AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #1 Skrevet 23. juni 2017 Jeg er nyutdannet,og jobber i et apotek. Jeg er i en opplæringsfase og læringskurven har vært bratt, men jeg trives med arbeidsoppgavene og alle de hyggelige kundene vi har. Det eneste negative er at jeg sliter mer og mer med sjefen. I dag hadde vi f.eks.en episode der legen hadde skrevet en ufullstendig og ganske uforklarlig bruksansvisning til et legemiddel en kunde skulle ha.Sjefen har det overordnede ansvar for all utlevering av legemidler, og har sagt jeg skal spørre henne om jeg er i tvil om ting som dette. Da jeg gjorde det fikk jeg kommentaren:"Skriv det skikkelig da, det klarer du vel???" i en sarkastisk og sur tone. Etterhvert viste det seg at hun selv ikke fant ut av det,og måtte ringe legen for å få bekreftet hva som egentlig skulle stå der. Lignende episoder der hun irettesetter/kjefter på meg med kunder som tilskuere har også skjedd flere ganger før.Da er det ofte "filleting" som jeg føler blir blåst ut av proposjoner. Tidligere har jeg ikke våget å ta dette opp,men i dag konfronterte jeg henne da kunden hadde gått.Sa i en rolig tone at hun gjerne kan irettesette meg,men at jeg synes det er unødvendig å ta det foran kundene,og dessuten var ikke dette min feil.Hun svarte at hun kanskje hadde blitt stresset,men at at hun har høye forventninger til meg,så slik var det bare. Jeg måtte ta meg kraftig sammen for å ikke begynne å gråte foran kunden.Jeg kan også se at flere av kundene blir ukomfortable av måten hun snakker til meg på. På bussen hjem i dag satt jeg bare med tårer i øynene.Jeg gruer meg til neste gang jeg må be om hjelp til noe,for da vet jeg hva jeg har i vente. Det hele blir bare en ond sirkel føles det som,og jeg blir ihvertfall ikke flinkere og mer selvhjulpen av det heller. Tvert i mot føler jeg meg mye mindre selvstendig nå,ettersom jeg mister mer og mer troen på meg selv. Siden dette har skjedd flere ganger,tror jeg ikke sjefen min kommer til å endre oppførsel.Jeg har søkt andre jobber en stund nå uten hell. Har vurdert å bare si opp,men da har jeg kun en liten deltidsjobb igjen,og den kan jeg ikke leve på. Har heller ikke mulighet til å få økt stillingsprosent der i overskuelig framtid. Nå vet ikke hva jeg skal gjøre mer. Gruer meg bare mer og mer til å dra på jobb jo mer jeg prøver å "ta meg sammen".Har noen vært i samme situasjon og kan komme med tips til hva jeg kan gjøre? Hilsen fortvilet ansatt Anonymkode: d54b4...023 1
ajarRun Skrevet 23. juni 2017 #2 Skrevet 23. juni 2017 Bare bytt jobb. Hvis ikke skriver du logg over hver eneste hendelse. Tidspunkt og beskrivelse over hva som skjedde. Slik kan du ta det videre med ledelsen eller fagforeningen. 2
Svartedauden Skrevet 23. juni 2017 #3 Skrevet 23. juni 2017 Synd at sjefer er sånt, de tjener jo ikke på det. Kanskje du burde snakke med regionssjefen eller HR for firmaet ditt, og spørre om dere kan ha en samtale? 7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #4 Skrevet 23. juni 2017 Spør fagforeningen din om råd? Det er forskjell på å gi (konstruktiv)kritikk og å kjefte folk opp og ned i mente. Det er dårlig lederskap. Men siden det gjøres offentlig har du kanskje kolleger som har vært vitner og kan bekrefte hendelsene om det skulle bli aktuelt? Du kan også søke støtte hos dem om du har noen der du stoler på. Det har jeg gjort i tøffe perioder og alltid fått støtte. Hadde ikke klart å hatt jobben jeg har nå om det ikke var for det. Anonymkode: 05975...65c 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #5 Skrevet 23. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spør fagforeningen din om råd? Det er forskjell på å gi (konstruktiv)kritikk og å kjefte folk opp og ned i mente. Det er dårlig lederskap. Men siden det gjøres offentlig har du kanskje kolleger som har vært vitner og kan bekrefte hendelsene om det skulle bli aktuelt? Du kan også søke støtte hos dem om du har noen der du stoler på. Det har jeg gjort i tøffe perioder og alltid fått støtte. Hadde ikke klart å hatt jobben jeg har nå om det ikke var for det. Anonymkode: 05975...65c Vi er bare oss to ansatte desverre. Men som du og andre her nevner har jeg tenkt å kontakte tillitsvalgt.er fagorganisert. ts Anonymkode: d54b4...023
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #6 Skrevet 23. juni 2017 31 minutter siden, amativeReflection skrev: Bare bytt jobb. Hvis ikke skriver du logg over hver eneste hendelse. Tidspunkt og beskrivelse over hva som skjedde. Slik kan du ta det videre med ledelsen eller fagforeningen. Å notere ned var en god ide,takk for tipset.Prøver å bytte jobb også,men ikke enkelt i disse tider. ts Anonymkode: d54b4...023
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #7 Skrevet 23. juni 2017 Tenk positivt, om noen år er du den aller beste i din jobb! Med den type opplæring blir man mnemlig det. Desverre er det veldig mange slike sjefer i dagens samfunn også. Anonymkode: f7a2b...875 1
Måbarefåsiat... Skrevet 23. juni 2017 #8 Skrevet 23. juni 2017 Du må si fra. Be om en medarbeidersamtale. Si at du gjerne tar korreks og rettledning, men ikke foran kunder. Jeg kan love at som kunde, er det lite som er så kleint som å være vitne til "munnhuggeri" mellom medarbeider og sjef. Har selv en sjef som kan være litt kjapp og frisk i kommentaren og det er så ubehagelig. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #9 Skrevet 23. juni 2017 4 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Si at du gjerne tar korreks og rettledning, men ikke foran kunder. Akkurat dette har hun jo gjort! Anonymkode: b9483...cfe 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #10 Skrevet 23. juni 2017 Uff, slike personer skulle ikke ha vært ledere. Utrolig bra at du våget å gi tilbakemelding til henne om dette, men det er nok som du sier lite trolig at hun vil endre seg uten videre da hun gjør det så mange ganger og at hun tok lite selvkritikk da du tok det opp. Fint at du skal ta det opp med tillitsvalgt. Det kan hende at det vil bedres gjennom dette, men jeg ville fortsatt ha kjørt hardt på jobbsøkingen. Anonymkode: 57703...dbd 2
ajarRun Skrevet 23. juni 2017 #11 Skrevet 23. juni 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å notere ned var en god ide,takk for tipset.Prøver å bytte jobb også,men ikke enkelt i disse tider. ts Anonymkode: d54b4...023 Det viktige med loggen er at du har dato, tidspunkt og en nøytral redegjørelse for hva som skjedde. Send dem gjerne til deg selv på epost eller lignende for å kunne verifisere at de ble skrevet før et visst tidspunkt. Da unngår du beskyldninger om 6 måneder om at du diktet opp alt på grunn av en uenighet eller noe. Da kan du vise til epostene og da kan tidspunktene etterprøves. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #12 Skrevet 23. juni 2017 Viktig ned logg som en skriver. Det er vel andre som jobber der også, som har overhørt dette? Mange egner seg ikke til å være sjef. De skulle hatt en jobb uten andre kolegaer..hvem som helst kan bli sjef, men å være en god arbeidsleder krever litt. Anonymkode: 8aa5e...67e 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #13 Skrevet 23. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Viktig ned logg som en skriver. Det er vel andre som jobber der også, som har overhørt dette? Mange egner seg ikke til å være sjef. De skulle hatt en jobb uten andre kolegaer..hvem som helst kan bli sjef, men å være en god arbeidsleder krever litt. Anonymkode: 8aa5e...67e Ja Har notert ned nå,og tok med noen hendelser tidligere i uken også. Jeg er desverre den eneste ansatte.Det er bare meg og sjefen som jobber her. ts Anonymkode: d54b4...023
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #14 Skrevet 24. juni 2017 Jeg syns du har sagt godt ifra om at du ikke ønsker å bli kjeftet på. Kanskje sjefen din tar dette til seg fordi hun ikke er vant til å få motstand på dette. Noen trenger rett og slett en vekker. Det kan høres ut som hun er avhengig av deg, så fortsett å si ifra (samtidig som du holder øynene åpne for andre jobber). Anonymkode: ec724...783
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #15 Skrevet 24. juni 2017 17 timer siden, amativeReflection skrev: Bare bytt jobb. Hvis ikke skriver du logg over hver eneste hendelse. Tidspunkt og beskrivelse over hva som skjedde. Slik kan du ta det videre med ledelsen eller fagforeningen. Virker som en god idé ja. Du kan også prøve å prate til ho, hjelper ikke det ville jeg tatt det videre. Anonymkode: 33f9e...f48 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #16 Skrevet 25. juni 2017 På 23.6.2017 den 18.56, AnonymBruker skrev: Tenk positivt, om noen år er du den aller beste i din jobb! Med den type opplæring blir man mnemlig det. Desverre er det veldig mange slike sjefer i dagens samfunn også. Anonymkode: f7a2b...875 Jeg synes slik oppførsel fra en sjef har helt omvendt effekt.At jeg blir mindre og mindre selvstendig ettersom jeg mister troen på meg selv i jobben. ts Anonymkode: d54b4...023 2
Cavia Skrevet 25. juni 2017 #17 Skrevet 25. juni 2017 Jeg synes dette er negativt fordi det gjør en veldig nervøs og usikker noe som også gir negativt inntrykk til pasient/kunde. Det er også farmasøyt/apoteker sitt ansvar at ting blir levert ut korrekt, og det er etisk problematisk å skape en kultur der ansatte ikke kan spørre om hjelp. Hilsen farmasistudent (som ikke vil bli sånn ) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå