 Skrevet 24. juni 2017 Sparer barnetrygden på en fast konto til hvert barn, men står i våre navn. På den måten har vi mulighet til å bruke disse pengene på andre ting til barna dersom den økonomiske situasjonen senere skulle tilsi det. Gjør den ikke det, får de sikkert pengene i gave fra oss. I tillegg har de hver sin konto i eget navn til pengegaver fra andre etc.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #8 Skrevet 24. juni 2017 Mine foreldre sparte på to måter. Vi hadde en "egen" sparekonto. Her satt vi inn pengegaver, penger fra sommerjobb, konfirmasjonspenger og så videre. Denne kunne brukes til det vi selv ønsket, men bruk måtte avklares i familieråd. Litt vanskelig å forklare, men selv om det var noe som i mine foreldres øyne sikkert var unødvendig aksepterte de at jeg kjøpte det såfremt jeg hadde gode argumenter og hadde tenkt godt gjennom det. I tillegg sparte de fast beløp per måned til bolig. Så jeg hadde egenkapital til leilighet i Oslo da jeg begynte å studere, noe jeg har nytt godt av i alle år etter det. 12 år siden nå, og har nedbetalt hus i Oslo på grunn av denne starthjelpen. Anonymkode: 008ab...b1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå