AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #1 Skrevet 23. juni 2017 Men paneldebatten onsdag ettermiddag vakte reaksjoner da nobelprisvinner og økonom Chris Pissarides skulle demonstrere Apples snakkende hjelper Siri på mobiltelefonen sin, skriver Adresseavisen. Pissarides hadde en hjelper med mannsstemme. De andre deltagerne i panelet kommenterte at Siri vanligvis har kvinnestemme. – Jeg valgte en mann, fordi man stoler mer på en mannlig stemme, svarte Pissarides. https://www.aftenposten.no/kultur/Nobelprisvinner-beklager-nedsettende-kvinnekommentarer-pa-Trondheim-arrangement-623821b.html Skulle man ha fordommer mot kvinner så hadde man jo ikke formulert seg slik. Det er jo ingen som selv velger å sette et dataprogram til å snakke med mannestemme fordi de stoler mer på en mannlig stemme. Kan man selv bestemme stemmen så skjønner man jo også at stemmen ikke har noe å si for troverdigheten av innholdet. Anonymkode: bfe4e...ff8
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #2 Skrevet 23. juni 2017 Han gjorde halve verdensbefolkningen forbannet. Det er svært alvorlig. "I spørsmålsrunden etter debatten, spurte astronom Jill Tarter blant publikum hvorfor en av nobelprisvinnerne på scenen hadde brukt to anledninger til å "gjøre halve verdens befolkning forbannet". Anonymkode: 1da45...385
Tillion Skrevet 23. juni 2017 #3 Skrevet 23. juni 2017 Er det nedsettende? Trodde det var allmennkunnskap.
Horten Market Skrevet 23. juni 2017 #4 Skrevet 23. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skulle man ha fordommer mot kvinner så hadde man jo ikke formulert seg slik. Det er jo ingen som selv velger å sette et dataprogram til å snakke med mannestemme fordi de stoler mer på en mannlig stemme. Dette er ikke basert på fordommer, men på undersøkelser som viser at både menn og kvinner har mer tillit til en mannlig stemme. Folk stoler mer på fakta som er lest opp av en mann. Men dette betyr ikke at mannlige stemmer faktisk er mer til å stole på. 1
Fru Uperfekt Skrevet 23. juni 2017 #5 Skrevet 23. juni 2017 6 minutter siden, Horten Market skrev: Dette er ikke basert på fordommer, men på undersøkelser som viser at både menn og kvinner har mer tillit til en mannlig stemme. Folk stoler mer på fakta som er lest opp av en mann. Men dette betyr ikke at mannlige stemmer faktisk er mer til å stole på. Sier ikke at jeg ikke tror deg, men kunne tenkt meg å fått vite litt mer rundt temaet. Har du noen linker til dette?
Gjest supernova_87 Skrevet 23. juni 2017 #6 Skrevet 23. juni 2017 Det får være grenser. Det finnes andre ting å irritere seg over. Viktigere ting.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #7 Skrevet 23. juni 2017 1 minutt siden, Rainstorm skrev: Det får være grenser. Det finnes andre ting å irritere seg over. Viktigere ting. Som hva? Anonymkode: 603eb...d3c 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #8 Skrevet 23. juni 2017 58 minutter siden, Tillion skrev: Er det nedsettende? Trodde det var allmennkunnskap. Publikum mente kommentaren var nedsettende og de som holdt konferansen sa unnskyld for den angivelig fordomsfulle kommentaren. Anonymkode: 93534...b8c
Horten Market Skrevet 23. juni 2017 #9 Skrevet 23. juni 2017 10 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Sier ikke at jeg ikke tror deg, men kunne tenkt meg å fått vite litt mer rundt temaet. Har du noen linker til dette? Fant noe her som viser at både menn og kvinner foretrekker dypere stemmer. http://forskning.no/kjonn-og-samfunn-kommunikasjon-politikk/2012/03/stemmeleie-avgjor-stemmeseddelen
Tillion Skrevet 23. juni 2017 #10 Skrevet 23. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Publikum mente kommentaren var nedsettende og de som holdt konferansen sa unnskyld for den angivelig fordomsfulle kommentaren. Anonymkode: 93534...b8c Var vel måten han sa det på da... Husker vi lærte om dette på medialinja. Hørt og lest om det i flere andre sammenhenger også. Emnet har blitt studert og diskutert i årevis, og først nå får "halve verdens befolkning" hetta? Merkelig.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #11 Skrevet 24. juni 2017 Det handler gjerne om at mange av de kvinnene som var der har selv kjent på kroppen hvordan det er å bli forskjellsbehandlet, det føles da ekstra kjipt for dem at en annerkjent person på sin måte underbygger stereotypene. Jeg tror en mann som respekterer kvinner ville vært bevisst på dette, bevisst på de negative signalene de kan sende ut og latt være si noe. Det er veldig enkelt å ikke si den type spøker når du taler foran mange som ikke kjenner deg. Noen spøker fungerer best blant venner og nære. Jeg ha kan en ganske støtende humor selv, men jeg velger mitt publikum med omhu Anonymkode: 85c53...720
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #12 Skrevet 24. juni 2017 Det er helt sant. En mannestemme er mer troverdig. Jeg stoler 100% på en kjekk, norsk journalist som er mye utenlands, enn hvis en kvinnelig kollega av han skulle sagt det samme. Anonymkode: e859e...6ef
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #13 Skrevet 24. juni 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler gjerne om at mange av de kvinnene som var der har selv kjent på kroppen hvordan det er å bli forskjellsbehandlet, det føles da ekstra kjipt for dem at en annerkjent person på sin måte underbygger stereotypene. Jeg tror en mann som respekterer kvinner ville vært bevisst på dette, bevisst på de negative signalene de kan sende ut og latt være si noe. Det er veldig enkelt å ikke si den type spøker når du taler foran mange som ikke kjenner deg. Noen spøker fungerer best blant venner og nære. Jeg ha kan en ganske støtende humor selv, men jeg velger mitt publikum med omhu Anonymkode: 85c53...720 Han underbygger jo ikke stereotypen, det er jo poenget. Selv tror jeg oppegående kvinner ville forstått at han sa det på spøk. Hva er egentlig alternativet? Om han sier "Jeg har satt stemmen på Siri til mannlig stemme fordi jeg stoler mer på en mannlig stemme" Det kan jo ikke være at han faktisk stoler mer på menn, for det er snakk om en datamaskin og innholdet er det samme uavhengig av om man velger en mannlig eller en kvinnelig stemme. Det vet han jo for hvis ikke hadde han ikke kunnet valgt stemme. Jeg trodde han så an sitt publikum, han trodde at noen som kom for å høre på vitenskapsmenn klarte å resonnere og ikke var innstilt på å la seg styre av fordommene sine. Fordommene her må jo være at menn hater kvinner så derfor må alt tolkes som om det er kvinnehat. Anonymkode: bfe4e...ff8
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #14 Skrevet 24. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han underbygger jo ikke stereotypen, det er jo poenget. Selv tror jeg oppegående kvinner ville forstått at han sa det på spøk. Hva er egentlig alternativet? Om han sier "Jeg har satt stemmen på Siri til mannlig stemme fordi jeg stoler mer på en mannlig stemme" Det kan jo ikke være at han faktisk stoler mer på menn, for det er snakk om en datamaskin og innholdet er det samme uavhengig av om man velger en mannlig eller en kvinnelig stemme. Det vet han jo for hvis ikke hadde han ikke kunnet valgt stemme. Jeg trodde han så an sitt publikum, han trodde at noen som kom for å høre på vitenskapsmenn klarte å resonnere og ikke var innstilt på å la seg styre av fordommene sine. Fordommene her må jo være at menn hater kvinner så derfor må alt tolkes som om det er kvinnehat. Anonymkode: bfe4e...ff8 Det er mange som betviler intensjonen bak "spøken". Det er nå en gang slik at i noen tilfeller mener man helt eller delvis det man sier bak spøken, og mange oppfatter det som om det var tilfelle her. Jeg har selv ikke sett klippet og kjenner ikke til mannen, så hva han mener om kvinner vet jeg ikke. Men selv en person uten utdanning som meg selv forstår veldig godt hvordan den sosiale dynamikken fungerer på en måte der dette i de aller fleste tilfeller vil ha den type uheldige resultat som vi så. Jeg er litt overrasket over at folk med nobelspris klarer å gjøre denne type feilberegninger. Det handler ikke bare om vitenskapsfolket heller, om den generelle befolkningen hører om dette, så er det stor sjanse for at de vil reagere. Om man følger litt med på nyheter og samfunssutviklingen, så er det veldig åpenbart at denne type kommentarer blir ansett som uheldige per idag. En annen side av det er at mange opplever diskriminerende holdninger mot kvinner og ønsker en reduksjon av dette. Da kan de føles nødvendig å ta denne type standpunkt, for det er alle slike holdninger og småkommentarer som bygger opp under stereotyper og viderefører holdninger der kvinner ikke kan. Jeg ser at dette kan virke som en bagatell, samtidig ser jeg at når man har vært eller er i et miljø der en nedlatende holdning mot kvinner er vanlig, så kan det føles nødvendig å reagere for å vise flere at det ikke er greit. Det er ikke kommentaren i seg selv det handler om, men om å bevisstgjøre, endre holdninger og reagere der man mener noen bidrar negativt til den sosiale dynamikken Anonymkode: 85c53...720
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå