Gå til innhold

Smoothie: kjøpe vs hjemmelaget

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en baby på 6 mnd. Hva tenker dere er best av kjøpe smoothie og hjemmelaget smoothie? Både med tanke på næringsinnhold, bakerier, smak osv. 

Anonymkode: 30e6c...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

lage selv, selvsagt. 0 konserveringsmiddler, mer smak etc. Men har man ikke tid så er jo kjøpe et godt alternativ også...

Anonymkode: 1eae1...32f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden syntes hjemmelaget smaker mye bedre enn kjøpe smoothie. Men kjøper en del for det. Greit å ha med på tur, eller som rask snacks. Nå som det er så varmt har jeg alltid noen i kjøleskapet, så de kan nytes kalde når vi er ute. Men å lage selv er egentlig å foretrekke på grunn av smak, pris og næring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkuratt smoothie har jeg brukt kjøpeproduker. Posene er kjempe praktiske kontra det man lager selv. Vår liker heller den hjemmelagde. Laget dog alle middager selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Jeg foretrekker kjøpesmoothie. Det er så stort utvalg og lettere å variere smakene da, enn hvis jeg skulle lage store porsjoner selv. Gir ikke smoothie hver dag heller, hadde nok laget mer selv hvis vi var storforbrukere. Gir heller grønnsaker, frukt og bær i biter hvis vi er hjemme, det har han fått fra han var 6 mnd. Smoothie er når vi er på farten. 

Er det nå så stor forskjell på næringsinnhold? Det kommer jo først og fremst an på hva smoothien består av... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Kan bebiser spise smoothier? Får de ikke brainfreeze?

Neida. Poden spiser også hjemmelaget is på varme dager.  Lager smoothie også av frossen frukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig si jeg har kjøpt endel ferdig fordi det er så enkelt og greit, og lett å ha liggende i stelleveska nå vi er på farten. Synes ikke det er noe stress å lage i utganspunktet, men etter økende forekomst av hepatitt a de siste årene der de har funnet ut at kilden er frosne bær synes jeg det er pes å koke det først for så å fryse ned før bruk igjen. Har laget mangosmoothier da, skjært opp selv og fryst før bruk men det tar jo tid.

https://www.nrk.no/livsstil/mistanke-om-hepatitt-a-i-frosne-baer-1.10981846

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Miss.Whitefox skrev:

Jeg må ærlig si jeg har kjøpt endel ferdig fordi det er så enkelt og greit, og lett å ha liggende i stelleveska nå vi er på farten. Synes ikke det er noe stress å lage i utganspunktet, men etter økende forekomst av hepatitt a de siste årene der de har funnet ut at kilden er frosne bær synes jeg det er pes å koke det først for så å fryse ned før bruk igjen. Har laget mangosmoothier da, skjært opp selv og fryst før bruk men det tar jo tid.

https://www.nrk.no/livsstil/mistanke-om-hepatitt-a-i-frosne-baer-1.10981846

Jeg kjøper masse fersk frukt, skjærer i små biter og fryser ned blandet i flere poser. Tar ikke sjangsen på frosne bær. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har laget til min, lenge, også etter han begynte i barnehagen, hadde de av og til med i matpakka. Kjøpte sånne poser som kunne fylles på, på ebay. Kjøpte også sånn "maskin" som skulle gjøre det enklere å fylle opp posene, på EnklereLiv, men den var bare søppel. Lagde mange på engang og la de i fryseren.

Flere grunner at jeg lagde selv, ikke alle aktuelle for deg når babyen er bare 6 mnd men allikevel:

• jeg kunne lage de mer næringsrike. De kjøpesmoothiene, uansett av type, er oftest mest bare banan og eple, fordi banan og eple er billigste frukt å få tak i. Jeg lagde variasjoner med grøt, avocado, yogurt i, f.eks. De metter mer da enn bare frukt. Til og med de fra Semper med grøt, de inneholder veldig lite grøt sånn egentlig (sjekk bak på posen, mener det er mindre enn 30% grøt), det er nest eplepurre. 
  • størrelse, de kjøpesmoothiene er så små, allerede bare ett år gammel slukket han en sånn på 10 sekund og var like sulten etterpå. Mine hjemmelagde var større. :)
  • pris, jeg må jo si det. De kjøpesmoothiene koster rundt 30 kroner (de større, med yogurt eller de fra Semper) men det koster vel 3-5 kr pr pose å lage selv. :) 
  • De kjøpesmoothiene har ikke tilsatt jern og D-vitamin, i forskjell til kjøpegrøt. Så dine hjemmelagde blir like bra. 

Anonymkode: 3d5b9...977

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke de man kjøper ferdige. Forrige gang jeg kjøpte i butikken var de nesten varme, så jeg foretrekker å lage hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har smakt sånn ferdig smoothie i pose. Klarte ikke få det i meg for det smakte så ekkelt. Ville ikke gitt det til ungen når jeg vet det smaker så ekkelt. Lager heller selv. Er så fort gjort å lage. 

Anonymkode: f0359...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har laget til min, lenge, også etter han begynte i barnehagen, hadde de av og til med i matpakka. Kjøpte sånne poser som kunne fylles på, på ebay. Kjøpte også sånn "maskin" som skulle gjøre det enklere å fylle opp posene, på EnklereLiv, men den var bare søppel. Lagde mange på engang og la de i fryseren.

Flere grunner at jeg lagde selv, ikke alle aktuelle for deg når babyen er bare 6 mnd men allikevel:

• jeg kunne lage de mer næringsrike. De kjøpesmoothiene, uansett av type, er oftest mest bare banan og eple, fordi banan og eple er billigste frukt å få tak i. Jeg lagde variasjoner med grøt, avocado, yogurt i, f.eks. De metter mer da enn bare frukt. Til og med de fra Semper med grøt, de inneholder veldig lite grøt sånn egentlig (sjekk bak på posen, mener det er mindre enn 30% grøt), det er nest eplepurre. 
  • størrelse, de kjøpesmoothiene er så små, allerede bare ett år gammel slukket han en sånn på 10 sekund og var like sulten etterpå. Mine hjemmelagde var større. :)
  • pris, jeg må jo si det. De kjøpesmoothiene koster rundt 30 kroner (de større, med yogurt eller de fra Semper) men det koster vel 3-5 kr pr pose å lage selv. :) 
  • De kjøpesmoothiene har ikke tilsatt jern og D-vitamin, i forskjell til kjøpegrøt. Så dine hjemmelagde blir like bra. 

Har du link til de posene fra E-bay?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har smakt sånn ferdig smoothie i pose. Klarte ikke få det i meg for det smakte så ekkelt. Ville ikke gitt det til ungen når jeg vet det smaker så ekkelt. Lager heller selv. Er så fort gjort å lage. 

Anonymkode: f0359...02e

Er det noe man må passe på når man lager selv? Bør frukt og bær kokes? 

Anonymkode: 30e6c...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

30kr for en pose? Det har jeg aldri betalt. Man må jo kjøpe slikt på tilbud. Kjøper smoothie til guttungen, 6 for 40. Store poser til og med... hvis man gidder å lage slikt selv, flott. Men så dyrt er det ikke altså. De store fra hipp feks 11 kroner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde en plan om å lage alt senv, men når hver hjemmelagde skje ble spyttet og ble det å prøve kjøpe, og når det gikk ned på høykant var valget relativt enkelt..

Anonymkode: 84d91...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

lage selv, selvsagt. 0 konserveringsmiddler, mer smak etc. Men har man ikke tid så er jo kjøpe et godt alternativ også...

Det er 0 konserveringsmiddler i all ferdigmat fra butikken og altså. Ikke tillatt med konserveringsmilder i barnemat. 

Men sviskepureten jeg lager hjemme har konserveringsmiddel i seg pga sviskene....

Anonymkode: 37560...058

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smoothiene kjøper jeg ferdig på butikken, men lager middager til babyen selv. Ikke fordi det er så vannskelig eller tidkrevende å lage smoothie, men liker at de fra butikken kan stå i romtemperatur og enkle å ta med i farten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du link til de posene fra E-bay?

Nei for det er tre år siden jeg kjøpte de.. Men søk på reusable smoothie bags på ebay.co.uk, og huk av for "only from UK", da får du de raskt og de er trygge. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...