Gå til innhold

Kjoler og skjørt til hverdags

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å bruke kjoler og skjørt, bruker det gjerne hver dag. Får ofte mye oppmerksomhet pga dette. Er veldig hyggelig at kollegaer og andre kommenterer at jeg ser bra ut, men ofte kommer spørsmål om hvorfor jeg har på kjole, om jeg skal noe spesielt eller kommentarer som "Navn har pyntet seg i dag", på en måte som jeg noen ganger oppfatter som negativt.

Hvorfor tenker noen at når man har kjole eller skjørt så har man liksom pynta seg, eller skal noe spesielt? Jeg bruker det jo som et hverdagsantrekk.

Anonymkode: dcaa6...d7a

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Har du kjole på i dag også?" er også en kommentar/spm som jeg ofte hører. 

TS

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Spesielt om våren og sommeren går jeg mye i skjørt/kjole, og folk klarer ikke la være å kommentere det. Selv om jeg kombinerer et feminitet skjørt med Converse, så blir jeg spurt om jeg skal noe spesielt. Tidligere denne uka gikk jeg med en hverdagslig sommerkjole, og på en halvtime ble jeg spurt tre ganger om hvorfor jeg gikk i kjole. Svarte som så at "Det er jo sommer!", men var fristet til å svare "Hvorfor går du IKKE i kjole?". Én ting er i hvert fall sikkert: veldig mange menn liker kvinner i kjoler og skjørt. Lett måte å få oppmerksomhet på, om man vil ha mer av det. For min del skulle jeg gjerne gått en hel dag i skjørt UTEN å få blikk og kommentarer... 

Anonymkode: 20a7b...739

• Liker 8
Skrevet

Kjole er noe jeg bruker når jeg er lat. Kan ta på meg ett plagg (pluss undertøy), trenger ikke kombinere noe, og det ser ut som om jeg har lagt inn innsats for å se bra ut.

• Liker 12
Skrevet

Ser ikke så mange damer i kjole/skjørt når jeg er ute. Hvor er dere?    Det er da bare så deilig å bruke kjole. Når jeg blir pensjonist skal jeg bosette meg i varmere strøk og bruke kjole hver dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha på deg litt mer hverdagslige kjoler, skjørtelengden bør være til rett over/under knærne, og du bør ha en tynn enkel strikkejakke over og hverdagslige sko, så du ikke ser overpyntet ut.

Jeg kan ikke gå med skjørt, får så stor rumpe da føler jeg, kjole er mer kledelig, men det blir mest til at jeg går med bukse/genser eller lengre tunika og tights, det er det mest kjolete jeg kan strekke meg til da :)

Anonymkode: a8ba9...7c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eller du kan bli anklaget for å være med  i en sekt der kvinner ikke får gå med bukser :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er typisk. Man kan nesten ikke gå i kjole i pottitlandet Norge uten at noen tror du har pyntet deg til fest eller noe. 

Anonymkode: fa1bc...056

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags jobber er det dere har? Jeg har ikke gått i noe annet enn skjørt og kjole de siste sju årene, og får aldri høre noe slikt.

Anonymkode: 56be8...a23

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags jobber er det dere har? Jeg har ikke gått i noe annet enn skjørt og kjole de siste sju årene, og får aldri høre noe slikt.

Jeg er lærer.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ha på deg litt mer hverdagslige kjoler, skjørtelengden bør være til rett over/under knærne, og du bør ha en tynn enkel strikkejakke over og hverdagslige sko, så du ikke ser overpyntet ut.

Jeg kan ikke gå med skjørt, får så stor rumpe da føler jeg, kjole er mer kledelig, men det blir mest til at jeg går med bukse/genser eller lengre tunika og tights, det er det mest kjolete jeg kan strekke meg til da :)

Hva er hverdagslige kjoler for deg? Lengden er alltid til knærne, føler meg ukomfortabel med noe kortere. Skoene jeg bruker synes jeg er ganske hverdagslige, tøysko ala Converse, ballerinasko. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg går ofte med kjole og skjørt, varierer med jeans innimellom, men går absolutt mest med kjoler. 

Mange i min omgangskrets og på jobben min gjør det. Ikke unormalt her. 

Men det er jo forskjell på hverdagskjoler og festkjoler, da. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer.

Hva er hverdagslige kjoler for deg? Lengden er alltid til knærne, føler meg ukomfortabel med noe kortere. Skoene jeg bruker synes jeg er ganske hverdagslige, tøysko ala Converse, ballerinasko. 

TS

Jøss. Jeg jobber på et universitet, og her er det ikke uvanlig med skjørt og kjoler. Flere lærer jeg kjenner i grunnskole og videregående går også mye med skjørt og kjoler. Må være arbeidsmiljøet ditt som er merkelig.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jøss. Jeg jobber på et universitet, og her er det ikke uvanlig med skjørt og kjoler. Flere lærer jeg kjenner i grunnskole og videregående går også mye med skjørt og kjoler. Må være arbeidsmiljøet ditt som er merkelig.

Som jeg skrev i hovedinnlegget så er det ikke bare kollegaer som sier dette. Kommentarene kommer like gjerne fra familie og folk på gata eller på bussen. 

TS

Gjest NotNaomi
Skrevet

Merkelig! Jeg går oftest i kjoler,men helt hverdagslige da. Sånn bomullskjole ned til litt over knærne. Bruker ofte kjoler jeg kombinerer med jeans-tights. Ser mange i kjoler jeg. Skjønner ikke hva som er så uvanlig med det? :klo:

Skrevet

Folk bruker det for sjeldent. Derfor  kommentarer. Bidra selv med at det er mer vanlig. Så forsvinner komentatene 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er typisk. Man kan nesten ikke gå i kjole i pottitlandet Norge uten at noen tror du har pyntet deg til fest eller noe. 

Anonymkode: fa1bc...056

Kanskje fordi at norske kvinner kler seg sporty, så når jenter har på seg skjørt eller kjoler så ser det pyntet ut. Mens i andre land, som Frankrike og Russland, er det normalt å pynte seg hver dag: gå i kjoler, høye hæler, fikse på håret og ikke bare ha en hestehale..osv. Så i noen land, blir dette sett på som normalen, men ikke i Norge, da de fleste kvinner her har en sporty stil 😉

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker bare kjoler. Hvis jeg ikke skal på trening, eller skogstur. Og nå tror jeg folk er så vant til det. For nå får jeg ingen kommentarer på det lenger. Men fikk mye i starten.

• Liker 3
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk slike kommentarer både da jeg jobbet i en interiørbutikk og da jeg var langvarig vikar på en barne- og ungdomsskole. Da var jeg "hun som alltid går i skjørt". Jeg gikk selvsagt ikke alltid i skjørt, men det var ikke mange andre som gjorde det, og elever og kolleger, spesielt de under 30, syntes det var spesielt at jeg ofte kledde meg slik.

Her jeg jobber nå er det flere som går i skjørt, men det hadde nok blitt lagt merke til om jeg kun gikk i det. Nå har jeg hatt en langvarig bukseperiode igjen; jeg er et periodemenneske med klær som med mat - en periode på en og en halv uke på skolen hadde jeg med rester til niste eller lagde en wrap - da fikk jeg kommentarer fra dag to på at jeg alltid hadde med så god mat "og her har vi bare triste skiver å spise". I min nåværende jobb har jeg spist mye knekkebrød med makrell i tomat, da får jeg kommentarer på at jeg alltid spiser det.

Nå lurer jeg på hva det neste blir - hva andre legger merke til at jeg "alltid" gjør som jeg ikke selv er klar over :fnise:

Endret av applestories
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går også mye i kjoler og skjørt, men det har sammenheng med at jeg sliter med å finne bukser:P Men jeg har inntrykk av at folk anser selv casual kjoler og skjørt som mer pyntet enn en hvilken som helst bukse fordi det ikke er så vanlig å bruke skjørt/kjoler til hverdags her til lands, noe som egentlig er kjempesynd! Så for at folk skal bli mer vant med at det brukes kjole og skjørt så må man jo bare fortsette å bruke det:)

Anonymkode: 830c9...e75

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bilderesultat for audrey lemon

Jeg liker denne kjolen her. Synes dere kjoledamer det er en hverdagskjole, eller en kjole til spesielle anledninger? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...