AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #1 Skrevet 23. juni 2017 Jeg har ikke gått på noe skole etter ungdomsskulen. Jeg har slitt mye med angst! Har jobbet i noen år i barnehage. Nå tenker jeg veldig mye på å bli helsesekretær. Ta det privat. Hvordan er det? Må jeg ta opp mange fag osv før jeg kan gå privat ? Tenker kanskje på voksenopplæring? Anonymkode: 9da52...93d
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #2 Skrevet 23. juni 2017 Jeg ville definitivt ha satset på enten voksenopplæring eller utvidet ungdomsrett (da du ikke har brukt den og har vært/er syk). Kjempeflott at du planlegger å komme deg på skolebenken igjen! Anonymkode: 9368c...cb4 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #3 Skrevet 23. juni 2017 Hvor gammel er du? Er du over 23 år, har samlet opp fem år eller mer arbeidserfaring/praksis, så trenger du "bare" å ta norsk skriftlig bokmål og nynorsk, norsk muntlig, historie, samfunnsfag, matte (1P og 2p) og naturfag. Du kan også søke deg inn med realkompetanse, da må du være minst 25 år og ha samlet opp fem år eller mer arbeidserfaring/praksis. Noen studier krever at du har noen fag som feks norsk, historie og matte, men det kan du sjekke ut under opptakskrav Anonymkode: ac6e8...300
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #4 Skrevet 23. juni 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er du? Er du over 23 år, har samlet opp fem år eller mer arbeidserfaring/praksis, så trenger du "bare" å ta norsk skriftlig bokmål og nynorsk, norsk muntlig, historie, samfunnsfag, matte (1P og 2p) og naturfag. Du kan også søke deg inn med realkompetanse, da må du være minst 25 år og ha samlet opp fem år eller mer arbeidserfaring/praksis. Noen studier krever at du har noen fag som feks norsk, historie og matte, men det kan du sjekke ut under opptakskrav Anonymkode: ac6e8...300 Jeg er 25. Jobber i barnehage, og vært der i over 5 år. Men det er gjennom nav.. ?? Anonymkode: 9da52...93d
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #5 Skrevet 23. juni 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville definitivt ha satset på enten voksenopplæring eller utvidet ungdomsrett (da du ikke har brukt den og har vært/er syk). Kjempeflott at du planlegger å komme deg på skolebenken igjen! Anonymkode: 9368c...cb4 Ja, er voksenopplæring jeg tenker på. Men må vell ta opp noen fag da? Anonymkode: 9da52...93d
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #6 Skrevet 23. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke gått på noe skole etter ungdomsskulen. Jeg har slitt mye med angst! Har jobbet i noen år i barnehage. Nå tenker jeg veldig mye på å bli helsesekretær. Ta det privat. Hvordan er det? Må jeg ta opp mange fag osv før jeg kan gå privat ? Tenker kanskje på voksenopplæring? Anonymkode: 9da52...93d Helsesekretærer sliter ofte med å få jobb. Undersøk hvordan jobbmarkedet er der du bor, før du begynner på en utdannelse. Helsesekretærer må nødvendigvis være veldig sosiale, like å omgåes nye mennesker, og mye mennesker, takler du dette med angst? Noen steder ansetter ikke leger helsesekretærer uten bestemt utdannelse. Private utdanningsinstitusjoner som kan være aktuelle for deg bør du undersøke grundig hvordan utdannelsen vil slå ut mht. Jobb etter endt utdannelse. Anonymkode: 217a7...786 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #7 Skrevet 23. juni 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 25. Jobber i barnehage, og vært der i over 5 år. Men det er gjennom nav.. ?? Anonymkode: 9da52...93d Spiller ingen rolle om det er igjennom NAV. Så lenge du har gjort noe annet enn å bare sitte på stumpen hjemme fordi du er lat, så telles det. Ikke lønnet arbeid, hvis du har dokumentasjon på nedsatt arbeidsevne/sykdom, lønnet arbeid, hjemme med barn, egen bedrift etc. Så det er bare å begynne å samle opp arbeidsattester, legeattester osv og få dokumentert minst fem år fulltid tilsammen . Lykke til! Anonymkode: ac6e8...300
Virilja Skrevet 23. juni 2017 #8 Skrevet 23. juni 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er du? Er du over 23 år, har samlet opp fem år eller mer arbeidserfaring/praksis, så trenger du "bare" å ta norsk skriftlig bokmål og nynorsk, norsk muntlig, historie, samfunnsfag, matte (1P og 2p) og naturfag. Du kan også søke deg inn med realkompetanse, da må du være minst 25 år og ha samlet opp fem år eller mer arbeidserfaring/praksis. Noen studier krever at du har noen fag som feks norsk, historie og matte, men det kan du sjekke ut under opptakskrav Anonymkode: ac6e8...300 Dette gjelder for høyskoleutdanning! Du trenger ikke ta opp noen fag for å gå helsesekretær, det er en vgs-utdanning. Du kan ta det som voksenopplæring hvis kommunen har tilbud om det. Hvis du tar det på privatskole vil du mest sannsynlig ikke få autorisasjon (mener jeg har hørt at det er umulig) og du vil få tittelen legesekretær i steden for helsesekretær. Disse sliter med å få ansettelse.. edit: hvis du tar det gjennom kommunen er det gratis Endret 23. juni 2017 av Virilja 1
Virilja Skrevet 23. juni 2017 #9 Skrevet 23. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiller ingen rolle om det er igjennom NAV. Så lenge du har gjort noe annet enn å bare sitte på stumpen hjemme fordi du er lat, så telles det. Ikke lønnet arbeid, hvis du har dokumentasjon på nedsatt arbeidsevne/sykdom, lønnet arbeid, hjemme med barn, egen bedrift etc. Så det er bare å begynne å samle opp arbeidsattester, legeattester osv og få dokumentert minst fem år fulltid tilsammen . Lykke til! Anonymkode: ac6e8...300 Helsesekretær er ikke en høyskoleutdanning og du trenger ikke 23/5-regelen. Faktisk, hvis du tar disse fagene vil du ikke få lov til å gå helsesekretær fordi du har brukt opp voksenretten din!
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #10 Skrevet 23. juni 2017 Var ikke klar over at helsesekretær ikke er en høyskoleutdanning -beklager det. Min feil. Da blir det jo enklere for TS hvis hun absolutt vil gå helsesekretær . Helsefagarbeider er vel heller ikke høyskole, og da har man en jo også en bedre sjans til jobb etterpå, enn feks å få jobb som helsesekretær. Markedet er hvert fall større. 17 minutter siden, Virilja skrev: Helsesekretær er ikke en høyskoleutdanning og du trenger ikke 23/5-regelen. Faktisk, hvis du tar disse fagene vil du ikke få lov til å gå helsesekretær fordi du har brukt opp voksenretten din! 18 minutter siden, Virilja skrev: Dette gjelder for høyskoleutdanning! Du trenger ikke ta opp noen fag for å gå helsesekretær, det er en vgs-utdanning. Du kan ta det som voksenopplæring hvis kommunen har tilbud om det. Hvis du tar det på privatskole vil du mest sannsynlig ikke få autorisasjon (mener jeg har hørt at det er umulig) og du vil få tittelen legesekretær i steden for helsesekretær. Disse sliter med å få ansettelse.. edit: hvis du tar det gjennom kommunen er det gratis Anonymkode: ac6e8...300
Virilja Skrevet 23. juni 2017 #11 Skrevet 23. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var ikke klar over at helsesekretær ikke er en høyskoleutdanning -beklager det. Min feil. Da blir det jo enklere for TS hvis hun absolutt vil gå helsesekretær . Helsefagarbeider er vel heller ikke høyskole, og da har man en jo også en bedre sjans til jobb etterpå, enn feks å få jobb som helsesekretær. Markedet er hvert fall større. Anonymkode: ac6e8...300 Ja, men det er en mer fysisk jobb. I tillegg er utdanningsløpet lagt opp litt annerledes, slik at man må være læring i en tid. Mener det er to år.. Helsesekretær blir man gjerne på ett år i voksenopplæring. Her i kommunen er det faktisk ett år deltid...
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #12 Skrevet 23. juni 2017 7 minutter siden, Virilja skrev: Ja, men det er en mer fysisk jobb. I tillegg er utdanningsløpet lagt opp litt annerledes, slik at man må være læring i en tid. Mener det er to år.. Helsesekretær blir man gjerne på ett år i voksenopplæring. Her i kommunen er det faktisk ett år deltid... Sant det. Men er det ikke krav om praksis som helsesekretær? Eller er det bare slik at man bør ha praksis, men ikke må. Men tilbake til helsefagarbeider, så vet jeg om flere som har feks jobbet på sykehjem eller i bolig over flere år som har fått det godkjent som praksis, og bare har tatt teorien som privatist. Mener å huske at de var ett halvt år intensivt på skole eller over ett år. Men det er sikkert ikke aktuelt for TS da hun har jobbet i barnehage og ikke har den "riktige" praksisen og dermed må ha to år i praksis hvis helsefagarbeider skulle bli aktuelt. Anonymkode: ac6e8...300
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #13 Skrevet 23. juni 2017 Jeg har akkurat blitt ferdig utdannet helsesekretær med autorisasjon. Hvis du kontakter de som er ansvarlige for voksenopplæringen i din kommune så har de oversikt over hvilke videregående skoler som harhelsesekretærutdannelsen. Jeg vil ikke anbefale deg å ta det som privatist. Mange av private som tilbyr fjernundervisning gir ikke rett til autorisasjon og det er nå blitt krav om autorisasjon for å få jobb veldig mange steder. I min klasse var det flere eldre damer som har jobbet som helsesekretærer i mange år, men som måtte tilbake på skolen for å kunne søke om autorisasjon. En annen ting er at eksamen er praktisk, og det er veldig få av privatistene som kom og hadde eksamen på skolen jeg gikk på som klarte den praktiske eksamen fordi de aldri hadde hatt praksis eller praktisk opplæring. Siden du har realkompetanse fra barnehage så vil du kunne starte rett på vg2. Dette året er det kun teori. Vg3 hadde vi stort sett bare praktisk opplæring på laboratoriet. Utdanningen er veldig grei å gjennomføre. Anonymkode: 788e2...104 2
Virilja Skrevet 23. juni 2017 #14 Skrevet 23. juni 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sant det. Men er det ikke krav om praksis som helsesekretær? Eller er det bare slik at man bør ha praksis, men ikke må. Anonymkode: ac6e8...300 Det er noen uker praksis ila det året
Sandie Skrevet 23. juni 2017 #15 Skrevet 23. juni 2017 Om du tar utdanningen via voksenopplæringen og har klasseromsundervisning,tror jeg skolen er behjelpelig med å skaffe praksisplass.Dersom du leser alle teorifagene alene hjemme og kun melder deg til eksamen,må du skaffe deg praksisplass selv og det vet jeg flere har hatt problemer med.Mange legekontor har ikke tid til å ta inn praksiselever,men noen privatister har klart å skaffe seg plass etter iherdige ringerunder. Så det beste er nok å ta denne utdanningen via voksenopplæringen. Såvidt jeg vet er ikke praksis et krav,men som nevnt over her blir det veldig vanskelig å bestå praktisk eksamen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå