Gå til innhold

Kan man endre preferanser bevisst?

Anbefalte innlegg

Gjest impressa
Skrevet (endret)

Spør fordi hver eneste tråd som handler om preferanser inneholder masse kritikk av preferansene fremfor råd om hvordan man kan få det man vil ha.

- Det er galt å ville ha en "badboy" (ref. ny tråd to ganger i uka)

- Det er galt å ville oppleve gnist og kjemi på første kaffedate

- Det er galt å tenke noe om hvordan daten er på sosiale medier

- Det er galt å ikke like tungekyssing. Eller å like det. Alt ettersom hvem man spør

- Det er galt å falle for makt- og omserorgspersoner (legen eksemplifiserer begge :fnise:)

- Hver eneste preferanse på utseende er gal, det samme med hver eneste seksuell preferanse

Tanken bak kritikken virker jo å være god: Hvis du bare utvider preferansene dine litt så er det mye større sjanse for at du finner deg en kjæreste. Joda, men er det så enkelt?

Endret av impressa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at man må være ærlig med seg selv. Hvis du vet at du må ha en kar som er røff i senga, så går det ganske sikkert galt hvis du møter en fyr som ikke er det men fortsetter forholdet fordi "jeg må ikke være så kresen, må endre preferansene mine bare". 

Det handler om å vite hva som er en dealbreaker og ikke, og så kanskje heller legge vekk hva som er preferabelt. 

Skrevet (endret)
1 time siden, impressa skrev:

- Det er galt å ville oppleve gnist og kjemi på første kaffedate

Det er ikke galt, men det at man ønsker gnist på første date betyr jo ikke at man ikke kan få kjemi med personen senere og da kan det jo være en ide med flere dater. 

Når det kommer til badboys så kan jo det være hva som helst, men om man faller for noen som ikke respekterer deg så har man selv ansvar for å ikke la seg styre av følelsene. 

Endret av Gardermobanen
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Jeg synes det er viktigere å kjenne til og være ærlig mot seg selv på hva man faktisk vil ha, enn å endre og undertrykke enhver preferanse som er i nærheten av å kunne bli uglesett. 

Endret av Overrasket
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg synes det er viktigere å kjenne til og være ærlig mot seg selv på hva man faktisk vil ha, enn å endre og undertrykke enhver preferanse som er i nærheten av å kunne bli uglesett. 

Enig her. Men det er greit å ta en runde med seg selv og vurdere om preferansene man har egentlig er riktige/fornuftige eller om de bare gir store begrensninger. Når enkelte dumper folk basert på hår på brystet eller øyefarge så kan man jo begynne å lure litt om fokuset er riktig. Spesielt hvis de samtidig klager på at de aldri finner en partner.

Anonymkode: 6d893...9fb

Gjest Overrasket
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig her. Men det er greit å ta en runde med seg selv og vurdere om preferansene man har egentlig er riktige/fornuftige eller om de bare gir store begrensninger. Når enkelte dumper folk basert på hår på brystet eller øyefarge så kan man jo begynne å lure litt om fokuset er riktig. Spesielt hvis de samtidig klager på at de aldri finner en partner.

Du har helt rett i at dersom man følger preferansene sine, (uansett hva de er, mener jeg) OG klager ... vel DET er dumt. Akkurat som i en tråd her for en stund siden. Samme bruker sa "hjelp, jeg finner ikke menn" og "menn som er på KG kunne jeg ALDRI vært sammen med". :laugh: Da er man selv problemet, med slik og lignende tankegang.

Gjest impressa
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men om man har en slik overfladisk preferanse som ikke er særlig fornuftig, er det bare å ta en runde med seg selv og gjøre noe med det?

Jeg tror at når man tenker på sine egne preferanser - i stedet for å dømme andres - så ser man at de er mye mer låst enn som så.

Et overfladisk eksempel: Jeg kan også riste oppgitt på hodet over de som dumper på grunn av kroppshår. Men så har det seg sånn at jeg selv har store problemer med vond lukt og løper min vei fra alt som minner om halvdårlig ånde, for eksempel. Da kan jeg jo se for meg at det er like vanskelig å snu på andre overfladiske preferanser.

Så vil jeg tro det samme gjelder mindre overfladiske ting.

Skrevet (endret)
1 time siden, impressa skrev:

Men om man har en slik overfladisk preferanse som ikke er særlig fornuftig, er det bare å ta en runde med seg selv og gjøre noe med det?

Jeg tror at når man tenker på sine egne preferanser - i stedet for å dømme andres - så ser man at de er mye mer låst enn som så.

Et overfladisk eksempel: Jeg kan også riste oppgitt på hodet over de som dumper på grunn av kroppshår. Men så har det seg sånn at jeg selv har store problemer med vond lukt og løper min vei fra alt som minner om halvdårlig ånde, for eksempel. Da kan jeg jo se for meg at det er like vanskelig å snu på andre overfladiske preferanser.

Så vil jeg tro det samme gjelder mindre overfladiske ting.

Jeg tror man selv må avgjøre hva som er ens overflatiske preferanser. Det handler jo om forskjellen på hva man faktisk må ha og hva man tror man må ha. 

Enkelte preferanser er jo overflatiske fordi man har dem pga f.eks manglende erfaring. Man tror man må ha en høy kjæreste helt til man finner ut at man klarte å falle for en som er lavere enn seg. 

Det blir jo som med alt annet. Små barn sier de ikke liker noe de aldri har smakt, og kanskje brekker de seg også de første gangene de smaker det. Men de færreste voksne spiser kun pølser, pizza, pasta og hamburger. Man må smake og man må ha sammenligningsgrunnlag for å kunne vite hva en virkelig setter pris på og hva en hater. 

Med mennesker blir det jo mer komplisert enn med mat for et mennesker er jo mer enn kun høyden, vekten, osv. Da blir det vanskeligere å si hva ens virkelige preferanser egentlig er. 

Brekker man seg pga lukt/kroppshår så er det neppe en overflatisk preferanse. Men andre preferanser kan jo f.eks være på bakgrunn av fordommer mot bestemte mennesker og da er det jo ingen grunn til at de ikke kan endres. 

Endret av Hermine Grang
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...