LISJ Skrevet 23. juni 2017 #1 Skrevet 23. juni 2017 Hvor lang tid kan det ta å slanke seg 10-12 kilo. Føler det eneste som funker på meg er trening og mye fysisk aktivitet. Har prøvd sunnere kost før, gikk ned 5 kilo på 1.5 mnd; men kun riskaker og frukt nesten. Lurer på om det er røyk som har ødelagt forbrenningen min? Vil det gå raskt av når hormoner og alt faenskap med sigg er stabilisert litt og østrogennivåer etc har bedret seg? Vet at nikotin og alt som er i sigg er uhyre skadelig for hormoner og at man lagrer MYE fett rundt magen og midjen med siggarettbruk....
Pringle Skrevet 24. juni 2017 #2 Skrevet 24. juni 2017 Hvor fort du går ned, avhenger av utgangspunktet (din vekt, høyde, fettprosent) og kaloriunderskuddet du har over tid. Du kan regne med å kunne gå ned opptil 1% av din kroppsvekt per uke, litt mindre hvis du ikke er overvektig, litt mer hvis du har kraftig fedme. Jeg ville ikke kalle "kun riskaker og frukt nesten" for sunn kost. Sunn kost er etter min oppfatning variert og balansert. Det innebærer at du får i deg alt du trenger av næring hver dag, og samtidig ikke for mye av noe, over tid. Du kan spise akkurat hva du vil, og nettopp det å tillate seg å spise akkurat hva man vil, fører for de aller fleste til at man jevnt over tar bedre valg. Forbrenningen din og hormonene dine er antakeligvis helt i orden, så det ville jeg ikke bekymret meg over. Det er kjempebra at du har sluttet å røyke! Hvis du ikke går ned like fort som du forventer, kan det være forventningene dine og/eller matinntaket ditt du må justere. Jeg tror bekymringer er den viktigste faktoren når det kommer til fettlagring, og kanskje ikke engang direkte, men fordi man lett kan komme til å spise for mye - og man kan også få røyksug - når man er mye bekymret. Når du spiser bare det du trenger, vil du ikke lagre overflødig fett. 8
Lurium Skrevet 24. juni 2017 #3 Skrevet 24. juni 2017 Kroppen er ikke laget for brå omvendinger, hvis en er vant til et kosthold hvor en hele tiden spiser mer enn en trenger, så kan en ikke plutselig starte med bare negative dager, personlig anbefaler jeg kanskje å starte med 2 dager i uka hvor du unner deg et måltid du ser ekstra fram til, som belønning, etter et par uker kan du prøve med en dag i uka. Jeg beholder et skeie-ut-måltid i uka uansett hvor fit jeg er, og det funker iallefall for meg. Etter min mening handler livsstilsendring/vektredusering om å ta seg tid. Personlig sikter jeg på 300-400 gram i uka hvis jeg skal ned, med en aktiv fritid trenger jeg egentlig ikke å gjøre annet enn å spise sunn, (lette meieriprodukter, havregryn, nøtter og mandler, kylling, fisk, grønnsaker), mat, går aldri sulten og har overskudd til trening + at jeg beholder muskulaturen. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #4 Skrevet 24. juni 2017 Hormonelt sett - jeg har pco og har gått med hormonspiral pga det... Nå er den snart utgått, mer jeg har gått opp 10-20 kg pluss fått mer kviser. Har forstått det slik at hormonspiralen tilfører kvinnelige hormoner? Vil det da ha litt effekt på forbrenningen og i tillegg få ned kvisene mine - siden det skyldes gjerne testosterondominans? Anonymkode: 08ab9...39f
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #5 Skrevet 24. juni 2017 Nei du lagrer ikke fett rundt magen pga sigaretter det lagres der enten på grunn av gener eller stress. Anonymkode: 96362...05a 2
penny_ Skrevet 24. juni 2017 #6 Skrevet 24. juni 2017 (endret) Hvordan er det mulig å tro at kun riskaker og frukt er et sunt kosthold? Grunnen til at du gikk ned da er vel at du ikke klarte å spise så mye fordi du spiste så ensidig? Spis variert, men begrens deg litt mer enn du gjør til vanlig når du ikke går ned i vekt. Endret 24. juni 2017 av penny_ 3
Gjest morhjertegod Skrevet 24. juni 2017 #7 Skrevet 24. juni 2017 Frukt og riskaker funker ikke. Man kan gå ned ti kilo på under seks mnd, uten at det er skadelig. Jeg slanker meg ikke, men jeg holder en stabil vekt med å spise minimalt med karbo og sukker. Kutt ut drittmat, ferdigmat, pasta, brød og ris. Spis kun litt godteri om du må på lørdag, noen dager uten sukker og karbo, så blir søtsuget borte. Drikk mye vann, spis masse grønnsaker og frukt, gi kroppen næring, ikke sult den og tren masse.
ajarRun Skrevet 24. juni 2017 #8 Skrevet 24. juni 2017 15 timer siden, Lurium skrev: Kroppen er ikke laget for brå omvendinger, hvis en er vant til et kosthold hvor en hele tiden spiser mer enn en trenger, så kan en ikke plutselig starte med bare negative dager, personlig anbefaler jeg kanskje å starte med 2 dager i uka hvor du unner deg et måltid du ser ekstra fram til, som belønning, etter et par uker kan du prøve med en dag i uka. Jeg beholder et skeie-ut-måltid i uka uansett hvor fit jeg er, og det funker iallefall for meg. Etter min mening handler livsstilsendring/vektredusering om å ta seg tid. Personlig sikter jeg på 300-400 gram i uka hvis jeg skal ned, med en aktiv fritid trenger jeg egentlig ikke å gjøre annet enn å spise sunn, (lette meieriprodukter, havregryn, nøtter og mandler, kylling, fisk, grønnsaker), mat, går aldri sulten og har overskudd til trening + at jeg beholder muskulaturen. Grunnen til at kroppen lagrer fett er jo nettopp perioder der man går i underskudd. Evolusjonen har ikke tilpasset oss til et moderne liv. Vi lagrer fett fordi det i perioder ikke var tilgang til mat. Selvsagt kan man begynne hardt. Om man klarer å holde seg til dietten kommer an på person, det finnes ingen fasit. Enkelte foretrekker stort underskudd i kort tid, og vice versa. Man må se hva som passer til sin personlighet. For kroppen er det et fett om man går ned fort eller sent, det viktigste er at man går ned.e
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #9 Skrevet 24. juni 2017 1 time siden, morhjertegod skrev: Frukt og riskaker funker ikke. Man kan gå ned ti kilo på under seks mnd, uten at det er skadelig. Jeg slanker meg ikke, men jeg holder en stabil vekt med å spise minimalt med karbo og sukker. Kutt ut drittmat, ferdigmat, pasta, brød og ris. Spis kun litt godteri om du må på lørdag, noen dager uten sukker og karbo, så blir søtsuget borte. Drikk mye vann, spis masse grønnsaker og frukt, gi kroppen næring, ikke sult den og tren masse. Men frukt har masse karbo? Anonymkode: 96362...05a
Gjest morhjertegod Skrevet 25. juni 2017 #10 Skrevet 25. juni 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Men frukt har masse karbo? Anonymkode: 96362...05a Stemmer det, men cantaloupe melon, appelsin, rabarbra, bjørnebær, multer og bringebær er eksempler på frukt og bær du fint kan spise. Jeg spiser ikke lavkarbo, er ikke fanatiker, men prøver tenke meg om.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #11 Skrevet 25. juni 2017 16 timer siden, morhjertegod skrev: Frukt og riskaker funker ikke. Man kan gå ned ti kilo på under seks mnd, uten at det er skadelig. Jeg slanker meg ikke, men jeg holder en stabil vekt med å spise minimalt med karbo og sukker. Kutt ut drittmat, ferdigmat, pasta, brød og ris. Spis kun litt godteri om du må på lørdag, noen dager uten sukker og karbo, så blir søtsuget borte. Drikk mye vann, spis masse grønnsaker og frukt, gi kroppen næring, ikke sult den og tren masse. 10 kg på 6 mnd er overhode ikke skadelig. Med mindre en er undervektig/havner i undervektig kategori. Anonymkode: 22bf0...f83 4
sofie777 Skrevet 25. juni 2017 #12 Skrevet 25. juni 2017 Tråden er ryddet for latterliggjøring og helseskadelige råd, samt svar til dette sofie777, mod
LISJ Skrevet 5. desember 2017 Forfatter #13 Skrevet 5. desember 2017 Frukt var sykt lurt forslag da. Feks kunne feks lagd noe anna enn smoothie( blender e for brutalt for mæ asså) ( mental alder 4.5) ja frukt skal e faktisk prøve for e har prøvd grønnsakå men forstår ikkje anna enn iså og beste dvs smågodt. Og te og saft og kaffe og alt sånt til bebiå omtrent da liksom da.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #14 Skrevet 6. desember 2017 På 24.6.2017 den 0.16, LISJ skrev: Hvor lang tid kan det ta å slanke seg 10-12 kilo. Føler det eneste som funker på meg er trening og mye fysisk aktivitet. Har prøvd sunnere kost før, gikk ned 5 kilo på 1.5 mnd; men kun riskaker og frukt nesten. Lurer på om det er røyk som har ødelagt forbrenningen min? Vil det gå raskt av når hormoner og alt faenskap med sigg er stabilisert litt og østrogennivåer etc har bedret seg? Vet at nikotin og alt som er i sigg er uhyre skadelig for hormoner og at man lagrer MYE fett rundt magen og midjen med siggarettbruk.... Nå anbefaler jeg virkelig ikke riskaker og frukt da, om du skal ned i vekt. Å gå ned 10 kg på 7 måneder er absolutt mulig. Men det krever så klart innsats. Går ikke ned i vekt av å tenke "nå skal jeg slanke meg", for så å kose seg på soffaen foran TV-skjermen hver kveld. Det krever fysisk aktivitet og sunn kost. Den beste kombinasjonen til å gå ned i vekt er åpenbart sunn og næringsrik kost + fysisk aktivitet. Personlig har jeg gått ned 20 kg på 2 år uten å i det hele tatt prøve, bare ved å spise sunnere, trene mer og slutte med kjedespising. Kjedespising tror jeg er synderen hos forferdelig mange mennesker. Mat er blitt en slags sånn "må ha"-greie når man ser på TV, ser film, skal kose seg med venner eller liknende. Det er som om vi spiser for å være sosiale, noe de fleste kulturer gjør. Problemet er at vi spiser mye, vi spiser usunt og vi spiser like mye når vi er alene. Særlig i skjul kanskje. Bare sniker litt i kjøkkenskapene og i kjøleskapet i reklamepausen. Personlig anbefaler jeg å skaffe deg oversikt over matinntaket og mosjonen din. Skriv ned hva du gjør og hva du spiser, så har du fullstendig kontroll på det en stund. Bare til du er så "inni" det at det faller deg naturlig å ta sunne, gode valg uten å tenke særlig på det. Noen dager vil store utskeilser skje, det er bare naturlig. Men da begynner man på scratch igjen og igjen, man har ikke ødelagt vektnedgangen fordi man spiser ett kakestykke eller en halv pose potetgull plutselig. Men man ødelegger vektnedgangen når man lar det bli en vane.... når handlekurven fylles av ting som egentlig ikke burde vært der. Og når hodet tenker "det er så lite, det utgjør sikkert ingen forskjell". Man lurer seg selv hele tiden. Og det er når man er naiv og godtroende og bortforklarende at kiloene sniker seg på. Anonymkode: 06dcc...db2 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #15 Skrevet 6. desember 2017 On 6/24/2017 at 11:33 PM, morhjertegod said: Frukt og riskaker funker ikke. Man kan gå ned ti kilo på under seks mnd, uten at det er skadelig. Jeg slanker meg ikke, men jeg holder en stabil vekt med å spise minimalt med karbo og sukker. Kutt ut drittmat, ferdigmat, pasta, brød og ris. Spis kun litt godteri om du må på lørdag, noen dager uten sukker og karbo, så blir søtsuget borte. Drikk mye vann, spis masse grønnsaker og frukt, gi kroppen næring, ikke sult den og tren masse. Tre helt fine matvarer å ha i moderate mengder i et ellers balansert kosthold. Folk må slutte å være så redd for karbohydrater! Anonymkode: 59490...0da 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #16 Skrevet 6. desember 2017 Jeg gikk ned 20 kilo på 5 mnd for 2 år siden. Nå har jeg gått ned 10 kilo på 4, 5 mnd. Jeg spiser mindre og beveger meg mer. Jeg har oppdaget at om vekta står stille i en mnd hjelper det meg å spise mye en dag. Da kikkstarter jeg vektreduksjonen. Anonymkode: b8ceb...995
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå