Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så vanskelig å få 6er på norsk skole? 

Kanskje dette er skoleavhengig, men jeg har to døtre som snakker flytende engelsk de har nesten feilfrie prøver og likevel får de aldri høyere enn en 5+ i faget. Lærerene sier de trenger ekstra utfordringer fordi det klassen holder på med er for lett og blir kjedelig.

En 6er er i min erfaring ikke sammenlignbart med en A i utlandet det er nærmest umulig å få 6er på ungdomskole her i grenda. 

Det kan vel være litt demotiverende om man aldri kan få 6er. ? 

Samme gjelder norsk forøvrig 5+ 

Anonymkode: 0bb49...cf5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen lærere gir dessverre aldri 6 av prinsipp. 

Anonymkode: a0e7b...a33

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen lærere gir dessverre aldri 6 av prinsipp. 

Dette. Virker som om flere norske lærere, og da spesielt i fag som norsk og engelsk, har bestemt seg for at maks én elev i klassen skal få sekser. 

Anonymkode: 16405...dc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke umulig. Er noen elever som får 6ere hos oss, både i engelsk og norsk. Husk at karakteren er mer enn at man skal kunne snakke flytende eller skrive korrekt. Innholdet i tekster og presentasjoner er veldig viktig for en høy måloppnåelse. 
Mvh lektor på ungdomsskole

Anonymkode: eb37d...3eb

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Å få 6 i engelsk handler ikke bare om språket. Det handler også om innhold. I stedet for å hevde at det er umulig å få 6'er på norsk ungdomsskole (noe det vitterlig ikke er, det er ganske enkelt) og at karaktersystemet er feil, kan du prøve å sette deg inn i hva det er som vil trekke opp besvarelsene til barna dine. 

Jeg tror det er mange som bruker dette som en forsvarsmekanisme, at 6'eren visstnok er uoppnåelig. I språkfag er det få personer som får 6 fordi de aller fleste ikke når opp. 

Anonymkode: 18ab8...c60

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Virker som om flere norske lærere, og da spesielt i fag som norsk og engelsk, har bestemt seg for at maks én elev i klassen skal få sekser. 

Anonymkode: 16405...dc6

I klassen til mine døtre var det ingen som fikk 6er.

AnonymBruker
Skrevet

Min datter gikk ut av ungdomsskolen med 6 i fem fag. Nå går hun studiespes 1.år og fikk 6 i tre fag. Vet at flere venninner hadde seksere på ungdomsskolen. 

Anonymkode: ad16a...c10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke umulig. Er noen elever som får 6ere hos oss, både i engelsk og norsk. Husk at karakteren er mer enn at man skal kunne snakke flytende eller skrive korrekt. Innholdet i tekster og presentasjoner er veldig viktig for en høy måloppnåelse. 
Mvh lektor på ungdomsskole

Anonymkode: eb37d...3eb

Mine jenter når alle slike mål. Så det er en god idé rett og slett å bytte skole. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk ut av ungdomsskolen var halvparten av karakterene på karakterkortet mitt 6'ere, deriblant engelsk og norsk :) Dette var i 2014.

Anonymkode: dca30...e9e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er mange som bruker dette som en forsvarsmekanisme, at 6'eren visstnok er uoppnåelig. I språkfag er det få personer som får 6 fordi de aller fleste ikke når opp. 

Jeg vet at i hvert fall én lærer hadde det som prinsipp, det var min norsklærer. Han sa selv at han aldri ga seksere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare firere og femmere på ungdomsskolen (flest firere). På videregående gikk jeg ut med elleve seksere og resten femmere. Tok skolen noe mer seriøst, men samtidig føler jeg ikke at jeg gjorde så mye annerledes. Mitt inntrykk er faktisk at det er "lettere" på videregående. Gikk fra 4 til 5 i matematikk (P-matte er lettere enn matten i tiende etter min mening), 4 til 5 i naturfag (fikk også 5 i biologi). 5 til 6 i samfunnsfag, 5 til 6 i norsk muntlig, 4 til 5 i kroppsøving osv. Ble akkurat ferdig med vgs, og nå venter forhåpentligvis psykologstudiene. 

Anonymkode: 7904c...839

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å få 6 i engelsk handler ikke bare om språket. Det handler også om innhold. I stedet for å hevde at det er umulig å få 6'er på norsk ungdomsskole (noe det vitterlig ikke er, det er ganske enkelt) og at karaktersystemet er feil, kan du prøve å sette deg inn i hva det er som vil trekke opp besvarelsene til barna dine. 

Jeg er 100% overbevist om at mine døtre fortener 6ere. At de ikke fikk det er bare tull. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei, det er ikke umulig, vet om et par stykker som har gått ut av ungdomskolen med kun 6ere i alle fag.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 100% overbevist om at mine døtre fortener 6ere. At de ikke fikk det er bare tull. 

Lol. Denne tråden er nok bare tull. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Blair Waldorf skrev:

Nei, det er ikke umulig, vet om et par stykker som har gått ut av ungdomskolen med kun 6ere i alle fag.

Da er det skole/lærer avhengig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare firere og femmere på ungdomsskolen (flest firere). På videregående gikk jeg ut med elleve seksere og resten femmere. Tok skolen noe mer seriøst, men samtidig føler jeg ikke at jeg gjorde så mye annerledes. Mitt inntrykk er faktisk at det er "lettere" på videregående. Gikk fra 4 til 5 i matematikk (P-matte er lettere enn matten i tiende etter min mening), 4 til 5 i naturfag (fikk også 5 i biologi). 5 til 6 i samfunnsfag, 5 til 6 i norsk muntlig, 4 til 5 i kroppsøving osv. Ble akkurat ferdig med vgs, og nå venter forhåpentligvis psykologstudiene. 

Anonymkode: 7904c...839

Dette har nok mest med deg å gjøre. Det er mer vanlig å gå ned i karakterer enn opp fra ungdomsskolen til videregående. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da er det skole/lærer avhengig. 

Ja, siden det er helt umulig at noen er flinkere enn gullungene dine. :jepp:

• Liker 7
Skrevet (endret)

Hvor lett det er å få de ulike karakterene er utrolig avhengig av hvilken lærer man har/hvilken skole man går på. 

Da jeg begynte på VGS havnet jeg i klasse med en som hadde fått 6 i norsk på en ungdomsskole  med høy innvandrerandel og hun kunne knapt skrive.

Endret av Gardermobanen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, siden det er helt umulig at noen er flinkere enn gullungene dine. :jepp:

Du kjenner de ikke.

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du mener dette ut i fra egen kunnskap om norsk som skriftspråk, tror jeg kanskje svaret ligger der.....

Anonymkode: e3664...68b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...