AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #1 Skrevet 23. juni 2017 Nå nærmer fristen seg for å omprioritere, og jeg klarer ennå ikke å bestemme meg for hva jeg ønsker å gå. Er det mulig å få en spennende jobb med grei lønn som sosionom, eller er det en bortkastet utdannelse? Jeg bor nord i landet. Anonymkode: de9e4...c41
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #2 Skrevet 23. juni 2017 Ta heller vernepleie 😊 en god kombinasjon av de to. Anonymkode: 53744...f71 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #3 Skrevet 23. juni 2017 Det har jeg ikke søkt på, pog det finnes ikke her. Hadde det gjort det hadde jeg valgt det. Anonymkode: de9e4...c41
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #4 Skrevet 23. juni 2017 Hvorfor ønsker du å bli sosinom? Hvorfor ønsker du å bli sykepleier? Er du villig til å flytte bort fra familie og venner om det blir nødvendig, eller vil du helst bli værende der du er nå? Anonymkode: 2567f...17b
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #5 Skrevet 23. juni 2017 Jeg har sett det litt som at sosionom er til psykolog det sykepleier er til lege. Kjenner ikke til sosionom oc sykepleieryrket så godt, men det er hvertfall stor forskjell på lege- og psykologyrket. Så om deg viktigste er utøvelse av yrket for deg, ville jeg undersøkt mer hva de to ulike innebærer. Er nærhet til hjemsted viktigst, så får man i stort sett jobb som sykepleier over alt. Ikke like lett som sosionom. Anonymkode: 18f4a...8e4
Virilja Skrevet 23. juni 2017 #6 Skrevet 23. juni 2017 Jeg har inntrykk av at sosionomer har mer kontorarbeid og arbeider mye som "mellomledd" mellom bruker og ulike instanser. Mens sykepleierene jobber tettere på andre mennesker. Her har du pleie og ulike prosedyrer, masse om kroppen osv. Det er egentlig to ganske ulike linjer etter hva jeg har forstått i hvert fall. Har søkt sykepleie
Quetzalcoatl Skrevet 23. juni 2017 #7 Skrevet 23. juni 2017 Sykepleie er garantert jobb, men det kan være veldig tøft yrke som krever mye av deg
Gjest Mayana Skrevet 23. juni 2017 #8 Skrevet 23. juni 2017 Med tanke på jobbmuligheter så skriker helsevesenet allerede etter sykepleiere og verre skal det bli.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #9 Skrevet 23. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå nærmer fristen seg for å omprioritere, og jeg klarer ennå ikke å bestemme meg for hva jeg ønsker å gå. Er det mulig å få en spennende jobb med grei lønn som sosionom, eller er det en bortkastet utdannelse? Jeg bor nord i landet. Anonymkode: de9e4...c41 Når du har valgt helse som bachelor er du ganske trygg mht jobb i fremtiden uansett hva du velger. De to yrkene har mange likhetstrekk, jeg synes likevel ikke helt beskrivelsene over her stemmer 100%. Som sosionom jobber man også nær klienten, samtalen blir det viktigste redskapet. Sykepleierutd er også en svært god utdannelse, det finnes endel intervjuer på nett om utdanningen, jeg ville lest meg opp på noen av disse. Marthe borge (blogg.no) har skrevet endel om 1 året på sykepleien ved uia som hun akkurat er ferdig med, tror også det finnes endel info på youtube om hva man kan forvente. Jeg ville satt meg rimelig grundig inn i oppbyggingen av utdanningen -hvilke emner som hører til hver utd, for å så hva jeg kjenner meg mest hjemme i. Anonymkode: 6d168...39c
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #10 Skrevet 23. juni 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du har valgt helse som bachelor er du ganske trygg mht jobb i fremtiden uansett hva du velger. De to yrkene har mange likhetstrekk, jeg synes likevel ikke helt beskrivelsene over her stemmer 100%. Som sosionom jobber man også nær klienten, samtalen blir det viktigste redskapet. Sykepleierutd er også en svært god utdannelse, det finnes endel intervjuer på nett om utdanningen, jeg ville lest meg opp på noen av disse. Marthe borge (blogg.no) har skrevet endel om 1 året på sykepleien ved uia som hun akkurat er ferdig med, tror også det finnes endel info på youtube om hva man kan forvente. Jeg ville satt meg rimelig grundig inn i oppbyggingen av utdanningen -hvilke emner som hører til hver utd, for å så hva jeg kjenner meg mest hjemme i. Anonymkode: 6d168...39c Når det gjelder utdannelsen interesserer ikke sykepleien meg mye. Dersom jeg skulle blitt sykepleier hadde målet vært jordmor eller helsesøster, å utdanne meg til og jobbe som sykepleier er ikke interessant. Utdannelsen hadde på mange måter vært et nødvendig onde. Når det gjelder sosialt arbeid er denne utdannelsen og arbeidsfeltet mye mer interessant. Aller helst hadde jeg valgt barnevern, men det tør jeg ikke pga. dårlige mulighetee for jobb. Sosinom gir vel ikke all verdens muligheter det heller, og mye derfor ligger sykepleie øverst alkurat nå. Anonymkode: de9e4...c41
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #11 Skrevet 23. juni 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder utdannelsen interesserer ikke sykepleien meg mye. Dersom jeg skulle blitt sykepleier hadde målet vært jordmor eller helsesøster, å utdanne meg til og jobbe som sykepleier er ikke interessant. Utdannelsen hadde på mange måter vært et nødvendig onde. Når det gjelder sosialt arbeid er denne utdannelsen og arbeidsfeltet mye mer interessant. Aller helst hadde jeg valgt barnevern, men det tør jeg ikke pga. dårlige mulighetee for jobb. Sosinom gir vel ikke all verdens muligheter det heller, og mye derfor ligger sykepleie øverst alkurat nå. Anonymkode: de9e4...c41 Sosionom het det før- nå bruker vi tittelen sosialarbeider i langt større grad. Med en bachelor i sosialt arbeid kan du jobbe som miljøterapeut flere steder - som ved institusjoner og avdelinger for barn og ungdom siden det virker til å intr deg (det virker nesten som om de fleste kun tror man jobber på nav som sosionom:-) Ang barnevern så stiller du hakket sterkere med en videreutd i barn og ungdom. Et klokt råd, uansett hvilken av de to utdanningene du tar, er å ikke låse deg i forhold til å tenke at du aaaaaaldri kunne tenke deg å jobbe som det ene eller det andre. Det er mang en student som har tenkt at de aldri kunne tenke seg å jobbe som ditt eller datt men som i løpet av studiet har snudd tvert om. Ikke at det skal være et mål i seg selv selvsagt, men poenget er å være åpent til å lære hva faget virkelig dreier seg om :-) Lykke til uansett hva du velger. Anonymkode: 6d168...39c
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #12 Skrevet 23. juni 2017 Vet ikke om det interessant for deg, men som sosionom kan du videreutdanne deg til klinisk sosionom. Da kan du arbeide med behandling av pasienter i f.eks. BUP (Barne- og ungdomspsykiatrisk). Kan tenke meg at det er veldig spennende og givende. Anonymkode: 80f10...675 1
Skadeskutt Skrevet 23. juni 2017 #13 Skrevet 23. juni 2017 (endret) Jeg ville valgt sykepleie. Jeg har heller ikke i grunn interessert meg for sykepleiefaget i utgangspunktet. Eller jeg synes anatomi og det meste helserelatert er spennende, men å jobbe på f.eks sykehjem eller en skikkelig travel avdeling i somatikken har aldri vært noe jeg vil. Jeg tok utdanningen i første omgang for å bli jordmor eller helsesøster, men fant min lidenskap i psykiatrien. Nå har jeg ikke lenger lyst til å bli jordmor eller helsesøster. Planen er å ta master i psykisk helse, videreutdanning i kognitiv terapi og også klinisk utdanning slik at jeg med tiden kan jobbe poliklinisk. Vurderer også lektor-utdanningen slik at jeg kan jobbe på universitetet. Mulighetene er uendelige innenfor hvert felt. For ikke å snakke om at en har mer ansvar som psykiatrisk sykepleier enn sosionom som også har tatt master i psykisk helse. Rett og slett fordi sykepleieren har medisinansvar og generelt sett mer kunnskaper om kroppen. Jeg hadde ikke vært i tvil i alle fall hvis det stod mellom de to utdanningene. Jeg har en kollega som har jobbet mange år på korttidsenheten for ungdom og rus. Hun har videreutdanning i blant annet psykisk helse og har masse kunnskap og erfaring innen feltet. Endret 23. juni 2017 av Skadeskutt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå