AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #1 Skrevet 23. juni 2017 Hei. Jeg er 26 år og har ikke vært ute i arbeid siden 2013. Jeg er også ung ufør, men det har ikke noe å si for selve innlegget. Jeg har periodevis prøvd og anskaffe meg jobb ved å søke på ledige stillinger. Har vært på hugget når det kommer til søknader om sommervikarer eller lave prosentstillinger i håp om å kanskje få noe mer etterhvert eller fast. Men har dessverre ikke lykkes med det. Jeg har rett og slett kommet i en ond spiral i forhold til å ikke ha noe fast jobb å gå til (jeg har påtatt meg barnevakt jobber og litt sånn småtteri, men ikke annet). Jeg sliter kraftig med følelsene av å ikke gjøre noe nytte av meg, og at jeg ikke duger til noe. Jeg skjemmes over meg selv, og jeg er livredd for å eventuelt måtte fortelle andre eller nye bekjentskaper at jeg ikke har jobbet på så mange år. Jeg føler at andre ser på meg som udugelig å en som ikke gidder å jobbe. Jeg vil jo mer enn gjerne jobbe, men problemet er at det finnes ikke ledige jobber, og når jeg ringer rundt så trenger de enten ikke noen til noe eller så får jeg beskjed om å sende inn en søknad. Og når jeg sender inn en søknad så får jeg beskjed lang tid etter ansettelses dato om at stillingen er satt. Jeg ble for en stund siden lovet et intervju til en deltidsstilling i en klesbutikk. Ventet spent og trodde faktisk at jeg kom til å få jobben, da sjefen virket veldig positiv til meg. Jeg hørte ikke noe, og tok derfor kontakt å spurte om hun hadde glemt meg. Neeeida, hun hadde ikke fått tid til noen skikkelig intervjurunde så hun hadde allerede ansatt noen. Skuffet som jeg ble. Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre, og jeg føler at jeg prøver så godt jeg kan. Men når der ikke er noe ledige stillinger eller jobber å få hva gjør jeg da? Jeg kan jo påstå såpass at CV´n min ikke er ut av de lengste, jeg har jobberfaring, men ikke nylig jobberfaring. Så redd for å kanskje møte den rette en gang, men så kommer jo spørsmålet om hva jobber du med da? ganske tidlig, og da sier jeg at jeg er jobbsøker. Ønsker ikke noe negative kommentarer, for jeg føler meg som en udugelig dritt fra før. Små deprimert blir jeg av å ikke ha noe å gjøre også. Vet ikke hva jeg nøyaktig ønsker med dette innlegget, men å komme meg ut i jobb er ganske sikkert at jeg vil. Spørsmålet er om noen vil gi meg en sjanse etter så mange år.. Anonymkode: 98563...fa6 1
Gjest TrailerEnka Skrevet 23. juni 2017 #2 Skrevet 23. juni 2017 Men hvorfor er du ufør? Hvis du søker deg ut i full job???
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #3 Skrevet 23. juni 2017 1 minutt siden, TrailerEnka skrev: Men hvorfor er du ufør? Hvis du søker deg ut i full job??? Det ønsker jeg ikke å gå videre inn på, og for min del så er det snakk om kanskje en deltid. Jeg kan jobbe opptil en sum i året ved siden av det jeg allerede har. Og tjener jeg over det så blir jeg bare trukket for det jeg har tjent ekstra. Men det var ikke saken .. Anonymkode: 98563...fa6 1
Gjest TrailerEnka Skrevet 23. juni 2017 #4 Skrevet 23. juni 2017 (endret) Har du snakket med nav ang arbeidsutprøving eller tilrettelagt arbeidsplass? Du er jo ikke mindre verdt om du ikke jobber, det er mange grunner til hvorfor man ikke klarer å jobbe. Men å ha litt å gjøre dom gjør dagene litt meningsfylte tror jeg er lurt. Endret 23. juni 2017 av TrailerEnka
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #5 Skrevet 23. juni 2017 Akkurat nå, TrailerEnka skrev: Har du snakket med nav ang arbeidsutprøving eller tilrettelagt arbeidsplass? Du er jo ikke mindre verdt om du ikke jobber, det er mange grunner til hvorfor msn ikke klarer å jobbe. Jeg behøver ikke tilrettelagt arbeid. Og ja, jeg har pratet med nav. Nav sier at jeg er såpass oppegående at jeg ikke behøver noe hjelp til å anskaffe meg jobb. Anonymkode: 98563...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #6 Skrevet 23. juni 2017 3 minutter siden, TrailerEnka skrev: Har du snakket med nav ang arbeidsutprøving eller tilrettelagt arbeidsplass? Jeg ønsker ikke å være under noe arbeidsutprøving. Jeg ønsker å jobbe på kun en plass. Som regel når man har noen i arbeidsutprøving/praksis så er det svært usannsynlig at man får noe tilbud om jobb der etterpå. Anonymkode: 98563...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #7 Skrevet 23. juni 2017 Du stiller nok ikke fremst i køen, slik er det bare. Om du ikke har jobbet eller studert siden 2013 tenker jo arbeidsgivere at du blir et "problem" (sykdom, fravær) og ansetter noen andre. Anonymkode: ce7c4...523
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #8 Skrevet 24. juni 2017 Du har ikke vurdert å gå på skolen da? Enten studere, ta opp fag eller noen form for voksenopplæring? Det viser initiativ, og de årene hvor du ikke har jobbet vil kanskje ikke bli så viktige lenger. Ellers syns jeg også det er litt rart at du vil jobbe når du er ufør. Jeg trodde folk ble uføre fordi de ikke klarer å jobbe. Men jeg har ikke noe med det. Blir bare nysgjerrig. Anonymkode: 5075b...713 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #9 Skrevet 24. juni 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker ikke å være under noe arbeidsutprøving. Jeg ønsker å jobbe på kun en plass. Som regel når man har noen i arbeidsutprøving/praksis så er det svært usannsynlig at man får noe tilbud om jobb der etterpå. Anonymkode: 98563...fa6 Når jeg skal rekruttere folk, er litt bedre enn ingenting. Det er veldig viktig for meg å kunne ringe minst en, helst to referanser fra tidligere arbeidsgiver. To praksisperioder = to referanser som kan fortelle meg at du kom på jobb hver dag, gjorde jobben tilfredsstillende og fungerte sosialt. Da kunne jeg tilbudt deg jobb. Tom CV? Absolutt ikke. Anonymkode: 55aa5...b42 6
I Grosny Skrevet 24. juni 2017 #10 Skrevet 24. juni 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg behøver ikke tilrettelagt arbeid. Og ja, jeg har pratet med nav. Nav sier at jeg er såpass oppegående at jeg ikke behøver noe hjelp til å anskaffe meg jobb. Anonymkode: 98563...fa6 Bytt saksbehandler. Eller fortell dem at du faktisk ikke får jobb uten hjelp. Det burde de faktisk se. 1
Gjest Coolaid Skrevet 24. juni 2017 #11 Skrevet 24. juni 2017 Å skaffe seg jobb er en 100% stilling. Dersom du bestemmer deg for å få jobb så får det du - det kan bare ta lang tid. Derfor må du være ganske tolmodig og målrettet. Det dummeste du kan gjøre er å gi opp fordi du føler deg verdiløs. Mens du søker jobb kan du engasjerer deg i frivilligt arbeid som betyr noe for deg. Da får du en god referanse samtidig som du føler deg nyttig. Få hjelp av noen som ansetter mennesker til å se på søknaden din, se om du kan formulerer deg anerledes eller endre på måten du skriver på. Søknaden er utrolig viktig da det er billetten din til å komme til intervju. Du har mye å bidra med i arbeidslivet. Den som vil får til!
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #12 Skrevet 24. juni 2017 Hvis du er ung ufør er det jo allerede konstatert at du ikke kan jobbe. Hvis du nå plutselig kan jobbe igjen likevel, så skulle du jo ikke hatt ufør. Jeg hadde heller ikke ansatt noen som var ufør, uten referanser, til en fast stilling. Det lyser arbeid for arbeidsgiver med sykemelding og tilrettelegging, og inntektstap for bedriften. Som en annen sier over kan arbeidspraksis og nye referanser gi deg litt større sjanse. Anonymkode: 13f40...8ed 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #13 Skrevet 24. juni 2017 Jeg føler det på samme måten Ts. Er litt eldre enn deg, men skulle ønske jeg fikk jobbe. Det er kjedelig, og ensomt å gå hjemme. Anonymkode: fee0a...8f6
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #14 Skrevet 24. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er ung ufør er det jo allerede konstatert at du ikke kan jobbe. Hvis du nå plutselig kan jobbe igjen likevel, så skulle du jo ikke hatt ufør. Jeg hadde heller ikke ansatt noen som var ufør, uten referanser, til en fast stilling. Det lyser arbeid for arbeidsgiver med sykemelding og tilrettelegging, og inntektstap for bedriften. Som en annen sier over kan arbeidspraksis og nye referanser gi deg litt større sjanse. Anonymkode: 13f40...8ed Siden det ikke lenger skilles mellom midlertidig og varig ufør, er det en del som må over på varig ufør i påvente av behandling, for så å bli arbeidsføre igjen. Men trådstarter sier at hun fremdeles er ufør, men har (fått?) en liten restarbeidsevne. Som arbeidsgiver skal du være informert om at det å ansette uføre medfører liten eller ingen økonomisk risiko. NAV har ordninger som fritar arbeidsgiver for sykepengeansvar ved sykefravær, og NAV kan også bidra med hjelpemidler til fysisk tilrettelegging. Når det er sagt, jeg er enig i at arbeidspraksis kan være veien å gå for å vise at man fungerer i en begrenset stilling. Men ikke nødvendigvis hos andre, hvorfor ikke stille med arbeidspraksis selv? Det er min mening at arbeidsgiver kan la de uføre ha arbeidspraksis hos dem de første 3 mnd. På denne måten vil opplæringstiden være ulønnet fra arbeidsgivers side, de får sågar tilskudd fra NAV, og så ansette den uføre etter å ha sett at hun/han fungerer tilfredsstillende hos dem. Anonymkode: 24e82...c29 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #15 Skrevet 24. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er ung ufør er det jo allerede konstatert at du ikke kan jobbe. Hvis du nå plutselig kan jobbe igjen likevel, så skulle du jo ikke hatt ufør. Jeg hadde heller ikke ansatt noen som var ufør, uten referanser, til en fast stilling. Det lyser arbeid for arbeidsgiver med sykemelding og tilrettelegging, og inntektstap for bedriften. Som en annen sier over kan arbeidspraksis og nye referanser gi deg litt større sjanse. Anonymkode: 13f40...8ed Det vet da du ingenting om? Skal du bestemme om jeg må ha sykemelding, tilrettelegging? Jeg fungerer nokså ganske normalt. Jeg må ikke ha noen psykiske eller fysiske skader for å være ufør.. Nei, det må jeg ikke... Ekte kverulanter mener at man må være sjuk på alle mulig måter for å være ufør, eller kverulanter mener at man må være sengeliggende og omtrent "lobotomert". Anonymkode: 98563...fa6
Gjest farfalla Skrevet 24. juni 2017 #16 Skrevet 24. juni 2017 (endret) Endret 24. juni 2017 av farfalla
Gjest farfalla Skrevet 24. juni 2017 #17 Skrevet 24. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er ung ufør er det jo allerede konstatert at du ikke kan jobbe. Hvis du nå plutselig kan jobbe igjen likevel, så skulle du jo ikke hatt ufør. Jeg hadde heller ikke ansatt noen som var ufør, uten referanser, til en fast stilling. Det lyser arbeid for arbeidsgiver med sykemelding og tilrettelegging, og inntektstap for bedriften. Som en annen sier over kan arbeidspraksis og nye referanser gi deg litt større sjanse. Anonymkode: 13f40...8ed At det var for noe sa du? Hvorfor er folk så overraskenede og spørrende til det å jobbe når noen er uføre? Det er fullt mulig å jobbe så mye man makter når man er ufør. Kombinere arbeid og uføretrygd Du kan jobbe så mye du har mulighet til. Det lønner seg å jobbe fordi uføretrygd og inntekt er høyere enn uføretrygd alene.
Lapper Skrevet 24. juni 2017 #18 Skrevet 24. juni 2017 4 minutter siden, farfalla skrev: Kombinere arbeid og uføretrygd Du kan jobbe så mye du har mulighet til. Det lønner seg å jobbe fordi uføretrygd og inntekt er høyere enn uføretrygd alene. Hvorfor er folk så overraskenede og spørrende til det å jobbe når noen er uføre? Det er fullt mulig å jobbe så mye man makter når man er ufør. Men er man da ufør? Om du kan jobbe så mye du makter ved siden av? 1
Gjest farfalla Skrevet 24. juni 2017 #19 Skrevet 24. juni 2017 1 minutt siden, Lapper skrev: Men er man da ufør? Om du kan jobbe så mye du makter ved siden av? Ja, er selvom det er fullt mulig så er det ikke gitt at man makter å jobbe 100%.
Lapper Skrevet 24. juni 2017 #20 Skrevet 24. juni 2017 Akkurat nå, farfalla skrev: Ja, er selvom det er fullt mulig så er det ikke gitt at man makter å jobbe 100%. Ok.. Bare jeg som misforsto svaret ditt. Trodde du mente at man fint kunnne jobbe 37,5 timers uke og i tillegg være ufør😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå