Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja mitt spørsmål er om det er realistisk å leve for 7300 i mnd, etter husleie? Skal da gå til regninger,  mat/husholdning og diverse annet. 

Skjønner det kan bli trangt, men med planlegging burde det gå. Sånn kjapt tenker jeg 2500 til mat,  500 til husholdningen,  3000 til regninger og 1300 til sparing/uforutsette utgifter/klær/fritid/kollektivt.  

Jeg er voksen, passert 30 om det har noe å si. Har blitt singel så må finne meg ett nytt sted å bo.. og en større stilling..(eller jobb nr 2). Tatt utgangspunkt i en leilighet til 6500, håper selvsagt det dukke opp noe billigere.  Men må bo litt sentralt da kollektivtilbudet er labert her på bygda.(vil jo da spare penger siden jeg ikke er avhengig av buss). 

Tar gjerne imot tips til hva man kan gjøre for å holde utgiftene nede?

Anonymkode: aae6f...00d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

takk. Ser at denne kalkulerer at jeg burde hatt litt mer, ikke overraskende. Men det er også punkter der jeg kan kutte ned på, jeg kjøper ikke klær hver mnd feks. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du er bevist på hva du bruker pengene på så skal det gå bra :) Har levd for mindre selv.

Anonymkode: 3fcd8...bbb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever på 3000kr etter at husleie, strøm og vann er betalt. 

Du klarer deg nok.

Anonymkode: 4fa69...93d

AnonymBruker
Skrevet

Alt går for en periode. Man kan feks slite klærne lenger, utsette tannlegebesøk, droppe frisør etc. 

Anonymkode: cba92...d2e

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. 

Jeg hadde egentlig ikke tenkt på det før jeg snakket med en venn om økonomi og vi kom inn på hvordan mitt budsjett så ut fremover, hvor han ga inntrykk av at det ville bli vanskelig. 

Har jo aldri egentlig aldri bodd alene.. flyttet jo rett inn med exen som 19 åring.  Så er kanskje på tide å få nye erfaringer. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Jeg hadde egentlig ikke tenkt på det før jeg snakket med en venn om økonomi og vi kom inn på hvordan mitt budsjett så ut fremover, hvor han ga inntrykk av at det ville bli vanskelig. 

Har jo aldri egentlig bodd alene.. flyttet jo rett inn med exen som 19 åring.  Så er kanskje på tide å få nye erfaringer. 

Ts

*rettet på skrivefeil

Skrevet

Mange studenter klarer seg med 3000 i måneden.

Selv villle jeg ikke orket.

AnonymBruker
Skrevet

Er dette kun midlertidig? Jeg hadde det slik en periode etter ett brudd og klarte meg med 1000kr på mat i måneden. Ikke veldig næringsrik men mest for å fylle magen. I tillegg bodde jeg på kollektiv og betalte lavere husleie. Da er 7300kr mer enn nok. 

Anonymkode: 33c5f...19a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette kun midlertidig? Jeg hadde det slik en periode etter ett brudd og klarte meg med 1000kr på mat i måneden. Ikke veldig næringsrik men mest for å fylle magen. I tillegg bodde jeg på kollektiv og betalte lavere husleie. Da er 7300kr mer enn nok. 

Anonymkode: 33c5f...19a

Det blir til jeg får en ny jobb med større stilling eller en deltidsjobb som kan kombineres med den jeg allerede har. Vet jo ikke hvor lang tid det vil ta, men håper jo å ha litt flaks ☺

AnonymBruker
Skrevet

Alt kommer an på hvor mye du må ut med i mnd. Hvor mye kommer alle regningene på til sammen? (Husleie, strøm, nett, Tlf, evt lån) 

så får man holde seg til budsjett når det kommer til mat, restaurantbesøk, klær osv. Man MÅ ikke ha en ny genser fordi den har fått en rift under armen feks, det kan man sy. 

Anonymkode: f2c72...30d

Gjest Blondie65
Skrevet

Dette er umulig å svare på fordi du ikke har fortalt hvilke andre utgifter du har. Jeg f.eks har linser som jeg betaler et månedlig beløp på. I tillegg må jeg ha linsevæske til disse. Jeg har fagforeningskontigent med reise- og innboforsikring - før jeg hadde det utgjorde forsikringer 2-2.500/år. Innboforsikring må alle ha.

Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

takk. Ser at denne kalkulerer at jeg burde hatt litt mer, ikke overraskende. Men det er også punkter der jeg kan kutte ned på, jeg kjøper ikke klær hver mnd feks. 

ts

730 kroner til personlig pleie? Det er mye. Er TV og internett inkludert i leien? I så fall kan du ta bort en del for det. Siden du ikke trenger å betale for transport, så kan du trekke fra denne posten.

Endret av penny_
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, penny_ skrev:

Ja, men se på postene da. 730 kroner til personlig pleie? Det er mye. Er TV og internett inkludert i leien? I så fall kan du ta bort en del for det. Siden du ikke trenger å betale for transport, så kan du trekke fra denne posten.

Jeg håper å få leiligheten hvor tv og Internett er inkludert,  huseier skulle si ifra over helga, hadde vist mange interesserte. Men de virket positive ☺

Jeg så på postene,  og skrev jo også at det var en del av postene jeg kunne ned på ☺

10 minutter siden, Blondie65 skrev:

Dette er umulig å svare på fordi du ikke har fortalt hvilke andre utgifter du har. Jeg f.eks har linser som jeg betaler et månedlig beløp på. I tillegg må jeg ha linsevæske til disse. Jeg har fagforeningskontigent med reise- og innboforsikring - før jeg hadde det utgjorde forsikringer 2-2.500/år. Innboforsikring må alle ha.

Jeg har ikke så mye andre utgifter, annet enn til mobilen pr i dag (249 kr mnd), men regner med det nok vil endre seg når jeg bor alene, feks betaler jo ikke jeg for netflix o.l, men det kan jo forandre seg om jeg føler for å ha netflix. 

Innbo på ca 260 kr i mnd. 

Nrk lisensen 300 kr i mnd. Hvis jeg beregnet riktig. 

Strømforbruket vet jeg jo ikke hvor høyt vil bli i leiligheten,  men kommer til å gjøre mitt for å holde de nede. 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja mitt spørsmål er om det er realistisk å leve for 7300 i mnd, etter husleie? Skal da gå til regninger,  mat/husholdning og diverse annet. 

Skjønner det kan bli trangt, men med planlegging burde det gå. Sånn kjapt tenker jeg 2500 til mat,  500 til husholdningen,  3000 til regninger og 1300 til sparing/uforutsette utgifter/klær/fritid/kollektivt.  

Jeg er voksen, passert 30 om det har noe å si. Har blitt singel så må finne meg ett nytt sted å bo.. og en større stilling..(eller jobb nr 2). Tatt utgangspunkt i en leilighet til 6500, håper selvsagt det dukke opp noe billigere.  Men må bo litt sentralt da kollektivtilbudet er labert her på bygda.(vil jo da spare penger siden jeg ikke er avhengig av buss). 

Tar gjerne imot tips til hva man kan gjøre for å holde utgiftene nede?

Ja, det er fullt mulig. Som student i fem år levde jeg på under halvparten. Det er slitsomt, men går fint an. Hvis du er bevisst på å kjøpe billigere alternativer og ikke bruker penger på ting du ikke trenger.

Anonymkode: 5a874...3a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...