Gå til innhold

Kleskode når brudgommen har sjakett?

Lunytins

Anbefalte innlegg

Min kommende mann skal ha grå sjakett på den store dagen. Har hørt at så lenge brudgommen ikke skal ha smoking, så skal heller ikke gjestene ha det (siden smoking er aller penest antrekk). Derfor har vi skrevet "mørk dress" i invitasjonene.

Nå har jeg allikevel fått innspill fra flere gjester som sier de planlegger å gå i smoking, og jeg er veldig i tvil om jeg skal si fra til dem at vi ønsker at de heller kler seg i dress, eller om det faktisk er "lov" med smoking når brudgommen har sjakett? Enkelte tolker jo tydeligvis "mørk dress" som både dress og smoking.. Men vil jo at mannen skal være den fineste denne dagen.!? :)

Har sagt ifra til min bror at han helst må gå i dress, så hvis jeg skal tillate noen andre å gå med smoking nå, så må jeg jo gi ham ny beskjed om at det er greit...

Noen råd? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min mann hadde sjakett og vi skrev mørk dress i invitasjonen - men noen kom med smoking (de spurte først), og det var greit for oss! For det første syns jeg sjakett er mye finere en smoking og derfor var jo mannen uansett finest! For det andre syns jeg det er fint at de som faktisk har en smoking kan få brukt den, og hva er vel en bedre anledning enn et bryllup? Jeg syns bare det er fint at folk er staselig pyntet jeg, så lenge ingen faktisk kommer i sjakett - eller kjole og hvitt selvfølgelig - så syns jeg det bare er hyggelig☺️

Anonymkode: 8070e...41f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjakett
Engelskmennene kaller sjakett for «morning suit». I Norden er det vanlig at man begrenser bruken av sjakett til formiddagsbrylluper eller seremonier som skal være avsluttet før kl 15, slik som for eksempel kongen på balkongen på 17. mai, eller på galopp‐derby. Sjakett er per definisjon et mindre formelt antrekk enn den klassiske livkjolen. Jakken er grå eller svart, buksene grå med striper og uten oppbrett. Skjorten skal være hvit med knekk-krage og den skal ha doble mansjetter for bruk av mansjettknapper. Vest og pastrone er ensfargede i grått eller grå/sølv med brokademønster. Til bruk av sjakett utendørs tilhører grå flosshatt, samt grå eller hvite hansker.

Skal dere har formiddagsbryllup?

Anonymkode: b9fe5...f8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sjakett
Engelskmennene kaller sjakett for «morning suit». I Norden er det vanlig at man begrenser bruken av sjakett til formiddagsbrylluper eller seremonier som skal være avsluttet før kl 15, slik som for eksempel kongen på balkongen på 17. mai, eller på galopp‐derby. Sjakett er per definisjon et mindre formelt antrekk enn den klassiske livkjolen. Jakken er grå eller svart, buksene grå med striper og uten oppbrett. Skjorten skal være hvit med knekk-krage og den skal ha doble mansjetter for bruk av mansjettknapper. Vest og pastrone er ensfargede i grått eller grå/sølv med brokademønster. Til bruk av sjakett utendørs tilhører grå flosshatt, samt grå eller hvite hansker.

Skal dere har formiddagsbryllup?

Anonymkode: b9fe5...f8b

Jeg er ikke TS, men formiddagsbryllup vil jo her si vielse som er ferdig før kl 15 - og det er vel vielsen ofte? Pluss at det står "det er vanlig å begrense", men det står ingen steder at man skal. Så kanskje TS og mannen bare skal få bruke det de selv vil i sitt egen bryllup? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS, men formiddagsbryllup vil jo her si vielse som er ferdig før kl 15 - og det er vel vielsen ofte? Pluss at det står "det er vanlig å begrense", men det står ingen steder at man skal. Så kanskje TS og mannen bare skal få bruke det de selv vil i sitt egen bryllup? 

Men hvis TS skal drite i kleskoder er det litt rart at de da er så opptatt av hva gjestene kan kle seg i. Enten følger både brudepar og gjester korrekte kleskoder eller så bør også gjestene få lov å gå i akkurat det de vil.

Anonymkode: c446b...361

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det blir utrolig teit å nekte gjester å gå i smoking for å ikke outshine brudgommen. Selvfølgelig skal man kunne bruke smoking i et bryllup. Om en ikke kan bruke det i bryllup passer det vel ingen steder. Regner med dere har valgt Sjakett fordi dere synes det ser mer staselig ut en smoking. Tvilsomt at andre gjester dukker opp i det, så brudgommen vil nok skille seg ut om det er målet..

Anonymkode: fdbec...22b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjakett er jo over smoking i "rang"  i penhet. Min mann skal ha sjakett og da skriver vi "Mørk dress" som kode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har ikke min mann mørk dress,men har smoking. Så han har nok hatt på seg den,selv om du mener mørk dress. Får være måte på, kjøpe ny dress for at din mann skal gå mindre uformell? Mørk dress er mere fest enn det din mann skal ha.

Anonymkode: edfa9...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er faktisk en misforståelse å tro at brudeparet skal kle seg på et nivå over andre.

Anonymkode: ca24e...326

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke drillet på ulike dresskoder, men jeg tenker at folk får komme i det de har. Altså, folk har jo gjerne ikke et helt skap fullt av penklær og jeg ønsker ikke å være så vanskelig på akkurat det. Eneste jeg hadde reagert på var vel om noen hadde kommet i hvit kjole. Det synes jeg man kan droppe.

Anonymkode: 1eaac...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...